PDA

View Full Version : Mixfight Exclusive: Martijn de Jong



Baske
16-03-2011, 18:59
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/185790_1574461921872_1245273019_31298123_2699042_n .jpg

Tekst: Bas Meelkop

Er is de laatste tijd veel aan de gang binnen Golden Glory. Marloes Coenen die succesvol haar kampioenschap verdedigd heeft, Alistair Overeem die binnenkort weer gaat knallen, en de enorme veranderingen die op dit moment op organisatorisch niveau plaatsvinden binnen Strikeforce. Ik (die roze stumpert in de foto die duidelijk een energie-drankje nodig heeft) besloot Martijn de Jong maar eens te contacteren om nu eens het één en ander te weten te komen! Hieronder het resultaat. Enjoy!


Allereerst uiteraard gefeliciteerd met de succesvolle titelverdediging van Marloes. Ongetwijfeld is voorafgaand aan dit gevecht weer een uitgebreid trainings-regime te werk gesteld en heeft dit opnieuw zijn vruchten afgeworpen. De 2e ronde van het laatste gevecht met Liz Carmouche werd echter duidelijk dat het ontsnappen van de mount niet bepaald haar sterkste punt is, en toen de bel ging was het natuurlijk overduidelijk dat Liz de volgende ronde op hetzelfde zou gaan kapitaliseren. Wat was je reactie hierop tussen de rondes door?

"Marloes heeft een moeilijke voorbereiding gehad doordat ze een aantal keren griep tussendoor kreeg en daarnaast ook nog eens een oorontsteking waardoor ze 1 week voor de wedstrijd aan de antibiotica moest. Dit samen met het afvallen heeft haar veel energie gekost waardoor ze ook niet genoeg energie had om uit de mount te kunnen ontsnappen. Tussen de rondes door zei ik dat ze zich geen zorgen moest maken maar dat ze wel moest proberen boven op te komen.. Daarnaast gaf ik haar vertrouwen door te zeggen dat uiteindelijk haar ervaring de key factor zou zijn om de partij te winnen. Wat ook uiteindelijk gebeurde.."


De triangle-choke was, onnodig om te zeggen, er perfect in gezet. Nu bleef het, in mijn ogen in ieder geval, toch een zenuwbrekende twee rondes waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat te hopen dat ze maar volhield. Voelde dit voor jou ook zo, of ervoer jij dit anders?

"Ik baalde wel van de twee verloren rondes maar bleef vertrouwen houden dat ze de partij winnend zou afsluiten. Marloes blijft altijd vechten tot het einde. Dat weet ik van haar. Daarnaast vecht ze niet om te overleven maar om te winnen."


Goed, de choke is succesvol uitgevoerd, er wordt afgetikt en de scheids komt tussen beide. Wat er door de hersenen schiet van een vechter is uiteraard een prachtig iets. Iets onbekender maar waarschijnlijk net zo mooi is de emotie van een trainer. Zo herinner ik me nog dat je toch wel een traantje liet toen Alistair de K-1 won (correct me if I'm wrong). Wat giert er door jou lichaam als je weer eens het resultaat van een succesvolle loodzware training ziet?

"Als trainer ben je emotioneel zeer betrokken bij je vechter. Er is een hele sterke vertrouwensband en een samenhorigheidsgevoel. Bij ons vecht de vechter nooit alleen maar samen met het hele team. Dit geeft de vechter ook extra power. Na weken van pieken naar een bepaald moment krijgt niet alleen de vechter maar ook de trainer en de rest van het team een hele vreugdevolle ontlading bij winst, maar daarnaast ook een depri gevoel bij verlies."


Uiteraard is de volgende stap weer eentje die door Alistair gezet zal worden. Het opkomende gevecht tegen Werdum is inmiddels het middelpunt van vele discussies en de documentaire The Reem gaat hier alleen maar nog dieper op in. Of de voorbereiding voorspoedig loopt zou een idiote vraag zijn, want daar is immers maar één - en overigens commercieel - antwoord op. Hoe bekijk jij het opkomende gevecht? Hiermee doel ik op een antwoord in de trand van 'belangrijkheid'. Inmiddels heb je met Alistair al zoveel bereikt, hoe zorg je ervoor dat je niet 'over-confident' wordt?

"Alistair en wij allemaal bij Golden Glory nemen nooit een gevecht licht. Elke tegenstander heeft zijn eigen kwaliteiten en kan op elk moment in de wedstrijd een groot gevaar zijn. MMA en K1 is een spel wat ineens over kan zijn. Alistair heeft de laatste tijd zoveel gewonnen doordat hij zijn voorbereiding heel serieus neemt en niemand onderschat. Hij heeft in het verleden van Werdum verloren in de PRIDE tijd en is dus heel erg gebrand om deze partij recht te zetten. Daarnaast is hij gek op titels en de Strikeforce GP HW titel is momenteel de meest prestigieuze mag ik wel zeggen."


Dat Alistair een voordeel heeft in de stand-up is duidelijk. Op de grond zal het wel eens lastig kunnen worden tegen Werdum en in mag aannemen dat deze voor de hand liggende kennis eerder bekend was bij jullie dan bij ieder ander. In hoeverre pas je de training van de vechters aan op hun aankomende gevecht? Pas je nu bijvoorbeeld extra veel aandacht toe aan takedown-defense en/of grappling of doe je het anders?

"Alistair is een hele allround vechter die afzonderlijk zowel in het staande gevecht als tijdens het werpen en op de grond zeer goed uit de voeten kan. Zijn MMA game is zelfs nog beter! Voor elke tegenstander hebben we een speciale voorbereiding met speciale sparringspartners en zo ook deze keer."


Door al die intensieve training spendeer je uiteindelijk ook veel tijd met elkaar. In die tijd bouw je uiteraard een band op. Nu weet ik niet of Marloes zo enorm blij met die band is af en toe terugdenkend aan de foto die je had ge-upload van jullie heenreis naar de VS voor haar vorige gevecht, maar dat daargelaten... Helpt zo'n persoonlijke band in prestatie-verbetering of in ieder geval voortzetting van de huidige prestaties?

"hahaha, ja ze haat mij en mijn impulsieve twitteracties lol. Er moet altijd een sterke vorm van vertrouwen zijn in elkaar. Op het moment dat de vechter in de kooi/ring staat moet hij/zij blindelings op mijn aanwijzingen kunnen vertrouwen. Hierdoor kan er een optimale wedstrijd gevochten worden welke veelal in een winstpartij resulteert."


Iets geheel anders, maar net zo belangrijk zijn de huidige ontwikkelingen binnen de organisatie van Strikeforce. Nu ook Strikeforce deel is geworden van het imperium van Zuffa (UFC) zal alles in de toekomst er allicht heel anders uit gaan zien. Het is overigens volledig ter discussie of dit goed of slecht zal uitpakken, maar ik vraag me af... Anticipeerde je dit al, of kwam dit ook voor jou als een donderslag uit klaarlichte hemel?

"Het kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel!!"


Uiteindelijk blijft het giswerk op dit moment, maar ieder mens heeft een mening. Zo kan men negatief denken over deze 'fusie' omdat bijvoorbeeld ellebogen op de grond nu toegestaan is, en omdat men simpelweg de manier waarop de UFC zaken doet niet aanstaat. In sterk contrast daarentegen staan weer de positieve meningen die bijvoorbeeld kunnen gaan over een sterkere financiële positie van Zuffa en de sterke marketing-machine die de UFC geniet. Hoe sta jij hierin?

"Het verhaal heeft idd twee kanten. Ik geloof er zeker in dat de kwaliteit van de gala's van Strikeforce omhoog zullen gaan door de kennis, ervaring en financiele middelen die Zuffa inbrengt. Daarnaast zullen de kijkcijfers ook zeer waarschijnlijk hoger worden omdat Strikeforce geadverteerd zal worden tijdens de UFC evenement en middels hun global marketing machine (er is geen betere). Daarnaast ben ik echter geen voorstander van monopolie in een markt. Golden Glory heeft gelukkig een goede relatie met zowel Strikeforce als Zuffa/UFC dus wij hoeven ons gelukkig nog geen zorgen te maken!

Osu,

Martijn"

Leventdepevent
16-03-2011, 19:17
thanks bas mooi stuk

Kemal
16-03-2011, 19:18
Thanks Baske! & Martijn natuurlijk ook, erg goed interview! :thup:

Khanom Thom
16-03-2011, 19:38
Thanks Baske! & Martijn natuurlijk ook, erg goed interview! :thup:

Helemaal mee eens!!

marcelt
16-03-2011, 19:53
Sluit ik me dan ook maar bij aan.

Ronald
16-03-2011, 20:17
Top Bas, bedankt :)

Fyodor
16-03-2011, 20:19
Leuk om te lezen, goed werk Basito!

Baske
16-03-2011, 20:25
Graag gedaan iedereen ;) Het is voor mij ook erg interessant om te doen!

micha
16-03-2011, 22:11
Thanks! Martijn is een kanjer

remco pardoel
16-03-2011, 23:23
Mooi om te zien hoe een leerling zich zo goed ontwikkeld heeft binnen de branche en zelf wereldsterren neerzet

GM
17-03-2011, 00:31
Thanks! Martijn is een kanjer


x2

The Bulldog
17-03-2011, 09:17
TNX

Hendy
17-03-2011, 10:07
Goed interview Bas!

Bedankt!

Tony
17-03-2011, 10:07
Heel goed en inhoudelijk stuk. Thanks Bas en Martijn

lopez86
17-03-2011, 15:43
Heel goed stuk!
Martijn is een topper.
Ook heel erg goed geschreven trouwens zeg, daar heb je echt een talent voor!

wrestler_nl
17-03-2011, 18:15
Goed interview Bas!

Bedankt!
x2

Peter0711
17-03-2011, 19:46
Thanks voor het interview. :D

AP
17-03-2011, 21:22
Tanx, leuk om te lezen!

Briant
17-03-2011, 21:26
Ik wil niet homo overkomen, maar ik vind dat je heel erg mooi schrijft baske ;)

Baske
18-03-2011, 01:52
Hartstikke bedankt allen ;) Volgende interview zal een leuk artikel worden in samenwerking met Remco Pardoel!