PDA

View Full Version : Doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn



el bastardo
09-04-2011, 14:39
Doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn http://www.nu.nl/images/slideshow/bt_fotograaf.gif

Uitgegeven:9 april 2011 12:48Laatst gewijzigd:9 april 2011 14:34
AMSTERDAM - In Alphen aan de Rijn vond zaterdagmiddag een schietpartij plaats in het winkelcentrum De Ridderhof, waarbij vier doden en zestien gewonden zijn gevallen. Dit heeft een woordvoerster van de gemeente bevestigd.

http://media.nu.nl/m/m1gz2pjas3r5_345.jpg
Schietpatij Alphen aan de Rijn
Fotoserie (javascript:void(0))

Een winkelier zegt echter tegenover NOS (http://nos.nl/artikel/231756-doden-bij-schietpartij-in-alphen-aan-den-rijn.html) dat er zeker vijf tot tien doden zouden zijn gevallen.
De vermoedelijke dader heeft zichzelf van het leven beroofd. Dat heeft de gemeente gemeld op haar website (http://www.alphenaandenrijn.nl/Smartsite.shtml?id=77153). Er is geschoten met een automatisch vuurwapen



Volgens het Leidsch Dagblad (http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article8547121.ece/Doden-en-gewonden-bij-schietpartij-winkelcentrum-Ridderhof) vluchtte het winkelende publiek voor zijn leven. Het centrum is door de politie afgesloten en er zou grote chaos heersen.

Hoofd


De dader, een blanke man die rond de 25 jaar zou zijn, schoot zich volgens een getuige na zijn daad door zijn hoofd met een ander wapen. Hulpdiensten reden af en aan om gewonden te vervoeren, vermoedelijk ook naar andere ziekenhuizen dan het Ziekenhuis Rijnland in Alphen aan den Rijn. Dat was niemand voor commentaar bereikbaar.
Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis.

Opvang


Ooggetuigen van de schietpartij zijn opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.
''Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig'', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.

Ooggetuigen


Volgens een ooggetuige schoot de dader met een grote mitrailleur om zich heen. "Er zijn veel gewonden. Ik denk zeker vijf tot tien doden", zegt hij op Radio 1.
Lokale media spraken ook met ooggetuigen. ''Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt'', aldus de 34-jarige Ramon Vleerlaag tegen alphen.cc.
Annemarie de Bruin (82) was in de Albert Heijn toen de schietpartij plaatshad: ''Rennen! Dat is het eerste wat ik dacht toen er werd geroepen dat er iemand lag. Ik hoorde zoveel schoten, het leek wel een klapperpistool. Ik heb mijn boodschappen laten staan en ben meteen weggerend.''

Vuurwerk


Een omwonende zag volgens alphen.cc vanaf haar balkon naast het winkelcentrum hoe de dader schietend naar buiten kwam. ''Ik hoorde iets dat op vuurwerk leek, ik zag mensen naar buiten rennen, mensen vielen, boodschappen vielen.
"Ik zag een man in een bomberjack en legerbroek met een machinegeweer. Hij laadde zijn geweer door en ik hoorde binnen weer schieten. Er gaan nu al geruchten over minimaal zeven doden. Ambulances rijden af en aan.''

el bastardo
09-04-2011, 14:39
*zucht*

el bastardo
09-04-2011, 14:44
We liggen gewoon een jaar of 10 achter op de US. Ik heb het trieste gevoel dat dit net als in de US steeds vaker ook hier gaat voorkomen... Echt bizar gewoon...

Bartju
09-04-2011, 14:46
Waar gaat dit heen?!!
trieste kanslose tering lijer.. wel het lef hebben om zo veel doden en gewonde te veroorzaken maar de consequenties aanvaarden homaar.
Brand in de hel Sul!

Marchant
09-04-2011, 14:48
tering lees het net!
wat een bloedmongool!!!

blackadder
09-04-2011, 15:06
Fuck.

Leventdepevent
09-04-2011, 15:52
western tafferelen in NL...ongelooflijk

cholitzu
09-04-2011, 17:35
LIVE: schietpartij Alphen aan den Rijn

http://content.nos.nl/data/image/m/2011/04/09/231808.jpg» (http://content.nos.nl/data/image/xxl/2011/04/09/231808.jpg) Ambulances en politiewagens bij het winkelcentrum in Alphen aan den Rijn Twitter.com/112focus
Toegevoegd: zaterdag 9 apr 2011, 14:11
Update: zaterdag 9 apr 2011, 17:15

Even na twaalf uur heeft er een schietpartij plaatsgevonden in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Er zijn zes doden gevallen, onder wie de dader. Ook zijn er gewonden. Sommigen zijn er slecht aan toe. Verder is er nog veel onduidelijk. Volg de ontwikkelingen van minuut tot minuut vanaf 14.00 uur.
17.14 uur: Geen aanwijzingen voor ex-militair

Er zijn volgens justitie geen aanwijzingen dat de dader een ex-militair was, zoals in geruchten de ronde deed.
17.12 uur: Politie was er tijdens schieten

De politiecommissaris vertelt dat de politie ter plekke was toen het schieten nog voortduurde. De agenten moesten zich door de menigte dringen. Ze passeerden daarbij al slachtoffers.
17.10 uur: Winkelcentra

Eenhoorn wil niet zeggen welke winkelcentra zijn ontruimd.
17.09 uur: Wapen

Het wapen was waarschijnlijk automatisch wapen.
17.06 uur: Dader bekende van de politie

De dader is een bekende van de politie. Er wordt nog onderzoek gedaan naar wat precies.
17.05 uur: Lijst slachtoffers

Lijst van slachtoffer wordt (waarschijnlijk) rond 18.00 uur bekend gemaakt. Het is niet duidelijk of de kinderen die slachtoffer zijn, onder de doden zijn.
17.04 uur: Geen verband

Er is geen verband met de schietpartij van vorige week in Alphen aan den Rijn. Eenhoorn zegt dat alle informatie zo snel mogelijk naar buiten wordt gebracht zodra dat kan. De winkelcentra blijven tot nader order gesloten.
17.03 uur: Briefje van dader

Justitie doet nog onderzoek naar geruchten dat de dader een briefje zou hebben achtergelaten voor justitie.
17.02 uur: Ook enkele kinderen onder slachtoffers

Eenhoorn meldt dat er ook enkele kinderen onder de slachtoffers zijn. De lijst met slachtoffers is bijna bekend. Wordt waarschijnlijk binnen enkele uren openbaar gemaakt.
17.01 uur: Dader vrijwel zeker bekend

De dader is een autochtone man uit Alphen aan den Rijn. Hij handelde alleen.
17.00 uur: Drie winkelcentra uit voorzorg ontruimd

Drie winkelcentra uit voorzorg ontruimd. Nadere mededelingen volgen.
16.58 uur: Landelijk noodnummer

Er is nu ook landelijk nummer voor hulp: 0900-0101.
16.51 uur: Persconferentie

De persconferentie begint met Bas Eenhoorn, waarnemend burgemeester van Alphen aan den Rijn. "Zes doden, aantal gewonden, enkelen in levensgevaar. Incident van ongekende omvang. Hare Majesteit de Koningin betuigt medeleven met deze vreselijke situatie, met alles wat de mensen is overkomen. Minister-president Rutte heeft laten weten met medeleven te bekijken."
16.50 uur: 'Ander winkelcentrum ontruimd'

Verslaggever Tako Rietveld meldt dat er in Alphen een ander winkelcentrum wordt ontruimd. Er zou een bommelding zijn en mogelijk loopt er nog een gevaarlijk persoon rond.
16.47 uur: Marechaussé bij winkelcentrum

Verslaggever Jeroen Wollaars meldt dat er drie busjes van de marechessausé bij het winkelcentrum zijn aangekomen.
16.45 uur: Persconferentie over enkele minuten

De persconferentie vindt zo meteen plaats.
16.41 uur: Ooggetuige

Ooggetuige Peter meldt, via [email protected] ([email protected]):
"Wij zaten op het balkon en hoorde schieten. Toen wij keken zagen we een man schietend met een (wat we dachten) een geweer de trap op lopen bij Kruidvat. Ik heb gelijk de politie gebeld. Wij zitten aan de andere kant dan waar de meeste opnamen zijn gemaakt. Wij hoorden hem schieten over het winkelcentrum gaan. Het schieten heeft ongeveer 2 minuten geduur. De eerste politieauto was aan onze kant na ca 8 minuten aanwezig. De EOD tesamen met brandweer en ambulance. zijn nu weg. Alleen mannen in witte pakken ( waarschijnlijk de TR) zijn nog aanwezig. Volgens ons ligt nog een overledene bij de onderzochte auto."

16.39 uur: Ooggetuige

Een ooggetuige maakte enkele foto's van het drama. Beluister zijn relaas.
16.33 uur: Condoleanceregister

Er is een condoleanceregister (http://www.condoleance.nl/13076/Slachtoffers-drama-winkelcentrum-Alphen-aan-den-Rijn.html) geopend.
16.24 uur: Mogelijke naam

De NOS heeft mogelijk de naam achterhaald van de dader. We zoeken nog nader uit.
16.19 uur: 'Geschokt door het verschrikkelijke drama'

Reactie minister Opstelten van Justitie en Veiligheid:
"Wij zijn geschokt door het verschrikkelijke drama dat zich vanmiddag heeft afgespeeld in Alphen aan den Rijn. Dit is een drama voor Alphen aan den Rijn en voor Nederland. Onze zorg en medeleven gaan uit naar de slachtoffers en hun dierbaren. Ons medeleven gaat ook uit naar al die mensen die getuige zijn geweest van deze verschrikkelijke gebeurtenis. Ik heb contact gehad met burgemeester Eenhoorn van Alphen aan den Rijn en ik heb ons medeleven overgebracht. Ook heb ik aangegeven dat wij vanuit de nationale overheid ondersteuning zullen bieden, daar waar nodig. Wij geven steun aan het beleidsteam onder leiding van de burgemeester en de betrokken operationele diensten en hulpverleners."
16.17 uur: Nieuwe persconferentie

Er komt een nieuwe persconferentie om 16.45 uur.
16.08 uur: Uitzendingen

De uitzendingen van de NOS op Nederland 1 en Radio 1 gaan door tot zeker 18.00 uur.
16.07 uur: Overleg crisisteam

NOS-verslaggever was bij de kamer waar het crisisteam bijeen was.
15.49 uur: OM: één dader

Het Openbaar Ministerie meldt dat het 100 procent zeker is dat er geen tweede schutter is geweest.
15.35 uur: Publieksnummer

Er is een publieksnummer geopend voor vragen: 0172-465073.
15.34 uur: Nog nooit eerder in Nederland

Veiligheidsdeskundige Glenn Schoen over het schietincident in Alphen. "We hebben zo'n incident nog niet eerder in Nederland gezien, maar wel in het buitenland."
15.31 uur: Mogelijk persconferentie na overleg

Burgemeester Eenhoorn en het crisisteam houden momenteel een overleg. Verwacht wordt dat daarna nog een persconferentie volgt.
15.29 uur: Onduidelijkheden

Het is onduidelijk hoe lang de man om zich heen heeft geschoten. Sommige getuigen zeggen 10 tot 20 minuten. Anderen spreken van enkele minuten.
15.23 uur: Geschoten bij kassa

Er zou onder meer geschoten zijn bij de kassa van Albert Heijn.
15.16 uur: 'Blonde man van 25'

Een ooggetuige meldt dat de dader een blonde man was van ongeveer 25 jaar. Hij zou zichzelf met een ander wapen van het leven hebben beroofd.
15.10 uur: Slachtoffer was vrouw die in winkel werkte

Verslaggever Jeroen Wollaars meldt: Eén van de doden is een vrouw die in het winkelcentrum werkte. Ze werd door het hoofd geschoten.
15.01 uur: 'Ramp van ongekende omvang'

Waarnemend burgemeester Eenhoorn van Alphen aan den Rijn noemt de schietpartij "een ramp van ongekende omvang". Hij zei dat op de persconferentie. "Het is te verschrikkelijk voor woorden." Hij sprak van een bijna niet te begrijpen situatie. Eenhoorn sprak zijn medeleven uit aan de slachtoffers en hun familie. Voor de betrokkenen is opvang geregeld in een kerkgebouw en op het politiebureau.
14.59 uur: Verslag Jeroen Wollaars

Verslaggever Jeroen Wollaars is in Alphen aan den Rijn.
14.45 uur: Zes doden

Waarnemend burgemeester Eenhoorn van Alphen aan den Rijn meldt dat er zes doden zijn geteld, onder wie de schutter. Vier mensen zijn zwaargewond, vijf mensen middelgewond en twee mensen lichtgewond.
14.44 uur: Persconferentie live

Volg live de persconferentie via Journaal 24 (http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/).
14.38 uur: Zestien gewonden

De politie Alphen aan den Rijn meldt op Twitter dat er zestien gewonden zijn.
14.36 uur: Ooggetuigen gezocht

Heeft u foto's van de schietpartij in Alphen aan den Rijn? Was u ooggetuige? De NOS onvangt graag uw informatie en beeld: [email protected] ([email protected])
14.32 uur: Extra uitzending NOS Journaal

Het NOS Journaal zendt live uit. De uitzending is te volgen op Journaal 24 (http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/).
14.27 uur: Verslag Pauline Broekema

Latifa van modesalon Liyana stond in haar winkel toen ze de knallen hoorde. "Er kwam een vrouw de winkel binnen gerend, die riep: 'Ik ben geraakt, ik ben geraakt'.'' Latifa keek naar het been van de vrouw. Er zat een diepe schotwond in.
"Ik heb ze nu, ik laat ze nooit meer los", zegt een moeder die haar twee volwassen kinderen uit het winkelcentrum heeft gehaald.
14.26 uur: Automatisch vuurwapen

De gemeente Alphen aan den Rijn twittert dat de dader heeft geschoten met een automatisch vuurwapen. De gewonden zijn naar verschillende ziekenhuizen overgebracht.
14.22 uur: Persconferentie uitgesteld

De persconferentie van de politie en de gemeente staat nu aangekondigd voor 14.30 uur.
14.14 uur: Verslag Pauline Broekema

"De zoon van de slager hoorde de kogels langs zijn hoofd fluiten", zegt een jongen bij de rood-witte afzetting. Hijzelf was bij de visboer om kibbeling te halen. We hoorden schoten, zegt hij. Een moeder met een kinderwagen belt naar huis om te informeren of haar dochter terecht is. Net voor het schieten begon was ze weg uit het winkelcentrum. Twee mannen stellen vast dat het dus nog erger kan. Na de schietpartij laatst in dezelfde wijk, waarbij twee doden vielen. Het jaren 70-winkelcentrum is door de politie afgesloten. Politiemotoren, politiewagens rijden naar de plek. Het is een winkelcentrum waar de hele buurt zijn boodschappen deed. Een doorsnee winkelcentrum met een Albert Heijn, C1000, kleine restaurants en middenstanders. "Er schijnt zelfs iemand in een rolstoel getroffen te zijn", zegt een jongen ontzet.
14.10 uur: Politie: vier doden

De politie meldt dat er vier doden zijn, onder wie de dader. Negen mensen zijn gewond, waarvan aantal zwaargewond. Er is één dader.
14.18 uur: Ooggetuige

Een winkelier heeft alles zien gebeuren.
14.05 uur: Persconferentie

Rond 14.15 uur geeft de politie een persconferentie. Die is live te volgen via Journaal 24 (http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/).
14.00 uur: Mogelijk meerdere daders

Verslaggever Jeroen de Jager meldt dat er mogelijk meerdere daders zijn.
Kaart met daarop winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn

cholitzu
09-04-2011, 17:47
http://nos.nl/audio/231761-ooggetuige-schietpartij-winkelcentrum-alphen-ad-rijn.html

Jeru
09-04-2011, 18:43
Dramatische kutzooi weer...

Djani
09-04-2011, 19:59
Ik haalde m'n vriendin op bij n schoonheidssalon nadat ze n soort huidtherapie had ondergaan en wilde daarna n film gaan huren voor vanavond, maar omdat ze met haar opgezwollen en rooie gezicht er niet uit zag bracht ik haar eerst naar huis. Als ik haar niet eerst naar huis bracht was ik precies in dat kwartiertje dat die mafkees bezig was daar aangekomen. Ik prijs mezelf gelukkig.

Kemal
09-04-2011, 23:07
Wat een toestand zeg... erg triest

Guillermo
10-04-2011, 07:51
Ik zit gewoon te wachten op de analyse van die gast. Gaan ze straks tot de conclusie komen dat meneertje een of ander gewelddadig computerspelletje speelde of een bepaalde vechtsport beoefende. Hoe dan ook eentje krijgt er de schuld van :twak:

Facade
10-04-2011, 09:05
Verschrikkelijk verhaal. Je zult maar gewoon even om een dit of datje naar het winkelcentrum moeten en nooit meer terugkomen.
Sterkte aan alle nabestaanden en degenen die dit hebben moeten meemaken!

Illest
10-04-2011, 10:03
ben blij dat het geen moslim is.....dan had je helemaal de poppen aan het dansen!

ARMENIA
10-04-2011, 11:16
ben blij dat het geen moslim is.....dan had je helemaal de poppen aan het dansen!


pff.. 2x

baraa_a
10-04-2011, 11:23
ben blij dat het geen moslim is.....dan had je helemaal de poppen aan het dansen!

nee..dan was het een terroristische aanval geweest !

micha
10-04-2011, 11:36
ik dacht precies hetzelfde maar het was een nederlandse gek die vreemd genoeg een wapenvergunning heeft.

cholitzu
10-04-2011, 11:53
ik dacht precies hetzelfde maar het was een nederlandse gek die vreemd genoeg een wapenvergunning heeft.

inderdaad, blijkt nog een strafblad te hebben en psychisch al een paar keer onderzocht.

rafi
10-04-2011, 12:04
nee..dan was het een terroristische aanval geweest !
x2

Bartju
10-04-2011, 13:21
ben blij dat het geen moslim is.....dan had je helemaal de poppen aan het dansen!

WTF jij bent egt niet goed jonge! dat je in zo'n ongelooflijke tivus situatie met doden zwaar gewonde en heel de rattaplan nog 1 licht puntje kan vinden en dat is dat het geen moslim is.. Damn laat je na kijken en ga je schamen!

Facade
10-04-2011, 13:26
Al zou ik het niet zo scherp stellen als Bartjuh dat doet (het laat je nakijken enzo) , ben ik het wel met em eens. Vertel dat maar aan de nabestaanden... gelukkig was het geen moslim.

Ik snap de gedachtegang best, maar het lijkt me nou niet dat het beeld van de allochtone gemeenschap nou het belangrijkste is hier. Voor mijn part is het een chinees, het blijft verschrikkelijk.

Baske
10-04-2011, 13:57
Ik hoorde het op de radio... Krijg er nog steeds kippenvel van dat dit zo dicht bij huis gebeurt...

Sadix
10-04-2011, 14:55
leerling van mij was er live bij.

Heeft iemand 3 meter van hem vandaan door zn hoofd geschoten zien worden.

Heeft constant gevreesd voor zn leven. Ongelooflijk.

Als hij verteld hoe het er aan toe is gegaan krimpen je ballen toch echt in een. Die gozer heeft gewoon 2 rondjes gelopen daar. Voor de zaak van mijn leerling heeft hij zn magazijn herladen en heeft toen in de zaak er naast iemand dood geschoten. Vriend van me leerling is 2 maal geschoten in ze buik, is nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Echt ongelooflijk dit.

Baske
10-04-2011, 20:57
Wow. Tering Sadik, daar krijg ik echt kippenvel van...

wrestler_nl
11-04-2011, 15:44
wat een facking terrorist man !!!!!!

smike
11-04-2011, 16:47
Verschrikkelijk dit!

Nou wil ik niet de knuppel in het hoenderhok gooien, maar de dader, zal echt een kutleven hebben gehad, anders doe je dit niet. Zo wanhopig dat je maar mensen doodschiet uitfrustatie en dan jezelf, dan heeft dit leven je echt afgemaakt, misschien zit er toch iets mis in onze maatchappij?

Bartju
11-04-2011, 17:55
Verschrikkelijk dit!

Nou wil ik niet de knuppel in het hoenderhok gooien, maar de dader, zal echt een kutleven hebben gehad, anders doe je dit niet. Zo wanhopig dat je maar mensen doodschiet uitfrustatie en dan jezelf, dan heeft dit leven je echt afgemaakt, misschien zit er toch iets mis in onze maatchappij?

Nee zit niets mis in de maatschappij ( mss wel maar niet in dit geval) Ik wil het absoluut niet rechtvaarden wat hij gedaan heeft. Maar het blijkt dat deze jonge een psychiatrisch verleden heeft.. nou zijn psychische klachten veel al chronisch. dus dit kan een terug val zijn. Het kan zomaar zijn dat deze meneer in psychose verkeerde ( hieronder wat een psychose inhoudt) een agressieve psychose in combinatiemet een depressiie kan dat leiden tot dit soort taferelen. Nu is welmijn vraag.. wie geeft in godsnaam een wapen vergunning af aaniemand met een psychiatrisch verleden?!!


Psychose: Bij een psychose heeft de persoon in kwestie veel al waanbeelden en stemmen in zijn hoofd die absoluut niet van werkelijkheid zijn te onderscheiden. Persoon zelf heeft absoluut geen controle over de stemmen of beelden die hij ziet. Het kan dus in dit geval zijn geweest dat meneer bijvoorbeeld dat geen deed wat de stemmen hem opdroegen omdat er anders iets heel vreselijks zou gebeuren met de ouders van hem. Het kan ook zo zijn dat de persoon echt denkt dat iedereen hem wil vermoorden en dit dus voor wilde zijn.
Het is en blijft allemaal maar de vraag wat er speelde we zullen het nooit weten

Bromios
11-04-2011, 18:08
Nee zit niets mis in de maatschappij ( mss wel maar niet in dit geval) Ik wil het absoluut niet rechtvaarden wat hij gedaan heeft. Maar het blijkt dat deze jonge een psychiatrisch verleden heeft.. nou zijn psychische klachten veel al chronisch. dus dit kan een terug val zijn. Het kan zomaar zijn dat deze meneer in psychose verkeerde ( hieronder wat een psychose inhoudt) een agressieve psychose in combinatiemet een depressiie kan dat leiden tot dit soort taferelen. Nu is welmijn vraag.. wie geeft in godsnaam een wapen vergunning af aaniemand met een psychiatrisch verleden?!!


Psychose: Bij een psychose heeft de persoon in kwestie veel al waanbeelden en stemmen in zijn hoofd die absoluut niet van werkelijkheid zijn te onderscheiden. Persoon zelf heeft absoluut geen controle over de stemmen of beelden die hij ziet. Het kan dus in dit geval zijn geweest dat meneer bijvoorbeeld dat geen deed wat de stemmen hem opdroegen omdat er anders iets heel vreselijks zou gebeuren met de ouders van hem. Het kan ook zo zijn dat de persoon echt denkt dat iedereen hem wil vermoorden en dit dus voor wilde zijn.
Het is en blijft allemaal maar de vraag wat er speelde we zullen het nooit weten

Dat hoorde ik vanochtend op radio1: als iemand een psychose oid heeft en doet anderen niets aan dan wordt ook de politie niet gebeld. En de politie kijkt bij een aanvraag wapenvergunning alleen of iemand geweldsdelicten heeft begaan (aldus de woordvoerder).

Overigens moet hij minimaal 3 jaar lid zijn geweest alvorens hij eigen wapens mocht aanschaffen.

Bartju
11-04-2011, 18:17
dan zit de wet wapen en munitie tog krom in elkaar!

Briant
11-04-2011, 18:31
De wet van wapen en minutie, maar ook ons psychische zorginstellingen als ze zo'n gast niet strak onder controle houden. Er is genoeg kennis, waarom gebruiken ze dat niet.

Ongelovelijk dit soort dingen. Suicidaal was ie, heb dan op zn minst het fatsoen alleen je eigen voor je kop te knallen en niet anderen die er totaal niets mee te maken hebben.

Facade
11-04-2011, 20:17
Het is makkelijk te zeggen 'houd zo iemand onder strakke controle', maar de halve wereld loopt bij de GGZ en het is allemaal van publiek geld. Er zijn denk ik gewoon onvoldoende middelen om al die mensen zo strak in de gaten te houden.

Bij nieuwsuur werd door iemand van het Pieter Baan centrum de hypothese inderdaad genoemd dat de rijke westerse maatschappij dit soort mensen produceert. Het zou dan gaan om mensen die niet mee kunnen komen met de concurrentie in de maatschappij terwijl ze juist opgevoed zijn met een hoge eigenwaarde en sterk narcistisch zijn. Vaak zijn het mensen die falen in de belangrijke dingen van het leven: werk, vrouw/vriendin en kinderen. Wanneer de waarheid hun dus inhaalt en ze als het ware de losers (zijn woorden) van de maatschappij zijn, worden ze depressief, maar geven alle anderen (de maatschappij) de schuld. Dat zal ook wel de reden zijn dat deze mensen niet alleen zichzelf afknallen.

Hij zei ook dat het dan niet in een opwelling gebeurt (dus een psychose), maar dat het idee langzaam ontstaat en vorm krijgt. Het plan van de dader is om zich te 'wreken' waarna in een soort van laatste toegift er met een knal uitgegaan kan worden.

Dit was dus zijn theorie en ik denk dat er in hoofdlijnen wat in zit. Wel denk ik zelf dat dit soort dingen geen echte wetenschap is en je nooit zal weten wat er in die mensen omgaat. Hoeveel onderzoekmateriaal heb je eigenlijk. De mensen die het doorzetten, maken zichzelf namelijk direct van kant.

Desalniettemin kan het geen kwaad stil te staan bij de concurrentie in de rijke westerse samenleving. Niet voor niets zijn onderwerpen als depressie veel actueler dan vroeger (al kun je je afvragen of dit niet taboe was). Er zijn vast genoeg mensen die zich herkennen aan iets wat je omgeving wil dat je dat wordt, maar dat je niet aan dat beeld kan voldoen. Daar word je niet vrolijk van.

Toch moet je nooit vergeten de dader degene is die het gedaan heeft: niet de maatschappij. Als je daarmee begint is uiteindelijk niemand meer aansprakelijk voor zijn eigen daden.

Marchant
12-04-2011, 11:58
Ik zit gewoon te wachten op de analyse van die gast. Gaan ze straks tot de conclusie komen dat meneertje een of ander gewelddadig computerspelletje speelde of een bepaalde vechtsport beoefende. Hoe dan ook eentje krijgt er de schuld van :twak:

En we hebben een winnaar!!!!!




Hij had het altijd over dat spel'

AMSTERDAM - Wie of wat de jonge en medogenloze killer Tristan van der Vlis (24) ook inspireerde, duidelijk wordt dat hij bezeten was van het schietspel Call of Duty: Modern Warfare 2. Het spel vertoont een bizarre gelijkenis met de manier waarop hij zijn slachtoffers in koelen bloede vermoorde.

Volgens vrienden en kennissen van Van der Vlis was het zijn favoriete spelletje. De game is omstreden: Als speler kruip je in de huid van soldaat en de bloedige beelden en driedimensionale opzet maken het gewelddadige tafereel levensecht. Het level waarin de speler zich op een vliegveld bevindt, vertoont bizarre overeenkomsten met de situatie waarin Tristan zich zaterdagmiddag begaf.
Volgens het AD lijken de beelden van die scène, waarin wachtende burgers lukraak worden doodgeschoten, 'een reconstructie van de getuigenissen van de Alphenaren die zich zaterdag in het winkelcentrum begaven. Een buurtgenoot en ex-collega van de overleden schutter: "Hij had het altijd over dat spel, net als over het computerspel Call of Duty: Black Ops. "Het lijkt wel alsof hij nu echt heeft uitgevoerd wat hij speelde op zijn kamer."
Een andere opmerkelijke gelijkenis met een drama dat zich afgelopen zaterdag in Alphen aan de Rijn afspeelde is een verhaal van Tristan's oma, thrillerschrijfster Jackie Lourens. In Vier minuten voor half acht... wordt het verhaal verteld van een schutter die in Castellum aan de Rijn willekeurig mensen doodschiet.


:fp:

wrestler_nl
12-04-2011, 14:26
Misschien was hij wel een taliban strijder?!?