PDA

View Full Version : Wildgroei in de BJJ



Danco
16-07-2011, 13:46
Op dit moment is er een wildgroei in het geven van lessen in het Braziliaans Jui-jitsu.
Er zijn leerlingen die met minimale ervaringen of kennis zich uitgeven als BJJ trainer.
Ze huren ergens een goedkoop zaaltje voorzien dit van valmatten en geven zich uit voor BJJ school.
Dit schijnt een soort bijverdiensten te zijn.
Overdag werken ze bij een werkgever om in de avond les te geven.
Een Blauwe of paarse band krijg je al heel gauw !!!!
Enige Diploma’s in de sport bezitten ze niet van een EHBO diploma (dat is toch wel het minste) hebben ze nog nooit gehoord.
Omdat het hier over een vechtsport gaat zou het misschien beter zijn als er een instantie bijv. de wethouder van sport en gemeente dit laat controleren of hier eisen aan gaat stellen (vergunningen) Dit om ernstige blessures te voorkomen.
Dit geld voor zowel lesgevers in de BJJ als kickboksen of MMA.
Ik zou wel eens willen weten wat ervaren trainers die wel over diploma’s en kennis beschikken hiervan denken.

no1983
16-07-2011, 13:58
naja ik snap best dat sommige lui onderling trainen en dat je dan gewoon een zaaltje huur en wat traint..

maar idd les geven..dat kan niet...het is ook niet goed voor de leerlingen..ze worden afgemaakt bij wedstrijden als ze geen goeie begeleiding krijgen..

maar ben bang dat er weinig tegen te doen valt.

761217186
16-07-2011, 14:20
Als je dit soort dingen post, kom dan ook met een onderbouwing! "op dit moment is er een wildgroei in het geven van BJJ lessen". Hoe kom je hier bij? om welke scholen gaat het dan allemaal?
In Nederland is dit in mijn beleving helemaal niet het geval. Verder beweer je stellig dat je een blauwe of paarse band heel gauw krijgt. Ik beweer dat dit niet het geval is in Nederland. Wat is in jou beleving dan snel? verder denk ik dat een blauwbander en al helemaal een paarsbander best les kan geven. Dit hangt ook voor een groot gedeelte af van de achtergrond, ervaring en skills van de trainer. Dit dan wel onder supervisie van een BB.

trovao
16-07-2011, 14:23
Ach er zijn zoveel mensen die ergens in lesgeven en zich voordoen als guru, moet je als leerling maar beter je school uitzoeken en kijken naar wedstrijd ervaring van die persoon en zijn team. Leraar opleidingen geloof ik niet in, dat zegt niets over niveau, maar alles over controle door een of andere bond. Wedstrijden zijn de beste selectie om na te gaan welke school goed is en welke niet. Scholen zonder niveau vallen zo vanzelf door de mand. Verder kun je voor eerste hulp heel goed bij het ziekenhuis terecht.

universele
16-07-2011, 14:36
zal best samen getraint worden wat kan en mag vind ik.
onervaren mensen die echt les gaan geven vind ik niet kunnen.
Zoals hier eerder werd gepost kan ik je geen bjj school noemen waar het wel zo is.
ben zelf bij verschillende schollen in N-B geweest.

heb jij wel een voorbeeld van zo'n school???

justsomeone
16-07-2011, 14:53
Als je dit soort dingen post, kom dan ook met een onderbouwing! "op dit moment is er een wildgroei in het geven van BJJ lessen". Hoe kom je hier bij? om welke scholen gaat het dan allemaal?
In Nederland is dit in mijn beleving helemaal niet het geval. Verder beweer je stellig dat je een blauwe of paarse band heel gauw krijgt. Ik beweer dat dit niet het geval is in Nederland. Wat is in jou beleving dan snel? verder denk ik dat een blauwbander en al helemaal een paarsbander best les kan geven. Dit hangt ook voor een groot gedeelte af van de achtergrond, ervaring en skills van de trainer. Dit dan wel onder supervisie van een BB.

x2

lopez86
16-07-2011, 15:23
Op dit moment is er een wildgroei in het geven van lessen in het Braziliaans Jui-jitsu.
Er zijn leerlingen die met minimale ervaringen of kennis zich uitgeven als BJJ trainer.
Ze huren ergens een goedkoop zaaltje voorzien dit van valmatten en geven zich uit voor BJJ school.
Dit schijnt een soort bijverdiensten te zijn.
Overdag werken ze bij een werkgever om in de avond les te geven.
Een Blauwe of paarse band krijg je al heel gauw !!!!
Enige Diploma’s in de sport bezitten ze niet van een EHBO diploma (dat is toch wel het minste) hebben ze nog nooit gehoord.
Omdat het hier over een vechtsport gaat zou het misschien beter zijn als er een instantie bijv. de wethouder van sport en gemeente dit laat controleren of hier eisen aan gaat stellen (vergunningen) Dit om ernstige blessures te voorkomen.
Dit geld voor zowel lesgevers in de BJJ als kickboksen of MMA.
Ik zou wel eens willen weten wat ervaren trainers die wel over diploma’s en kennis beschikken hiervan denken.

Uit ervaring weet ik dat het wat BJJ betreft wel meevalt, kwa MMA en kickboksen is de wildgroei veel erger.
Kan ook best wat namen opnoemen van (recreatie) sportscholen waar 1 of ander iemand MMA les geeft maar dit gebeurt veelal in kleinere dorpen.
Je zou er goed aan doen om eens wat namen te noemen want hier op het forum heb ik nog weinig gelezen over BJJ "McDojo's" en als die er wel zijn wordt deze meestal al snel bekend (zie Iceman).
Daarbij krijg je een blauwe of paarse band helemaal niet zo gauw, tenminste niet bij de erkende BJJ scholen hier in NL, ik vraag me ook af waar deze aantijgingen vandaan komen.

Het probleem is dat er op dit moment maar één instantie is die goeie leraaropleidingen verzorgt, en dat is het SKMO.
Helaas ontbreekt het bij een hoop (ervaren) trainers aan motivatie en vooral ook trots op eigen kunnen om met deze opleiding te beginnen.
"Ik heb al jaren ervaren met lesgeven".
Deze opleiding heeft verder weinig te maken met technische kennis en bagage, maar gaat vooral in op pedagogiek, didactiek en bijvoorbeeld Vechtsport en Recht.

Asura
16-07-2011, 15:34
Op de Underground weten ze wel hoe ze hiermee om moeten gaan. Mischien kan je daar een topic aanmaken voor wat advies. Wat ze in Amerika vaak doen is gewoon met een paar ervaren BJJ-ers die school langs gaan en even de trainer in een knoop leggen.

DK
16-07-2011, 17:10
Leraar, trainer coach is een vak waarvoor een degelijke theoretisch onderbouwde basis voor nodig is. Je kennis en vaardigheden over een bepaald vak, tak van sport of vaardigheid is geen garantie dat je dit ook op een effectieve en verantwoorde manier kan overbrengen aan derde.

basblue
16-07-2011, 20:04
Leraar, trainer coach is een vak waarvoor een degelijke theoretisch onderbouwde basis voor nodig is. Je kennis en vaardigheden over een bepaald vak, tak van sport of vaardigheid is geen garantie dat je dit ook op een effectieve en verantwoorde manier kan overbrengen aan derde.

Dit vind ik een hele zinnige opmerking! Volgens mij is de discussie over een goede vechter is niet altijd een goede leraar en vice versa, al eens hier gevoerd.


Ach er zijn zoveel mensen die ergens in lesgeven en zich voordoen als guru, moet je als leerling maar beter je school uitzoeken en kijken naar wedstrijd ervaring van die persoon en zijn team. Leraar opleidingen geloof ik niet in, dat zegt niets over niveau, maar alles over controle door een of andere bond. Wedstrijden zijn de beste selectie om na te gaan welke school goed is en welke niet. Scholen zonder niveau vallen zo vanzelf door de mand. Verder kun je voor eerste hulp heel goed bij het ziekenhuis terecht.

Hoezo geloof je niet in een lerarenopleidingen? Als iemand een dergelijke opleiding heeft gevolgd en je kan bij een organisatie als SKMO (= geen bond) zien wat het curriculum is, leerdoelen en wat je er verder allemaal voor moet doen, dan geeft dat toch iig een basis voor goed trainerschap?

Verder ben ik van mening dat een trainer kennis moet hebben van blessures, een eerste inschatting moet kunnen maken als daar een leerling te schreeuwen op de mat en eerste hulp moet kunnen toepassen. EHBO lijkt mij een goede basis. Het blijft een blessuregevoelige sport. Op het moment dat er iets gebeurd ben je gewoon verantwoordelijk voor je studenten en moet je kunnen handelen. Het ziekenhuis is dan pas (ook bij twijfel) de volgende stap.

Verder zou ik ook wel eens willen horen welke Mc dojo´s er zijn. En waar je zo snel een paarse band krijgt. Ga ik daar snel een keer trainen ;)

basblue
16-07-2011, 20:14
Leraar, trainer coach is een vak waarvoor een degelijke theoretisch onderbouwde basis voor nodig is. Je kennis en vaardigheden over een bepaald vak, tak van sport of vaardigheid is geen garantie dat je dit ook op een effectieve en verantwoorde manier kan overbrengen aan derde.

Dit vind ik een hele zinnige opmerking! Volgens mij is de discussie over een goede vechter is niet altijd een goede leraar en vice versa, al eens hier gevoerd.


Ach er zijn zoveel mensen die ergens in lesgeven en zich voordoen als guru, moet je als leerling maar beter je school uitzoeken en kijken naar wedstrijd ervaring van die persoon en zijn team. Leraar opleidingen geloof ik niet in, dat zegt niets over niveau, maar alles over controle door een of andere bond. Wedstrijden zijn de beste selectie om na te gaan welke school goed is en welke niet. Scholen zonder niveau vallen zo vanzelf door de mand. Verder kun je voor eerste hulp heel goed bij het ziekenhuis terecht.

Hoezo geloof je niet in een lerarenopleidingen? Als iemand een dergelijke opleiding heeft gevolgd en je kan bij een organisatie als SKMO (= geen bond) zien wat het curriculum is, leerdoelen en wat je er verder allemaal voor moet doen, dan geeft dat toch iig een basis voor goed trainerschap?

Verder ben ik van mening dat een trainer kennis moet hebben van blessures, een eerste inschatting moet kunnen maken als daar een leerling te schreeuwen op de mat en eerste hulp moet kunnen toepassen. EHBO lijkt mij een goede basis. Het blijft een blessuregevoelige sport. Op het moment dat er iets gebeurd ben je gewoon verantwoordelijk voor je studenten en moet je kunnen handelen. Het ziekenhuis is dan pas (ook bij twijfel) de volgende stap.

Verder zou ik ook wel eens willen horen welke Mc dojo´s er zijn. En waar je zo snel een paarse band krijgt. Ga ik daar snel een keer trainen ;)

lopez86
16-07-2011, 20:37
Ach er zijn zoveel mensen die ergens in lesgeven en zich voordoen als guru, moet je als leerling maar beter je school uitzoeken en kijken naar wedstrijd ervaring van die persoon en zijn team. Leraar opleidingen geloof ik niet in, dat zegt niets over niveau, maar alles over controle door een of andere bond. Wedstrijden zijn de beste selectie om na te gaan welke school goed is en welke niet. Scholen zonder niveau vallen zo vanzelf door de mand. Verder kun je voor eerste hulp heel goed bij het ziekenhuis terecht.

Het SKMO heeft niks met een bond of wat dan ook te maken.
Tis een stichting zonder winstoogmerk, waarbij de leerlingen een ROC Diploma krijgen met een lesbevoegdheid die gelijk staat aan de sportopleidingen die je op het CIOS krijgt.

Je gaat ook niet zomaar op een basisschool, vmbo, mbo of zelfs peuterschool leiding geven zonder theoretische kennis.
Dit zou bij trainerschap niet anders moeten zijn.
Dat is ook de reden dat ik zelf de SKMO opleiding recent heb gedaan en heb afgerond.
Daar is heus niet alles mee geleerd ofzo, want de tijd is beperkt maar de basis voor lesgeven vanuit vechtsportperspectief staat hierbij wel centraal en daar zijn zij uniek in.

Ik ben m'n hele wedstrijdverloop al door trainers in de steek gelaten.
M'n eerste kickbokswedstrijd, MMA wedstrijd, worstelwedstrijd, en grapplingwedstrijd waren de mensen die ik in mn hoek nodig had er niet.
Als zij maar enig theoretische kennis hadden gehad van het trainers vak hadden ze misschien ingezien wat voor pedagogisch gevolg het heeft voor je pupil als je er op het moment van wedstrijdvechten niet bij bent.

Asura
16-07-2011, 20:47
lol@ ROC

lopez86
16-07-2011, 21:09
lol@ ROC

Wat is daar lol aan?

Asura
16-07-2011, 21:14
De opleiding is daar lol aan, niet overal wellicht, maar toch. Doe mij maar CIOS.

lopez86
16-07-2011, 21:25
De opleiding is daar lol aan, niet overal wellicht, maar toch. Doe mij maar CIOS.

CIOS hanteerd dezelfde structuur.
Alle erkende sportopleidingen doen dat.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de kwaliteit van CIOS beter is van het ROC maar dat is in dit geval niet van toepassing omdat dit deel van de opleiding individueel op is gezet door iemand die daadwerkelijk weet waar hij over praat.
De reden dat het een ROC diploma is is omdat het oorspronkelijk een losse module was van het ROC Sport & Bewegen.

TheSkindo
17-07-2011, 13:17
Overdag werken ze bij een werkgever om in de avond les te geven.

Ik denk dat 90% van de mensen dit doen

Jeru
17-07-2011, 13:53
Ik denk dat 90% van de mensen dit doen

Dat wilde ik net zeggen. Als een kwalificatie zou zijn dat iemand 100% rond moet komen van BJJ dan wordt het sowieso een lastige zaak in Nederland om leraren te vinden ;)

Vinand
17-07-2011, 21:41
ik dacht dat dit soort praktijken zogenaamd bij de kung fu en wing chun bull shit gebeurde? slangenstijl anyone?

remco pardoel
17-07-2011, 21:50
Zolang mensen maar het fatsoen / respect hebben dat ze niet in een straal van een aantal kilometer van hun oude clubje beginnen is alles prima.

Sadix
17-07-2011, 22:22
dit concept waar jij het over hebt zal alleen kunnen blijven voortleven als hij puur op recreanten zou leven.

Want iemand die niet geschikt is om les te geven zal sowieso door de mand vallen tijdens wedstrijden als zijn leerlingen alles verliezen.

Doen zijn leerlingen daarin tegen het goed in wedstrijden etc? laat die man dan lekker door gaan met les geven.

BJJCORE
17-07-2011, 22:26
..... Men moet het ook zien dat niet door heel Nederland BJJ wordt gegeven. Judo is in elke stad wel te vinden omdat het een doorgewinterde nationale sport is. BJJ is niet zomaar te vinden en soms moet je flink wat kilometers rijden voordat je bij een school bent. Maar ja niet iedereen heeft een auto of de tijd om die afstanden af te leggen. Als er dan een zaaltje wordt geopend dat er BJJ wordt gegeven of men probeert het dan zal dit in de meeste gevallen niet zijn om een financieel gewin ermee te bemachtigen, maar is het vaak ook uit liefde voor de sport. Het BJJ bekend maken in Nederland!

Natuurlijk is de kwaliteit van de ene school qua lesgeven beter of laat ik zeggen anders dan de andere school, maar het is maar net of je je bij een betreffende school op je gemak voelt. Soms ga je ergens trainen omdat je vrienden daar trainen en pak je soms lessen mee bij andere scholen om technieken te leren en die dan met je eigen groep te oefenen. BJJ is een open sport en er komen telkens technieken bij en onafhankelijk van band moet iedereen vrij zijn om dingen uit te proberen en elkaar op een hoger niveau te brengen.

Vaak merk je ook dat bepaalde technieken voor iemand heel goed werken maar voor iemand anders weer niet, omdat die een ander figuur heeft. Voor degene voor wie die technieken goed werken zit hij bij een goede school en voor de andere persoon zal die het misschien wat minder positief ervaren. Dit is dan nog geen wildgroei in BJJ. Het met leraren langs scholen gaan en de leraar laten afkloppen zegt niks. Ik liet ook mijn leraar wel eens tappen .... maar lesgeven en vechten zijn 2 hele verschillende dingen en ik vond mijn leraar altijd de technieken super goed uitleggen.

Het gaat er om dat je leraar het geduld en de kennis heeft om de technieken op je over te brengen zodat jij het begrijpt en het voor je werkt. Een bokstrainer zal ook van zijn ervaren pupil verliezen....moet hij dan stoppen met lesgeven? Ik vind het leuk als leraren mee sparren en afhankelijk van leeftijd en fysiek zal dat bij de ene school meer zijn dan bij de andere, maar het maakt mij niet uit wie er wint bij trainen.....want het is trainen. Dat betekend dingen bij elkaar proberen en af en toe toelaten om te kijken hoe je er weer uit moet komen...of er juist niet in moet komen ;-)

Be that as it may.... wil ik niet te veel afdwalen .... maar nee ik vind dat er geen wildgroei is van BJJ. Als je op een toernooi komt en je gaat er zwaar geblesseerd van weg, dan ligt dit aan het te laat ingrijpen van de scheidsrechter en aan de organisatie van het toernooi en mede aan het niet respect hebben van je tegenstander. Al moet iemand 100x tappen ...kom je dan van een slechte school ...of train je niet zo vaak bij die school maar wil je toch een keer een wedstrijd meedoen? Misschien pak je het minder snel op dan iemand anders van je school die alle toernooien wint? Of het is gewoon jou sport niet maar je vind het wel leuk om te doen en wedstrijden te draaien?

We willen een laagdrempelige sport dat betekend dat sfeer bij de scholen en bij de toernooien top moet zijn. Ik kwam laatst nog bij een toernooi is de buurt van Oss waar een paar mensen van onze school meededen en kwam een jongen/man van Jiu Jitsu factory tegen waar ik heeeeeeel lang geleden tegen had gevochten en dat is echt denk ik 8 a 9 jaar geleden. We hadden oogcontact en we spraken even wat met elkaar over die partij. Het is dan hoe je die dag hebt ervaren en het respect wat je naar elkaar hebt dat je het allebei als een leuke dag hebt ervaren en het hebt over de progressie die je allebei in die tijd hebt gemaakt. Zo'n ervaring is beter dan met een zware blessure aan elkaar herinnerd te worden.

Vind je dat je nadat je een paar wedstrijden hebt gedaan bepaalde dingen mist bij je school dan kan je dat altijd aankaarten en ben je vrij een andere school te kiezen. Er zijn ook mensen die geen wedstrijden willen doen en het gewoon leuk vinden om BJJ te doen. Je hebt scholen waar de leerlingen bij meerdere scholen trainen en technieken overbrengen van de ene school naar de andere school. Simpel gezegd....what works for you ...stay with that. Kwaliteit verschilt altijd per school, maar het is ook maar net wat je er uit wilt halen. En het is juist demotiverend om elke nieuwe school met een leraar met minder ervaring wildgroei te gaan noemen. Als men met ervaren leraren zou gaan kijken zou dit eerder moeten om te kijken of men daar tips kan geven en desnoods om een keer een seminar te geven. Wil men dat niet dan is dat ook geen verplichting.

No go train BJJ !!! ;)

Briant
17-07-2011, 22:36
Een goede leraar differentieert tussen zijn leerlingen. Een zwaargewicht leraar moet ook lichtgewicht kampioenen kunnen maken. Dit is lastig, maar niemand zegt dat het makkelijk moet zijn :)