PDA

View Full Version : Zuffa Flips Strikeforce Matchmaker Duties - Business As Usual?



dirk5
12-05-2011, 09:44
The news that Strikeforce's main matchmaker Rich Chou was dismissed from the company has been out for a few days now, but a clearer picture of the situation emerged today. Along with Chou, Bob Cook has apparently been released as well, and the new matchmaker for Strikeforce will be former WEC matchmaker Sean Shelby. MMAWeekly has it:

Shelby was the lead matchmaker at the WEC when the organization merged with the UFC, where he was handling the matchmaking duties for the smaller weight classes alongside longtime UFC matchmaker Joe Silva.

Strikeforce had used a few different matchmakers over the years, but primarily Bob Cook and Rich Chou handled those duties.

It appears as of now that both have been let go by Zuffa and Shelby has stepped in to handle the job on a day-to-day basis.

Rich Chou has been in MMA for a while now, beginning a fighting career in 2002 but switching to the promotional side of things in 2004 with JD Penn and the Hawaiian promotion Rumble on the Rock. From there he moved on to EliteXC, and was eventually brought into Strikeforce by Scott Coker after EliteXC's collapse. Back before the purchase, Coker had seen Chou as a possible successor in ownership after Scott retired. Obviously the Zuffa purchase of Strikeforce changed all that.

Sean Shelby became the WEC matchmaker in later 2008 after previously working as a matchmaking assistant to Joe Silva in the UFC. He was brought in to replace Reed Harris and Scott Adams in the role after Joe Silva and Dana White decided that things needed to be shaken up due to numerous promotional mistakes that had been made. After the WEC merged into the UFC, Shelby and Silva worked together as matchmakers for the 135 and 145 divisions in the UFC.

Speaking of Mr. Coker, his new executive title under the Zuffa banner was revealed today. Cage Potato got a look at the agenda for the UFC Fighter Summit that's going on this week, and there it is - "Strikeforce Executive VP & General Manager". Takes up a little more space on a business card than "owner".

Business as usual? It appears not.

Wat kots ik van die lui zeg.... bah!

Petrosyan188
12-05-2011, 10:13
keep hating dirkje... ga vooral door straks is het weer zoals vanouds alleen UFC :D

SjorsWilms
12-05-2011, 10:24
Bah... alleen maar UFC :(

dirk5
12-05-2011, 10:31
keep hating dirkje... ga vooral door straks is het weer zoals vanouds alleen UFC :D

ach man, ga voor psv en Jake Shields juichen...

You must spread some Reputation around before giving it to Petrosyan188 again (negreps dus)

Baske
12-05-2011, 12:02
Dit lijkt mij een versie van extreem harde vriendjespolitiek.

XanaduNL
12-05-2011, 12:10
Toch ook een beetje jammer dat Coker dit niet contractueel heeft voorkomen...

(maarja, wat moet je met 3 matchmakers)

Kemal
12-05-2011, 12:55
Dit lijkt mij een versie van extreem harde vriendjespolitiek.

x2

Djani
12-05-2011, 13:11
Rich Chou was samen met Coker toch degene die Siyar onrespectvol behandelde?

dirk5
12-05-2011, 13:25
Rich Chou was samen met Coker toch degene die Siyar onrespectvol behandelde?

die belden hem idd niet terug...

imo is er maar 1 iemand onrespectvol geweest in die hele situatie...

Djani
12-05-2011, 15:23
die belden hem idd niet terug...

imo is er maar 1 iemand onrespectvol geweest in die hele situatie...

Niet mee eens. Iemand aan het lijntje houden is onrespectvol. Maar Siyar's reactie daarop ook idd.

lopez86
12-05-2011, 15:39
Dit lijkt mij een versie van extreem harde vriendjespolitiek.

Ik denk dat er meer achter zit.
Rich Chou heeft zijn werk namelijk helemaal niet zo geweldig gedaan als iedereen vindt.
Natuurlijk heeft Strikeforce altijd veel spectakel partijen gehad maar dat is ook deels te wijten aan slechte matchmaking en de contractsituatie, waardoor het nemen van risico's bij Strikeforce veel minder gevolgen had.
Als ik bijv. een A-klasser tegen een C-klasser zet volgt er ook een spektaculair pak rammel met uiteindelijk een KO als gevolg.

Maar nog belangrijk, bij Chou zat er geen momentum, ritme en build-up in de matchmaking.
Bij de UFC is het veelal duidelijk wie de next in-line is voor een titelshot (voor azijnpissers: niet altijd), en er is altijd wel een patroon terug te vinden in elke gewichtsklasse.
Bij Strikeforce was dit in de verste verte niet zo.
Iedereen werd maar een beetje tegen elkaar gezet op basis van naam, stijl en reputatie maar het is nooit echt duidelijk geweest wie "de volgende" was.
Dat doen matchmakers Silva en Shelby wel, en de marketingmachine speelt hier vloeiend op in.
Deze manier van opbouw geeft de gelegenheid om al maanden van tevoren te beginnen met promoten en fightcards te bouwen.

Olv Coker heeft Strikeforce dit nooit begrepen.

Wiseguy
12-05-2011, 15:46
Je bent wel echt een ongelooflijke fanboy.

lopez86
12-05-2011, 15:56
Je bent wel echt een ongelooflijke fanboy.

Ik onderbouw mn commentaar.
Dat is heel wat anders ;-)
Ben jij het er niet mee eens dan?

Leventdepevent
12-05-2011, 16:04
die belden hem idd niet terug...

imo is er maar 1 iemand onrespectvol geweest in die hele situatie...

daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn!!

Wiseguy
12-05-2011, 16:22
Ik onderbouw mn commentaar.
Dat is heel wat anders ;-)
Ben jij het er niet mee eens dan?

Strikeforce heeft het gewoon goed gedaan en er was niets mis met de matchmaking. Ze hebben gewoon veel KO kannonen in huis. Dus het zegt meer over het type vechters die daar vechten. Een Joe Silva heeft veel meer vechters om uit te kiezen dan Chou dus het valt niet te vergelijken.

dirk5
12-05-2011, 18:12
Ik denk dat er meer achter zit.
Rich Chou heeft zijn werk namelijk helemaal niet zo geweldig gedaan als iedereen vindt.
Natuurlijk heeft Strikeforce altijd veel spectakel partijen gehad maar dat is ook deels te wijten aan slechte matchmaking en de contractsituatie, waardoor het nemen van risico's bij Strikeforce veel minder gevolgen had.
Als ik bijv. een A-klasser tegen een C-klasser zet volgt er ook een spektaculair pak rammel met uiteindelijk een KO als gevolg.

Maar nog belangrijk, bij Chou zat er geen momentum, ritme en build-up in de matchmaking.
Bij de UFC is het veelal duidelijk wie de next in-line is voor een titelshot (voor azijnpissers: niet altijd), en er is altijd wel een patroon terug te vinden in elke gewichtsklasse.
Bij Strikeforce was dit in de verste verte niet zo.
Iedereen werd maar een beetje tegen elkaar gezet op basis van naam, stijl en reputatie maar het is nooit echt duidelijk geweest wie "de volgende" was.
Dat doen matchmakers Silva en Shelby wel, en de marketingmachine speelt hier vloeiend op in.
Deze manier van opbouw geeft de gelegenheid om al maanden van tevoren te beginnen met promoten en fightcards te bouwen.

Olv Coker heeft Strikeforce dit nooit begrepen.

Ik kan je op een paar punten begrijpen, echter laat (liet) de matchmaking van de UFC en vooral van de WEC ook wel eens te wensen over. Het is makkelijker om iemand te brengen in een poel van 20 vechters dan in een poel van 5 vechters, dat zowiezo.

Verder is de matchmaking van de UFC regelmatig biased vanwege land van herkomst en ppv buys. De snelle ko's en pakken rammel in strikeforce ligt echt niet alleen aan de matchmaking. Ik kan me niet voorstellen dat jij bijvoorbeeld Maia-Marquadt ook slecht vond? deze was echter wel binnen enkele seconden afgelopen. Die dubbele battles in de UFC LW divisie ben ik ook wel klaar mee, is dit goede matchmaking? Randy Couture tegen Machida is goede matchmaking? Lesnar met 0,0% ervaring voor de titel laten vechten goede matchmaking?

Al de drie de matchmakers hebben in het verleden rare partijen neergezet. Waar het mij echter vooral om gaat was het volgende zinnetje bij de overname:

Strikeforce blijft gewoon strikeforce (zoals: Pride blijft gewoon bestaan in deze vorm)

Dit blijkt dus wederom gelogen.....

Daarom kots ik op die lui!

The Company
12-05-2011, 18:20
Ik denk dat er meer achter zit.
Rich Chou heeft zijn werk namelijk helemaal niet zo geweldig gedaan als iedereen vindt.
Natuurlijk heeft Strikeforce altijd veel spectakel partijen gehad maar dat is ook deels te wijten aan slechte matchmaking en de contractsituatie, waardoor het nemen van risico's bij Strikeforce veel minder gevolgen had.
Als ik bijv. een A-klasser tegen een C-klasser zet volgt er ook een spektaculair pak rammel met uiteindelijk een KO als gevolg.

Maar nog belangrijk, bij Chou zat er geen momentum, ritme en build-up in de matchmaking.
Bij de UFC is het veelal duidelijk wie de next in-line is voor een titelshot (voor azijnpissers: niet altijd), en er is altijd wel een patroon terug te vinden in elke gewichtsklasse.
Bij Strikeforce was dit in de verste verte niet zo.
Iedereen werd maar een beetje tegen elkaar gezet op basis van naam, stijl en reputatie maar het is nooit echt duidelijk geweest wie "de volgende" was.
Dat doen matchmakers Silva en Shelby wel, en de marketingmachine speelt hier vloeiend op in.
Deze manier van opbouw geeft de gelegenheid om al maanden van tevoren te beginnen met promoten en fightcards te bouwen.

Olv Coker heeft Strikeforce dit nooit begrepen.

De divisies van SF zijn nu eenmaal niet zo groot. Daarom is de matchmaking erg beperkt. Als je divisie eigenlijk maar 2 contenders kent is het moeilijk om ergens een patroon in te krijgen.

lopez86
12-05-2011, 23:14
Ik kan je op een paar punten begrijpen, echter laat (liet) de matchmaking van de UFC en vooral van de WEC ook wel eens te wensen over. Het is makkelijker om iemand te brengen in een poel van 20 vechters dan in een poel van 5 vechters, dat zowiezo.

Verder is de matchmaking van de UFC regelmatig biased vanwege land van herkomst en ppv buys. De snelle ko's en pakken rammel in strikeforce ligt echt niet alleen aan de matchmaking. Ik kan me niet voorstellen dat jij bijvoorbeeld Maia-Marquadt ook slecht vond? deze was echter wel binnen enkele seconden afgelopen. Die dubbele battles in de UFC LW divisie ben ik ook wel klaar mee, is dit goede matchmaking? Randy Couture tegen Machida is goede matchmaking? Lesnar met 0,0% ervaring voor de titel laten vechten goede matchmaking?

Al de drie de matchmakers hebben in het verleden rare partijen neergezet. Waar het mij echter vooral om gaat was het volgende zinnetje bij de overname:

Strikeforce blijft gewoon strikeforce (zoals: Pride blijft gewoon bestaan in deze vorm)

Dit blijkt dus wederom gelogen.....

Daarom kots ik op die lui!

Hoewel hij op papier missch. onervaren is kan je niet ontkennen dat Lesnar dominant aanwezig was voordat hij Velasquez ontmoette, en een meervoudig NCAA kampioen was.
Daarbij is de spoeling in de zwaargewichtklasse helemaal niet zo groot en kreeg hij met Herring, Couture (toen nog kampioen), Mir (x2) en Carwin niet 1 keer sloopvoer voorgeschoteld.
Dus in die zin heeft hij zich eerlijk naar de titel geknokt en tegen de allerbeste gestaan van dat moment.
Andere contenders toentertijd als Big Nog en CroCop die voorheen groot waren werden KO geramd in hun run naar de title.
Anders hadden zij er gewoon gestaan hoor.

Ik snap je reactie, maar heb verder niks gezegd over KO's als Maia - Marquardt.
Mijn punt was dat er geen structuur zat in de matchmaking van Chou, dat er geen build-up in zat en dat je dat als vechtsportorganisatie gewoon nodig hebt voor je PR machine.
Daarbij, had Strikeforce misschien helemaal geen diepe divisies op papier maar vergeet niet dat zij met de samenwerking met FEG. wel degelijk de mogelijkheid hadden om veel bekende, goeie vechters over te halen die niet in de UFC zaten.
Toch zijn veel van die vechters niet of met moeite eenmalig naar Strikeforce gehaald.
Daarbij hadden ze ook nog de Challengers series.

Over Edgar - Maynard, tja... ik zit er ook niet op te wachten.
Maar de hele fightscene zal zich afvragen "wat als" "ja maar" "vergeet niet" als de UFC hem niet de 3e keer de kans geeft, het is na 3 partijen simpelweg nogsteeds niet duidelijk wie er nou beter is.
Om die reden wouden ze ook Sonnen een immediate rematch geven.


Strikeforce heeft het gewoon goed gedaan en er was niets mis met de matchmaking. Ze hebben gewoon veel KO kannonen in huis. Dus het zegt meer over het type vechters die daar vechten. Een Joe Silva heeft veel meer vechters om uit te kiezen dan Chou dus het valt niet te vergelijken.

Niet goed genoeg gozer, neem een voorbeeld aan Dirk, die onderbouwt z'n commentaar tenminste goed.
Daarbij had de WEC ook nooit veel vechters, maar toch liep dat stukken beter.

Edit: @ Dirk, ja het onderste dat kan ik tenminste wel begrijpen.
Geloof het of niet, maar ik kijk ook liever naar JMMA.
Maar ik begrijp wel heel goed waarom Zuffa op deze manier handelt en erken dat ook.
Er zit echt meer achter dan alleen geld en vriendjespolitiek, en om te groeien moet je soms gewoon harde zakelijke beslissingen nemen.

Asura
12-05-2011, 23:18
Ik denk dat er meer achter zit.
Rich Chou heeft zijn werk namelijk helemaal niet zo geweldig gedaan als iedereen vindt.
Natuurlijk heeft Strikeforce altijd veel spectakel partijen gehad maar dat is ook deels te wijten aan slechte matchmaking en de contractsituatie, waardoor het nemen van risico's bij Strikeforce veel minder gevolgen had.
Als ik bijv. een A-klasser tegen een C-klasser zet volgt er ook een spektaculair pak rammel met uiteindelijk een KO als gevolg.

Maar nog belangrijk, bij Chou zat er geen momentum, ritme en build-up in de matchmaking.
Bij de UFC is het veelal duidelijk wie de next in-line is voor een titelshot (voor azijnpissers: niet altijd), en er is altijd wel een patroon terug te vinden in elke gewichtsklasse.
Bij Strikeforce was dit in de verste verte niet zo.
Iedereen werd maar een beetje tegen elkaar gezet op basis van naam, stijl en reputatie maar het is nooit echt duidelijk geweest wie "de volgende" was.
Dat doen matchmakers Silva en Shelby wel, en de marketingmachine speelt hier vloeiend op in.
Deze manier van opbouw geeft de gelegenheid om al maanden van tevoren te beginnen met promoten en fightcards te bouwen.

Olv Coker heeft Strikeforce dit nooit begrepen.

Ze bestonden ook pas een paar jaar..
Kijk hoe UFC er in die tijd bijstond:P Iedereen kijkt naar Pride als ze oude partijen willen zien.

In de UFC is iedereen bang voor Dana's gedrag, kijk naar elk bedrijf in de wereld, dat werkt gewoon niet.
Ook heb ik een spuughekel aan het feit dat ze niks van Pride toelaten op youtube, ze halen alles eraf.
Dat is juist de manier om geinformeerde fans te creeren die MMA begrijpen IPV dat publiek dat ze nu hebben die constant boe roepen.

ZakKa!
12-05-2011, 23:59
Dit soort dingen waren te verwachten natuurlijk. Eerlijk gezegd was ik niet de grootste fan van de matchmaking in strikeforce...

Sadix
13-05-2011, 00:40
Ik ben het mr Lopez grotendeels eens.

Maar ik vond bij strikeforce juist dat undergroundige, soms beetje slordige en amateuristische organisatie (gevecht van diaz vs miller bijv) het aparte en leuke er aan.

Shikoku
13-05-2011, 01:26
Uiteindelijk maakt het geen rukkefuk uit natuurlijk.

Als zuffa ergens binnenstapt komen ze binnen met mooie verhalen. Als de Spanjaarden die honderden jaren terug de inheemse volken paaiden voordat ze eem hun land afnamen en er een algehele executie plaatsvond.

Ok, dat was misschien een beetje een overdreven vergelijking.

Maar het is wel wat er natuurlijk gebeurd. Zuffa koopt niet organisaties om meerdere shows te runnen. Ze willen de NFL van MMA zijn, en dat kan niet met meerdere shows.

Wat Scoker of wat dan ook contractueel had vastgelegd, het was uitstel van executie. Strikeforce haar funding viel weg en de enige manier waarop het product (tijdelijk) zou overleven was onder zuffa. Ik denk dat overgaan in de UFC op termijn aantrekkelijker is (Financieel voor coker en sportief voor Strikeforce zelf) dan roemloos ten onder gaan als een EliteXC.

Het gaat om het uitdienen van de contracten, meer niet. Aparte organisaties met een van de UFC afwijkende structuur als de WEC werden al relatief snel ingelijfd. Het is een beetje sneu om te zien zelfs. Maak de Grand Prix af, fuseer de titels, heb een paar memorabele match-ups die anders nooit gemaakt zouden worden (Henderson-Fedor). En snel door als UFC.

rollermanskunk
13-05-2011, 02:34
Zuffa zal heel nauwkeurig Strikeforce uitbenen. Waar het contractueel mogelijk is zal men overgaan tot het langzaam laten leeglopen van de Strikeforce-organisatie. Binnen 2 jaar is er niks meer van over.