PDA

View Full Version : BJJ Nederland.



Asura
13-04-2011, 15:40
Wat vinden jullie van het niveau in Nederland en wat is er nodig om de lat hoger te leggen?

Ik heb ook het idee dat er erg weinig seminars zijn van buitenlandse black belts. Komt dit door te weinig samenwerking tussen scholen?..

blackviper
13-04-2011, 16:34
Bij ons komt er regelmatig iemand langs uit Brazilië zeker paar keer per jaar.

FightingDutchman
13-04-2011, 17:39
Het laatste punt is in ieder geval niet waar. Er zijn bij de verschillende scholen heel vaak seminars van verschillende toppers in het BJJ. Om maar een paar namen te noemen die in 2010 Nederland/Belgie hebben bezocht: Robert Drysdale, Murillo Bustamante, Boca, Augusto Ferrari, Sergio Benini, Vinicius Draculino Magalhaes, Abmar Barbosa, Carlson Gracie Jr, Kyra Gracie, Michelle Nicoloini etc. etc.

De discussie mbt het algemene niveau in Nederland is al vaker gevoerd. Ik denk persoonlijk dat we op Europees niveau rederlijk tot goed kunnen meekomen. Er worden vaak genoeg medailles gewonnen door Nederlanders en Belgen op internationale toernooien, van wit tot en met zwarte band. Wat er naar mijn mening nodig is om het niveau hoger te krijgen is competities en goede verenigingen met een vaste kern leden, beide zijn eigenlijk al door heel Nederland en Belgie aanwezig dus we zijn goed op weg denk ik!

The_Game
13-04-2011, 19:30
Eens Met FightingDutchman. Ik denk ook dat het belangrijk is om informatie, kennis en opgedane ervaringen met elkaar te delen. Voor zover ik weet gebeurd dit al vrij veel in Nederland en Belgie en bestaan er niet echt grote 'rivalries' tussen verschillende scholen.

gimgamgommetje
13-04-2011, 23:14
Als ik zo hoor wat er zo her en der aan medailles wordt bijeen geharkt denk ik ook dat we het goed doen. En het is nog een erg opkomende sport, dus het wordt nog veel beter. beetje vertrouwen ;)

blackviper
13-04-2011, 23:21
Opkomend is zeker waar. Wordt bij ons steeds drukker en er zijn heleboel witte banders. Er is niet voor niets een goed bezocht WBU (white belts only) toernooi. Ook zie je dat er steeds meer toernooien komen in het jaar.