PDA

View Full Version : Mixfight in gesprek met Albert Kraus



Baske
19-04-2011, 18:55
http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/11-04-12_FriendsGym/superpro028.jpg

Tekst: Bas Meelkop
Fotografie: Bas Uterwijk

Zevenbergen | Albert Kraus, een icoon in de vechtsportwereld, en nog steeds enorm actief in de ring, heeft ook al heel wat jaartjes erop zitten als ondernemer in de vechtsport. Al op zijn 19e nam hij de sportschool over waar hij was begonnen met trainen. “Er trainde best wel leuke jongens, inmiddels wel allemaal gestopt…” Vertelt Kraus. Hij trainde veel buiten zijn eigen stad, en had geen enkele mogelijkheid voorheen om in Oss zelf te trainen. De deal was dus snel rond.

De inmiddels dertig jaar oude Kraus heeft er alweer wat jaartjes ervaring op zitten inmiddels, zowel binnen – als buiten de ring. Toen de vraag gesteld werd hoe zijn eerste partij eruit zag kwam een aanstekelijk glimlachje op het gelaat van de vechter. “Ja… Was wel leuk…” Vertelt hij met een grote glimlach. “51 seconden… Vergeet ik ook nooit meer. En toen won ik…”

Albert Kraus, die is begonnen met kickboksen met 17 jaar, relatief laat vergeleken met alle andere huidige vechtsporters, doet absoluut niet ten onder aan de competitie. Na door de verschillende competitie klassen te zijn geraasd (respectievelijk de N, C en B-klasse), stond Kraus al op zijn 16e partij in de ring tegenover een A-klasse tegenstander, een professionele kickbokser. Zijn 19e partij leverde hem de beker van de K-1 MAX op. “Ik heb ook helemaal geen beginnende A-klasse partijen gehad.” Vertelt hij. “Ik ben gelijk tegen de beste gegooid en m’n eigen hebben moeten bewijzen. Bij mij is ’t toevallig goed uitgepakt. Ik heb dus geluk gehad.” Voegt hij er als laatste aan toe.

‘Een vroeg begin is het halve werk’

“Ik geef eigenlijk al vanaf m’n 19e les.” Begint Kraus, zodra de vraag gesteld werd over waarom Kraus eigenlijk besloten heeft een sportschool te openen. Na een aantal keer gewisseld te hebben van sportschool – eerst zijn eigen sportschool in Oss, toen bij Ling Ho Gym en toen bij Bully’s Gym – is Kraus terecht gekomen bij Dennis Krauweel, Super Pro Sports te Zevenbergen.

Naast zijn trainingen in Zevenbergen traint hij ook zo’n twee tot drie keer in de week in zijn eigen sportschool in Oss. Inmiddels is de sportschool van locatie veranderd. “Iets voor de kerstvakantie trainde ik daar voor ’t laatst.” Begint Kraus. “Toen ben ik in een hal terechtgekomen, waar ik bleef ‘totdat ik iets fatsoenlijks had gevonden’, en daar heb ik dus twee jaar gezeten, en toen had ik eigenlijk wel iets gevonden. Ik zit nou wat beter.” Vertelt hij opgelucht, waarna hij vervolgt met een beeld te vormen van de verbetering: “Eerst had ik daar twee kleedhokjes, nou hebben we kleedkamers met douches en alles wat nodig is eigenlijk.”

De sportschool is nu al een tijdje open voor het publiek, maar een officiële opening zoals nog niet zo lang geleden Peter Aerts heeft gedaan zit er bij Kraus niet in. “Ik heb niet echt een opening gehouden, weet niet of dat ook echt ga doen. Beter gewoon reclame maken, want een opening… Dat is leuk maar daar komen alleen maar mensen op af die het al weten.” Legt hij uit.

De training

Albert Kraus is een drukke man, zo blijkt. Naast het drukke trainingsregime wat een professionele vechter van zijn kaliber dag in dag uit volgt, neemt hij daarnaast ook de tijd om zowel tijdens de jeugdles en de volwassen les aanwezig te zijn. Uiteraard niet zonder hulp. “Samen met Jordi geef ik jeugdles. En de volwassenen geef ik met Marcel Doomernik les. Van Marcel heb ik in het begin bij de Ling nog les van gekregen en toen ik daar weg ben gegaan is hij eigenlijk altijd bij mij gebleven.”

Hij en Marcel delen dus een kleurrijk verleden. “Hij heeft altijd al bij mij mee les gegeven en op den duur heeft hij bijna alle lessen van mij overgenomen want ik krijg nu nog steeds zelf eigenlijk les.

Drie keer in de week train ik op m’n eigen sportschool, en als ik les moet geven samen met Marcel train ikzelf ook. Als ik een wedstrijd heb staan ga ik ’s ochtends altijd naar hem toe.” Vertelt hij.

Veel sportscholen zijn zich op het moment aan het diversifiëren, veelal vanwege de groeiende vraag naar sporten als Brazilian Jiu-Jitsu en worstelen, met name door de toename aan populariteit van MMA. De vraag of er op Albert Kraus z’n sportschool dus ook andere vormen van vechtsport gegeven worden antwoord hij dat er puur kickboksen gegeven wordt. “En één uurtje in de week geef ik ook boksen.” Maar op dit moment loopt dit nog niet zoals hij het hoopte. “Eén of twee mensen die alleen voor het boksen komen, en de rest zijn allemaal kickboksers.” Geeft hij toe.

“Als het drukker wordt bij het boksen wil ik er wel meer uren bij gaan geven.” Voegt hij eraan toe. Of Kraus meer drukte verwacht? “Ja, boksen heb je hier ook nergens in de buurt… Maar om het drukker te maken moet er ook goeie reclame gemaakt worden. Daarom sta ik met Koninginnedag met een ring in de stad. Bij ons in de stad waren er vorig jaar zo’n 30 tot 35 duizend mensen die door de stad heen lopen dus daar zal ik heus wel wat leerlingen aan overhouden.” Legt Kraus uit. Ook in het geval van overbevolking heeft hij een oplossing in gedachten. “Ik heb nu binnenkort misschien de optie de kelder van de sportschool er nog bij te pakken en er nog een zaal bij te maken dus als het drukker wordt zal de ruimte ervoor zijn.”

Toen de vraag gesteld werd of hij al heeft zitten denken aan een sport meer gericht op het grondwerk, antwoordde hij voorzichtig: “Misschien dat ik binnenkort nog wel wat erbij doe maar ik weet nog niet zo goed wat. Ik ken nog wel iemand maar ik weet niet zo goed of ’t wel zou gaan lopen, namelijk worstelen. Omdat, ikzelf denk dat worstelen misschien nog wel belangrijker is voor MMA dan BJJ.”

Binnenkort zal Mixfight een bezoekje plegen aan de sportschool zelf, om het beeld van de sportschool nog duidelijker te maken, en hopelijk een paar mooie beelden kunnen schieten van de sportschool van Team Kraus!

Richelieu
19-04-2011, 19:24
Mooi interview!

Leventdepevent
19-04-2011, 19:24
mooi stukje thanks!!

betuwebiker
19-04-2011, 19:33
Mooi stuk om te lezen, thank's.

Zaterdag moeten Albert en Jordy aan treden in Zutphen, gaat goed komen!!

Sluwe Fox
19-04-2011, 19:40
word tijd dat hij het gaat opnemen tegen nicky holzken.

(als er een serieuze sponsor zich aanmeld dan wil ik die partij wel plaatsen in brabant ;-)

Ronald
19-04-2011, 20:00
Top Bas2

Peter0711
19-04-2011, 20:07
Te gek man.. Super! Bedankt.

justsomeone
19-04-2011, 21:02
word tijd dat hij het gaat opnemen tegen nicky holzken.

(als er een serieuze sponsor zich aanmeld dan wil ik die partij wel plaatsen in brabant ;-)

Hier zat ik net aan te denken ja.
Zou een mooie pot zijn denk ik

Kemal
19-04-2011, 21:24
Bedankt Baske een mooi interview!!

Tov
19-04-2011, 22:09
Mooi gesprek Bas, thanks!

Mister T.
20-04-2011, 06:56
mooi interview thanks!

MMAFAN-1122
20-04-2011, 08:28
Mooi bedankt!!

Hendy
20-04-2011, 08:55
Knap interview Bas! Thanks man!

Hammerkick
20-04-2011, 19:23
Mooi interview, Bas !! Albert, Jordy en Marcel zijn echt geweldig met de jeugd. Albert en zijn vechters kunnen altijd op me rekenen !!

Anderson
20-04-2011, 21:55
word tijd dat hij het gaat opnemen tegen nicky holzken.



Die zal niet komen Holzken vecht nu 72, 76kg en Kraus vecht alleen -70 kg

K-1sunstarr
21-04-2011, 00:19
Leuk interviewtje van Kraus, zo te horen loop toch alles voorvarend.

basu
21-04-2011, 10:11
top interview Bas en Albert, bedankt!

abujahjah
21-04-2011, 14:44
vecht hij nu wel of niet zaterdag in de hanzehal, zover bij mij bekend vecht hij niet.

Triangleman
21-04-2011, 16:26
leuk interview.
Waarom trouwens geen vragen over zijn afgelopen partij en zijn toekomst, wat recentere dingen,
dit wist ik eigenlijk al.

Baske
21-04-2011, 20:32
Het was een snel gesprekje van enkele minuutjes, en het was eigenlijk meer bedoeld naar aanleiding van de opening van z'n sportschool. Binnenkort zal er nog een bezoekje gebracht worden aan zijn sportschool, en dan zal er ook meer tijd zijn voor een wat uitgebreider interview. Dit was na de training, en laat in de avond.

betuwebiker
23-04-2011, 07:50
vecht hij nu wel of niet zaterdag in de hanzehal, zover bij mij bekend vecht hij niet.


Helaas vechten ze allebei nie vanavond.