PDA

View Full Version : Seminars.......



basblue
11-05-2011, 12:32
Beste forumleden,

Het is mij de laatste tijd in positieve zin opgevallen dat er seminars worden georganiseerd in Nederland. Denk aan gepasseerde of aangekondigde seminars van Peter Aerts, Rayen Simson, Albert Kraus, Rickson Gracie, Rolles Gracie en Rob Kaman. Een geweldige ontwikkeling voor recreanten en amateurs om hun techniek en tactiek bij te spijkeren aan de hand van ervaringen van de experts!

Wat ik ook heb gemerkt is dat de experts op verschillende wijze deze seminars voorbereiden en/of geven. Met resultaat hele verschillende bijeenkomsten. Overigens allemaal ontzettend leuk!

Maar omdat het om een seminar gaat en niet om een training, ben ik benieuwd wat jullie in het geval van een seminar verwachten. Is het inderdaad anders dan een training? En wat is daar zo anders aan? Waar moet een seminar over gaan? Wat zijn de begeleidingsvormen? Wat mag zoiets kosten? Etc.

Briant
11-05-2011, 14:30
Van een seminar verwacht ik een beetje beeld van hoe die persoon over het spel denkt. Dus kleine introductie. Dan een shitload aan technieken. En uiteindelijk een gelegenheid vragen te stellen met betrekking op je eigen problemen e.d. (dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel mensen er zijn).

Kwa kosten afhankelijk van de persoon, maar zelf zou ik er niet meer dan 50 euro voor betalen.

FMACH
11-05-2011, 14:51
We are now in the 6th year of holding workshops. There is no general rule how a seminar can be hold. Some persons or even fighters and trainers are somehow unique, addressees are sometimes totally different (active Fighter, normal sportsmen, trainers, etc.) and within this the expectations are different. The pricing is also totally different and has to be fair for all sides. For some 50,- Euro is low, for some it is a hell of money. So one has to find ways to take as many people on the journey and get good support, if you want to do it for the sport. Do everything for 100% and in the best way you can do - only satisfied participants will come again....;-)
So all in all a very difficult field. To hold a workshop once or twice, no problem at all, but over years in the toplevel is totally different. There are off course ups and downs but it depends on your breath and will to go on...

Cu
Frank

el bastardo
11-05-2011, 15:21
Keep up the good work Frank!

FMACH
11-05-2011, 17:18
Keep up the good work Frank!

thanks a lot, and wish u success with your clothing line...;-)

Baske
11-05-2011, 17:55
Wat ik persoonlijk van een seminar verwacht is een les krijgen in vooral de denkwijze van de lesgever. Niet zomaar los een paar bewegingen oefenen, maar ook het waarom. Over het algemeen gebeurt dat ook altijd wel. Ik zie seminars niet als een training, hoewel ze dat vaak wel zijn.

basblue
11-05-2011, 19:34
Persoonlijk ben ik van mening dat een seminar in het teken moet staan van kennisuitwisseling. En inderdaad niet zoals Baske zegt, een paar losse bewegingen. Volgens mij zou een seminar aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:
- Naast praktijk mag het dus ook uit theorie (zienswijze) bestaan. Bijvoorbeeld een korte presentatie van de trainer van Aerts over tactiek en daarna met z’n allen die tactiek oefenen onder leiding van Aerts. Verschillende manieren (theorie en praktijk) van leren bevorderd kennisuitwisseling.
- De groep niet te groot. Max 20 man om interactiviteit te waarborgen en ook als docent kunnen toetsen of het geleerde in praktijk door de deelnemers wordt begrepen.
- Eens met Briant: Aan het einde van de seminar nog een vragenronde (hoe heb je dat gevecht ervaren? Wanneer doe je deze technieken?).
- Seminar uit meer dan een dag laten bestaan. Vond ik zo mooi aan de opzet van Remy Bojansky trainingscamp.
- Een hand-out waar de theorie op staat (je wil het toch nog een keer nakijken toch?).
- Misschien een certificaat van deelname? Hier ben ik niet zeker van, maar het zou wel "volwassen" overkomen op deelnemers. Net zoals bij cursussen elders. Toch?

Dude
11-05-2011, 19:38
Een shitload aan technieken? Liever 3 technieken die zich in het echt ook bewezen hebben.

lopez86
11-05-2011, 19:42
Idd, heb liever 3 technieken waar ik daadwerkelijk wat aan heb dan dat ik 84 technieken doe en aan het eind van de seminar alles vergeten ben.

universele
11-05-2011, 19:47
Toch vooral de tactiek van de des betreffende peroon achter bepaalde technieken, het waarom vind ik wel leuk.
warming up, wat techniek met tactiek, wat sparren, met daarna een vragen ronde. + foto natuurlijk.

basblue
11-05-2011, 20:09
Hi Frank,

I agree with al lot of the things you wrote and I certainly respect the fact that you're in the business of holding workshops for 6 years! People like you help MMA and kickboxing to a higher level. Great job! I also think if the quality of the seminars depends on the personality or background of a fighter/trainer, the organisation who puts the seminar on the agenda is kind of responsible for the result. So, if a fighter doesn't know how to "translate" his knowledge to the participants (a fighter is not always the best trainer en vice versa) or he/she is not an expert on the right way of sharing knowledge, the organisation must help him with this.

And worse case: Maybe some fighter are just not on the level of sharing their talent or knowledge with others. No problem, just bring someone who can with you to the seminar. But who am I to dudge?

Furthermore I personally think that there is link between the pricing and the quality of the seminar. The last one is not only depending on the skills of a fighter or trainer, but also depending on the requirements of the organisation (A few are already mentioned in this thread, like the total amount of participants of a seminar). And then satisfied participants will not only come back for the next seminar. But also willing to pay mote money for a seminar. I think both parties will benefit from that!

I wish you all the best with the organization of seminars! Hope to join one of them soon here in the Netherlands!

Ps. I apologize for any grammatical errors. It is a while since I wrote a English post…

Briant
11-05-2011, 20:56
Een shitload aan technieken? Liever 3 technieken die zich in het echt ook bewezen hebben.

Als je twee uur vult met 3 technieken en het zijn net een paar technieken die niet binnen je spel passen dan heb je voor niets die seminar bezocht. Beter een wijd scala aan technieken, waar je je eigen dingetjes uit pikt die je gebruikt. Door het achterliggende verhaal van de seminargevende, kun je het plaatsen in je spel.

Maar goed dit is wat IK fijn vind en mening zijn als kontgaten heb ik wel eens gehoord.

Briant
11-05-2011, 20:59
Als toevoeging: Ik denk dat juist hier het verschil ligt tussen seminars en trainingen. Een training is een plek om een bepaalde techniek goed uit te diepen, terwijl een seminar er naar mijn mening meer voor bedoeld is om kennis te maken met een nieuwe invalshoek en de daarbij behorende technieken.