PDA

View Full Version : "Gouden tijden zijn voorbij” stukje Telegraaf



Kemal
09-03-2011, 18:10
K1: Tussen hoop en vrees door Dennis Galema

AMSTERDAM - De K-1-vechters leven tussen hoop en vrees. Vanwege grote financiële problemen bij de Fighting and Entertainment Group (FEG), de Japanse organisator van onder meer K-1-gala's, hebben alle deelnemers aan de laatste finaledag in Tokio grote sommen geld tegoed. De FEG staat in het krijt bij onder anderen regerend wereldkampioen Alistair Overeem, Sem Schilt en Peter Aerts, die alle drie afgelopen december voor het laatst in de ring stonden. Ook in de afgelopen jaren lieten de uitbetalingen regelmatig lang op zich wachten, maar om te overleven heeft de FEG op dit moment geen andere keus dan eerst het roer drastisch om te gooien en enorm te bezuinigen.

Via hun managers hebben de vechters te horen gekregen dat de FEG druk bezig is met een herstructurering, die noodzakelijk is om een faillissement te voorkomen. Om niet verder in de schulden – die naar verluidt tientallen miljoenen Amerikaanse dollar bedragen – te komen, heeft de FEG dit jaar nog geen toernooien georganiseerd. Naar verwachting zal dat op z'n vroegst pas weer in juni gebeuren.

,,De gouden tijden zijn voorbij”, zegt Bas Boon, eigenaar van Golden Glory, die vorige week in Japan uitvoerig heeft gesproken met FEG-baas Sadaharu Tanikawa. De manager van K-1-vechters als Overeem, Schilt en Gokhan Saki pleit ervoor dat de FEG rigoureuze maatregelen neemt. ,,De FEG zal flink moeten snijden. Je kunt een bedrijf niet volgens een oude formule runnen. Vroeger kwamen tachtigduizend mensen op de gala's in Japan af, nu nog maar tienduizend. Daarnaast zijn de kijkcijfers – en dus de inkomsten daaruit – enorm gedaald. Het is tijd voor een ander management en andere gages, dan heb ik er vertrouwen in dat het goedkomt. K-1 is een goed product. Dat is in het verleden wel bewezen.”

Boon wil niet met modder gooien richting de FEG. ,,We moeten niet vergeten dat de K-1 al achttien jaar bestaat en dat we daar met z'n allen goed brood van hebben gegeten.”

Ook Simon Rutz, verantwoordelijk voor het management van onder anderen Badr Hari, Tyrone Spong en Hesdy Gerges, hoopt dat de FEG blijft bestaan. ,,Voor de sport zou het heel slecht zijn als ze failliet gaan. Negen vechters van mij krijgen nog geld, maar het heeft geen zin om dat nu ten koste van alles op te eisen. Van een kale kip kun je bovendien niet plukken. In afwachting van nieuws uit Japan ga ik met It's Showtime ondertussen gewoon door met het organiseren van gala's.”

Rutz heeft onlangs overigens tevergeefs geprobeerd om de 'Final 16', het kwalificatietoernooi voor de jaarlijkse finaledag in Japan, naar Amsterdam te halen. De FEG wil dat evenement, mits de herstructurering het gewenste resultaat oplevert, in het najaar in Sjanghai houden. ,,Ik ga ervan uit dat dit toernooi doorgaat, maar niet voordat mijn vechters de centen hebben gekregen. Anders ben je zakelijk niet goed bezig”, besluit Boon, die dus net als de K-1-vechters in de wachtkamer moet plaatsnemen.

bron (http://www.telegraaf.nl/telesport/9221770/__Gouden_tijd_K1_zijn_voorbij__.html?p=15,2)

Leventdepevent
09-03-2011, 18:12
daar zou ik als sporter dus nooit meer vechten he

respect
09-03-2011, 18:24
Is het nu omdat het in japan geen animo heeft met publiek enz.. 80.000 bezoekers naar 10.000, denk dat het dus dood is daarzo?

Richelieu
09-03-2011, 19:27
daar zou ik als sporter dus nooit meer vechten he

Maar wil je dan als zwaargewicht vechter knokken?

Harrie Nak
09-03-2011, 19:44
Ray Sefo heeft zelfs nog $ 700K tegoed van ze...
Cage Religion: Ray Sefo On Fall Of K-1: "I'm Owed $700,000" (http://www.cagereligion.com/2011/03/ray-sefo-on-fall-of-k-1-im-owed-700000.html)

knift
09-03-2011, 20:17
Pffff Sjanghai ik snap die rare Japaners niet hoor de K-1 bestaat alleen maar uit Europeanen waarom dan in Azie de final 16, weet zeker dat je de Arena kunt uitverkopen met de final 16.
Nu krijgt zeker een 1 of andere rare Chinees die niet kan vechten weer een wild card.

GM
09-03-2011, 20:43
Ray Sefo heeft zelfs nog $ 700K tegoed van ze...
Cage Religion: Ray Sefo On Fall Of K-1: "I'm Owed $700,000" (http://www.cagereligion.com/2011/03/ray-sefo-on-fall-of-k-1-im-owed-700000.html)


Hoeveel gevechten heeft hij dan wel niet "gratis" gedaan ?? Een stuk of 5-10 ??
Ik denk niet dat hij tot de 100 K + vechters behoord ? Zal ook wel een andere kant aan dit verhaal zitten, bij JLB, Peter, Sem, of Badr zou ik het kunne geloven.

GM
09-03-2011, 20:43
Pffff Sjanghai ik snap die rare Japaners niet hoor de K-1 bestaat alleen maar uit Europeanen waarom dan in Azie de final 16, weet zeker dat je de Arena kunt uitverkopen met de final 16.
Nu krijgt zeker een 1 of andere rare Chinees die niet kan vechten weer een wild card.

Krijg je wel een mooie KO

Anderson
09-03-2011, 20:48
Pffff Sjanghai ik snap die rare Japaners niet hoor de K-1 bestaat alleen maar uit Europeanen waarom dan in Azie de final 16, weet zeker dat je de Arena kunt uitverkopen met de final 16.
Nu krijgt zeker een 1 of andere rare Chinees die niet kan vechten weer een wild card.

Anderson
09-03-2011, 20:52
Ja en dan is de Arena uitverkocht denk je dat ze daar mee al die vechters kunnen betalen. Als ze in China[Shanghai] gaan zitten kijken er meteen 200 Miljoen mensen op tv en kunnen ze een heel olympisch stadion vullen met 70 a 90 duizend man.

Is natuurlijk wel wat interesanter dan klein Nederland met 16 miljoen mensen.

GM
09-03-2011, 20:56
Ja en dan is de Arena uitverkocht denk je dat ze daar mee al die vechters kunnen betalen. Als ze in China[Shanghai] gaan zitten kijken er meteen 200 Miljoen mensen op tv en kunnen ze een heel olympisch stadion vullen met 70 a 90 duizend man.

Is natuurlijk wel wat interesanter dan klein Nederland met 16 miljoen mensen.

En als wij nou allemaal 6x gaan ??

GM
09-03-2011, 20:59
Ja en dan is de Arena uitverkocht denk je dat ze daar mee al die vechters kunnen betalen. Als ze in China[Shanghai] gaan zitten kijken er meteen 200 Miljoen mensen op tv en kunnen ze een heel olympisch stadion vullen met 70 a 90 duizend man.

Is natuurlijk wel wat interesanter dan klein Nederland met 16 miljoen mensen.

Ik weet niet of ze geschikte accommodatie hebben zoals in Japan en of ze zoveel mensen kunnen vinden die de centjes hebben en liefhebber zijn. Lijkt me wel gaaf; naar China ipv telkens Tokyo ! (In Korea waren er ook maar een paar duizend mensen in het stadion trouwens)

micha
09-03-2011, 20:59
lol@ GM

China is de toekomst

GM
09-03-2011, 21:02
lol@ GM

China is de toekomst

Kijk, dat bedoel ik nou haha heb je je feestneus al weer af ??

andyhugfan
09-03-2011, 21:40
Hmm....

dat word weer terug naar de tijden waarop de wereldbonden weer belangrijk zullen worden. Denk aan WKA, ISKA, IKBF, WMC etc. Wel jammer, want met de K-1 had je één kampioen en die was gewoon de beste van de beste.

Ach, aan alles komt een einde.:crying::crying:

Dragao
09-03-2011, 21:54
lol@ GM

China is de toekomst


K1 zou wel kunnen , maar zelfs dan wordt het heel erg moelijk.
Chinezen zijn aardig chauvinistisch en zijn niet dol op freakshows zoals japanners.
Daar komen ze niet voor en probeer maar een Chinese heavy weight te vinden. Zal nog moeilijker zijn dan in japan.


Daarnaast zitten ze nog in de "wushu beats all" mode

Pansier
09-03-2011, 22:13
Ja en dan is de Arena uitverkocht denk je dat ze daar mee al die vechters kunnen betalen. Als ze in China[Shanghai] gaan zitten kijken er meteen 200 Miljoen mensen op tv en kunnen ze een heel olympisch stadion vullen met 70 a 90 duizend man.

Is natuurlijk wel wat interesanter dan klein Nederland met 16 miljoen mensen.

Ik weet niet of ze geschikte accommodatie hebben zoals in Japan en of ze zoveel mensen kunnen vinden die de centjes hebben en liefhebber zijn. Lijkt me wel gaaf; naar China ipv telkens Tokyo ! (In Korea waren er ook maar een paar duizend mensen in het stadion trouwens)[/QUOTE]

Wil je zeggen dat ze over de rest van de wereld niet meekijken dan? Kraam niet zo'n onzin uit joh... Nederland wordt toch steeds bekender in het kickboxen en de meeste grootheden in het kickboxen komen toch uit Nederland.

rollermanskunk
09-03-2011, 23:01
De Sjanghai-locatie is niet toevallig. FEG probeert al bijna een jaar Chinese investeerders (PUJI) over de brug te krijgen. Ik heb er zelf een hard hoofd in. De totale schuld van de FEG zou iets van 20 miljoen dollar zijn waarvan 7 miljoen schuld alleen al aan de vechters. DREAM-fighters schijnen al massaal overgestapt te zijn naar Strikeforce.

In Zuid-Korea zijn er al een aantal rechtzaken geweest over de licentie-naam K-1. FEG zou deze licentie-naam in april 2011 gaan verliezen en verder moeten gaan onder de naam "Fight-Book" .

Ik denk zelf dat de "fight-book" voor FEG in 2011 dicht zal gaan.

micha
10-03-2011, 07:46
Kijk, dat bedoel ik nou haha heb je je feestneus al weer af ??


yep het askruisje zit nog op mijn voorhoofd!

Dan gaan we toch naar Shanghai of niet GM?

Strange Cutbean
10-03-2011, 11:36
K1 zou wel kunnen , maar zelfs dan wordt het heel erg moelijk.
Chinezen zijn aardig chauvinistisch en zijn niet dol op freakshows zoals japanners.
Daar komen ze niet voor en probeer maar een Chinese heavy weight te vinden. Zal nog moeilijker zijn dan in japan.


Daarnaast zitten ze nog in de "wushu beats all" mode

Ik denk wel dat ze een aardig arsenaal -70 kg kunnen opbouwen/uit de sanda gelederen kunnen trekken.
En misschien zullen ze de regels dan ook wel meer richting het sanda ombouwen. Is toch ook wushu?
Wie betaalt bepaalt.

GM
10-03-2011, 15:12
Ik weet niet of ze geschikte accommodatie hebben zoals in Japan en of ze zoveel mensen kunnen vinden die de centjes hebben en liefhebber zijn. Lijkt me wel gaaf; naar China ipv telkens Tokyo ! (In Korea waren er ook maar een paar duizend mensen in het stadion trouwens)

Wil je zeggen dat ze over de rest van de wereld niet meekijken dan? Kraam niet zo'n onzin uit joh... Nederland wordt toch steeds bekender in het kickboxen en de meeste grootheden in het kickboxen komen toch uit Nederland.[/QUOTE]

Het ging hier over een stadion uitverkopen en niet over televisie rechten, wie kraamt hier nu onzin uit ? eerst lezen dan je mondje opendoen.

GM
10-03-2011, 15:12
yep het askruisje zit nog op mijn voorhoofd!

Dan gaan we toch naar Shanghai of niet GM?

Ik ben weer van de partij !

Ronald
10-03-2011, 21:43
Lijkt me heel raar een wereld zonder K-1... :confused: Een beetje onwerkelijk. Doet me een beetje aan Pride denken... helaas :(

tonebizz
10-03-2011, 22:06
Denk dat MMA ook steeds populairder word. Wel jammer man... hoop dat ze eruit komen