PDA

View Full Version : 'De Kickbokser' in de Telegraaf!!



MJOKKIE
09-05-2011, 19:07
In de Telegraaf van vandaag schrijft John van den Heuvel zeer genuanceerd en positief over mijn boek 'de Kickbokser'

Oordeel zelf:

De Kickbokser

JOHN V/D HEUVEL

Niet zo lang geleden waren vechtsportgala’s in met name Utrecht en Amsterdam goede graadmeters om te bepalen wie ertoe doet in de onderwereld. De vip-tafels, het dichtst bij de ring, werden vaak bezet door gasten die bij politie en justitie hoog op het verlanglijstje stonden. De wedstrijden zijn ontmoetingsplaatsen van topcriminelen, de sport staat op de tweede plaats, zo oordeelde burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam, die de gala’s daarom in de ban deed. Sindsdien staan veel organisatoren op omvallen omdat er geen geld meer wordt verdiend.

Ik bezocht zelf ook regelmatig vechtsportgala’s, al was dat eerlijk gezegd vooral vanwege de zin waarmee ik deze column opende. Ik kan me nog goed de evenementen in de Sporthallen Zuid in Amsterdam en de Vechtse Banen in Utrecht van pak ’m beet vijftien, twintig jaar geleden voor de geest halen. Zelden zag ik zoveel bekende kopstukken uit het criminele milieu bij elkaar. En de politie? Die was, met uitzondering van twee rechercheurs van een inlichtingendienst, nergens te zien.

Pas veel later, na een bezoek aan het ultieme vechtsportevenement K1 in Tokio, kwam ik in contact met de hoofdrolspelers uit de ring. Het gaf me een wat genuanceerder beeld van de alom veronderstelde verwevenheid tussen vechtsport- en onderwereld. Mannen als Peter Aerts, Sem Schilt, Alistair Overeem, Joop Kasteel, Badr Hari en Ernesto Hoost waren wel degelijk zeer getalenteerde topsporters, die leefden en trainden voor slechts een doel: als kampioen de ring verlaten. Maar ook zij hadden last van het slechte imago van hun sport en de aantrekkingskracht van lieden uit de onderwereld.

Niet iedere vechtkampioen beschikt over de kracht om de ’magneetwerking’ van het criminele milieu te weerstaan. Dat gegeven wordt heel goed beschreven in het boek De Kickbokser, dat deze week in Amsterdam wordt gepresenteerd. Jens Olde Kalter beschreef zijn bezoeken aan talloze gala’s en interviewde zeer uitvoerig de hoofdpersoon van het boek, meervoudig wereldkampioen Ernesto Hoost. Ook de in Japan geadoreerde Hoost onderkent de invloed van de onderwereld op zijn sport, maar is tegelijkertijd het levend bewijs hoe een vechtsporter zich aan die invloedssfeer kan onttrekken.

Hoost werd ooit getraind door de gerenommeerde kickbokstrainer Jan Plas, die zelf diep in het milieu verstrikt raakte. In zijn boek onthult Jens Olde Kalter dat Plas ging samenwerken met een drugsbaron, die op het punt stond de kinderen van een officier van justitie te ontvoeren. Maar Ernesto Hoos liet zich niet in het moeras meetrekken, trainde onverstoorbaar verder, werd wereldkampioen en kreeg aan het einde van zijn carrière zelfs een koninklijke onderscheiding. Het boek De Kickbokser toont aan dat niet alle vechtsporters criminelen zijn en dat niet ieder vechtsportgala een crimineel broeinest is. Burgemeester Eberhard van der Laan neemt deze week, heel sportief, het eerste exemplaar van De Kickbokser in ontvangst. Dit boek kan zelfs hem nog weleens verrassende nieuwe inzichten brengen.

Groet Jens Olde Kalter

Bagheera
09-05-2011, 19:12
Super.. je moet een trots man zijn en ik gun het je!

Peter0711
09-05-2011, 19:36
Leuk stukkie. Super! Vooral de laatste zin vindt ik erg intressant. Goeie reclame ook. :)

Tykill
09-05-2011, 19:49
Heel goed!

Kemal
09-05-2011, 20:29
Proficiat Jens, erg goed!

TOON
09-05-2011, 20:47
interessant stuk zo in de telegraaf, goed boek voor op vakantie denk ik :)

MJOKKIE
09-05-2011, 20:51
En in de Elsevier!!

Elsevier.nl - Weblog - Mooi monument voor kickbokser Ernesto Hoost (http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Misdaad-Straf/296775/Mooi-monument-voor-kickbokser-Ernesto-Hoost.htm)

whoohah

redjuh
10-05-2011, 03:49
sweet! zeg, kun je d'r niet een paar verlote hierzo? ik ben arm

Tykill
10-05-2011, 09:07
sweet! zeg, kun je d'r niet een paar verlote hierzo? ik ben arm

Als iemand het boek moet kopen dan zijn wij het wel. ff sparen jonge :P

MJOKKIE
10-05-2011, 09:28
Redjuh, na vier jaar schrijven ben ik armer dan jij, i promise! So get your arse to the local bookshop:-)

MikeBJJ
10-05-2011, 10:53
RESPECT!

Tony
10-05-2011, 11:31
Nice Mjokkie. Doe je goed.
Hoe lang heb je gewerkt aan je boek?

marcelt
10-05-2011, 13:19
Wanneer komt ie in de webshop?

bush1do
10-05-2011, 13:24
gaat hem zekers aanschaffen jonguh

Marco
10-05-2011, 14:33
Gefeliciteerd Mjokkie, ik koop het boek ook uiteraard. Ik hoop dat het een bestseller wordt. Ben ook zeer benieuwd naar Hoost zijn verhaal over Plas, Vos en de criminele invloeden etc.

Redwhitewarrior
10-05-2011, 14:38
Vanaf wanneer ligt hij in de boekhandel? Hou absoluut niet van lezen maar dit is een ander verhaal..

Leventdepevent
10-05-2011, 15:23
leuk stukje!

redjuh
10-05-2011, 15:37
Redjuh, na vier jaar schrijven ben ik armer dan jij, i promise! So get your arse to the local bookshop:-)

okok maarre verzendkosten voor 't signeren wel splitten?

Peter0711
10-05-2011, 22:29
Ik kom net bij de presentatie vandaan,en heb me boek dubbel ondertekend klaar liggen voor de aanval. ;)

Het was een hardstikke leuke ervaring om hierbij te mogen zijn,en ik vond de sfeer ook bijzonder gemoedelijk.
Ik zal er zo snel mogelijk een leuk verslagje over inleveren incl. een aantal leuke foto's. :)

Jens bedankt,het was een super ervaring. En natuurlijk gefeliciteerd! Respect.

Jeru
10-05-2011, 22:34
Forumbroederplicht om dit boek te kopen ;)

basblue
10-05-2011, 23:05
Kijk, hiermee komen "wij" weer in een goed daglicht te staan. Hulde aan Jens, al ken ik hem persoonlijk niet.

Alleen daarom al zal ik het boek van je kopen. Kan ik het online bestellen en waar?

Anderson
10-05-2011, 23:12
Je kan het boek gewoon in de winkel kopen of hebben jullie straat vrees.

Het is een leuk boek staan een hoop dingen die ik niet wist vooral over Johan Vos.

basblue
10-05-2011, 23:18
Bedankt voor de waardevolle aanvulling Anderson.

Je kan 'm binnekort bestellen via http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-kickbokser/1001004011296007/index.html