PDA

View Full Version : Vanaf welke leeftijd mogen kinderen een vecht/verdedigings sport beoefenen?



Fan1976
16-04-2011, 08:20
Wie kan mij vertellen welke leeftijd kinderen minimaal moeten hebben voordat ze kennis mogen maken met een vechtsport? (sportschool)

en welke vechtsport? moet ik dan aan judo of taekwondo denken of is er meer voor de hele kleintjes?

thnx



(dochter net 4yr geworden)

marcelt
16-04-2011, 08:30
Judovormen 4 jaar > judostoeien zoiets.

Ik geef zelf taekwondo v.a. 7 jaar.

Hans Vos
16-04-2011, 09:25
ik zat samen met mijn broer vanaf mijn 4de op judo bij van helmondsport in hilversum , dat hoorde volgens onze ouders bij de opvoeding . ik weet nog wel dat we het erg leuk vonden .
nu bij mij in de gym hebben we kleuter kickboxen vanaf 4 jaar waar we stoeien -boksen en kickboxen met een knipoog . de kids hebben de grootste lol en kunnen op een leuke manier hun ei kwijt .

http://i167.photobucket.com/albums/u141/biancah_album/852674919_5_Uu7J.jpg

op de foto de net 4 jaar oude roel tabak

Jeru
16-04-2011, 09:27
Judo vanaf 4 lijkt me altijd een goede keuze.

el bastardo
16-04-2011, 09:53
Ik heb het voor die van mij (2jr) al uitgestippeld... 4jr judo, 6 jr kickboksen, 8jr worstelen, 10jr BJJ, 12 jr boksen, 16jr jongste UFC vechter, 18jr jongste UFC Middleweight champ, 20 jr nieuwe Fedor...

Leventdepevent
16-04-2011, 09:55
bij ons is het karate-do vanaf 6 of 7 jr geloof ik

Fan1976
16-04-2011, 09:57
Zou dan ff moeten kijken waar ik in rotterdam terecht kan voor judo. Moet wel een goede sportschool zijn.

Gilaiir
16-04-2011, 13:01
Toen ik 4 was begon in met Judo, vond het super leuk altijd, heb het daarom ook 9 jaar volgehouden, haha.

Budokan
16-04-2011, 13:04
De Korte is altijd de beste keuze, ook erg goed op de grond. Ook Gosh sport is een goede keuze vooral voor de jeugd. Beetje afhankelijk waar je woont dus

weks
16-04-2011, 13:18
bij ons is jongste in jeugd 7 (boksen)

judo vanaf 4/5 lijkt me ' beste' start

cholitzu
16-04-2011, 14:38
Van mij is 6 en doet nu een jaartje judo, heeft vandaag zijn 2e wedstrijd meegedaan, doet het heel leuk. Hij doet 2 keer in de week, maar bij verschillende scholen. Nu heeft hij bij de ene zijn gele band en bij de andere groene slip. Voor kinderen vanaf 3/4 jaar bestaat er tuimel judo. Maar wordt niet overal gegeven. Mijn mening is dat judo in iedergeval 1 van de betere sporten is voor kinderen, ook is er veel competitie. BJJ zou wel een eerste plaats innemen als dat er was voor kids van die leeftijd.

lopez86
16-04-2011, 14:45
Bij ons worstelen ze al vanaf hun 4e jaar.
Worstelen is bij de kleintjes heel erg actief in Nederland en superleuk!!
Dat wordt gedaan in een zogeheten "stoeigroep".

no1983
16-04-2011, 17:37
ik zou je kind op worstelen doen...

Vince
16-04-2011, 18:12
bij ons is 6 meest gebruikelijke.
zo kan iemand van 5 met een goede moteriek best meetrainen.
Het is bij ons vooral afhankelijk van het kind zelf.

gimgamgommetje
16-04-2011, 18:23
Bij ons in kidsafety (http://www.kidsafety.nl) beginnen we op onze school bij 6 jaar oud. De lessen zijn gericht op jonge kinderen.
De lessen zijn speels en hebben een zeer grote focus op preventie. Nu gaat de reclame modus weer af... ;)

De leeftijd verschilt heel erg per systeem. Ook zou je moeten kijken wat je doel is. Komt dat overeen met wat er aangeboden wordt?
Zit je met een specifiek probleem zoals slachtofferschap van pesten, of wil je dat het kind leuk leert stoeien en dus contact maken met anderen. etc?
ik zou in ieder geval wel gaan voor een programma dat is afgestemd op jonge kinderen. Je ziet veel jonge kindergroepen bij judo en taekwondo.
Bijna elke sport zou kunnen zolang het programma pedagogisch onderbouwd is (lesstof en manier van lesgeven zijn goed afgestemd op de leeftijd)

Daarnaast vooral ook kijken of ze er veel plezier in hebben ;)

Budokan
16-04-2011, 20:16
Mijn mening is dat judo in iedergeval 1 van de betere sporten is voor kinderen, ook is er veel competitie. BJJ zou wel een eerste plaats innemen als dat er was voor kids van die leeftijd.

Pas in het jaar dat je 12 wordt mag je in het Judo ook de armklemmen en verwurgingen toepassen. We trainen ze uiteraard wel al eerder mar er is een belangrijke reden om dit dan pas te doen en dat is de lichamelijke ontwikkeling. Bij een armoverstrekkingen zet je druk op de groeischijven van een kind die op die plaats in het gewricht zitten. Dit kan gevolgen hebben voor de verdere groei dus is het juist daarom niet toegestaan. Ook kun je je voorstellen dat je een kind van onder de 12 nog geen verwurgingen wilt leren omdat dit een bepaalde volwassenheid vereist. Er hoeft maar een kind in een schoolruzie een verwurging toe te passen die te lang wordt vastgehouden. Daarom je BJJ voor de jeugd nogal een lege sport zonder klemmen en verwurgingen. Dan is het feitelijk enkel worstelen en dit is natuurlijk een onderdeel van grondjudo. Na 20 jaar judoles te hebben gegeven heb ik de voordelen van judo gezien en ook zelf ervaren toen ik vanaf 12 jaar ook andere vechtsporten ging doen. Je balans is goed, je bent gewend om te vechten, je kunt tegen een stootje en hebt discipline meegekregen. Gelukkig is het niet erg blessuregevoelig wat je bijvoorbeeld van voetbal zeker niet kunt zeggen. Daarnaast ben ik ook van mening dat het een redelijk nette sport is, er is erg weinig asociaal gedrag langs een judomat.

Ervani
16-04-2011, 20:20
Toen mijn dochter vier was heeft ze een aantal maanden op judo gezeten. Nu (acht jaar) zit ze op kids Krav Maga en dat vindt ze echt fantastich. Het leuke is dat deze lessen echt helemaal op de kinderen zijn gericht. Dus stoten en trappen doen ze nog niet. Ze zijn vooral bezig met motoriek, ontwijken en blokkeren. Dus nog geen 'vuile' technieken die komen pas vanaf een jaartje of 12. Dus eerst een paar jaar lekker ravotten en rennen.

Fan1976
16-04-2011, 20:21
Bij ons in kidsafety (http://www.kidsafety.nl) beginnen we op onze school bij 6 jaar oud. De lessen zijn gericht op jonge kinderen.
De lessen zijn speels en hebben een zeer grote focus op preventie. Nu gaat de reclame modus weer af... ;)

De leeftijd verschilt heel erg per systeem. Ook zou je moeten kijken wat je doel is. Komt dat overeen met wat er aangeboden wordt?
Zit je met een specifiek probleem zoals slachtofferschap van pesten, of wil je dat het kind leuk leert stoeien en dus contact maken met anderen. etc?
ik zou in ieder geval wel gaan voor een programma dat is afgestemd op jonge kinderen. Je ziet veel jonge kindergroepen bij judo en taekwondo.
Bijna elke sport zou kunnen zolang het programma pedagogisch onderbouwd is (lesstof en manier van lesgeven zijn goed afgestemd op de leeftijd)

Daarnaast vooral ook kijken of ze er veel plezier in hebben ;)

jeetje jij maakt er een heel DR Phill zaak van hahaha niet erg hoor.

Hier is het meer het geval van sportiviteit en pappa's affiniteit met de vechtsport wat ik wil overbrengen. Zie ik dat ze het leuk vind kunnen we er met de tijd in door groeien. Zie ik dat het niks wordt blijft het bij dansles en zwemmen voorlopig. :)

Ervani
16-04-2011, 20:24
Oh ja vergeten te vermelden hier in Amsterdam heb je ook ouder-kind judo dat is ook te gek, vanaf pakweg een jaartje of 5 samen met je vader of moeder judo-en. Mogen de kleintjes de ouwe lui in de houtgreep nemen over met een heupworp op de grond gooien.

Briant
16-04-2011, 20:30
Pas in het jaar dat je 12 wordt mag je in het Judo ook de armklemmen en verwurgingen toepassen. We trainen ze uiteraard wel al eerder mar er is een belangrijke reden om dit dan pas te doen en dat is de lichamelijke ontwikkeling. Bij een armoverstrekkingen zet je druk op de groeischijven van een kind die op die plaats in het gewricht zitten. Dit kan gevolgen hebben voor de verdere groei dus is het juist daarom niet toegestaan. Ook kun je je voorstellen dat je een kind van onder de 12 nog geen verwurgingen wilt leren omdat dit een bepaalde volwassenheid vereist. Er hoeft maar een kind in een schoolruzie een verwurging toe te passen die te lang wordt vastgehouden. Daarom je BJJ voor de jeugd nogal een lege sport zonder klemmen en verwurgingen. Dan is het feitelijk enkel worstelen en dit is natuurlijk een onderdeel van grondjudo. Na 20 jaar judoles te hebben gegeven heb ik de voordelen van judo gezien en ook zelf ervaren toen ik vanaf 12 jaar ook andere vechtsporten ging doen. Je balans is goed, je bent gewend om te vechten, je kunt tegen een stootje en hebt discipline meegekregen. Gelukkig is het niet erg blessuregevoelig wat je bijvoorbeeld van voetbal zeker niet kunt zeggen. Daarnaast ben ik ook van mening dat het een redelijk nette sport is, er is erg weinig asociaal gedrag langs een judomat.

Agreed Judo is gewoon de beste sport voor een jong kind. Vanaf 4 jaar doen ze vooral tuimelen en vanaf 6 jaar gaan ze echt stoeien. Submissions vanaf een leeftijd van 12 heeft niet alleen met lichamelijke maar ook met geestelijke ontwikkeling te maken. Pas vanaf rond hun 12e krijgen kinderen het besef van wat hun acties voor invloed hebben op anderen. Ze leren de hogere emoties van anderen af te lezen rond deze tijd.

Ik ben nooit zo voor sporten met slaan en trappen op jonge leeftijd, dit is naar mijn mening een verantwoordelijkheid die kinderen op die leeftijd nog niet kunnen dragen. Bij judo wordt er alles aan gewijd de kinderen veilig te laten vallen en stoeien, met slaan en trappen is er geen veilige manier van incasseren. Jeugd kickbox partijen vind ik ook altijd verschrikkelijk om te zien. Van mij moet dat pas mogen vanaf een jaar of 14, maar ja ik schrijf geen wetten.

Ulis-E
16-04-2011, 20:32
Toen mijn dochter vier was heeft ze een aantal maanden op judo gezeten. Nu (acht jaar) zit ze op kids Krav Maga en dat vindt ze echt fantastich. Het leuke is dat deze lessen echt helemaal op de kinderen zijn gericht. Dus stoten en trappen doen ze nog niet. Ze zijn vooral bezig met motoriek, ontwijken en blokkeren. Dus nog geen 'vuile' technieken die komen pas vanaf een jaartje of 12. Dus eerst een paar jaar lekker ravotten en rennen.


Ervani, waar word kids krav maga gegeven?

Mauro
16-04-2011, 20:44
Pas in het jaar dat je 12 wordt mag je in het Judo ook de armklemmen en verwurgingen toepassen. We trainen ze uiteraard wel al eerder mar er is een belangrijke reden om dit dan pas te doen en dat is de lichamelijke ontwikkeling. Bij een armoverstrekkingen zet je druk op de groeischijven van een kind die op die plaats in het gewricht zitten. Dit kan gevolgen hebben voor de verdere groei dus is het juist daarom niet toegestaan. Ook kun je je voorstellen dat je een kind van onder de 12 nog geen verwurgingen wilt leren omdat dit een bepaalde volwassenheid vereist. Er hoeft maar een kind in een schoolruzie een verwurging toe te passen die te lang wordt vastgehouden. Daarom je BJJ voor de jeugd nogal een lege sport zonder klemmen en verwurgingen. Dan is het feitelijk enkel worstelen en dit is natuurlijk een onderdeel van grondjudo. Na 20 jaar judoles te hebben gegeven heb ik de voordelen van judo gezien en ook zelf ervaren toen ik vanaf 12 jaar ook andere vechtsporten ging doen. Je balans is goed, je bent gewend om te vechten, je kunt tegen een stootje en hebt discipline meegekregen. Gelukkig is het niet erg blessuregevoelig wat je bijvoorbeeld van voetbal zeker niet kunt zeggen. Daarnaast ben ik ook van mening dat het een redelijk nette sport is, er is erg weinig asociaal gedrag langs een judomat.
Goeie info dit !

Ervani
16-04-2011, 20:58
Krav Maga kids:
Mijn dochter volgt de lessen in haarlem (woensdag/zaterdag) Helena Sport Trainingscentrum - Helena - Krav Maga - Trojan Workout - MMA - Zelfverdediging - Haarlem - Alphen a/d Rijn (http://www.trainingscentrumhelena.nl/)
In Amsterdam heb je ook kids lessen (zondag)

Mauro
16-04-2011, 21:04
Waar word kids krav maga gegeven?

Welcome to the Frontpage (http://www.kidzkrav.nl/)

Ulis-E
16-04-2011, 22:02
Krav Maga kids:
Mijn dochter volgt de lessen in haarlem (woensdag/zaterdag) Helena Sport Trainingscentrum - Helena - Krav Maga - Trojan Workout - MMA - Zelfverdediging - Haarlem - Alphen a/d Rijn (http://www.trainingscentrumhelena.nl/)
In Amsterdam heb je ook kids lessen (zondag)

lol dammit ben net weg uit haarlem

Pansier
16-04-2011, 23:30
Ik heb het voor die van mij (2jr) al uitgestippeld... 4jr judo, 6 jr kickboksen, 8jr worstelen, 10jr BJJ, 12 jr boksen, 16jr jongste UFC vechter, 18jr jongste UFC Middleweight champ, 20 jr nieuwe Fedor...

Misschien is het ook een idee om geen stippelbaan te maken... Een kind moet plezier hebben in zijn sport en moet zelf kiezen, je kan hem het natuurlijk voorstellen en kijken of hij het leuk vindt, maar dit vind ik geen slim idee.

gimgamgommetje
17-04-2011, 01:06
Misschien is het ook een idee om geen stippelbaan te maken... Een kind moet plezier hebben in zijn sport en moet zelf kiezen, je kan hem het natuurlijk voorstellen en kijken of hij het leuk vindt, maar dit vind ik geen slim idee.

Ik schat zo in dat een korreltje zout hier wel op zijn plaats is

Strange Cutbean
17-04-2011, 01:49
Ik schat zo in dat een korreltje zout hier wel op zijn plaats is

Een heel pak zout misschien?

SjorsWilms
17-04-2011, 10:28
Misschien is het ook een idee om geen stippelbaan te maken... Een kind moet plezier hebben in zijn sport en moet zelf kiezen, je kan hem het natuurlijk voorstellen en kijken of hij het leuk vindt, maar dit vind ik geen slim idee.

http://1.bp.blogspot.com/_uB6cbR2wdSw/TSU4g_VeMgI/AAAAAAAAAp0/JRbqXetaSeg/s1600/aabf18_sarcasm_detector.jpg

Robbie
15-05-2011, 20:09
ik zou je kind op worstelen doen...


Inderdaad dat is de beste basis. Je mag met 5 jaar al beginnen met worstelen!!!!
Kijk op http://www.worstelbond.nl voor een club!!!

ritch25
15-05-2011, 21:04
Mijn dochter wordt in juli 4 jaar en zit nu 2 maanden op kabouter karate. Vanaf 7 jaar mag ze pas wedstrijden doen.

GM
15-05-2011, 21:38
Pas in het jaar dat je 12 wordt mag je in het Judo ook de armklemmen en verwurgingen toepassen. We trainen ze uiteraard wel al eerder mar er is een belangrijke reden om dit dan pas te doen en dat is de lichamelijke ontwikkeling. Bij een armoverstrekkingen zet je druk op de groeischijven van een kind die op die plaats in het gewricht zitten. Dit kan gevolgen hebben voor de verdere groei dus is het juist daarom niet toegestaan. Ook kun je je voorstellen dat je een kind van onder de 12 nog geen verwurgingen wilt leren omdat dit een bepaalde volwassenheid vereist. Er hoeft maar een kind in een schoolruzie een verwurging toe te passen die te lang wordt vastgehouden. Daarom je BJJ voor de jeugd nogal een lege sport zonder klemmen en verwurgingen. Dan is het feitelijk enkel worstelen en dit is natuurlijk een onderdeel van grondjudo. Na 20 jaar judoles te hebben gegeven heb ik de voordelen van judo gezien en ook zelf ervaren toen ik vanaf 12 jaar ook andere vechtsporten ging doen. Je balans is goed, je bent gewend om te vechten, je kunt tegen een stootje en hebt discipline meegekregen. Gelukkig is het niet erg blessuregevoelig wat je bijvoorbeeld van voetbal zeker niet kunt zeggen. Daarnaast ben ik ook van mening dat het een redelijk nette sport is, er is erg weinig asociaal gedrag langs een judomat.

x2 Eindelijk iemand met verstand van zaken

GM
15-05-2011, 21:41
Agreed Judo is gewoon de beste sport voor een jong kind. Vanaf 4 jaar doen ze vooral tuimelen en vanaf 6 jaar gaan ze echt stoeien. Submissions vanaf een leeftijd van 12 heeft niet alleen met lichamelijke maar ook met geestelijke ontwikkeling te maken. Pas vanaf rond hun 12e krijgen kinderen het besef van wat hun acties voor invloed hebben op anderen. Ze leren de hogere emoties van anderen af te lezen rond deze tijd.

Ik ben nooit zo voor sporten met slaan en trappen op jonge leeftijd, dit is naar mijn mening een verantwoordelijkheid die kinderen op die leeftijd nog niet kunnen dragen. Bij judo wordt er alles aan gewijd de kinderen veilig te laten vallen en stoeien, met slaan en trappen is er geen veilige manier van incasseren. Jeugd kickbox partijen vind ik ook altijd verschrikkelijk om te zien. Van mij moet dat pas mogen vanaf een jaar of 14, maar ja ik schrijf geen wetten.

x2 De tweede persoon met verstand van zaken