PDA

View Full Version : Sukje over Marloes Coenen uit De Pers



Kemal
04-03-2011, 07:59
Kampioene met harde knokkels

Ze beukt als een hijskraan en haar uppercut slaat in als een heipaal. Marloes Coenen is wereldkampioene mixed martial arts en verdedigt morgen haar titel in Amerika.

Marloes Coenen was nog maar een beginnende tiener toen ze elke ochtend door een donker bos naar school moest fietsen. ‘Er gingen van die verhalen rond dat er potloodventers en kidnappers aanwezig waren. Ik kreeg een gevoel dat ik me moest verdedigen.’

Met die gedachte begon de vechtsportcarrière van Coenen. Ze meldde zich aan bij een sportschool en begon onder leiding van haar eerste coach Martijn de Jong aan een stormachtige loopbaan. Vijftien jaar later is ze wereldkampioene mixed martial arts, een titel die ze dit weekend verdedigt in Ohio. Haar palmares is indrukwekkend. Ze won achttien van haar 22 gevechten en is een beroemdheid in de Verenigde Staten, waar wedstrijden mixed martial arts zo populair zijn dat ze wekelijks op sportzender ESPN worden uitgezonden. De vrouwen in de sport zijn helden. Neem Gina Carano, een collega van Coenen, die in de VS zelfs twee plaatsen boven Michelle Obama eindigde in de verkiezing van de ‘meest invloedrijke vrouwen van 2008’.

Helemaal zen

Coenen is sinds haar entree gegroeid in de sport, zeker in vergelijking met haar debuut in 1999. Ze werd destijds uitgenodigd voor een gevecht in Tokio. ‘Toen zat ik echt vijf keer per dag op wc, zo zenuwachtig was ik.’

Dat is nu wel anders. Twaalf jaar verder is de 29-jarige wel gespannen voor een wedstrijd, maar vijftien minuten van tevoren wordt ze ‘helemaal zen’ en mag niemand haar nog aanraken of tegen haar praten. ‘Behalve mijn coach Martijn dan.’

Coenen heeft tijdens haar opmars geleerd om zich voor te bereiden op een titelgevecht, zoals dat van morgen tegen de Amerikaanse Liz Carmouche. Ze kent de importantie van haar succes. ‘Als er een wedstrijd aankomt, moet ik van mijn sponsor op dieet,’ vertelt ze na de training als ze een suikervrije groene ijsthee bestelt. Het is Coenen verboden om meer dan 61,35 kilo te wegen, want anders komt ze in een gewichtsklasse die wordt gedomineerd door Cristiane Santos, die luistert naar de bijnaam ‘Cyborg’. ‘Die is zó sterk dat mijn sponsor mij in een lichtere klasse wilde hebben, zodat ik daar wereldkampioene kan blijven.’

Vrouwenhobby’s

Een vraag die andere vrouwen Coenen veel stellen is: waarom wil je dit? Lijnen en klappen krijgen is niet te vinden in de toptien van vrouwenhobby’s. ‘Het lijnen is niet iets wat je verwacht als je eraan begint, maar het hoort nu eenmaal bij mijn baan’, vertelt Coenen. En dat ‘in elkaar geslagen worden’ valt volgens haar ook nog wel mee: ‘Tijdens wedstrijden voel je geen pijn. Je hebt het niet echt door. Als iemand echt hard slaat dan hoor je het wel suizen. Dan denk je wel: shit, hier moet ik er niet meer van krijgen.’

Coenen heeft ook niet zo veel blessures opgelopen. ‘Ik heb wel veel blauwe plekken, een bloemkooloor, af en toe wat scheurtjes in mijn wenkbrauwen en grote knokkels door het slaan. Maar ik heb nog nooit mijn neus gebroken. Ik heb wel wat armen van andere vrouwen gebroken, ja.’

Maar ondanks deze pijntjes ziet ze mixed martial arts als de optimale sport voor vrouwen. ‘Het is júíst wat voor vrouwen. Je wordt er slank en zelfverzekerd door. Veel vrouwen onderschatten zichzelf, denken dat ze niet sterk zijn en zien hun eigen potentieel niet. Mannen die voor de eerste keer meetrainen staan vol bravoure op de mat, vrouwen zijn onzekerder.’ Dat komt volgens haar ook doordat het zo wordt aangeleerd. ‘Kijk maar naar de gemiddelde film. Het is altijd de man die de vrouw beschermt. De vrouw roept ineengedoken ‘oeh’ en ‘aah’, terwijl de man gaat vechten.’

Acute pijn

Uit onderzoek is inderdaad gebleken dat mannen beter tegen acute pijn kunnen, maar dat vrouwen méér pijn kunnen verdragen en dus een hogere pijngrens hebben. Coenen stelt het zo: ‘We worden zwanger. We worden ongesteld. We hebben iedere maand buikpijn. Vrouwen zijn erop gebouwd om pijn te hebben. MMA is de ultieme sport voor vrouwen.’

Of de pijngrens van Coenen hoog genoeg is en of haar tegenstander door haar heipaalklappen morgen in de Nationwide Arena van Columbus knock-out zal gaan, moet blijken. Over tegenstander Liz Carmouche is Coenen kort: ‘Ik ben niet onder de indruk.’

Bron (http://www.depers.nl/sport/549452/Kampioene-met-harde-knokkels.html)

Jeru
04-03-2011, 08:12
Erg goed stuk!!!

Boem Boem
04-03-2011, 11:29
Heel goed stuk hoor!! mooi om te lezen.....

osu

chris

Simone
04-03-2011, 11:41
Leuk! WARLOES :D

Fan1976
04-03-2011, 15:34
http://video.aol.com/video/marloes-coenen-fight-journal/3826670434

Kemal
04-03-2011, 21:23
http://i70.photobucket.com/albums/i104/Finsendt/IMG01402-20110304-0755.jpg

Richelieu
04-03-2011, 21:52
WAR Marloes!

YoMarK
04-03-2011, 22:23
http://video.aol.com/video/marloes-coenen-fight-journal/3826670434
Coole video! Tnx!