PDA

View Full Version : Exclusive: Mixfightmembers Q&A met Alistair Overeem!



Wheelie
14-06-2011, 19:52
Mixfight.nl heeft in samenwerking met Alistair Overeem de leden de gelegenheid geboden om deze K-1, DREAM en Strikeforce kampioen via het forum vragen te stellen.
Wij willen Alistair enorm bedanken dat hij ondanks zijn drukke schema hier tijd voor gemaakt heeft.

Heel veel succes tegen Fabricio Werdum.

http://blog.fitted.nl/wp-content/uploads/alistar-overeem-21.png

Denk je dat de Strikeforce overname van Zuffa invloed zal hebben op je K1 carrière en je Dream titel?

Op dit moment niet omdat ik een contract heb met Strikeforce en hoewel Zuffa het over heeft genomen zal mijn contract met Strikeforce niet veranderen. Uiteindelijk wanneer ik een nieuw contract ga tekenen zullen wij zien welke invloed Zuffa heeft maar ja, gezien de huidige situatie van de K-1 zal ik mij voorlopig richten op M.M.A.

Je ziet er flink slanker uit dan je laatste gevecht. Waarom heb je besloten om op een lichtere gewicht te gaan vechten?

Ik weet niet precies wat jij onder lichter verstaat maar veel lichter ben ik niet, wacht maar op de weging. Het klopt wel dat ik in een M.M.A. wedstrijd meer snelheid en techniek nodig heb vandaar dat ik mijn training hierop heb aangepast en ik een paar kilo minder ben dan in mijn finale partij in de K-1 maar veel zal het niet schelen.

Wat inspireert jou voor zo'n gevecht? Haal je ergens extra motivatie uit? Bijvoorbeeld muziek?

Ik heb niet bepaalde muziek nodig om gemotiveerd te raken, het is vooral alle training die er in heb gezeten en de droom om de beste te zijn. Daar haal ik al mijn motivatie uit.

Uiteindelijk zal je voor de UFC titel strijden, nadat je dit toernooi hebt gewonnen. Denk je dat dat niveau nog een stapje hoger is dan het strikeforce niveau en zo ja op welk gebieid dan vooral?

Is een moeilijke vraag; ik heb altijd gezegd dat de Strikeforce heavyweight divisie niet onder doet aan de UFC maar het blijft moeilijk te beoordelen. Als je kijkt naar alle Pride jongens zie je maar weinig die echt succesvol zijn. De vraag is ligt dat aan het niveau van de UFC of ligt het aan de groei van de sport? Er is maar één manier om hier antwoord op te krijgen en dat is vechten in de UFC.

Hoe denk je zelf dat Werdum zich heeft voorbereid op de partij tegen jou, waar moet hij het meeste voor uitkijken?

Ik hou mij niet echt bezig hoe iemand anders zich heeft voorbereid. Hij zal wel moeten uitkijken maar waar is de grote vraag.

Je hebt je een hele tijd op je K-1 carrierre geconcentreerd en nu moet je tegen een vechter die een vd beste is ter wereld op bjj-gebied. Hoe wil je zorgen dat Fabricio je niet pakt op de grond?

Gewoon zorgen dat de partij niet naar de grond gaat. Er zijn veel mensen die denken dat ik geheel kansloos ben als de partij naar de grond gaat maar moet eerlijk zeggen dat ik hier ook op voorbereid ben dus mocht de partij op de grond terecht komen dan maak ik mij ook niet hele grote zorgen.

Hoe ga je zorgen tegen het worstelgeweld opgewassen te zijn als je straks tegen de UFC- zwaargewichten moet?

Als M.M.A. vechter train je op alles wat er op je af kan komen dus ook het worstelen wordt niet overgeslagen. Je hoeft zelf geen goede worstelaar zijn om tegen worstelaars te vechten als je het mij vraagt. Ik worstel al vanaf mijn 17e alleen is het worstelniveau in Nederland niet te vergelijken met Amerika maar denk dat je met goede basistechnieken in een M.M.A. wedstrijd ver kan komen.

Wanneer komt de volgende Reem episode?

Eldar is nu met mij mee in Dallas en als het goed is zal er een aflevering komen voor de wedstrijd en uiteraard een aflevering na mijn wedstrijd. Alleen ben hier niet zo mee bezig, het team beslist hierover maar kan bijna met zekerheid zeggen dat Eldar hier niet voor niks is.

Als de kans zich voordoet om het gevecht naar de grond te brengen, zal je deze dan aan pakken of ga je het gevecht zoveel mogelijk staande proberen te houden?

Ik wil niet veel verklappen over een eventuele gameplan dus na zaterdag heb jij je antwoord.

Alistair, ben je bereid om in Nederland een partij tegen badr te vechten ?
In het buitenland zou de gage natuurlijk vele malen hoger zijn dan hier in Nederland, maar ben je bereid om met minder genoegen te nemen, en het Nederlandse publiek de match te geven die we allemaal willen zien.

Zo’n megapartij wil iedereen wel zien maar om nou te zeggen dat ik het dan voor minder doe vind ik wel heel erg ver gaan. Ga er juist vanuit dat je met zo’n wedstrijd meer krijgt. Je moet ook realiseren dat ik als M.M.A. vechter genoeg uitdagingen heb en ook financieel is M.M.A. ook aantrekkelijker aan het worden. Persoonlijk zie ik de wedstrijd niet zo snel in Nederland gebeuren en zeker met de huidige situatie (k-1) zie ik dit op korte termijn niet gebeuren. Maar ik ben een vechter en sta open voor elke uitdaging/voorstel dus ik zeg bijvoorbaat geen nee.

Alistair, in de staredown tegen Spong at je zowat je bitje op. Dat zag er zo gefocust uit, dat ik mij afvraag hoe jij 'in zo'n focus komt'?
Met andere woorden, hoe bereid je je mentaal voor op een gevecht ? Praat jij tegen jezelf ? Wat wordt er allemaal tegen je gezegd in de laatste
momenten voor je oploopt ?

Als vechter leef je naar zo’n belangrijk moment toe, je raakt automatisch in een “zone”. Je sluit je af en je loopt de catwalk op en je heb maar één doel en dat is die wedstrijd winnen.

In september 2010 zat ik bij je in het vliegtuig toen je in Thailand ging trainen voor de laatste 16, ik zag toen dat je als gevolg van je postuur niet overdwars in het gangetje bij de wc's kon staan, zijn er meer beperkingen die je ervaart als gevolg van je postuur?

Nee niet echt, het moment wat jij schets zag ik ook niet echt als beperking. De lengte is meer een probleem maar dat had ik vroeger ook al last van. Denk dat een vechter als Schilt meer beperkingen heeft door zijn lengte. Ik sta er ook niet echt bij stil om eerlijk te zijn.

Dat je een enorm sterke vechter bent lijkt me voor niemand een geheim meer. Maar hoe zit het met je spieruithoudingsvermogen, je cardio? Hoe heb je de enorme kracht zo goed mogelijk proberen te combineren met een goede cardio? En bovenop dit, hoe staat het, denk je zelf, met je cardio?

Ervaring en goede begeleiding. Zelf ben ik erg tevreden over mijn cardio en heb getraind op 5 rondes hoewel er 3 rondes zijn (misschien 4). Een wedstrijd is altijd anders maar ik kan zeggen dat mijn cardio gewoon goed is.

Waar ik wel benieuwd naar ben, heb je al plannen gemaakt voor wat je na je imposante vechtcarrière wil doen? Een eigen sportschool bijvoorbeeld of ben je daar nu nog niet mee bezig?

Ik ben er nu nog niet mee bezig maar het lijkt mij wel voor de hand liggend dat ik in de sport actief blijf. Inderdaad sportschoolhouder of misschien vechters begeleiden is iets wat ik zou kunnen doen. Zelf doe ik wat klein acteerrolletjes wat ik ook wel leuk vind om te doen maar dat is meer een hobby. Ik focus nu nog op mijn carrière en over 5 jaar zien we het wel verder.

Hoe lang denk je nog te kunnen doorgaan in deze sport? Wanneer wil je ongeveer stoppen, ga je nog meedoen aan het K1? Zien we nog Alistair vs Fedor? Wie is jouw grootste held, voorbeeld, inspiratie uit de vechtsport? (ben ik echt benieuwd naar)

Ik denk dat ik nog zeker een goede 5 jaar in mij heb zitten. Daarna is het voor kijken hoe het lichamelijk en mentaal gesteld is. Ik zie steeds meer vechters die naar mij mening te lang doorgaan maar ook vechters die door kunnen gaan, bijvoorbeeld Couture dus time will tell. Ik weet niet of ik mee ga doen met de K-1 omdat nogmaals de situatie nog erg onduidelijk is. Gelukkig ben ik ook M.M.A. vechter waardoor ik mij kan concentreren op een andere uitdaging. De wedstrijd Fedor vs mezelf zie ik niet meer zo snel gebeuren. Er was een mogelijkheid om dit te bewerkstelligen maar helaas is het niet doorgegaan. Er zijn meerdere helden in de sport, voor mij zijn dat: mijn broer, Ramon Dekkers, Peter Aerts, Bas Rutten, Wanderlei Silva en Fedor. Ik doe eigenlijk mensen te kort maar dit zijn een paar namen die meteen bij mij binnen schieten.

Hoe is Golden Glory de afgelopen jaren gegroeid, rekening houdend met de dominantie van BJJ en worstelen in MMA, en andere trends? En hoe heeft dit jouw verzekerd dat je bij GG op de juiste plek bent, aangezien je tot nu toe niet naar andere teams zoals Greg Jackson geweest ben om je training aan te vullen.

Ik ben blij met mijn vertrouwde omgeving, ben zelf niet zo’n voorstander om ergens anders te trainen. Ik probeer mijn training op mezelf toe te passen en ergens heen gaan doe ik gewoon niet graag. Ik heb momenteel goede sparringpartners en als ik voor een speciale tegenstander moet trainen dan zal ik eerder mensen naar Nederland laten komen dan andersom. Verder ben ik niet de enige binnen GG die enorm gegroeid; vechters als Siyar, Marloes, Einemo, Kharitonov en Saki om er een paar op te noemen zijn ook enorm vooruitgegaan. Je maakt elkaar beter.

Je zei dat je je dit jaar alleen op de SF HW GP wou concentreren. Nu het vervolg en einde van dit weer is uitgesteld tot volgend jaar ga je in de tussentijd ook nog een andere partij doen? DREAM, GLORY, K1 etc?

Uitgesteld? Daar weet ik niks van om eerlijk te zijn. Als ik lang moet wachten en ik kan een partij ergens anders vechten, dan doe ik dat graag.

Hoe gaat het met je dochter, kan ze al een goeie armklem zetten en zou je nog meer kinderen willen krijgen?

Dochter gaat uitstekend, Storm is geen vechtersbaas dus die wilt niks weten van een armklem. Het is echt een meisje meisje type. Lijkt mij inderdaad leuk als Storm een broertje of zusje krijgt.

Je hebt nu 3 heavyweight titles, natuurlijk betekenen ze allemaal veel voor je. Maar is er een die net iets meer voor je betekend en waarom?

Het mogen duidelijk zijn dat de K-1 titel op dit moment het meest betekend. Het is vrij uniek voor een M.M.A. vechter om een titel als de K-1 te pakken. Daarnaast is de Strikeforce titel al enkele jaren geleden gehaald en heb die nog maar één keer verdedigd.Het winnen van de Strikeforce GP titel daarentegen kan zo meteen het meest belangrijke gaan worden als je het mij vraagt.

Heb je er moeite mee om vragen te beantwoorden voor een forum, waarvan het merendeel zo'n 3 jaar geleden dacht (misschien nu nog wel) dat jij zou verliezen van Gilbert Yvel? Met MMA welteverstaan.

Nee joh, dat zou kinderachtig zijn. Je moet je realiseren dat Gilbert Yvel één van de pioniers was op het gebied van M.M.A. en je helden van vroeger wil je toch altijd zien winnen. Elke keer als Wanderlei Silva moet vechten dan denk ik dat hij wint maar als ik heel eerlijk ben naar mezelf toe weet ik ook wel dat hij niet meer de vechter is van vroeger. Objectief kijken in deze sport is heel moeilijk omdat er altijd een kans is dat je favoriet kan winnen en zolang er een kans is dan wil je daar ook in geloven.

Wat vind je ervan dat er nog zoveel vechters (heb je zelf trouwens al je gage van 4 ton ontvangen?) en organisaties nog geld krijgen van de K1-organsiatie FEG terwijl diezelfde FEG doodleuk weer toernooien organiseert in Japan (waaronder K1 Max en Dream) ? Overweeg je juridische stappen ala Sefo en It's Showtime?

Slechte zaak en hoop dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost, wil hier niet te veel woorden aan vuil maken.

Hoeveel partijen zou jij het liefst per jaar willen knokken, en tegen wat voor soort tegenstander wil je volgend jaar het liefst je UFC debuut maken?

Ideaal is op het hoogste niveau 3 of 4 keer maar 5 of 6 heb ik geen problemen mee, als je gewoon fit bent natuurlijk. Het liefst zou ik mijn debuut willen maken tegen de kampioen.

Garcia
14-06-2011, 20:09
Leuk interview geworden zo :)

Jeru
14-06-2011, 21:38
Thanks! Mooi dat hij hier weer tijd voor heeft genomen.

Shikoku
14-06-2011, 21:42
WAR Overeem!!

Richelieu
14-06-2011, 21:46
WAR Overeem!!

Inderdaad, WAR!!

co0per
14-06-2011, 22:32
Gooooo zaterdag!

justsomeone
14-06-2011, 22:45
Goede en eerlijk antwoorden imo.
Moge de beste winnen zaterdag

Mickey
14-06-2011, 23:12
Nice interview! Thanks Dman!

Naj85
14-06-2011, 23:13
Leuk interview! en Respect voor Alistair dat hij er nogmaals de tijd heeft genomen voor het beantwoorden van de vragen van Mixfight members
en bijna alle vragen beantwoord! :thup:

succes as Zaterdag, ik en de meesten zijn overtuigd dat je gaat winnen

Justinian
14-06-2011, 23:14
Top Q&A, bedankt en heel veel succes a.s. zaterdag!

Kemal
14-06-2011, 23:17
Echt te gek dat Alistair even de tijd heeft genomen om de vragen te beantwoorden! TOP

blackadder
14-06-2011, 23:17
Yup. Vet.

Fyodor
14-06-2011, 23:36
Top dat hij weer even de tijd heeft genomen hiervoor!

Succes tegen Werdum!

rollermanskunk
15-06-2011, 00:00
Wederom grote klasse om hier tijd vrij voor te maken.

Veel succes zaterdag Ali !

marcelt
15-06-2011, 00:18
Geweldig dat Alistair hier aan meewerkt en een zeer gevarieerd interview door al die verschillende vraagstellers.MF & Alistair bedankt!

Hendy
15-06-2011, 10:15
Te gek dit!

WAR Ali O!!!!

Mule-Kick
15-06-2011, 10:43
Nice! Pak em zaterdag!

XanaduNL
15-06-2011, 11:21
Weinig verassingen, maar toch leuk om te lezen. Ben blij dat Ali er geen probleem heeft met 5a6 keer vechten per jaar. Nu maar hopen dat het werkelijkheid wordt. :)

Worf
15-06-2011, 16:09
Ik begin nu al zo langzamerhand nerveus te worden voor die partij, heb er enorm veel zin in! Veel succes Allistar, ik hoop dat je alle haters het zwijgen oplegd en op een overtuigende manier wint zaterdag!

Guile
15-06-2011, 18:46
Slopen Alistair, daarna naar UFC. Sta nu al op de banken.

Baske
15-06-2011, 19:05
Leuk om te lezen dit. Bedankt Ali!

WAR Ali!!

Tov
15-06-2011, 23:34
Mooi!! Thanks!

wrestler_nl
16-06-2011, 01:06
Thanks!!

WIE IS DE BAAS?

redjuh
16-06-2011, 04:37
cool thanks... eerst tegen JDS en dan...

Peter0711
16-06-2011, 08:24
Leuk interview inderdaad. Bedankt iedereen!

Lionheart
16-06-2011, 20:19
Thnks voor het leuke interview!

Ali gaat slopen zaterdag en dan richting de UFC!!

Slome
17-06-2011, 14:21
Mixfight rules, thanks Alistair, en succes morgen.!!!

Jamila
18-06-2011, 00:08
Leuk intervieuw
leest lekker weg.

thnx you all!

Liefs Jamila