PDA

View Full Version : Profielschets: Amir 'King' Khan



boksupdate
18-07-2011, 14:28
Ik heb vandaag een profielschets gemaakt van Amir 'King' Khan. Lees het orginele artikel hier: Amir Khan (http://www.boksupdate.nl/amir-king-khan/) Laat aub ook reactie achter op de website!

--

Zijn leven lijkt voor velen het ideale Disney sprookje. Een jonge bokser uit een sportief gezin, een mooie carrière, geen geldzorgen en een hoop fans in Engeland en Pakistan als de rest van de wereld. Amir ‘King’ Khan, de huidige WBA lightweight wereldkampioen. Het huidige record van ‘King’ Khan is 25 winstpartijen, waarvan 17 met knockout tegenover 1 verlies.

De volledige naam luid Amir Iqbal Khan, en de Brit is geboren op 8 december 1986 in Bolton. Dit maakt hem momenteel 24 jaar oud, en is tevens de derde ‘jongste’ kampioen uit Engeland. Hij wist zijn titel te bemachtingen toen hij slechts 22 was. Alleen Naseem Hammad en Herbie Hide waren iets sneller met een titel. Deze beide heren inmiddels al ver in de 30.

Hoewel hij geboren en getogen is in Bolton, liggen zijn roots niet in Engeland maar in Matore, Kahuta in Rawalpindi, Punjab, Pakistan. Hij spreekt zowel de taal Punjabi als Urdu, beide zijn inheemse talen.

Het boksavontuur van Khan begon toen hij nog een kleine jongen van 11 jaar was. Zo heeft hij 3 schooltitels gepakt, 3 junior ABA titels (Amateur Boxing Association of England) en goud in 2003 voor de junior Olympics.

Professioneel werd hij in 2o08, waar hij in zijn eerste wedstrijd Gary St Clair versloeg voor de Commonwealth lightweight titel. Sindsdien ging het hard met de jonge Brit. Inmiddels heeft hij al gevechten gehad tegen Andreas Kotelnik, Marcos Maidana, Paul McCloskey en nu volgend weekend tegen niemand minder dan Zab Judah. Ook heeft hij in 2004 bij de Olympische Spelen in Athene een zilveren medaille gepakt voor de lightweight klasse.

Hij hoopt na Judah nog een aantal wedstrijden te vechten om hierna Floyd Mayweather Jr. uit te dagen. Toch moet hij deze komende wedstrijden eerst weten te winnen voordat hij verder kan plannen.

Gezien zijn record met 17 knockouts, ongeveer driekwart van zijn gewonnen wedstrijden lijkt hij een echte killer. Toch heeft hij een ‘rustige’ en geconcentreerde boks stijl. Hij stormt niet direct op zijn tegenstader af om zo de knockout binnen te halen.

Khan is een orthodoxe vechter (rechtshandig) die veel beweegt en graag aan de buitenkant van zijn tegenstander staat. Door snel voetwerk plaats hij harde directe stoten op zowel het hoofd en het boven- en onderlichaam van zijn opponent. Het mooie aan zijn stijl is het soort ‘dansen’ op de bal van zijn voet. Naar voren, stoot, hoek combinatie en direct weer terug. In principe het schoolvoorbeeld bij iedere boksvereniging. Zijn stotenwisselingen zijn snel, hard, zuiver en precies om hierna weer terug te gaan naar een verdedigende bokshouding.

Al met al, een goede allround bokser die beschikt over kracht, zuiverheid, snelheid en techniek. Zijn trainer is ook niet voor niets Freddy Roach (van o.a. Manny Pacquiao).

Ondanks zijn record gaan zijn partijen niet altijd even makkelijk. Wellicht onderschatting, of mischien toch te snel de kracht verspillen. In de wedstrijd tegen Marcos Maidana had hij het bijzonder lastig, deze partij heeft hij op punten gewonnen. Toch ben ik ervan overtuigd dat het gevecht voor Maidana zou zijn met één of twee rondes extra. Zo domeerde hij de wedstrijd tot ronde 7..8.. om daarna een uitgeputte indruk achter te laten, en weg gebokst te worden.

Toch ziet de toekomst van Amir Khan er erg goed uit met zijn 24 jaar. Voor zijn leeftijd heeft hij al een hoop ervaring, een goede trainer en een mooie stijl. Hij heeft nog wel eens de neiging een grote mond te hebben, en te veel zelfvertrouwen. Tegen de grote jongens moet hij het nog maar eens waarmaken, maar als hij zich correct ontwikkeld wordt dit zeker een grote.

Mattie73
18-07-2011, 14:49
Deze jongen is zo snel, pfff.... niet normaal man die bokscombo's.

boksupdate
18-07-2011, 14:52
Deze jongen is zo snel, pfff.... niet normaal man die bokscombo's.

idd, hij had zo'n mooie combo tegen maidana.. stuk of 5..6.. stoten binnen 2 seconden lijkt het.

Wiseguy
18-07-2011, 15:13
Ik ben een grote fan van Khan. Ik ben alleen zo bang voor zijn kin.

Mattie73
18-07-2011, 15:22
Ik ben een grote fan van Khan. .

Ik ben ook fan. Hoop dat hij van Zab Judah wint zaterdag. Al zal het lastig zijn omdat Zab Southpaw staat. Al heeft Amir daar wel ervaring mee tijdens het sparren mat Manny Paquiaou.

Marijn Boran
18-07-2011, 17:25
Zaterdag word een knalpartij hopelijk, denk wel dat Khan wint. Judah geeft normaal snel op en vecht dan niet meer terug.