PDA

View Full Version : The Economics Of MMA: How Much Does It Cost To Be A Fighter?



Devilprince
18-08-2011, 17:53
When a fighter makes a reported $250,000 for a UFC main event, it sounds like a lot of cash. But at the end of the day, they walk away with less than half. Jonathan Snowden explains why.

As the UFC has become a big business, the fighters have started to make what seems like a pretty good living. But preparing for a main event contest with an eight week training camp can be an expensive proposition. The UFC announced earlier this year that they would cover a fighter's health insurance while they are actively preparing for a UFC bout. That's great news.

The next step is covering a fighter's training expenses. It's part of what a promoter provides in boxing - for example, Miguel Cotto was paid $120,000 to prepare for his fight with Manny Pacquiao. In MMA, fighters are on their own for those costs.

How much does a fighter, earning a seemingly enormous $250,000, actually take home at the end of the night? I talked with a number of fighters, managers, and assorted MMA industry figures to find out. Here's the cost of doing business in MMA:

Manager/Agent: $25,000
High level coaches (grappling, striking, conditioning): $15,000
Dietitian: $7,500
Travel: $10,000
Housing: $10,000
Additional Training Partners (Five): $3,500
Rental Cars: $2,400
Food for Training Partners: $2,400
Flights for wife and kids to visit once: $1,500
Food: $2,000
Supplements: $1,000
Gear: $100
Rehab Sessions: $600
Massage: $225
Gas: $800
Taxes (18 %): $45,000

Total Cost: $127,025
Take Home Pay: $122,975

As you can see, a fighter at the top of the card has an incredible amount of money invested in each fight. It also shows how difficult it is for a fighter to come from the undercard to challenge a UFC champion. A fighter will need a big bankroll to be competitive.


The Economics Of MMA: How Much Does It Cost To Be A Fighter? - MMA Nation (http://mma.sbnation.com/2011/8/18/2161891/the-economics-of-mma-how-much-does-it-cost-to-be-a-fighter)

Kemal
18-08-2011, 17:59
wat een bedragen, das geen kattepis

Slome
18-08-2011, 18:07
heb meteen medelijden met die gasten... zo'n zwaar leven... hadden ze maar advocaat moeten worden.... (hmm of zeg ik nu iets raars)

Devilprince
18-08-2011, 18:36
heb meteen medelijden met die gasten... zo'n zwaar leven... hadden ze maar advocaat moeten worden.... (hmm of zeg ik nu iets raars)

best triest jah , als je ziet wat de UFC aan de vechters verdienen en de vechters bijna niet aan de UFC

dennisyzf
18-08-2011, 19:15
en nu de sponsoropbrengsten erin verrekend aub, en wat niet op de payrol staande bemoedigende bonussen

deco'o
18-08-2011, 19:47
best triest jah , als je ziet wat de UFC aan de vechters verdienen en de vechters bijna niet aan de UFC

x2
Volgens mij zijn er maar heel weinig vechters die 2,5 ton of meer verdienen, als ik naar de payouts kijk. UFC vechters verdienen veel te weinig.

blackadder
18-08-2011, 19:56
x2
Volgens mij zijn er maar heel weinig vechters die 2,5 ton of meer verdienen, als ik naar de payouts kijk. UFC vechters verdienen veel te weinig.
En moeten sponsoren die een vechter willen sponseren niet ook nog de UFC betalen voor dat voorrecht?

Pahlavan
18-08-2011, 20:14
idd hoge bedragen...
en dat veel mma vechters minder geld krijgen dan ze eigenlijk zouden moeten verdienen... tja, helaas krijgen mensen niet altijd evenveel betaald als ze eigenlijk verdienen. anders zouden mensen in het politiek geen cent moeten verdienen lol ;)

blackadder
18-08-2011, 20:16
idd hoge bedragen...
en dat veel mma vechters minder geld krijgen dan ze eigenlijk zouden moeten verdienen... tja, helaas krijgen mensen niet altijd evenveel betaald als ze eigenlijk verdienen. anders zouden mensen in het politiek geen cent moeten verdienen lol ;)
Aangezien ze toch allemaal bijbaantjes hebben en ze er toch allemaal een potje van maken vindt ik dat geen gek idee.

Pahlavan
18-08-2011, 20:20
Aangezien ze toch allemaal bijbaantjes hebben en ze er toch allemaal een potje van maken vindt ik dat geen gek idee.

het zou eerlijk zijn als mensen betaald krijgen voor het goede resultaat dat ze behalen... dan zouden mensen in het politiek alsnog niks verdienen maar toch lol :lol:

maar om even serieus te zijn... de bedragen die genoemd zijn in het artikel zijn veeeel hoger dan ik had verwacht. ik vraag me af hoe betrouwbaar het is

TOON
18-08-2011, 20:28
wat ze ook echt mee naar huis nemen, ze krijgen nagenoeg allemaal in verhouding met wat de UFC eraan over houdt te weinig :)

basblue
18-08-2011, 20:39
Leuk om eens uit te rekenen, maar naast wat grappige posten zoals rehab, klopt het volgens mij niet helemaal*. Een aantal kosten zijn Sunk Costs. Maw: kosten die je niet moet tellen, omdat ze niet afhankelijk zijn van het wel of niet vechten in de ufc en het winnen/verliezen van de wedstrijd. Die heb je altijd, of je nou wel of niet vecht.

Bijvoorbeeld: onderdak, coach, trainer, vervoer, benzine, eten, supplementen, massage....

Verder lijkt de sponsoring bepaalde vechters geen windeieren te leggen. Ik denk dat de deal tussen fox en de ufc ook wel ten goede komt van de vechters.

* gebaseerd op mijn economie kennis van 10 jaar geleden.....

basblue
18-08-2011, 20:43
wat ze ook echt mee naar huis nemen, ze krijgen nagenoeg allemaal in verhouding met wat de UFC eraan over houdt te weinig :)

Daar heb je een goed punt! Het risico ligt bij de vechters, dus wat extra compensatie is wel op z'n plek.
Of, zoals sommige bijzondere vechters wel eens hebben afgedwongen, een percentage van de ppv's, games of inkomsten.
Of geef ze aandelen. Nog beter!

deco'o
18-08-2011, 23:06
Hier is een wat ouder interview met Tito waarin hij het over het geld heeft, vooral vanaf 5:00

http://www.youtube.com/watch?v=EKxqO0zoo2E

Asura
18-08-2011, 23:07
Daar heb je een goed punt! Het risico ligt bij de vechters, dus wat extra compensatie is wel op z'n plek.
Of, zoals sommige bijzondere vechters wel eens hebben afgedwongen, een percentage van de ppv's, games of inkomsten.
Of geef ze aandelen. Nog beter!

De UFC noch Zuffa is beursgenoteerd

StrikeforceRoy
19-08-2011, 00:48
en nu de sponsoropbrengsten erin verrekend aub, en wat niet op de payrol staande bemoedigende bonussen

Dit dus.

Asura
19-08-2011, 01:50
Leuk om eens uit te rekenen, maar naast wat grappige posten zoals rehab, klopt het volgens mij niet helemaal*. Een aantal kosten zijn Sunk Costs. Maw: kosten die je niet moet tellen, omdat ze niet afhankelijk zijn van het wel of niet vechten in de ufc en het winnen/verliezen van de wedstrijd. Die heb je altijd, of je nou wel of niet vecht.

Bijvoorbeeld: onderdak, coach, trainer, vervoer, benzine, eten, supplementen, massage....

Verder lijkt de sponsoring bepaalde vechters geen windeieren te leggen. Ik denk dat de deal tussen fox en de ufc ook wel ten goede komt van de vechters.

* gebaseerd op mijn economie kennis van 10 jaar geleden.....

Dat zijn geen sunk costs ^^ Dat zijn simpelweg uitgaven die je zeker wel erbij moet tellen, als je dat als sporter niet zou doen ben je heel fout bezig, daarmee maak je namelijk je balans op. Het gaat meer om de opportunity costs waarbij je als vechter gemiddeld zwaar in de min zit.

Sunk costs zijn als je een investering maakt waar je geen profijt uithaalt en er geen mogelijkheid is dat je dat nog kan doen. Bijvoorbeeld je geld investeert in twee bedrijven, en 1 gaat die dag failliet, dan mag je die kosten niet doorberekenen. En de gemiddelde (undercard)vechter haalt natuurlijk bij verre geen 250K per jaar binnen, maximaal 15.000 denk ik.

Devilprince
19-08-2011, 13:13
Rich Franklin zegt in dit filmpje ook dat hij vindt dat MMA vechter te weinig verdienen;


http://www.youtube.com/watch?v=_vNS74v0ptE

basblue
19-08-2011, 23:16
De UFC noch Zuffa is beursgenoteerd

Probeer het in toekomstperspectief te zien. Misschien aandelen van FOX?

wrestler_nl
20-08-2011, 00:51
deze bedragen kloppen echt niet...dus een vechter zal 2400 dollar betalen voor 5 trainingspartners voor voedsel en 2000 dollar alleen voor zichzelf voor voedsel. lol wat een joke en je moet ook de sponsor geld en de bonussen niet vergeten (ppv bonussen, fotn,sofn,kotn, twitter bonus etc...)