PDA

View Full Version : Fedor in het Parool



Garcia
07-04-2011, 21:13
Op verzoek van het Parool plaats ik het stuk wat afgelopen dinsdag in het Parool heeft gestaan over Fedor bij Special Sports in Amstelveen.



Rus Fedor Emelianenko blijft boegbeeld Mixed Martial Arts
*
*
Keizer geeft imperium niet op
*
Rasit Elibol
*
Even was Amstelveen het middelpunt van de vechtsportwereld. Cameraploegen en fans verdrongen zich voor Fedor Emelianenko, de Russische legende.
*
*“Jaren geleden hadden we nauwelijks iets te eten. Nu verdien ik meer geld en zie ik elke tegenstander als een man die mij weer terug wilt sturen naar die periode van armoede. Die man moet uitgeschakeld worden.” Een veelzeggende uitspraak over de achtergrond van Emelianenko, die opgroeide in de armoede van de Sovjet-Unie.
*
Emelianenko (34) is geboren in Loehansk, nu Oekraďne, maar groeide op in het Russisch-orthodoxe Stary Oskol, in het westen van Rusland.
In de jaren tachtig was het in Stary Oskol niet vanzelfsprekend dat er elke dag genoeg eten voorhanden was. Daarin was de familie Emelianenko zeker geen uitzondering, volgens Evgeni Kogan die Rusland-correspondent was voor de grootste vechtsportwebsite van de wereld Sherdog en nu operationeel directeur is van de vechtsportorganisatie M1-global. “Ik zou zeggen dat hij uit een gemiddeld gezin komt. Maar als je een doorsnee huishouden uit Stary Oskol van die tijd neemt, moet je absoluut zeggen dat het heel erg armoedig was.”
Toch is Emelianenko Stary Oskol altijd trouw gebleven, ondanks zijn bij elkaar gevochten rijkdom. Over de moeilijkheden in zijn leven zegt hij: “Het is allemaal Gods wil.”
*
Emelianenko bleek al op jonge leeftijd een talentvolle vechtsporter. Na een succesvolle carričre in judo en samboworstelen, in beide disciplines bracht Emelianenko het tot het nationale team en behaalde diverse prijzen waaronder eremetaal op wereldkampioenschappen, maakte hij in mei 2000 de overstap naar MMA.
MMA is een vechtsport waarbij technieken uit worstelen, judo, kickboksen, boksen en Braziliaanse jiujitsu zijn toegestaan. Het is ooit bedacht om uit te maken welke vechtsport de effectiefste is.
*
*In die harde sport bleef hij tot 2010 ongeslagen in 31 gevechten en groeide uit tot de beste MMA-vechter aller tijden. De hele wereldtop waagde een poging om de hegemonie van de Rus te doorbreken, maar niemand slaagde daarin. Viervoudig K1-kampioen Sem Schilt is de enige Nederlander die met Fedor in de ring stond. Zonder succes. Dit was tijdens Emelianenko’s debuut in Pride in 2002, een niet meer bestaande organisatie waarin de beste vechtsporters ter wereld uit verschillende disciplines elkaar bevochten en waarin Fedor de absolute alleenheerser was bij de zwaargewichten.
Aan die periode in zijn carričre ontleend hij zijn bijnaam: The Last Emperor.
Kenners achten de kans zeer klein dat ooit een andere vechtsporter zo zal domineren in de koningsklasse van de vechtsport. De lengte van Emelianenko, hij is met zijn 1,83 meter klein voor een zwaargewicht, maken zijn prestaties indrukwekkender. Ter vergelijking: Sem Schilt is 29 centimeter langer.
*
*
Ondanks zijn succes is Emelianenko een bescheiden man die nooit de aandacht trekt met wilde uitspraken of extravert gedrag, in tegenstelling tot veel andere vechters. Emelianenko: ” Veel vechters willen in de spotlights staan, gedragen zich daar ook naar. Ik niet. Mij gaat het puur om de sport.”
Juist die houding maakt de Rus geliefd bij miljoenen vechtsportfans over de hele wereld. Vladimir Poetin, Sylvio Berlusconi, Donald Trump en Jean Claude van Damme zijn enkele van die fans.
Toch kwam op 26 Juni vorig jaar een einde aan zijn heerschappij. De eerste nederlaag werd geleden tegen de Braziliaan Fabricio Werdum in San Jose (Verenigde Staten).
*Een golf van ongeloof ging door de vechtsportwereld. Fedor verliezen? Bestaat dat? Op de vraag wat Emelianenko zelf voelde na zijn verlies antwoordde hij: “Ik voelde niets. De mensen hebben een idool van me gemaakt, maar iedereen verliest een keer. Ik ben ook maar een mens. Als God het wil, zal ik de volgende keer weer winnen.”
*
Maar ook de volgende keer won hij niet. De Braziliaan Antonio Silva bleek afgelopen februari een onneembare vesting. Na die partij gingen er geruchten dat Emelianenko de wedstrijd had verloren omdat zijn priester niet aanwezig was. De zwaar gelovige Rus wordt tijdens elke wedstrijd bijgestaan door de priester van zijn kerk in Stary Oskol. Of de ring of kooi waar hij moet vechten in de Verenigde Staten staat of in Japan, de geestelijke is er altijd bij. “Mijn verlies had daar niets mee te maken. Dat zijn geruchten. Mijn spirituele vader was er gewoon bij die avond in New Jersey.”
*
Na de tweede nederlaag op rij kondigde Emelianenko het einde van zijn loopbaan aan. Gisteren in Amstelveen, waar hij ter promotie van zijn sport was uitgenodigd, kwam hij daar op terug. “Ik ben vastberaden om terug te keren. Waar en tegen wie weet ik nog niet precies, maar misschien al in juni.” De keizer geeft zijn imperium dus nog niet op

Garcia
07-04-2011, 21:13
Zeer goed stuk moet ik zeggen.

el bastardo
07-04-2011, 21:18
Tof! Erg leuk stuk en cool dat er aandacht voor is!

ijsblok
07-04-2011, 21:28
mooi!

Richelieu
07-04-2011, 21:39
Goed stuk!

Peter0711
07-04-2011, 22:00
Leuk..Thanks voor het plaatsen.

Justinian
07-04-2011, 22:06
Mooi stuk inderdaad en goed om te zien dat ook het Parool in positieve zin aandacht schenkt aan MMA en Fedor in het bijzonder!

Kemal
07-04-2011, 22:18
Erg leuk stukje!

Fyodor
07-04-2011, 22:22
Wat een keurig stuk zeg! Ook precies zoals Fedor is, niets meer en niets minder. Klasse!

Garcia
07-04-2011, 22:25
Rasit is een kennis van mij en hij schrijft al vaker stukken voor het Parool. Dit soort journalisten en vakwerk is juist wat het MMA in nederland nodig heeft om begrepen en geaccepteerd te worden door de grote massa.

Leventdepevent
07-04-2011, 22:25
mooi stuk!

detje
07-04-2011, 22:35
Rasit is een kennis van mij en hij schrijft al vaker stukken voor het Parool. Dit soort journalisten en vakwerk is juist wat het MMA in nederland nodig heeft om begrepen en geaccepteerd te worden door de grote massa.
begrepen door de grote massa is toch helemaal niet belangrijk? stel je voor dat het mainstream gaat worden en je buurvrouw van 92 ook weet wie fedor is, dat zou wat zijn zeg...ik denk dat het juist ook de charme van het mma is dat het niet voor het grote publiek is, laat dat het voetbal maar zijn..

Garcia
07-04-2011, 23:38
begrepen door de grote massa is toch helemaal niet belangrijk? stel je voor dat het mainstream gaat worden en je buurvrouw van 92 ook weet wie fedor is, dat zou wat zijn zeg...ik denk dat het juist ook de charme van het mma is dat het niet voor het grote publiek is, laat dat het voetbal maar zijn..

Wat ik er meer mee wil zeggen is dat de octagon geaccepteerd gaat worden in Nederland. Dat het niet direct over bloedige kooigevechten wordt gesproken, maar over goed getrainde atleten die bijzondere technieken toepassen in een gevecht. Dat het oude beeld van de jaren 90 verdwijnt en dat men meer respect heeft voor deze groeiende sport en dat mma erkent gaat worden.

bush1do
08-04-2011, 08:28
klasbak voor de vechtsport....diep respect

remco pardoel
08-04-2011, 08:48
Mooie en goede reclame voor onze sport!

joost
08-04-2011, 10:39
Kijk eindelijk iemand die een stukje schrijft wie er verstand van heeft!

K-1sunstarr
08-04-2011, 12:55
Hij is goed, zo heb het graag, niet meteen besluiten na 2 verlies partij te stoppen.
Kan ik wel begrijpen dat hij zeer teleurgesteld was na zijn verlies partij tegen Silva.

dtgerald
08-04-2011, 13:56
Hoorde van de week op de radio dat Ben Saunders zijn idool Fedor ging ontmoeten.

marcelt
08-04-2011, 13:58
Goed gezegd Garcia. Wat goed dat het Parool aandacht hiervoor heeft!

smike
08-04-2011, 15:17
Wat een held is het toch!

DonLino007
08-04-2011, 18:35
Bescheidenheid siert de mens. Fedor is een topper en zoals hij het zegt, ik citeer; 'De mensen hebben een idool van me gemaakt, maar iedereen verliest een keer' geeft naar mijn idee een mate van intelligentie van deze vechter en zoals velen vechters hebben verborgen worden gehouden in de publiek. Een bepaalde uitspraak of actie in een 'momentum' die niet past in de realiteit van mensen wordt maar al te graag uitvergroot en te pas en onpas aangehaald althans in Nederlandse media. Ik ben erg blij dat ringsporten en vechters meer in een goed daglicht gepropageerd worden in mediaplatforms.

Osu

El Bambino
08-04-2011, 18:59
Nooit meer zullen we zo iemand krijgen...klein voor een zwaargewicht....alles gebaseerd op techniek en niet opkracht of lengte!

Naj85
09-04-2011, 13:48
Denk het ook, Uniek gewoon.

mooi stukje, bedankt voor het plaatsen!
Nooit meer zullen we zo iemand krijgen...klein voor een zwaargewicht....alles gebaseerd op techniek en niet opkracht of lengte!

Mauro
09-04-2011, 13:54
Nooit meer zullen we zo iemand krijgen...klein voor een zwaargewicht....alles gebaseerd op techniek en niet opkracht of lengte!
Vechter naar mn hart.
Dank voor posten, en Parool dank voor positieve publiciteit voor onze sport !

detje
09-04-2011, 19:17
Wat ik er meer mee wil zeggen is dat de octagon geaccepteerd gaat worden in Nederland. Dat het niet direct over bloedige kooigevechten wordt gesproken, maar over goed getrainde atleten die bijzondere technieken toepassen in een gevecht. Dat het oude beeld van de jaren 90 verdwijnt en dat men meer respect heeft voor deze groeiende sport en dat mma erkent gaat worden.
ja oke, helder uitgelegd, in eerste instantie vatte ik het anders op.

MMAFAN-1122
09-04-2011, 19:34
Bedankt!!