PDA

View Full Version : Persbericht: De Kickbokser by Jens Olde Kalter - Boek Ernesto Hoost



Wheelie
29-03-2011, 18:33
http://img202.imageshack.us/img202/6344/schermafbeelding2011032g.png (http://img202.imageshack.us/i/schermafbeelding2011032g.png/)



http://img200.imageshack.us/img200/6138/oldekalterdekickbokser.jpg (http://img200.imageshack.us/i/oldekalterdekickbokser.jpg/)

carlsson
29-03-2011, 19:29
Ik koop nooit een boek maar deze ga ik zeker kopen .

Baske
29-03-2011, 20:09
Yes! Deze wil ik ook hebben!

Pansier
29-03-2011, 20:36
Is dit een autobiografie of zou het ook kunnen als boekverslag?

Leventdepevent
29-03-2011, 20:40
laat dat boek maar komen!

Wheelie
29-03-2011, 20:41
Workum,
14-01-10

Beste Forumbroeders,

Ergens aan het begin van deze eeuw stuit ik op een forum dat Shoto.com heet. Een ontmoetingsplek voor en door mensen met dezelfde fetisj als ik. Vechtsport. Ze luisteren naar namen als Micky, Wheelie en Justinian. Na een paar dagen lezen en anoniem posten maak ik een account aan. MJOKKIE, heet ik vanaf dat moment, in mijn geval een verwijzing naar mijn naam, want de eerste vier letters zijn mijn initialen. Hoe die ‘K-I-E’ eraan is geplakt weet ik niet meer, maar toen ik zag dat het nergens op sloeg was het al te laat. Online ben en blijf ik dus Mjokkie.
Inmiddels is shoto.com tot mixfight.nl getransformeerd en hebben Mickey, Wheelie en Justinian het tot ’s lands grootste vechtsportportal uitgebouwd. Zelf ben ik weinig opgeschoten de afgelopen tien jaar. Althans op het forum, waar ik nog net zo zo slap zit te ouwehoeren als toen.
Op een ander vlak heb ik het schrijven over vechtsport serieus ter hand genomen.
Daar wil ik nu, na drie jaar, wat meer over vertellen.
Na mijn studie heb ik een jaar in het bedrijfsleven gewerkt, waar ik veel heb geleerd. Vooral wat ik niet, maar gelukkig ook wat ik wel wilde. Het eerste was in een pak rondlopen, het tweede was dingen onderzoeken en erover schrijven. In 2006 begon ik als journalist bij Quote waar ik meteen voor de leeuwen werd gegooid, met relatief succes. Maar mijn grote droom bleef door mijn hoofd spoken. Het schrijven van een boek.
Even terug naar het eind van de vorige eeuw. Ik studeer rechten en train bij Vos Gym, bij Ivan Hippolyte en Ernesto Hoost. De laatste zit in zijn prime als ik er voor het eerst binnenstap en al snel ben ik onder de indruk. Van zijn rustige manier van praten en lesgeven en natuurlijk van zijn prestaties in K-1. Ik zie de dvd’s die hij meebrengt naar de sportschool, met daarop tienduizenden Japanse fans die over de hekken van de stadions hangen en voor hem juichen. Allerhande parafernalia vliegt over de toonbank, van poppetjes tot limonadebekers. Op de Japanse tv reclamespotjes met Hoost, Aerts en een Zwitser.
En ik hoor van de miljoenen Japanners die voor de buis zitten als hij moet vechten. Mijn trainer is dus een held in de tweede economie ter wereld. Maar thuis weet niemand wie hij is.
Toevallig heb ik een ingang bij de Telegraaf en bij SBS6, zodat het niet al te veel moeite kost om eens te vragen waarom er nooit aandacht voor die toch opmerkelijke toestanden is. ‘Ja, da’s geen sport’, is het antwoord. ‘Is het dan geen nieuwsfeit dat er dertig miljoen Japanners hun tv aanzetten als een Nederlander daar zijn beroep uitoefent’, vraag ik.
In 2001, na twee jaar zeuren is de Telegraaf om. Ze sturen John van den Heuvel, een misdaadjournalist, naar Tokio. Maar ze sturen tenminste iemand. Van den Heuvel, nog niet echt thuis in de K-1, vraagt of ik mee naar Tokio wil. Al moest ik in z’n koffer.
In Tokio zie ik hoe Ernesto Hoost en Peter Aerts worden bezongen en besprongen. Het zijn rocksterren en ze vechten in een stadion ter grootte van de Amsterdam Arena en het PSV- stadion samen. Als John van den Heuvel de Tokio Dome betreedt valt zijn mond open en zegt hij: ‘We hebben een fout gemaakt, hier hadden we veel eerder heen gemoeten.’ Met dat ‘we’ bedoelt hij de hele journalistiek.
Mijn eigen toekomst is dan nog een wat amorf geheel. Maar één ding weet ik zeker. Dat ik met het fenomeen Ernesto Hoost en K-1 nog eens iets ga doen. Wat weet ik alleen nog niet.
Vierenhalf jaar later, in de zomer van 2006 krijgt dat idee vorm. Het verhaal van Ernesto Hoost, tevens het verhaal van die kleurrijke, maar beschimpte kickbokssport, moet verteld. In een boek.
Twijfel is er niet, ondanks het feit dat ik een journalistieke ‘rookie’ ben en werkelijk nog geen flauw benul heb van wat er komt kijken bij het schrijven van een biografie. Toch duurt het nog even voor ik de telefoon pak en het nummer van Ernesto Hoost intoets. Drie dagen na dat gesprek zitten we in Hoorn een broodje te eten als ik direct ter zake kom. ‘Ernesto, ik wil een boek over je schrijven.’Hij verslikt zich zowat in zijn broodje, hapt even naar lucht en kijkt me met grote ogen aan. ‘Over mij..een boek.’
Omdat je zoiets maar eens in je leven kunt doen zeg ik hem er rustig over na te denken en het zeker ook thuis te overleggen. Een biografie grijpt namelijk nogal diep in in je (privé)-leven, letterlijk en figuurlijk. En ik zeg hem dat als hij toehapt ik hem voor het laatst met sensei heb aangesproken.
Als we ja zeggen dan ben ik geen leerling, fan of wat voor persoonlijks dan ook meer, maar een journalist die in zijn leven gaat spitten.
Vlak voor de Finale van 2006 schudden we er de hand op. Ik denk dan een jaar, anderhalf jaar nodig te hebben, maar het duurt al ruim een half jaar voor we echt aan de slag gaan.
Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder en voor me ligt een manuscript als een bijbel. Daarnaast een hark en een stofkam, om 23 hoofdstukken tot een leesbaar geheel terug te brengen. Voor jullie, de die-hard vechtsportfan, die hopelijk allemaal mijn boek willen lezen. Maar ook voor de leek, die ik aan de hand van Ernesto’s verhaal op reis neem door de wereld van die onbegrepen sport.
Honderden uren heb ik met Ernesto gezeten. Bij hem thuis -waar ik hem zijn kinderen zag opvoeden, ruzie maken en lachen met zijn vrouw- in de kroeg, of een paar dagen in een huisje in Zeeland.
Maar alleen met je personage praten geeft geen evenwichtig beeld. Dus ben ik om hem heen gaan vlechten. Ik heb uitgebreid met zijn familie gesproken. Met zijn vrouw, zijn moeder en zus. Zijn vader en broer waren helaas al overleden toen we aan dit boek begonnen maar gelukkig had ik hen al eens ontmoet. Ik heb klasgenoten van de lagere en middelbare school gesproken, van wie sommigen nog steeds met hem bevriend zijn.
En verder heb ik zo ongeveer iedereen die er in zijn carriere toe doet of dat heeft gedaan gesproken. Zijn eerste trainers en zijn trainingspartners van het eerste uur zoals Ivan Hippolyte en Lucia Rijker tot aan de mannen die de ring met hem hebben gedeeld, al moest ik daar soms de halve wereld voor afreizen. Rob Kaman vertelt over hun legendarische tweede wedstrijd, Peter Aerts over jaren strijd en professionele kameraadschap. André Mannaert over hun persoonlijke en professionele band. Jerome le Banner, die ooit als broekkie Vos Gym binnenstapte en Ray Sefo, die nog steeds zuur gaat kijken als hij over Ernesto’s lowkicks praat, net als Jan Nortje. Verder komen Remy Bonjasky en natuurlijk ook Bob Sapp aan het woord.
Om inzicht in het Nederlandse kickbokssucces en dus dat van Ernesto Hoost te geven heb ik de pioniers van de sport gesproken, de mannen die de sport naar Nederland hebben gehaald en het op hun manier hebben doorontwikkeld. Mannen als Jon Bluming, zijn leerling Jan Plas en ook Thom Harinck, mannen zonder wie het boek nooit was geschreven. Maar de man zonder wie het boek zeker niet was geschreven woont in Japan. Kazuyoshi Ishii ,oprichter en bedenker van K-1. Ook hij heeft mij relatief openhartig te woord gestaan. De enige die mij tot twee keer toe z’n medewerking heeft geweigerd - en dat heb ik zeer betreurd- is Johan Vos. Wellicht dat het boek straks inzicht in de reden van de weigering geeft.
Al dat gesprokkelde hout moest alleen nog tot een informatief, vlot geheel worden omgevormd. Drie jaar later leg ik daar, in Workum Friesland, de laatste hand aan. Aan jullie straks het oordeel of ik daarin ben geslaagd.
Ik heb een lanceerdatum in mijn hoofd, maar om niemand teleur te stellen hou ik nog even een slag om de arm. Dat is ook de reden dat ik er op Mixfight nooit over ben begonnen of op de oproepen heb gereageerd, behalve soms met een smily. Ik wilde eerst zicht op het einde hebben. En gedurende die tijd wilde ik vooral als Mjokkie kunnen blijven ouwehoeren met mijn forumbroeders en niet als de schrijver van de biografie van Ernesto Hoost. Dat is mede gelukt door de discretie van een aantal leden die op de hoogte van mijn identiteit waren, niet in het minst die van de heren Mickey, Wheelie en Justinian zelf. Nu er vanmiddag opnieuw naar het verschijnen van mijn boek werd gevraagd heb ik besloten dat Mjokkie achter zijn veilige boom vandaan moet komen en kleur moet bekennen.
Dit gezegd hebbende hoop ik dat jullie net zo naar het verschijnen van mijn boek uitkijken als ik.
En als de exacte datum bekend is, zijn jullie de eersten die het horen. Hoeft er niemand op zo’n lullig briefje te wachten-J
Met vriendelijke groet,
Osu,
Jens Olde Kalter, schrijver van
MISTER PERFECT
Ernesto Hoost en de onbegrepen schoonheid van de vechtsport

http://portal.mixfight.nl/files/Image/nederlands/foto%20artikel/jens1.jpg

Wheelie
29-03-2011, 20:42
Zie ook: BOEK ERNESTO HOOST (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?100356-BOEK-ERNESTO-HOOST&highlight=olde+kalter)

Kemal
29-03-2011, 21:55
lijkt me ook een heerlijk boek!

Bartju
29-03-2011, 22:24
Dit is al veel eerder gepost maar de uitgave datum is die al bekend?

Bartju
29-03-2011, 22:24
oow 10 mei 2011 ik zie t!

om-air
29-03-2011, 23:23
Weet iemand waar ik ook nog het boek van Bonjasky kan krijgen? Ben langs veel winkels geweest, maar nergens was hij meer verkrijgbaar..

marcelt
29-03-2011, 23:25
Blij!

Bonjasky boek? Op internet bestellen. Bol.com ?

jaco
29-03-2011, 23:29
Goed nieuws.
Waar kan die besteld worden?

marcelt
29-03-2011, 23:32
Besteld!

http://www.cosmox.nl/boeken/mr-perfect-jens-olde-kalter-9789050189613

O trouwens boek van Bonjasky is in herdruk zag ik op die site.

andyhugfan
29-03-2011, 23:40
Yes! eindelijk!

God in Japan en Der Taifun und die Weisheit der Kampfkunst heb ik thuis liggen. Mister Perfect Komt er zeker tussen in liggen!!

Het zou tof zijn als Ernesto een boeken signeersessie zou houden, Jens misschien dat jij hem kan overhalen?? Please?;):thup:

Richelieu
30-03-2011, 08:53
Ben er erg benieuwd naar. Weet dat MJOKKIE hier jaren aan heeft gewerkt en nu eindelijk is er een release-datum!

MJOKKIE
30-03-2011, 10:55
FINALLY!! Ik kan het nog nauwelijks geloven, maar ik heb hier de proefdruk voor me liggen. Heftig weekje achter de rug. Ben van uitgever gewisseld (Prometheus wordt het nu), van titel veranderd (de Kickbokser ipv Mr. perfect) en direct een lanceerdatum gekregen (10 Mei).

Als ik de post van ruim een jaar terug uit Workum lees, ben ik blij dat ik een slag om de arm heb gehouden wat betreft de lanceerdatum. Het liep niet lekker met de uitgever, en terug in Amsterdam begon ik vrijwel direct Bootcamp Nederland. Er moest tenslotte ook brood op de plank. Vanaf begin september heb ik me iedere dag opgesloten bij NRC-journalist Hans Moll, die mijn redacteur is geworden. Samen hebben we zitten snoeien in een manuscript waar ik twee boeken van had kunnen optuigen. Keuzes maken, mooie verhalen laten sneuvelen. Maar uiteindelijk komt dat het boek alleen maar ten goede. Ik wil alle Mixfight forumbroeders bedanken voor het oneindig enthousiasme, zeker daar ik ieders geduld behoorlijk op de proef heb gesteld. Maar ik beloof jullie dat het wachten wordt beloond. Een slak ziet tenslotte meer van de weg dan een haas:-)

Osu

Jens Olde Kalter

goro
30-03-2011, 11:12
Besteld!

MJOKKIE
30-03-2011, 11:37
Besteld!


Wat heb je waar precies besteld. Niet de oude Mister Perfect toch?

goro
30-03-2011, 12:17
Geachte heer

Bedankt voor uw bestelling bij COSMOX.be.

Uw bestelling heeft ordernummer 0... Houdt dit nummer en de orderbevestiging bij de hand als u contact met ons opneemt, dan kunnen wij u direct van dienst zijn.

Veel plezier met uw aankoop!


Artikel
Aantal
Voor


Mr. Perfect
Jens Olde Kalter
PAPERBACK
1
€ 16,95


KLOPT DIT?

MJOKKIE
30-03-2011, 13:16
Geachte heer

Bedankt voor uw bestelling bij COSMOX.be.

Uw bestelling heeft ordernummer 0... Houdt dit nummer en de orderbevestiging bij de hand als u contact met ons opneemt, dan kunnen wij u direct van dienst zijn.

Veel plezier met uw aankoop!


Artikel
Aantal
Voor


Mr. Perfect
Jens Olde Kalter
PAPERBACK
1
€ 16,95


KLOPT DIT?

MJOKKIE
30-03-2011, 13:20
NEE! KLOPT NIET! Het boek heet nu 'DE KICKBOKSER', niet meer 'Mister Perfect!!!!
Ik zal voor je nagaan hoe het met online bestellen gaat en vanaf wanneer en waar dat kan. Kom er op terug. Sorry voor het ongemak.

Groet Jens

Peter0711
30-03-2011, 13:25
Vette shit..Eindelijk haha :D

goro
30-03-2011, 13:48
NEE! KLOPT NIET! Het boek heet nu 'DE KICKBOKSER', niet meer 'Mister Perfect!!!!
Ik zal voor je nagaan hoe het met online bestellen gaat en vanaf wanneer en waar dat kan. Kom er op terug. Sorry voor het ongemak.

Groet Jens

Damn...

MJOKKIE
30-03-2011, 14:23
Goro!

Kom naar de boekpresentatie, dan krijg je er van mij eentje. Gesigneerd door Ernesto. Vind het lullig dat jij in je enthousiasme een kat in de zak koopt.

Dus vanaf nu iedereen ff wachten met online bestellen

Richelieu
30-03-2011, 14:36
Goro!

Kom naar de boekpresentatie, dan krijg je er van mij eentje. Gesigneerd door Ernesto. Vind het lullig dat jij in je enthousiasme een kat in de zak koopt.

Dus vanaf nu iedereen ff wachten met online bestellen

Kun je daar iets meer over vertellen Jens? Wat, waar, wanneer?

goro
30-03-2011, 14:39
Goro!

Kom naar de boekpresentatie, dan krijg je er van mij eentje. Gesigneerd door Ernesto. Vind het lullig dat jij in je enthousiasme een kat in de zak koopt.

Dus vanaf nu iedereen ff wachten met online bestellen

WAAAAUWWW! Dan krijg jij een handdoek van me!
Waar en waneer is dat?
:lol:

MJOKKIE
30-03-2011, 14:53
Toch wel een schone handdoek he:-)

De exacte datum weet ik niet, in elk geval de tweede week van mei in Amsterdam. Ligt er aan wie het eerste boek in ontvangst gaat nemen.

Simone
30-03-2011, 15:28
Ik kijk er naar uit, gefeliciteerd iig!

SanderM
30-03-2011, 15:50
Top dat zo een grote uitgever bereid is gevonden! Sterkte met de laatste loodjes. Ik houd het nieuws in de gaten!

marcelt
30-03-2011, 17:12
Goro!

Kom naar de boekpresentatie, dan krijg je er van mij eentje. Gesigneerd door Ernesto. Vind het lullig dat jij in je enthousiasme een kat in de zak koopt.

Dus vanaf nu iedereen ff wachten met online bestellen

OK, dan heb ik het ook fout gedaan. Hoop dat ik naar de boekpresentatie kan.