PDA

View Full Version : zometeen in "andere tijden" portret van de legendarische anton geesink



detje
19-06-2011, 21:49
Anton Geesink ging de geschiedenisboeken in toen hij op de Olympische Spelen van Tokio een gouden judomedaille verdiende. Japan was geschokt, maar als een echte verrassing kwam de overwinning van de Utrechtse judoreus niet. Geesink was immers drie jaar eerder al wereldkampioen geworden. Toen versloeg hij op weg naar zijn titel de drie beste Japanse judoka’s van het moment.
Trainingsmaten
Andere Tijden Sport gaat terug naar Parijs en blikt terug op de opmerkelijke opmars van Nederlands beste judoka aller tijden. In het programma komen Geesinks oude trainingsmaten aan het woord. Ook zijn er interviews te zien met zijn familieleden. Zij kijken terug op de bewuste avond waarin hun held sportgeschiedenis schreef. Verder zijn er nog nooit eerder vertoonde beelden van het toernooi.
Dochter
Geesinks nazaten zijn blij met de documentaire. Dochter Lenie: “Ik ben ook blij dat het programma over het WK gaat, en niet over de Spelen. Die beelden kennen de mensen inmiddels wel en Anton heeft meer titels gewonnen. Ook mijn moeder vindt het mooi. Ze gaat zeker naar het programma kijken.”
Brompot
Kleinzoon Max heeft ook genoten. “Ik ben hartstikke trots op opa en ik heb dus met genoegen gekeken. Sommige van deze beelden kende ik zelfs nog niet.” Het is ook leuk dat mijn leeftijdgenoten de andere kant van mijn opa zien.” Vol trots laat hij een foto van Anton Geesink op zijn telefoon zien. “Veel jongeren kennen hem hoofdzakelijk als een grote dikke brompot. Op deze beelden is te zien dat hij een echte sporter was. Als je die benen ziet, die zijn echt enorm.”
Sporthelden
In andere afleveringen van Andere Tijden Sport komen sporthelden als tafeltennisspeler Bettine Vriesekoop en oud-PSV-spits Ronaldo aan bod. Geesinks kleinzoon is hartstikke blij dat zijn grootvader ook in dat rijtje staat. “Hij hoort ook echt thuis tussen die namen. Al blijft hij voor ons natuurlijk naast sportheld ook gewoon opa.”

detje
19-06-2011, 21:51
het is trouwens van 2200-2235 op nl1

Leventdepevent
19-06-2011, 23:08
heb t opgenomen kijk t morgen op mn gemakje

Kemal
20-06-2011, 06:59
uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=12712270

Facade
20-06-2011, 10:13
Ik heb het gezien, was mooi gedaan. Ik had geen idee dat Judo in 1961 al zo leefde in Nederland.