PDA

View Full Version : Osteopaat en grappling/Mma/bjj



basblue
15-07-2011, 20:21
Lees onderstaande bericht. Ik heb zelf regelmatig last van "pijntjes" na het trainen. Heeft iemand ervaring met een osteopaat irt blessures bij vechtsport?

----------------------------------------------------------------
Afgelopen weekend was een top weekend tijdens King of the Beach in Eindhoven. Redelijk weer, goede opkomst en mooie partijen om te zien.
Helaas werd die ochtend wel wakker met vreselijk pijn in mn rug. Op zich is dit niets geks omdat grappling nu eenmaal niet altijd pijnloos kan verlopen. Ik denk dat iedereen weleens een mislukte take down heeft proberen te maken die je NA de training pas echt begint te voelen.
Zo ik dus ook. Normaal verdwijnt de pijn na een paar dagen maar in mijn geval dus niet. Maandag had ik geluk dat de locale osteopaat (Filip Dirkx) mij tussen zijn afspraken door wilde behandelen. Nu bleken er 4 ribben geblokkeerd te zitten. Deze werden vervolgens recht gezet. Vanochtend ben ik terug gegaan om de laatste blokkade ook te herstellen. Tegen het einde van de week kan ik er weer tegen aan maar ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt.
Velen hebben mij al raad gegeven dat ik vooral voor 'algemeen onderhoud' mezelf moest laten behandelen om serieuze problemen (zoals dit geval) te vermijden. Helaas heb ik deze niet altijd op gevolgd maar dat ga ik zeker doen in de toekomst.

Bron: blogspot.com/2011/07/osteopaat-is-je-beste-vriend.html

Sportvision
15-07-2011, 22:03
ik zweer erbij. ikzelf heb regelmatig een vastzittende wervel, als ik er niks aan laat doen zit een paar weken later heel mijn rug vast, inclusief een paar ribben meestal. ik ga alleen naar de manueel therapeut, maar ze doen hetzelfde :) (kraken!)

remco pardoel
15-07-2011, 22:51
je moet wat nu ik je niet meer dubbelvouw ;)

Ik zweer er ook bij.... 1000 x beter dan aan een machientje liggen 8 x
Je hebt genoeg therapeuten die een combi behandeling geven..

Wellicht een lijstje maken voor goede adresjes?

761217186
15-07-2011, 22:52
Het kan zeker helpen, maar verwacht geen wonderen anders koos iedereen met gewrichtspijn wel voor deze behandeling. Ik heb vele behandelingen ondergaan wegens rug en nekpijn via deze weg. Uiteindelijk heeft rust houden meer geholpen dan al het gekraak bij de osteopaat.
Maar sommige zweren er inderdaad bij..

remco pardoel
15-07-2011, 22:53
Gouda:
Erik Stoutjesdijk
(ook betrokken als fysio bij de Judo Bond Nederland)

Amsterdam:
Lex Bosboom en daar zit ook kraker

Briant
16-07-2011, 00:57
ik zweer erbij. ikzelf heb regelmatig een vastzittende wervel, als ik er niks aan laat doen zit een paar weken later heel mijn rug vast, inclusief een paar ribben meestal. ik ga alleen naar de manueel therapeut, maar ze doen hetzelfde :) (kraken!)

Je kan ook mij weer een judo-houdgreep laten zien en dan je rug kraken hahaha

Als je boven een bepaalde leeftijd komt, is een chiropracter geen overbodige luxe merk ik al.

Budokan
16-07-2011, 08:53
Judotraining is het beste middel. Laat jezelf een paar keer gooienen ontspan tijdens het neerkomen. Je bent direct volledig gekraakt

Briant
16-07-2011, 09:59
Judotraining is het beste middel. Laat jezelf een paar keer gooienen ontspan tijdens het neerkomen. Je bent direct volledig gekraakt

hopelijk de goede richting op :P

lopez86
16-07-2011, 11:07
je moet wat nu ik je niet meer dubbelvouw ;)

Ik zweer er ook bij.... 1000 x beter dan aan een machientje liggen 8 x
Je hebt genoeg therapeuten die een combi behandeling geven..

Wellicht een lijstje maken voor goede adresjes?

Goed idee!!

ArjanV
16-07-2011, 12:47
ik zweer erbij. ikzelf heb regelmatig een vastzittende wervel, als ik er niks aan laat doen zit een paar weken later heel mijn rug vast, inclusief een paar ribben meestal. ik ga alleen naar de manueel therapeut, maar ze doen hetzelfde :) (kraken!)

Pardon? Een Osteopaat gaat wel wat verder dan een Manueel Therapeut hoor....is ook een behoorlijk zware studie...
Een osteopaat kijkt veel meer naar de oorzaak van een probleem...dus wanneer je daar voor een pijnlijke schouder binnenkomt,kan hij/zij uiteindelijk best bij je voeten uitkomen...ook kijkt een osteopaat naar de ingewanden...positie van lever,nieren etc...

Ik ben zelf een nuchtere boerenlul maar toen ik al geruime tijd met schouderklachten liep en niemand me kon helpen ben ik uiteindelijk bij een Osteopaat (Sanders in Veldhoven,voor het lijstje) terecht gekomen....van die schouderklachten kon hij me niet afhelpen omdat de bicepspees van het schouderkapsel was afgescheurd,dat is uiteindelijk operatief gebeurd....maar mijn bewegingsuitslag van mijn nek naar rechts was beperkt,daar had ik al lang last van maar had er eigenlijk al mee leren leven. Voorheen ging ik wel eens naar een manueel therapeut om die nek los te maken (wat overgens niet ongevaarlijk is) dan was het weer een paar weken goed maar het ging vanzelf weer vast zitten...ik ben geen osteopaat dus het fijne weet ik er ook niet van maar osteopaten werken met bewegingsbanen...wat mijn nek betreft...ik lag daar op de tafel,hij zal een paar minuten met mijn rechter grote teen bezig zijn geweest...daarna met mijn duim aan mijn rechterhand...mijn nek/hoofd had hij niet eens aangeraakt volgens mij en de bewegingsuitslag was weer prima....da's een dikke 5 jaar geleden en hij heeft nooit meer vast gezeten!

Ik ken ondertussen tal van verhalen van mensen die door de reguliere zorg niet goed geholpen konden worden maar wel via de osteopaat...van een nekhernia tot slaapproblemen en van bekeninstabiliteit tot knieproblemen...

basblue
16-07-2011, 12:57
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het proberen!

Silat
16-07-2011, 13:47
Mijn therapeuten:

Marthin Huta Galung, Haarlem, Hillegom.
Kraakt me aan alle kanten en gebruikt "Dry Needling"
Dus een naald direct in je triggerpoints die de pijn veroorzaken en je wervels uit verband trekken.

En Mr. Yasu Miyamoto, Okura Hotel
Deze man heeft over de hele wereld les gegeven in z'n eigen verder ontwikkelde Shiatsu stijl.
Ik studeer zelf Shiatsu aan de internationale Shiatsu school.
Maar de kundigheid van deze man is echt wat je zegt "Master"
Hij verlost je echt van je pijn. Zonder moeite met vingers als staal drukt hij je op plekken waarvan je nooit zou weten hoe pijn ze doen en daarna zijn je klachten weg.

Ik had bv last van wat ik noem aardbevingen, je weet wel als de lift na stilstaan nog even 5 cm doorzakt..
Dat had ik de hele dag joh... Ik was er echt bang van.
Yasu drukt zijn middelvinger in mijn navel en met wat ademhalingstechnieken was ik er direct vanaf.
Anatomie deed hij niet aan. Meridianen en uitbalanceren van het lichaam.

Dan heb ik altijd nog een laatse troef en dat is Dhr. W.J. Van Leersum.
Hij is magnetiseur en Reiki Master.
Hij zit naast Fitness First bij het Utrecht stadion.
Hij trekt echt alle negatieve energie uit je lichaam via je voeten naar buiten.
Daarna vult hij je vanaf je kruin chakra weer helemaal vol met nieuwe energie.
Als ik binnen kom hoef ik niks te zeggen, hij verteld direct wat hij voelt en dan mag je gaan liggen.
Na een behandeling van ongeveer 30 min lijkt het net of je wakker wordt uit een narcose.
Helemaal warm en chill.

En uiteraard mijn eigen vrouw Myra Versteeg. Komt uit Maleisië.
Traditional Malaysian Urut Urut (massage)
Handen als een Godin, zeer sterk voor een vrouw, ex Judoka.
Ik heb grote mannen zien schreeuwen om hun moeder haha.
Met of zonder olie, als ze je aanraakt wil je niemand anders meer.
Dat dacht ik dus ook toen ze me voor het eerst masseerde. 2 jaar later waren we getrouwd, haha!

Haarlem zitten we.
PM maar als je echte massage nodig hebt.

mma whisperer
28-07-2011, 11:26
Hoi allemaal, ik ben schuldig aan het eerste bericht op bjj valkenswaard. Ik ben naar een locale osteopaat gegaan omdat ik geen keuze had maar normaal ga ik naar mijn goede vriend (en waarschijnlijk voor velen van jullie een bekende) Bart Creemers. Bart is zelf Bruine band BJJ en weet dus precies wat er fout kan gaan bij Grappling. Hij is ook de degene die me op mn @#$%^^&* geeft als ik te lang wegblijf voor een behandeling.
Natuurlijk zijn er manuele- en fysiotherapeuten maar osteopaten zijn net even iets. Ik werd overtuigd toen Bart mij van chronische nekpijn heeft verlost 4 jaar na een auto ongeluk.
Geweldig dat er dat er mensen zoals BArt, Yasu Miyamoto, Sanders en alle andere namen boven vermeld, bestaan. Zo kunnen wij allen gas blijven geven op de mat! Respect!

Marchant
28-07-2011, 11:35
M


En Mr. Yasu Miyamoto, Okura Hotel
Deze man heeft over de hele wereld les gegeven in z'n eigen verder ontwikkelde Shiatsu stijl.
Ik studeer zelf Shiatsu aan de internationale Shiatsu school.
Maar de kundigheid van deze man is echt wat je zegt "Master"
Hij verlost je echt van je pijn. Zonder moeite met vingers als staal drukt hij je op plekken waarvan je nooit zou weten hoe pijn ze doen en daarna zijn je klachten weg.



Gaaf man ! Interessant ga er gelijk zo even over lezen.

MB667
18-10-2011, 10:18
mixfightbroeders, wat is het beste geschikt voor pijn aan onderrug? vooral met hetgeen wat ik het liefste doe, in bed liggen, heb ik er last van na, en op mijn buik liggen is helemaal in de onderrug pijnlijk, is een of ander soort massage goed, ostheopaat of chiro patser?

thnx in advance

basblue
18-10-2011, 11:04
Ik heb lang rugklachten gehad en heb veel gehad aan de Manueel therapeut. Maar vaak neem je de oorzaken er niet mee weg.
Een ander bed/matras heeft bij mij ook wonderen gedaan. Ondanks dat ik nog veel sport, geen rugklachten meer gehad afgelopen jaar.

blade
18-10-2011, 11:45
heb zelf al jaren rug en nek klachten ( Whiplash) heel lang bij de Manueel therapeut gelopen voor de rug en nek en een keer de gok gewaagt om voor de rug naar de chiro te gaan heeft mijn erg goed geholpen voor mijn nekklachten durf ik dat nog! niet te doen maar ik denk dat je eerst naar de Manueel kunt gaan zit ook vaak in je basic verzekerings pakket chiro valt weer onder alternatieve geneeskunde

ArjanV
18-10-2011, 12:10
mixfightbroeders, wat is het beste geschikt voor pijn aan onderrug? vooral met hetgeen wat ik het liefste doe, in bed liggen, heb ik er last van na, en op mijn buik liggen is helemaal in de onderrug pijnlijk, is een of ander soort massage goed, ostheopaat of chiro patser?

thnx in advance

Pijn in de onderrug...je hele onderrug of links of rechts van je ruggegraad? Als het dat laatste is heb je waarschijnlijk last van je SI gewricht, da's gewoon een vorm van overbelasting waar veel sporters mee te maken krijgen. Een aantal keer per dag een aantal minuten op de grond gaan liggen en je knie naar je borst brengen,tijdje vasthouden zodat er spanning op komt staan en dan wisselen....verder de rug niet teveel belasten.
Vaak kom je er redelijk snel vanaf maar het is waarschijnlijk wel iest dat je vaker mee zal gaan maken...

Fame2910
18-10-2011, 12:56
pijn in de onderrug is vaak het gevolg van overbelasting . Het komt vaak voor dat de rug overbelast omdat de spieren rondom je gordel (buik en rug) niet sterk genoeg zijn om te dealen met de belasting die je ze oplegt. Wat heel goed werkt is o.a je buikspieren (meer) trainen, zodat de spieren in je rug voor een deel ontlast worden!

MB667
18-10-2011, 14:11
dat zou het best wel eens kunnen zijn ja arjan en fame! thnx! ga ik zeker proberen. En een goede matras kan idd geen kwaad. Sinds dat ik een schuimmatras of hoe die dingen ook heten heb , lijkt het te zijn verergerd. Dus maar weer eens rondkijken voor een normale harde matras.

YoMarK
18-10-2011, 15:14
Heb nu ook iets in m'n rug/wervel/ribben achter(?) te hoogte van m'n schouderbladen, ben ongeveer even flexibel als een plank op dit moment, nog afgezien van de pijn. Trainen lukt niet meer.
Heb voor donderdag een afspraak staan bij een manueel arts bij Cheiron in Waalre. Kan na donderdag dus melden of dat een succes is of niet. :)

Fame2910
18-10-2011, 15:36
Heb nu ook iets in m'n rug/wervel/ribben achter(?) te hoogte van m'n schouderbladen, ben ongeveer even flexibel als een plank op dit moment, nog afgezien van de pijn. Trainen lukt niet meer.
Heb voor donderdag een afspraak staan bij een manueel arts bij Cheiron in Waalre. Kan na donderdag dus melden of dat een succes is of niet. :)

is het een stekende pijn of zeurt het alleen als je het belast?

YoMarK
18-10-2011, 16:06
Na de verkeerde val deed het een dag of 3-4 zeer(minimaal 6 maanden geleden), maar daarna kwam het zo af en toe terug voor een paar dagen(helaas toen niets aan laten doen, want het was ook relatief snel weer over). Maar het deed niet echt zeer tijdens het belasten al voelde ik wel dat er iets niet lekker zat, maar dat was alles.
Sinds een week of 2-3 zeurt het de hele tijd en doet het zelfs behoorlijk zeer(in m'n rug ergens) b.v. nies ofzo. :)

Silat
18-10-2011, 16:17
@ YoMark, je zal wel goed gekraakt moeten worden. een van je ribben is net uit z'n slotje gedrukt door je val.

@ Mendo, Leer nou eens goed squatten. Span je billen en buik goed aan wanneer je oefeningen doet.
Minder in bed liggen, dat kan je nog als je oud en verrot bent.

Veel mensen zijn zich helemaal niet bewust van hun houding.

Voor SI gewrichtspijn kan je het beste zitten, benen gestrekt, knieen en enkels tegen elkaar en dan om en om een been langer maken en vervolgens weer rekken. dus naar voren buigen. Zie dat je nu elke keer iets verder komt.
Jezelf wiegen als je op je buik ligt in bed is ook goed om de boel los te maken.

Fame2910
18-10-2011, 16:18
Na de verkeerde val deed het een dag of 3-4 zeer(minimaal 6 maanden geleden), maar daarna kwam het zo af en toe terug voor een paar dagen(helaas toen niets aan laten doen, want het was ook relatief snel weer over). Maar het deed niet echt zeer tijdens het belasten al voelde ik wel dat er iets niet lekker zat, maar dat was alles.
Sinds een week of 2-3 zeurt het de hele tijd en doet het zelfs behoorlijk zeer(in m'n rug ergens) b.v. nies ofzo. :)

het kan zijn dat je een klein scheurtje in je spier heb opgelopen. Een scheur in je spier heeft minimaal 6 weken nodig voor deze volledig hersteld. het kan zijn dat je een scheurtje hebt die je nooit helemaal hebt laten herstellen, vandaar de wisselende pijn momenten. Om het helemaal vast te stellen zou je een MRI moeten doen, denk daarbijwel aan de kosten mbt je eigen bijdrage, als je al een keer je eigen bijdrage hebt betaald dan zou ik naar de huisarts gaan en doen alsof jer vergaat van de pijn en eis een MRI. Je moet bijde huisarts wel een beetjeoverdrijven (bij mijne tenminste wel) willen ze je een verwijzing geven voor een MRI.

Je kan ook kijken naar voedingsuplementen, die helpen om je spieren snel te laten herstellen dit geeft alleen geen garantie. Bij sommige mensen helpt het, en bij andere ook totaal niet!

MB667
19-10-2011, 08:58
haha thnx voor de tips Marcel!

YoMarK
21-10-2011, 17:51
@ YoMark, je zal wel goed gekraakt moeten worden. een van je ribben is net uit z'n slotje gedrukt door je val.
Je had gelijk, het was inderdaad een rib. Rib zit nu weer goed als het goed is, de pijn is nu al minder aan het worden. Morgen dus weer trainen ;)

Sportvision
22-10-2011, 18:16
Na de verkeerde val deed het een dag of 3-4 zeer(minimaal 6 maanden geleden), maar daarna kwam het zo af en toe terug voor een paar dagen(helaas toen niets aan laten doen, want het was ook relatief snel weer over). Maar het deed niet echt zeer tijdens het belasten al voelde ik wel dat er iets niet lekker zat, maar dat was alles.
Sinds een week of 2-3 zeurt het de hele tijd en doet het zelfs behoorlijk zeer(in m'n rug ergens) b.v. nies ofzo. :)

Ribbetje kan ik ook zo goed voor je zetten mark! lama weten als het weer gebeurt.

micha
22-10-2011, 18:49
ik moet ook weer naar de manueel therapeut. Te lang niet geweest....