PDA

View Full Version : In alle kranten: Werkstraf kickboksster (15) na zware mishandeling



smike
13-06-2011, 21:43
Een 15-jarig meisje uit Weesp is veroordeeld tot een werkstraf van 150 uur en drie maanden voorwaardelijke jeugddetentie wegens poging tot doodslag. Dat meldt de Stentor.
In oktober vorig jaar takelde het meisje een vrouw toe in Walibi Holland, nadat de vrouw een opmerking zou hebben gemaakt over het gedrag van het meisje. Ze kreeg flinke stompen tegen haar gezicht.

Omdat het meisje een geoefend kickboksster is, had ze volgens de rechtbank kunnen weten dat de harde klappen een fatale afloop tot gevolg konden hebben.

Bron: Werkstraf kickboksster (15) na zware mishandeling - Binnenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2442695/2011/06/07/Werkstraf-kickboksster-15-na-zware-mishandeling.dhtml)

Wat vinden we hiervan?
Daarnaast zij er niet veel kickboksters van 15 uit Wesep, ben dan ook wel benieuwd wie dit is?

blackadder
13-06-2011, 21:46
Ik word er zo moe van. Sinds wanneer wordt bij kickboksen getakeld? Dat is die aso sport. Voetballen.

Shikoku
13-06-2011, 21:52
Ik vind het nogal wat. Als dat meiske zo agressief is waren die stompen er ook wel gekomen zonder het kickboksen. Maar om nou te zeggen dat het daardoor een fatale afloop had kunnen hebben. Ik weet nog wel dat Bas Rutten ooit een verhaal vertelde over een kickbokser in amerika die officieel zijn handen had laten registreren als dodelijke wapens omdat hij een vechtsporter was.

Het is net een beetje als dit. http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/2430894/2011/05/09/Meisje-schakelt-verkrachter-uit-met-karatetrappen.dhtml?redirected Alsof er zonder karate nooit een trap in het kruis was geweest. Alsof het feit dat iemand een paar lesjes in een of andere MCDojo wat heeft staan trappen op een zak ineens agresiviteit veroorzaakt of in dit geval een verdigingsmechanisme.

Het is altijd een beetje hoe het nieuws het maar wil brengen.

ReZp
13-06-2011, 22:48
pfff lekker boeien zo'n bericht, Het is vrij logisch dat dit erbij wordt gemeld.Vechtsport en geweld wordt nu eenmaal met elkaar gelinkt , en ik denk dat het een feit is dat er verhoudingsgewijs meer "agressievere" type mensen de kickboks sport beoefenen dan andere (vecht)sporten.Dat maakt mij niet uit want er moet voor iedere type mens een uitlaatklep zijn.Net zoals verhoudingsgewijs meer homo's ballet beoefenen dan andere sporten.
Als mensen dit de kickboks sport laat afschrikken so be it.
Laten de beoefenaars het maar beter weten.

Leventdepevent
13-06-2011, 22:58
en daar gaan we weer :S

Pahlavan
13-06-2011, 23:19
ik ben van mening dat zo'n kind gewoon niet helemaal goed tussen de oren is... heeft niks met kickboksen of wat dan ook te maken. als een kind een goede opvoeding krijgt maakt het niet uit of je nou op kickboksen zit of niet of dat je elke dag geweldadige games speelt of niet.

maarja... natuurlijk wordt dit weer verbonden met het feit dat ze op kickboksen zit... typisch

Baske
13-06-2011, 23:41
Vind dat er juist gehandeld is. Als ze kickboks beoefent weet ze nou eenmaal beter te stoten dan iemand die dat niet doet. Er zijn nou eenmaal figuren die misbruik maken van de sport. Ben het eens met het feit dat sommige berichten zinloos zijn, maar in dit geval is juist gehandeld.

Er wordt hier niet gezegd dat kickboks in het algemeen crimineel is, maar het lijkt me logisch dat als iemand misbruik maakt van de sport hier gevolgen op komen. Tevens vind ik dat deze meid voor het leven verbannen moet worden van vechtsport.

Rverm
13-06-2011, 23:44
Weesp = yamato gym ?

Wel benieuwd wie dat meisje is dan als ze zo getraind is...

Vince
13-06-2011, 23:52
Ik weet niet eens wat er gebeurt is.
Er zijn aardig wat meisjes van 15 die vechtsport beoefenen... (hooguit 1 x per 2 weken)

Wat ik bedoel te zeggen is dat dit absoluut geen vechtsporter hoeft te zijn.
Hoevaak zijn het niet juist de mannetjes die 1x in de week een vechtsport beoefenen die lopen te rellen.
Dit bericht heeft wss helemaaaal niets met vechtsport te maken.

marcelt
14-06-2011, 01:01
Gestoord kind. Ja ze moet goed aangepakt worden, maar dat ze wist dat haar stoten dodelijk waren.............................Wat een gelul!

e-type
14-06-2011, 03:06
Zucht...ze hebben waarschijnlijk nog niet gevonden dat ze ook nog eens geweldadige games speelde op de PS3...anders had er waarschijnlijk gestaan "Werkstraf gamende kickboksster (15)...."

Tendens van de titel is onterecht, maar dat het genoemd wordt is uiteraard terecht. De rechter heeft dat feit namelijk meegenomen in zijn veroordeling. En iemand die minstens 1x in de week traint op het geven van keiharde klappen, kan nu eenmaal iemand enorm toetakelen. Als ze 1x had uitgehaald had ze geen 'poging tot doodslag' gekregen. Waarschijnlijk heeft ze flink lopen uithalen.
Veroordeling vind ik dan ook terecht.

SjorsWilms
14-06-2011, 04:42
Wanneer ik aan het sparren ben heb ik niet het gevoel dat ik iemand doodsla ofzo... Maar w/e. Ze is nog 15, hoe kunnen ze er van uitgaan dat een meisje van 15 veel ervaring heeft met wat dan ook... Ik denk eerder dat de ouders haar niet hebben opgevoed.

blackadder
14-06-2011, 04:56
Wanneer ik aan het sparren ben heb ik niet het gevoel dat ik iemand doodsla ofzo... Maar w/e. Ze is nog 15, hoe kunnen ze er van uitgaan dat een meisje van 15 veel ervaring heeft met wat dan ook...
Zelfs al heeft ze maar een halve beginners les meegedraaid. Meer is er niet nodig.

blackadder
14-06-2011, 04:58
En iemand die minstens 1x in de week traint op het geven van keiharde klappen, kan nu eenmaal iemand enorm toetakelen.
Ach hou toch op. Je hoeft helemaal niet te trainen om iemand enorm toe te kunnen takelen. Iemand die nooit traint en door het lint gaat kan dat net zo goed.

ArjanV
14-06-2011, 05:48
Vind dat er juist gehandeld is. Als ze kickboks beoefent weet ze nou eenmaal beter te stoten dan iemand die dat niet doet. Er zijn nou eenmaal figuren die misbruik maken van de sport. Ben het eens met het feit dat sommige berichten zinloos zijn, maar in dit geval is juist gehandeld.

Er wordt hier niet gezegd dat kickboks in het algemeen crimineel is, maar het lijkt me logisch dat als iemand misbruik maakt van de sport hier gevolgen op komen. Tevens vind ik dat deze meid voor het leven verbannen moet worden van vechtsport.

Helemaal mee eens!

Kemal
14-06-2011, 06:50
Gestoord kind. Ja ze moet goed aangepakt worden, maar dat ze wist dat haar stoten dodelijk waren.............................Wat een gelul!

x2

KN
14-06-2011, 07:49
Vind dat er juist gehandeld is. Als ze kickboks beoefent weet ze nou eenmaal beter te stoten dan iemand die dat niet doet. Er zijn nou eenmaal figuren die misbruik maken van de sport. Ben het eens met het feit dat sommige berichten zinloos zijn, maar in dit geval is juist gehandeld.

Er wordt hier niet gezegd dat kickboks in het algemeen crimineel is, maar het lijkt me logisch dat als iemand misbruik maakt van de sport hier gevolgen op komen. Tevens vind ik dat deze meid voor het leven verbannen moet worden van vechtsport.
Helemaal mee eens.

Uiteraard wordt je geen killing machine door 2 lessen kickboxen, maar er is wel een verschil tussen iemand die goed weet hoe je iemand moet slaan en een 'leek'. Een rechter zal daar ook wel rekening mee houden. Zo kan het dus zijn dat een klap van Klitschko een poging tot doodslag kan zijn en een klap van Harry de Playstation 3 kampioen een mishandeling.
Hierbij nog even een ander nieuwsbericht met meer informatie:

De rechtbank in Lelystad heeft een meisje van 15 jaar uit Weesp veroordeeld tot 150 uur werkstraf, voor poging tot doodslag in het pretpark Walibi in Biddinghuizen. Ook kreeg ze drie maanden voorwaardelijke jeugddetentie en moet ze zich voor haar agressie laten behandelen in een jeugdinstelling.

In oktober vorig jaar kreeg de tiener ruzie met een vrouw in het pretpark. Ze sloeg haar zo hard tegen de slaap dat ze een gebroken jukbeen en oogkas opliep.

Als ervaren kickbokser had het meisje moeten weten dat de slagen dodelijk hadden kunnen zijn, oordeelde de rechter. Naast de opgelegde straffen moet ze het slachtoffer een schadevergoeding van 3400 euro betalen.
Dat zijn dus wel flinke klappen.

micha
14-06-2011, 08:50
eerder een mma talentje

STERKE JERKE
14-06-2011, 09:03
eerder een mma talentje

x2

kickboxer1987
14-06-2011, 10:38
Terechte straf, asociaal gedrag moet hard aangepakt worden. Gezien het letsel dat het slachtoffer heeft opgelopen vind ik de staf alsnog matig... De matige straf zal waarschijnlijk komen door het feit dat de dader minderjarig is.

Begrijp het goed, dame van 15 word aangesproken op haar asociale gedrag in een pretpark (helaas hebben we geen informatie over het voorval) en de 15 jarige dame reageert met geweld (wat in mijn ogen bevestigt dat ze zich hiervoor asociaal gedroeg). Het slachtoffer heeft aantoonbaar fysiek letsel opgelopen.

Dat ze kickboksen beoefend of welke andere sport dan ook zal ik als rechter meenemen. Stel dat de dame in kwestie rugby beoefende, en bewust een specifieke tackle op volle kracht uitvoert (weet niet veel van rugby) met als doel veel schade aan te richten. De rechter zal moeten kijken naar haar haar individuele situatie, als ze met regelmaat traint (training niveau is voor ons onbekend) om te vechten, en vervolgens deze kennis bewust toepast buiten de sportomgeving op een slachtoffer zal dit hard gestraft moeten worden.

Ik zie het hetzelfde als mensen met een wapenvergunning, als iemand met regelmaat een schietvereniging bezoekt, zichzelf in deze omgeving ontwikkeld tot een topschutter. Prima, deze persoon heeft wat mij al het betreft om zijn hobby/sport daar te beoefenen. Echter als deze persoon bewust op straat mensen gaat neerschieten, en doelgericht/bewust zijn kennis toepast op onschuldige mensen dan mag deze psychopaat hard aangepakt worden!

lopez86
14-06-2011, 12:31
eerder een mma talentje

Want ze trok de betreffende vrouw naar de grond met een doubleleg takedown, ging over naar fullmount en zette een ground en pound offensief in met als gevolg de gebroken schedel?

fightlove
14-06-2011, 12:56
The same old bullshit altijd maar die fucking link naar vechtsport.Zo'n meisje kan maar beter gaan dammen of zo.Of krijg je dan ook meisje mishandeld vrouw met damstenen.Ja dat ze gestraft moet worden ben ik mee eens,maar laat vechtsport er buiten.

redjuh
14-06-2011, 13:19
het kan dus ook zo zijn dat een idioot wijf gefrustreerd rondloopt met d'r koters die ze niet in toom kan houden en dit afreageert op een meisje van 15 dat toevallig iets deed dat in de ogen van mevrouw niet netjes was. pech voor de zeikster in dit geval?

Biiyen
14-06-2011, 14:55
het kan dus ook zo zijn dat een idioot wijf gefrustreerd rondloopt met d'r koters die ze niet in toom kan houden en dit afreageert op een meisje van 15 dat toevallig iets deed dat in de ogen van mevrouw niet netjes was. pech voor de zeikster in dit geval?

Zelfs dan NIET... zolang die "zeur" mevrouw je niet vastpakt of slaande beweging maakt is er geen enkele noodzaak om haar te klappen. Iedereen, maar dan ook iedereen komt wel eens iemand tegen die niet helemaal lekker is. Dan nog moet je je gemak houden, en zeker niet iemand helemaal lens slaan.

Ik had vorige week ook een akkefietje met een stelletje in de dierentuin, een vrouw gooide een sigaret bij de veelvraten naar onder in het leefgebied. Ik vroeg die vrouw daarop waarom dat ze dat deed en of ze niet helemaal lekker was? Die vent van haar reageerde daarop redelijk agressief, hij dreigde zelfs wat, maar stak geen vinger naar mij uit, en dat is voor mij de trigger. Ik had hem en dat aso wijf op dat moment met alle gemak op hun gezicht kunnen slaan maar heb het niet gedaan, gewoon omdat het niet correct is. Scheld maar, dreig maar, doe maar wat je wil, maar als je me aanraakt dan is het een ander verhaal.

Ronald
14-06-2011, 19:21
het kan dus ook zo zijn dat een idioot wijf gefrustreerd rondloopt met d'r koters die ze niet in toom kan houden en dit afreageert op een meisje van 15 dat toevallig iets deed dat in de ogen van mevrouw niet netjes was. pech voor de zeikster in dit geval?
Wat Biiyen ook al zegt: dat is nog geen enkele reden om iemands jukbeen en oogkas te breken. (Hoogstens kan door uitlokking o.i.d. de straf wat minder hoog worden maar daar lees ik in het artikel niets over.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik 150 uur klussen een straf vind van niets voor hetgeen ze gedaan heeft.

slee
14-06-2011, 19:36
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 150 uur klussen een straf vind van niets voor hetgeen ze gedaan heeft.

Zij is eerder van haar taakstraf af dan het slachtoffer van haar klachten. Ook 3 maanden voorwaardelijk vind ik veelste kort. had van mij wel een jaar of langer mogen zijn.

Marchant
14-06-2011, 20:33
Terechte straf, asociaal gedrag moet hard aangepakt worden. Gezien het letsel dat het slachtoffer heeft opgelopen vind ik de staf alsnog matig... De matige straf zal waarschijnlijk komen door het feit dat de dader minderjarig is.

Begrijp het goed, dame van 15 word aangesproken op haar asociale gedrag in een pretpark (helaas hebben we geen informatie over het voorval) en de 15 jarige dame reageert met geweld (wat in mijn ogen bevestigt dat ze zich hiervoor asociaal gedroeg). Het slachtoffer heeft aantoonbaar fysiek letsel opgelopen.

Dat ze kickboksen beoefend of welke andere sport dan ook zal ik als rechter meenemen. Stel dat de dame in kwestie rugby beoefende, en bewust een specifieke tackle op volle kracht uitvoert (weet niet veel van rugby) met als doel veel schade aan te richten. De rechter zal moeten kijken naar haar haar individuele situatie, als ze met regelmaat traint (training niveau is voor ons onbekend) om te vechten, en vervolgens deze kennis bewust toepast buiten de sportomgeving op een slachtoffer zal dit hard gestraft moeten worden.

Ik zie het hetzelfde als mensen met een wapenvergunning, als iemand met regelmaat een schietvereniging bezoekt, zichzelf in deze omgeving ontwikkeld tot een topschutter. Prima, deze persoon heeft wat mij al het betreft om zijn hobby/sport daar te beoefenen. Echter als deze persoon bewust op straat mensen gaat neerschieten, en doelgericht/bewust zijn kennis toepast op onschuldige mensen dan mag deze psychopaat hard aangepakt worden!

dit komt niet veel voor!!! , ik kan me helemaal vinden in je verhaal
2x

KN
14-06-2011, 21:49
het kan dus ook zo zijn dat een idioot wijf gefrustreerd rondloopt met d'r koters die ze niet in toom kan houden en dit afreageert op een meisje van 15 dat toevallig iets deed dat in de ogen van mevrouw niet netjes was. pech voor de zeikster in dit geval?


Een 15-jarig meisje uit Weesp moet 150 uur schoffelen wegens een poging tot doodslag in Walibi Holland. Daarnaast moet ze een schadevergoeding van 3.400 euro betalen. De vechtster takelde in oktober vorig jaar een vrouw toe omdat deze een opmerking had gemaakt over haar gedrag. Het slachtoffer hield een hersenschudding, een gebroken jukbeen, een gescheurde oogkas en een gebroken kaak aan de bitchfight over. Omdat de minderjarige ruziezoeker een geoefend kickbokster is, had ze volgens de rechtbank kunnen weten dat harde klappen tegen het hoofd fataal kunnen zijn. Bovendien stopte ze pas met slaan nadat omstanders haar hadden weggetrokken. Het gewelddadige grietje kreeg ook drie maanden voorwaardelijke jeugddetentie opgelegd.

Los daarvan, je hebt een bepaalde zorgplicht om je in te houden. Een verdediging moet proportioneel zijn. Dat betekent dat als een oma'tje Alistair Overeem slaat uit het niets, hij niet als een bezetene los kan gaan.

Silat
14-06-2011, 22:27
dochter of niet, van mij kreeg ze echt een pak slaag.

Ronald
15-06-2011, 00:02
dochter of niet, van mij kreeg ze echt een pak slaag.
No offence Silat, maar misschien is daar het probleem wel mee begonnen ;)

Baske
15-06-2011, 00:43
In zekere zin klinkt 'birthcontrol' me af en toe niet gek in de oren.

redjuh
15-06-2011, 13:50
15 jarig meisje... net ongesteld

redjuh
15-06-2011, 13:53
Zelfs dan NIET... zolang die "zeur" mevrouw je niet vastpakt of slaande beweging maakt is er geen enkele noodzaak om haar te klappen. Iedereen, maar dan ook iedereen komt wel eens iemand tegen die niet helemaal lekker is. Dan nog moet je je gemak houden, en zeker niet iemand helemaal lens slaan.

Ik had vorige week ook een akkefietje met een stelletje in de dierentuin, een vrouw gooide een sigaret bij de veelvraten naar onder in het leefgebied. Ik vroeg die vrouw daarop waarom dat ze dat deed en of ze niet helemaal lekker was? Die vent van haar reageerde daarop redelijk agressief, hij dreigde zelfs wat, maar stak geen vinger naar mij uit, en dat is voor mij de trigger. Ik had hem en dat aso wijf op dat moment met alle gemak op hun gezicht kunnen slaan maar heb het niet gedaan, gewoon omdat het niet correct is. Scheld maar, dreig maar, doe maar wat je wil, maar als je me aanraakt dan is het een ander verhaal.

hou me tegen jonguh!

redjuh
15-06-2011, 13:55
Wat Biiyen ook al zegt: dat is nog geen enkele reden om iemands jukbeen en oogkas te breken. (Hoogstens kan door uitlokking o.i.d. de straf wat minder hoog worden maar daar lees ik in het artikel niets over.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik 150 uur klussen een straf vind van niets voor hetgeen ze gedaan heeft.

ik bedoel alleen maar te zeggen (nav de kop), dat de berichtgeving weer bedroevend subjectief en suggestief lijkt

Lex
15-06-2011, 16:23
Ik weet niet wat de toedracht of wat dan ook is geweest op Walibi. Het is totaal niet goed te praten wat er is gebeurd. Het meisje zit bij mij op het internaat. Ik wist niet dat zij het was. Ik kan me niet heugen wanneer zij voor het laatst kickboksen heeft getraind of uberhaupt dat (nog) doet, aangezien zij op het internaat woont. Heel jammer dat dit is voorgevallen.

Wat ik wel weet is dat het een uitstekende atlete is. Vandaag heeft zij met sportdag vele 1e plaatsen weten binnen te slepen. Ik hoop echt dat er iemand is die haar in goede banen kan leiden en haar energie op een positieve manier naar voren kan brengen.

Heel jammer dit.

Facade
15-06-2011, 16:38
Ik vind de straf vrij licht, maar de aanklacht vind ik vreemd. Poging tot doodslag. Ik weet niet echt wat er is gebeurd natuurlijk, maar is poging tot doodslag enkel bewezen door het feit dat de dader aan een vechtsport deed? Ik vind die redenering persoonlijk echt te kort door de bocht. In dat geval kijk je wel twee keer uit voordat je wat doet als vechtsporter.

De berichtgeving vind ik niet suggestief. De rechtbank neemt het vechtsportverleden mee in het verleden waardoor het dus relevante informatie is om te vermelden.

Bromios
15-06-2011, 22:52
Ik weet niet wat de toedracht of wat dan ook is geweest op Walibi. Het is totaal niet goed te praten wat er is gebeurd. Het meisje zit bij mij op het internaat. Ik wist niet dat zij het was. Ik kan me niet heugen wanneer zij voor het laatst kickboksen heeft getraind of uberhaupt dat (nog) doet, aangezien zij op het internaat woont. Heel jammer dat dit is voorgevallen.

Wat ik wel weet is dat het een uitstekende atlete is. Vandaag heeft zij met sportdag vele 1e plaatsen weten binnen te slepen. Ik hoop echt dat er iemand is die haar in goede banen kan leiden en haar energie op een positieve manier naar voren kan brengen.

Heel jammer dit.

Wat voor internaat hebben we het over als ik vragen mag ? Heeft ze geen ouders meer of valt ze onder rentray om het maar even netjes uit te drukken. In het laatste geval zal de rechter hebben meegewogen dat ze een verleden heeft wat niet geheel en al vlekkeloos is.

Overigens moet je best hard meppen om iemands jukbeen, oogkas en kaak te breken voor zover ik weet.

slee
15-06-2011, 22:55
Ik vind de straf vrij licht, maar de aanklacht vind ik vreemd. Poging tot doodslag. Ik weet niet echt wat er is gebeurd natuurlijk, maar is poging tot doodslag enkel bewezen door het feit dat de dader aan een vechtsport deed? Ik vind die redenering persoonlijk echt te kort door de bocht. In dat geval kijk je wel twee keer uit voordat je wat doet als vechtsporter.

De berichtgeving vind ik niet suggestief. De rechtbank neemt het vechtsportverleden mee in het verleden waardoor het dus relevante informatie is om te vermelden.

Poging tot doodslag is niet bewezen door het feit dat de dader aan vechtsport deed, maar gebaseerd op de verwondingen van het slachtoffer. Gaat iemand dood door een ongeluk, is het dood door schuld. Breng je iemand letsels toe (dus geen ongeluk) waarin reële kans is dat iemand daaraan overlijdt, is poging tot doodslag. Doe je dat bewust, is het moord.

Dus niet gebaseerd op het verleden, maar op motief.

Bromios
15-06-2011, 23:08
En weer wat geleerd vandaag..
En als het slachtoffer de uitlokker was en er dus sprake is van buitenproportioneel geweld bij verdediging ? (zoals bijvoorbeeld een winkelier die een overvaller neerschiet ?)

redjuh
16-06-2011, 02:30
En weer wat geleerd vandaag..
En als het slachtoffer de uitlokker was en er dus sprake is van buitenproportioneel geweld bij verdediging ? (zoals bijvoorbeeld een winkelier die een overvaller neerschiet ?)

idd, tenzij deze een 'broz-bottenziekte' heeft.

marrilia
16-06-2011, 07:46
Jamila?

Facade
16-06-2011, 10:54
Poging tot doodslag is niet bewezen door het feit dat de dader aan vechtsport deed, maar gebaseerd op de verwondingen van het slachtoffer. Gaat iemand dood door een ongeluk, is het dood door schuld. Breng je iemand letsels toe (dus geen ongeluk) waarin reële kans is dat iemand daaraan overlijdt, is poging tot doodslag. Doe je dat bewust, is het moord.

Dus niet gebaseerd op het verleden, maar op motief.

Ah op die manier! ik vond het al wat vreemd. In dat geval kan ik mij wel vinden in het oordeel. thx