PDA

View Full Version : Mixfight in gesprek met: Yassine Ikouaa



Baske
06-07-2011, 15:30
http://i1182.photobucket.com/albums/x460/BasMeelkop/Yassine1.jpg


Tekst: Bas Meelkop

Breda, 6 juli 2011 | De 23-jarige Recht-student en ondernemer Yassine Ikouaa heeft inmiddels al een kleurrijke kickboks-geschiedenis achter zich, en sinds kort is hij succesvol doorgebroken in de A-klasse. Toen hij als achtjarig knulletje door een schoolgenoot aangespoord werd toch maar eens de handschoenen aan te trekken werd hij getekend voor het leven: "Ik kan niet meer zonder [kickboks], dat is de conclusie die ik kan trekken." vertelt Yassine.

Hij begon te trainen Budokai Breda, onder leiding van Larry Rombouts en Freek Sins. Toen hij na een aantal jaren trainen daar uitgenodigd werd om mee te doen met de wedstrijdgroep was hij daar natuurlijk dolgelukkig mee. "Het was een geweldig begin." Herinnert hij zich nog. "Ik was een lastige toendestijds, ik sprong alle kanten op. Tijdens het sparren sprong ik alle kanten op, zonder te weten waar ik heen ging. Door Freek leerde ik toen echt te knokken, die heeft de vechter uit me gehaald. Hij gaf de platte hand voor de wedstrijd."

Yassine vocht zijn eerste partij met 17 jaar. "Ze vertelden me dat ik eventueel kon invallen. Je kan morgen vechten, neem je tas maar mee. Als je een partij hebt; mooi, zo niet een andere keer. De dag erop ging ik dus met m'n tasje mee, maar ik dacht dat ik niet zou hoeven te vechten. Ik liep er dus een beetje rond, te genieten van de partijen toen ik te horen kreeg dat ik dus wel moest vechten."

"Klote! Dat was niet de bedoeling!" Vertelt hij al lachende. "Ik moest tegen Wesley Paff van Chuan Gym. Ik meen dat hij tegenwoordig onder naam Whalid leeft. Dus ik ging me maar omkleden. Ik had nog nooit een ring van binnen gezien [red. ook de sportschool bezit geen ring]. Ik was zenuwachtig en wist absoluut niet wat ik moest verwachten. Ik zat in de kleedkamer samen met Dennis [Rombouts], die me vertelde dat 'het zometeen allemaal ging gebeuren, en dat ik ervoor moest gaan'. Mijn trainingsmaat moest de partij voor de mijne draaien, die z'n partij verloren had. En toen moest ik..."

Je kon duidelijk merken dat Yassin inmiddels meer aan het doen was dan enkel vertellen hoe z'n partij ging. Hij was in z'n gedachten alweer helemaal terug op die dag en vertelde hardop waar hij aan dacht. "En toen stond ik daar... Ik kwam op en ik was aan de beurt. Heel toepasselijk draaide ze Eye of the Tiger als opkomstnummer, en ik liep naar de ring toe. Het was een erg aparte ervaring, maar erg wreed. Eindelijk mocht ik! Er gingen 20.000 dingen door m'n hoofd. We tikten elkaars handschoenen aan en we begonnen. Omdat ik nog nooit voluit had gevochten begon ik een beetje te sparren. Totdat ik een volle directe kreeg en 't een tijdje moest zoeken. Ik knalde een dubbele dekking omhoog en ging ik overlevingsmodus. Een tijdje later wist ik wel weer terug te komen, maar ik verloor op punten."

"Ik was erg boos op mezelf. Op trainingen gaat het normaal veel beter maar ik had gewoon niet gepresteerd. Ik had meer verwacht van mezelf, en toen ik de video terug zag was duidelijk dat het er ook niet uitzag. Een typisch chaotische nieuwelingen-partij. De trainers vonden het echter wel ok. Zij vertelden me: "De kop is eraf, nu weet je hoe 't is.""

Nu heeft hij er al zo'n 20 partijen op zitten, en is nu een beginnend A-klasser, en wordt hij getraind door Nadire Lahrech en Machiel de Boer bij Team Iron. "Ik kan nu niet meer zonder kickboks, dat is een conclusie die ik zeker kan trekken. Ik kan mezelf erin ontladen, het is een perfecte uitlaatklep. Hetzelfde heb ik met vechten in de ring, als je in de ring staat vecht je voor je leven. Zo zit de maatschappij ook in elkaar. Je vecht voor een rechtzaak of je vecht om je brood te verdienen. Je gaat helemaal terug naar de oorsprong, waar 'survival of the fittest' nog de gouden regel was. Kickboks is voor mij erg belangrijk, je leert echt jezelf naar de limiet te pushen."

"Als men op m'n Hogeschool lucht krijgt van wat ik doe [red. Rechten studie], reageren ze altijd verbaasd. Ze vertellen me vaak dat ik de looks van een kickbokser niet heb. Eén dag in de week zit op het advocaten kantoor, en ook daar schrikken ze vaak. Als ik ze dan uitleg hoe de sport werkt en wat het betekent voor me, waarderen ze het wel. Echter in het begin schrikken ze altijd."

Al enige tijd is Yassin ook bezig in de ondernemende kant van de sport. Hij heeft een bedrijfje opgezet dat kickboks technieken gebruikt om zo mensen te stimuleren in hun conditie. "Wat ik doe is te vergelijken met Body Combat. Er wordt niet gespard maar er worden wel realistische technieken toegepast. Op die manier hoop ik tevens de acceptatie van de sport te kunnen helpen, door deze lichte vorm van kickboks aan te bieden. Op dit moment bied ik het concept vooral aan aan kinderen, bedrijven, vrouwen en groepen. Na de zomer begin ik in een afgehuurde zaal lessen te geven aan de vrouwengroep."

"Ik hoop dat Kickfit aanslaat op de markt. Ik gaf altijd al hier en daar workshops, en ik bedacht me dat ik al deze ervaring ook kon gebruiken om zelf iets op te zetten. Afwachten heeft geen zin, en ik besloot dus zelf de aanval maar op te zoeken. Ik wil niet meer wachten, ik zie wel waar het schip strandt."


http://i1182.photobucket.com/albums/x460/BasMeelkop/Yassine2.jpg

[voor meer informatie over Kickfit, klik hier (http://www.kickfit.nl/)]

Justinian
06-07-2011, 16:09
Thanks Bas, mooi artikel! Heb het meteen op het portaal geplaatst.

Kemal
06-07-2011, 18:02
Bedankt Baske, leuk artikel!

Challenger
06-07-2011, 18:27
Leuk artikel thanx Baske!!

Hammerkick
06-07-2011, 19:28
Mooi stukkie, Bas !! Yassine is een hele toffe gozer. Hier is een foto van hem van afgelopen zaterdag !

http://94.100.116.171/1346700001-1346750000/1346723101-1346723200/1346723108_6_y9Lw.jpeg

Van L. naar R : Yassine Ikouaa, Tjeu Bomers en Yannick van Unen

Richelieu
07-07-2011, 10:31
Thanks Bas, erg leuk artikel!

Tov
07-07-2011, 12:05
Thanks Bas, mooi artikel!

Lam
08-07-2011, 16:21
Leuk interview Bas !

Yassine is een goede vechter in en buiten de ring..... Succes met "Kickfit"

Groetjes van Billy