PDA

View Full Version : Diabetes en vechtsport



Tony
19-04-2011, 10:21
Beste forumbroeders,

In mijn huidige baan als marketeer bij een voetzorg bedrijf heb ik veel te maken met diabetes (diabetes en voetklachten zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden).

Diabetes is de snelst groeiende "ziekte" op dit moment en wordt enkel meer en meer in de toekomst.

Nu vroeg ik me af hoeveel mensen er zijn die actief een vechtsport beoefenen en tevens diabetes patiënt zijn.

Wat doen jullie ter preventie? Maken jullie gebruik van hulpmiddelen (bv schoenaanpassingen of steunzolen) of letten jullie extra goed op voetwondjes etc.
Indien je diabetes hebt, ben je dan ook bewust van alle risico's die hieraan verbonden zijn? Of hou je je daar juist totaal niet mee bezig?

Ben erg benieuwd hoe jullie omgaan met deze ziekte in combinatie met contactsporten.

Hans Vos
19-04-2011, 10:41
het is gewoon een kwestie van goed opletten en goede afspraken , ik heb hier een jongen van 13 die diabetes in de ergste vorm heeft .
hij traint 4 dagen in de week en pakt ook gewoon zijn wedstrijden mee . hij leeft met een constant aanwezig pompje die we voor de wedstrijd verwijderen en na de wedstrijd direkt weer terug zetten . wel prikt hij halverwege de training een keer extra om te kijken of hij niet te hoog of te laag zit . wel is het een keer voor gekomen dat hij op het moment van een wedstrijd zo hoog zat dat hij echt niet vechten kon maar dat is 1 keer gebeurt in de nu 2 1/2 jaar dat hij met de sport bezig is .
wat we altijd wel doen is de ringarts van de situatie op de hoogte stellen .
ik heb zelf het idee dat zijn ziektebeeld door de betere conditie is verbeterd . gr hans

Tony
19-04-2011, 10:50
Hoe gaat de persoon in kwestie om met wondjes (die door contact met trainingspartner of de mat kunnen ontstaan)

Juist kleine wondjes zijn tricky. Diabetes patiënten kenmerken zich door een zeer langzaam genezingsproces. Kleine wondjes kunnen uitgroeien tot z.g.n. ulcera/ulcus. In het ergste geval kan zoiets tot (gedeeltelijke) amputatie leiden.

superfreak
19-04-2011, 11:55
Ik ben zelf diabetes patient (wat weer een oorzaak is van de acromegalie). Het is inderdaad een kwestie van je lichaam kennen en goed scherp blijven. Voor het trainen correct eten en prikken en controleren hoe het ervoor staat. Breng je coaches er altijd van op de hoogte zodat zij ook scherp kunnen zijn op situaties.
Voor wat betreft je voeten. Dat is inderdaad gewoon goed je voeten afspoelen en vooral goed afdrogen. Minimaal 2x per week controleren op wondjes. Als er dan een wondje of iets is. Goed schoonmaken, ontsmeten en aftappen als je gaat trainen. Geef wondjes ook de tijd om te genezen. Dit kan bij diabetes patienten langer duren en erger worden als het niet de kans krijgt te genezen.

Tony
19-04-2011, 23:12
up

cholitzu
19-04-2011, 23:35
Ik geloof dat juist omdat je met sport bezig bent de wondjes bij diabetici sneller genezen dan als men stil zou zitten. en als iemand constant goed staat ingesteld, zijn lichaam en eet patroon goed kent, heeft hij hier ook minder mee te maken dan mensen die veel schommelen met hun suiker en niet sporten. Zodra iemand laag of hoog zit, worden ze kwetsbaar, als dit constant het geval is krijgen ze hier dus meer/sneller mee te maken.

superfreak
20-04-2011, 11:12
Hier heb je helemaal gelijk in cholitzu.

Hans Vos
20-04-2011, 11:27
Hoe gaat de persoon in kwestie om met wondjes (die door contact met trainingspartner of de mat kunnen ontstaan)

Juist kleine wondjes zijn tricky. Diabetes patiënten kenmerken zich door een zeer langzaam genezingsproces. Kleine wondjes kunnen uitgroeien tot z.g.n. ulcera/ulcus. In het ergste geval kan zoiets tot (gedeeltelijke) amputatie leiden.iets over wondjes bij hem is me niet op gevallen , misscien heeft hij mazzel ?? gr hans