PDA

View Full Version : Mixfight.nl Column BlurryFlurry: To be the man..



Mickey
17-08-2011, 14:23
Vandaag ontving ik deze ingezonden column van een stille meelezer op Mixfight.nl die graag zijn bijdrage wil leveren aan onze gemeenschap onder het pseudoniem BlurryFlurry.

To be the man..

Een veelgebruikt gezegde luidt: “To be the man, you got to beat the man”. Een gezegde dat soms in het geding komt, als een gevecht niet beslist wordt voordat de tijd om is. Kun je dan echt zeggen dat je de ander verslagen hebt? Je hebt misschien wel gewonnen in de uitslag, maar verslagen heb je jouw tegenstander niet. Niet in mijn ogen.

De juryleden die neergezet worden door een State Athletic Commission weten soms niet eens wat MMA inhoudt. Hoe bepaal je wie er aan het winnen is. We hebben dan ook allemaal wel uitslagen voorbij zien komen van de jury, die totaal waanzinnig lijken voor een fan die wel weet wat er aan de hand is. Wil je dan echt dat deze onwetende personen meespelen in de beslissing wie de kampioen is in een gewichtsklasse? Ik zou zeggen van niet.

De oplossing
Mijn idee zou zijn om de titel en bijbehorende riem een speciale status te geven. Deze verdien je pas, als je de huidige champ stopt. Als je het niet voor elkaar krijgt om in vijf keer vijf minuten een sub of een (t)ko te maken, dan verdien je de riem niet. Simpel als dat. Waarom? Je hebt de kampioen dan niet weten te verslaan. Een soort Championship Advantage. Impliciet bestaat het wel een beetje. Je moet wel erg je best doen om op punten een Championship te winnen. Het liefst zou ik het gewoonweg onmogelijk maken. Als je toch op punten weet te winnen, krijg je de riem niet. Je moet de kampioen stoppen om z’n riem af te nemen.

Oneerlijk? Waarom? Als je jezelf een kampioen wil noemen, moet je gewoon beter zijn dan de rest. En dat laat je niet over aan een groepje bij elkaar geraapte knakkers die er zitten omdat dat moet van de staat. Als het niet lukt in vijfentwintig minuten dan was je niet beter. Dus waarom zou je dan verwachten dat jij tot de nieuwe kampioen gekroond zou worden?

Een kampioenschap kun je niet krijgen, dat moet je pakken.

Slome
17-08-2011, 14:30
Leuke opzet, BlurryFurry, maar ben t niet mee eens, de regels zijn nou eenmaal zo...

Je kan zeker de betere vechter(dominant) zijn 25min lang, maar niet Ko'en en/of submitten.. dit kan gewoon gebeuren.. dan ben je dus niet de belt waard in jouw opinie?
Maar wie dan wel, de tegenstander helemaal niet..
Of stel dat je je laatste 10 gevechten wint op sub of ko,, maar je titel gevecht niet... geen champ?! de fans willen een kampioen man, de organisatie wilt een champ(dat verkoopt)..

Je mentaliteit is een beetje straat (doorgaat tot KO), niets mis mee, maar vechten in een ring of octagon heeft nou eenmaal een punten systeem..en imo is het prima zo..

remco pardoel
17-08-2011, 14:54
Kwalitatief betere Jury leden en scheidsrechters in zetten...
Mensen die ring ervaring hebben als atleet en ook alle loopholes zien en als mensen lopen te stallen

Slome
17-08-2011, 14:57
Kwalitatief betere Jury leden en scheidsrechters in zetten...
Mensen die ring ervaring hebben als atleet en ook alle loopholes zien en als mensen lopen te stallen

Dat ben ik met je eens, dat zullen 99,9% broeders vinden, maar dat is niet de vraagstelling die blurryfrizzle voorschotelt

Briant
17-08-2011, 15:00
Kwalitatief betere Jury leden en scheidsrechters in zetten...
Mensen die ring ervaring hebben als atleet en ook alle loopholes zien en als mensen lopen te stallen

Dit

meestal komen de juryleden uit 1 discipline, zoals boksen of worstelen. Dus ze hechten meer waarde aan 1 bepaald aspect van het spel. Terwijl MMA een samenkomen is van stijlen. Een takedown bijvoorbeeld kan gevechtsbepalend zijn, maar kan ook nietsbetekend zijn, dat ligt geheel aan hoe er op de grondgevochten wordt. MAar ja als je op je rug ligt in worstelen is dat een pin, maar in Jiu Jitsu is de guard een prima verdedigingsmiddel en vaak ook nog een goede positie om aan te vallen.

Of wat dacht je van Shogun/Machida 1. Dat was een close partij, maar het argument van een van de juryleden uit boksen was dat "legkicks dont do damage". Iedere kickboxer weet dat dit onzin is.

Kemal
17-08-2011, 18:13
Ben het met Slome eens!

Ronald
19-08-2011, 22:47
Als je jezelf een kampioen wil noemen, moet je gewoon beter zijn dan de rest.
Met dit stukje ondergraaf je je eigen stelling (en terecht ;)). Je kunt immers net zo goed stellen dat de huidige kampioen zich kampioenwaardig moet tonen. Zoals jij het nu voorstelt heeft de kampioen er baat bij om zich verdedigend op te stellen. Dat komt geen enkele partij ten goede.

Bagheera
19-08-2011, 22:59
Een winnaar wordt je door de regels van het spel te hanteren en dan beter te zijn dan de tegenstander. Deze regels moeten gewaardeerd en geïnterpreteerd worden door mensen met kennis van zaken. Wanneer deze - of één van de voorwaarde wegvallen zoeken mensen
naar een vorm van overtuiging om de winnaar aan te wijzen. In deze aanname gaat het fout. Zorg dat de voorwaarden er zijn, dat zijn
de regels van het spel. Verdedigen en aanvallen zijn beide technieken die een winst kunnen opleveren.

Briant
19-08-2011, 23:45
Verdedigen = niet verliezen
Aanvallen = winnen

Pansier
20-08-2011, 08:25
Het is een idee, maar dan moet je ook een wedstrijd hebben die alleen bij KO of Sub stopt, anders is het in mijn ogen niet mogelijk. Maar het is en blijft een sport, puntentelling vind ik zo verkeerd nog niet.