PDA

View Full Version : Grootste kanshebber Judo OS 2012 Londen....



basblue
30-06-2011, 10:16
Elco heeft lange tijd in "de schaduw" gestaan van zijn broer Dennis. Maar het lijkt erop dat sinds hij voor de Belgen uitkomt, de weg naar succes is ingeslagen. Grote concurrent in Nederland is natuurlijk Henk Grol. In hun laatste ontmoeting trok Elco aan het langste eind. Wie is volgens jullie de grootste kanshebber voor de OS 2012 in Londen?


Elco van der Geest bezorgt België derde goud en vierde medaille op WB judo

Ook Elco van der Geest heeft zondag goud veroverd op het wereldbekertoernooi judo in het Braziliaanse Sao Paulo. In de finale van de klasse tot 100 kilogram versloeg de 32-jarige tot Belg genaturaliseerde Nederlander de Cubaan Oreydi Despaigne met yuko. Ook Joachim Bottieau veroverde een gouden medaille.
Het toernooi in Sao Paulo was bijzonder succesvol voor de Belgische delegatie. De vier Belgische deelnemers keren allemaal met een medaille terug. Joachim Bottieau (-81) en Charline Van Snick (-48) legden net als van der Geest op goud beslag. Ilse Heylen (-52) won brons.
Eerder op de avond had ook Joachim Bottieau goud veroverd op het wereldbekertoernooi judo in het Braziliaanse Sao Paulo. In de finale van de klasse tot 81 kilogram versloeg de 22-jarige Belg de Marokkaan Safouane Attaf met yuko.
Zaterdag deden ook de vrouwen het immers al erg goed. Charline Van Snick veroverde goud in de klasse tot 48 kilogram, Ilse Heylen brons in de klasse tot 52 kilogram.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20110626_098

D1987
30-06-2011, 14:45
Dacht dat het over boksen ging hehe

Wist niet dat Dennis v/d Geest een broertje had die voor belgie uit kwam.. apart

Leventdepevent
30-06-2011, 15:35
dat moet je ook maar willen....

Kameleon
30-06-2011, 16:09
Je kan die v/d Geest niet met Grol vergelijken. Ik vind die Henk Grol een echte winnaar, een echte kampioen. Het zegt toch al genoeg dat v/d Geest naar Belgie is uitgeweken om Grol te ontlopen. Anders was hij nooit naar de OS gegaan...

Kemal
30-06-2011, 16:31
Denk dat Grol dit weet te winnen..

K-1sunstarr
30-06-2011, 16:32
Je kan die v/d Geest niet met Grol vergelijken. Ik vind die Henk Grol een echte winnaar, een echte kampioen. Het zegt toch al genoeg dat v/d Geest naar Belgie is uitgeweken "om Grol te ontlopen". Anders was hij nooit naar de OS gegaan...

Klopt niet, als je voor Nederland uitkomt is maar één ( 1 ) gewicht klasse per land.
Vindt het trouwens knap om een ander nationaliteit te moeten aannemen, om vervolgens uit te kunnen voor (een) gewicht klasse.
Voor mij mogen ze 2 gewicht klassen per land sturen.
Mee eens dat Henk Grol de beste judoka is tot 100 kilo.

bush1do
30-06-2011, 16:35
als grol heel blijft in aanloop naar de spelen geef ik hem een goede kans. Elco is op zijn minst net zo goed als Grol maar Grol heeft de echte wil om te winnen.

Briant
30-06-2011, 16:35
Bart Veldkamp deed et ook (belg worden).

Maar ik heb niets met beide judokas, v/d Geest en Grol.

HUNTER
30-06-2011, 19:32
Het ironische is dat ongeveer een jaar na Van der Geest besloot voor Belgie uit te gaan komen de IJF besloot om voor ieder land twee judoka's toe te staan op de grote toernooien....

Maar hoewel ik Elco een zeer goeie gast vind denk ik niet dat hij het gaat maken in London... maar t zou wel fantastisch zijn voor hem om met een OS medaille af te kunnen sluiten

Wiseguy
30-06-2011, 19:48
Maar is toch raar dat hij voor Belgie mag uitkomen nadat hij eerder al voor Nederland uitkwam.

basblue
30-06-2011, 21:36
dat moet je ook maar willen....

Wat moet je dan als topsporter? Een land met veel top 10 judoka's is altijd in het nadeel bij de OS. Je mag 1 (of 2) man sturen naar het hoogste podium vd sport. En je hebt er veel meer rondlopen....

Nederland heeft trouwens hardlopers, tafeltennissers, badmintonners die zijn geneutraliseerd. Daar gaan er behoorlijk wat van naar de OS. Maar wel appart.

Misschien moeten wij een Cubaan strikken voor het boksen?

basblue
30-06-2011, 21:39
Je kan die v/d Geest niet met Grol vergelijken. Ik vind die Henk Grol een echte winnaar, een echte kampioen. Het zegt toch al genoeg dat v/d Geest naar Belgie is uitgeweken om Grol te ontlopen. Anders was hij nooit naar de OS gegaan...

Ontlopen =onzin

Niet al te lang geleden won vd geest nog van groll. Dus kansloos is hij niet.

In 2010:
- Grand Slam van Rio de Janeiro -100kg
- Europees kampioen -100kg
- Grand Slam van Parijs -100kg
- Belgisch kampioen -100kg

Briant
30-06-2011, 22:50
Eelco is goed bezig de laatste tijd. Je kan beter iemand ontwijken door een ander gewicht te gaan vechten. Het is niet alsof Eelco helemaal droog is.

marcelt
30-06-2011, 22:58
Wel raar een Haarlemmer die opeens Belg is. Zoon van een van de bekendste judocoaches in Nl en een vd bekendste sportschoolhouders.

ijsblok
30-06-2011, 23:33
Nou, da's niet 'ineens' hoor. Het is uitgebreid in het nieuws geweest dat hij belg wilde worden toentertijd.

Eerlijk gezegd vind ik Elco technisch en tactisch een betere judoka dan Grol, maar z'n zijn eigenlijk niet te vergelijken.
Wel heb ik de indruk dat Grol een van de fysiek sterkste judoka's in de -100 is, maar ik geloof niet dat Elco niet 'droog' genoeg is.

Briant
30-06-2011, 23:49
Nou, da's niet 'ineens' hoor. Het is uitgebreid in het nieuws geweest dat hij belg wilde worden toentertijd.

Eerlijk gezegd vind ik Elco technisch en tactisch een betere judoka dan Grol, maar z'n zijn eigenlijk niet te vergelijken.
Wel heb ik de indruk dat Grol een van de fysiek sterkste judoka's in de -100 is, maar ik geloof niet dat Elco niet 'droog' genoeg is.

Dat bedoelde ik ook niet, als hij Grol echt had willen ontwijken hadtie best naar -91 gekund. Maar is een nonargument.

Grol is wel sterk, maar als hij een sterkere judoka tegen zich krijgt blesseertie zichzelf en wintie niet (althans alsie zo vecht als ik em laatst zag). Elco heeft inderdaad technisch en taktisch het voordeel, maar zal het kwa kracht moeten afleggen tegen Grol. Daarom wel een leuke pot.