PDA

View Full Version : Oud-bokser Arnold Vanderlyde wil bokscultuur in Nederland terug



DAWK1D
01-07-2011, 16:33
Oud-bokser Arnold Vanderlyde wil bokscultuur in Nederland terug - Radio 1 (http://www.radio1.nl/contents/33237-oud-bokser-arnold-vanderlyde-wil-bokscultuur-in-nederland-terug?autostart=58819)

smike
01-07-2011, 16:55
Persoonlijk vind ik kickboksen veel leuker om naar te kijken en ik ben er dan ook niet rouwig om dat veel mensen hiervoor kiezen ipv het boksen.

Ik vind het ook ontzettend lame dat je bij boksen die hoofdkap op moet als amateur, dat maakt de wedstrijden saaier imo.

Marijn Boran
01-07-2011, 20:09
Zou mooi zijn als het boksen weer een beetje gaat leven!

JeMalleMoer
01-07-2011, 21:36
Mooie sport. Maar hoe krijg je dat voor elkaar. Kickboksen is toch een concurrent wat dat betreft denk ik.

SjorsWilms
01-07-2011, 21:44
ok

D1987
01-07-2011, 22:26
Persoonlijk vind ik kickboksen veel leuker om naar te kijken en ik ben er dan ook niet rouwig om dat veel mensen hiervoor kiezen ipv het boksen.

Ik vind het ook ontzettend lame dat je bij boksen die hoofdkap op moet als amateur, dat maakt de wedstrijden saaier imo.

Hoezo is dat lame? Bij amateur boksen gelden de Olympische regels. 3 ronden, met hoofdkap en puntentelling. Als 3 van de 4 scheidsrechters tegelijkertijd op een treffer drukken pak je pas daadwerkelijk aan punt. Amateur boksen en kickboksen is echt niet te vergelijken.

Kemal
01-07-2011, 23:29
bij mij start helaas het geluidsfragment niet..

El Bambino
02-07-2011, 14:51
Deze man kan zoveel willen, hij is telaat, waar was ie al die jaren?
Mma is de toekomst , MMA heeft niet stilgestaan al die jaren en is veel leuker om naar te kijken dan boksen.

Marijn Boran
02-07-2011, 15:14
Deze man kan zoveel willen, hij is telaat, waar was ie al die jaren?
Mma is de toekomst , MMA heeft niet stilgestaan al die jaren en is veel leuker om naar te kijken dan boksen.

Persoonlijk vind ik boksen leuker om te kijken, technischer en kwalitatief betere wedstrijden. Ieder zijn mening.

Dalton
02-07-2011, 15:14
Deze man kan zoveel willen, hij is telaat, waar was ie al die jaren?
Mma is de toekomst , MMA heeft niet stilgestaan al die jaren en is veel leuker om naar te kijken dan boksen.

Hij geeft al die jaren lezingen bij bedrijven. En als het aantal opdrachten wat terugloopt roept hij wat op tv om weer meer in de picture te staan.

Ook MMA en boksen zullen elkaar niet in de weg zitten. Boksen is nooit echt super populair geweest in Nederland, heeft niet veel last gehad van kickboksen (alleen de wannabees die graag overal schreeuwden dat ze op boksen zaten maar nooit trainden gingen naar kickboksen omdat dat cooler was in de cafe's) en heeft ook geen last van MMA (nu wel een mooie weglokker van wannabee-schreeuwers). Sterker nog, je ziet veel serieuse kickboksers en MMA'ers zich meer gaan interesseren voor boksen.

Boksen heeft hetzelfde nadeel als MMA, je moet het snappen om het leuk te vinden. Houd je harde rampartijen zonder al teveeel dekking dan zit je bij boksen fout, houdt je van techniek en tactiek dan is het interessant. Veel MMA-fans houden ook van de harde minder technische partijen en de ground and pounds. Wordt een gevecht technisch op de grond uitgevochten dan zie je horde's "fans" op de gala's ineens bier gaan halen.

Dus leuker om te zien is nogal relatief. Voor jou waarschijnlijk wel.

T15Boxing
02-07-2011, 19:26
Er waren vroeger veel meer boks clubs dan nu en het blijft jammer hoe het steeds kleiner wordt in Nederland.

Boksen heeft tenminste nog een gigantische rijke geschiedenis en technische aspecten waar MMA niet aan kan tippen.

Ik zou het graag weer willen zien in Nederland maar ik zie het helaas niet snel gebeuren.
P.S. Regilio Tuur was pas een bokser.

Dalton
02-07-2011, 19:53
P.S. Regilio Tuur was pas een bokser.

Regilio Tuur was een redelijk goede bokser, maar bij lange na geen topper zoals bijvoorbeeld Ohran Delibas. Hij wist zichzelf wel veel beter te verkopen en, ook door zijn prestaties een beter voor te doen dan ze echt waren. Bovendien was hij enorm goed in het uitzoeken van de juiste tegenstanders voor zijn titelverdediging.

In de omgang was het best wel een ei..., ik weet nog dat hij aan het begin van zijn carriere binnenkwam met 3 bodyguards. Het leuke was dat niemand ook maar een beetje interesse had hem te spreken, de grotere namen liepen gewoon gezellig rond tussen het publiek :-)

trainer Bv S'burg
02-07-2011, 21:14
Deze man kan zoveel willen, hij is telaat, waar was ie al die jaren?
Mma is de toekomst , MMA heeft niet stilgestaan al die jaren en is veel leuker om naar te kijken dan boksen.

hij zet zich zeker in voor de bokssport, hij gaat het vrouwenboksen op de kaart zetten! En idd het mma heeft niet stilgestaan, maar zou nooit een NOC/NSF status krijgen, en voor het mma moet je ook een liefhebber wezen? als je een evenement hebt waar alles op de grond wordt beslist wordt je er als leek ook niet echt blij van.

T15Boxing
02-07-2011, 21:28
Regilio Tuur was een redelijk goede bokser, maar bij lange na geen topper zoals bijvoorbeeld Ohran Delibas. Hij wist zichzelf wel veel beter te verkopen en, ook door zijn prestaties een beter voor te doen dan ze echt waren. Bovendien was hij enorm goed in het uitzoeken van de juiste tegenstanders voor zijn titelverdediging.

In de omgang was het best wel een ei..., ik weet nog dat hij aan het begin van zijn carriere binnenkwam met 3 bodyguards. Het leuke was dat niemand ook maar een beetje interesse had hem te spreken, de grotere namen liepen gewoon gezellig rond tussen het publiek :-)

Voor een Nederlander is Tuur zo'n beetje het beste wat je zult vinden als het om boksers gaat. Hij was technisch uitstekend. Kijk wat van zn partijen op youtube.

Naj85
02-07-2011, 21:32
Vroeger keek ik veel naar boksen en beoefende het ook veel. maar op een gegeven moment vond ik kickboksen interessanter, en completer. En tegenwoordig ben ik helemaal into MMA. Kijk af en toe wel eens bokswedstrijden, maar MMA is IMO een serieuze concurrent aan het worden van het Boksen

Dalton
02-07-2011, 21:48
Ik zie het niet zozeer als concurent, daarvoor zijn boksen en MMA te verschillend, tenzij je het bekijkt vanuit de ledenaantallen. Er is tenslotte maar een beperkte groep mensen die geinterresseerd zijn in vechtsporten en daar vist iedereen van judo to MMA uit.

Kickboksen is completer qua mogelijkheden, qua techniek en strategie is het boksen verder ontwikkeld. Daarom zie ik boksen juist meer als een goede aanvulling voor serieuse kickbokser en MMA'ers. Niet alleen om beter te "stompen" maar ook qua manier van denken en opbouw van de wedstrijd.
(maakt natuurlijk wel uit welke boksschool je afkomt, er zijn er helaas zat die nogal dicht bij de "vooruit en rammen maar" benadering zitten).

Dalton
03-07-2011, 00:39
heb net boksen gekeken, saai as hell, dus pech voor de bokssport in NL

Nee, formule 1 is spannend. Lekker achter elkaar aanrijden en proberen sneller je bandjes te laten vervangen om te winnen :-)

Dalton
03-07-2011, 00:47
totaal offtopic heeft niks met vechtsport te maken!

Gelukkig, na al die tijd heb je het eindelijk door dat het nogal ... is om een foto van een formule 1 racer en de kreet Senna is God op een vechtsportforum te zetten. :-)

Dalton
03-07-2011, 00:52
Overigens hadden ze beter Remy als commentator kunnen vragen in plaats van Arnold. Het was wel weer overduidleijk dat hij al een tijdje boksen niet echt meer volgt. Lekker als de commentator de "expert" vraagt om de regels en de experts weet het niet precies of vertelt komplete onzin.

Dalton
03-07-2011, 01:07
je zal hier nergens een post van mij over F1 zien,jij begint er steeds over!

Steeds, is deallereerste keer dat ik op dit forum (en eigenlijk ook in het algemeen) de behoefte voelde iets over formule 1 te zeggen en dan nog "op een humorischtische wijze" bedoeld omdat de inkopper zelfs voor iemand met een redelijke hoeveelheid jachtbitter achter de kiezen te groot was.

Maar ik waardeer dat je boksen gekeken hebt, jammer dat je het niet leuk vond.

micha
03-07-2011, 07:59
saai

LJ Silver
03-07-2011, 09:22
Boksen heeft tenminste nog een gigantische rijke geschiedenis en technische aspecten waar MMA niet aan kan tippen.

Uuhhmm.... hoeveel technieken kun je maken met het boksen? 10? Pak die technieken en voeg daarbij trappen, knieen, ellebogen, takedowns en een shitload aan submissions. Lijkt mij dat er meer techniek zit in MMA dan in boksen.

Richelieu
03-07-2011, 09:35
Nee, formule 1 is spannend. Lekker achter elkaar aanrijden en proberen sneller je bandjes te laten vervangen om te winnen :-)

Zeker niet de Grand Prix van Canada gezien dit jaar ;)

T15Boxing
03-07-2011, 14:49
Uuhhmm.... hoeveel technieken kun je maken met het boksen? 10? Pak die technieken en voeg daarbij trappen, knieen, ellebogen, takedowns en een shitload aan submissions. Lijkt mij dat er meer techniek zit in MMA dan in boksen.

Nee zo bedoel ik dat niet. In het boksen is alle techniek zowat honderden jaren verbeterd en tegenwoordig kan niemand het nog maken zonder jarenlang te hebben getraint in boksen vanaf een jonge leeftijd. Kijk maar naar je MMA. Mensen uit andere vechtsporten kunnen binnenkomen en de top bereiken. Al vanaf het begin is dat zo.
Als je de beste mmaer een paar jaar laat trainen en dan tegen een top 30 boxer zet heeft hij totaal geen kans.

ijsbier
03-07-2011, 15:46
Nee zo bedoel ik dat niet. In het boksen is alle techniek zowat honderden jaren verbeterd en tegenwoordig kan niemand het nog maken zonder jarenlang te hebben getraint in boksen vanaf een jonge leeftijd. Kijk maar naar je MMA. Mensen uit andere vechtsporten kunnen binnenkomen en de top bereiken. Al vanaf het begin is dat zo.
Als je de beste mmaer een paar jaar laat trainen en dan tegen een top 30 boxer zet heeft hij totaal geen kans.

Klopt, boksen is veel verfijnder dan MMA of Kickboxen op het moment zijn. Boksen internationaal gezien op veel en veel hoger niveau, laat Badr Hari maar eens een tijdje boksen en dan tegen klitschko gaan, dat gaat ie niet navertellen. Andersom denk ik dat Klitschko nog n
redelijke kans zou hebben.

LJ Silver
03-07-2011, 16:25
Laat Badr Hari maar eens een tijdje boksen en dan tegen klitschko gaan, dat gaat ie niet navertellen. Andersom denk ik dat Klitschko nog n redelijke kans zou hebben.

Jij denkt dat Klitschko wint van Badr Hari in een kickboks wedstrijd?

LJ Silver
03-07-2011, 16:34
Kijk maar naar je MMA. Mensen uit andere vechtsporten kunnen binnenkomen en de top bereiken. Al vanaf het begin is dat zo.

Ben ik het niet mee eens. In de Pride tijd misschien. Als je nu aankomt met alleen boksen (Toney), kickboksen (Crocop), brawlen (Wanderlei Silva) of jiu jitsu (Werdum) ga je het niet redden tegen de toppers in het MMA. De sport is in 5 jaar enorm gegroeid en alleen mannen die alle aspecten beheersen blijven aan de top. Zie GSP, Anderson Silva en waarschijnlijk Jones.

The Bulldog
03-07-2011, 16:42
hehehehe
Regilio Tuur was een redelijk goede bokser, maar bij lange na geen topper zoals bijvoorbeeld Ohran Delibas. Hij wist zichzelf wel veel beter te verkopen en, ook door zijn prestaties een beter voor te doen dan ze echt waren. Bovendien was hij enorm goed in het uitzoeken van de juiste tegenstanders voor zijn titelverdediging.

In de omgang was het best wel een ei..., ik weet nog dat hij aan het begin van zijn carriere binnenkwam met 3 bodyguards. Het leuke was dat niemand ook maar een beetje interesse had hem te spreken, de grotere namen liepen gewoon gezellig rond tussen het publiek :-)

The Bulldog
03-07-2011, 16:48
kheb ook gekeken , en ik mis door de lange rondes een beetje de drive om te finischen .....daarbij heeft die Haye het voor mij afgedaan..... BLA BLA BLA.....maar echt voor de kill gaan op een diverse manier ho maar....(wel vet wegbewegen steeds)

Klitschko een technische knokker, maar zou toch graag wat meer zien volgen na die moordende Jab van hem....

twas mij te veel van het zelfde......(wat ik ook wel eens bij andere stijl vechtsport ervaar hoor daar niet van)
Maar Dalton natuurlijk wel gekeken hoe en wat....

Tis kwestie van kijken naar de stijl ......niet naar vechten..... je keek naar boksen...... dus na 2 ronden heb ik ook maar van me afgezet dat die benen zo kwetsbaar stonden hehehehe...

Zelfde ervaring heb ik wel bij WCL op Extreme sports...tis niet te vergelijken met NL kickboksen....maar als je het puur als die stijl bekijkt, kun je echt genieten van de sport....

SjorsWilms
03-07-2011, 17:12
Uuhhmm.... hoeveel technieken kun je maken met het boksen? 10? Pak die technieken en voeg daarbij trappen, knieen, ellebogen, takedowns en een shitload aan submissions. Lijkt mij dat er meer techniek zit in MMA dan in boksen.

Het technische van boksen is juist toch iemand kunnen uitschakelen met alleen je vuisten als wapen, das tering moeilijk!
En er zijn wel meer dan 10 technieken in het boksen...

Dalton
03-07-2011, 22:49
kheb ook gekeken , en ik mis door de lange rondes een beetje de drive om te finischen .....daarbij heeft die Haye het voor mij afgedaan..... BLA BLA BLA.....maar echt voor de kill gaan op een diverse manier ho maar....(wel vet wegbewegen steeds)

Klitschko een technische knokker, maar zou toch graag wat meer zien volgen na die moordende Jab van hem....

twas mij te veel van het zelfde......(wat ik ook wel eens bij andere stijl vechtsport ervaar hoor daar niet van)
Maar Dalton natuurlijk wel gekeken hoe en wat....

Tis kwestie van kijken naar de stijl ......niet naar vechten..... je keek naar boksen...... dus na 2 ronden heb ik ook maar van me afgezet dat die benen zo kwetsbaar stonden hehehehe...

Zelfde ervaring heb ik wel bij WCL op Extreme sports...tis niet te vergelijken met NL kickboksen....maar als je het puur als die stijl bekijkt, kun je echt genieten van de sport....

Underdog,

Ik vond het ook niet de meest interessante partij die ik ooit gezien heb. Had voorspelt hoe het gevecht zou gaan verlopen en helaas gelijk gekregen.

In de andere threath over het gevecht heb ik een leuk artikel geplaatst dat precies het probleem van het gevecht weergaf. Als een van beide vechters niet wil vechten is het moeilijk een interessante partij neer te zetten (vraag maar aan Overeem na zijn laatste partij)


En over de stand van de benen, ze hebben geen lowkick te verduren gehad, het werkt dus wel :-)