PDA

View Full Version : Verharding van vechtsporten



BB
23-08-2011, 17:22
Ik vond op internet een onderzoek uitgevoerd door de heren Van Bottenburg en Heilbron in opdracht van het Ministerie van VWS. Ondanks dat het onderzoek al in 1996 is uitgevoerd, is het nog steeds actueel. In feite is dat teleurstellend. Immers dat betekent dat we de afgelopen 15 jaren weinig progressie hebben gemaakt met het professionaliseren van de sport. Het is overigens een heel goed rapport in mijn ogen, waarin de vinger op de zere plek wordt gelegd aangaande de problematiek die zich voordoet bij onze sporten, maar worden hiervoor concrete aanbevelingen gegeven om dit op te lossen. Daarnaast worden vechtsporters in hun waarde gelaten en beaamt het rapport dat vechtsporten in een behoefte voorzien. Voor de belangstellenden: Het rapport is hier te vinden.
http://www.vanbottenburg.nl/downloads/56%20-%20Van%20Bottenburg%20&%20Heilbron%20-%20De%20verharding%20van%20het%20wedstrijdvechten. pdf
Succes, want het is een heel verhaal. Maar voor de liefhebber prima te lezen.:)

Tony
23-08-2011, 20:00
Bedankt. Dadelijk eens lezen.

Hendy
23-08-2011, 20:03
Thanks man!

blackadder
23-08-2011, 20:23
Gaat aardig diep.

Slome
23-08-2011, 20:30
ga ik morgen eens lezen.. ik ben benieuwd...

Kalikula
23-08-2011, 20:31
Ben zelf in 2001 afgestudeerd op een sporthistorisch onderwerp (sport en lichamelijke ontwikkeling op de Koninklijke Militaire Academie) en ben via deze weg in contact gekomen met Maarten van Bottenburg. Hij levert gedegen, sociologisch onderzoek. Voor de doorzetters is dit een zeer interessant stuk.

basblue
23-08-2011, 20:33
Leuk om te lezen, thnx

Tony Galento
23-08-2011, 21:03
staan leuke stukjes tussen.

cornelus
23-08-2011, 21:35
Zo dat is nog eens gedegen werk. ..

(the history of MMA in den lage landen)

Ronald
23-08-2011, 22:07
Reps! Heb het nog niet uit maar ben al een tijdje aan het lezen.

MJOKKIE
23-08-2011, 23:06
Zeer gedegen rapport. Heb t een keer op een avond in Friesland, toen ik ff geen zin meer had om te schrijven, helemaal doorgeneusd. Zeer gedegen werk, goed historisch onderzoek. Zei iemand dat we sindsdien weinig zijn opgeschoten. We zijn eerder achteruit gegaan, helaas..

T is een grotere puinhoop dan ooit.

BB
23-08-2011, 23:22
Zeer gedegen rapport. Heb t een keer op een avond in Friesland, toen ik ff geen zin meer had om te schrijven, helemaal doorgeneusd. Zeer gedegen werk, goed historisch onderzoek. Zei iemand dat we sindsdien weinig zijn opgeschoten. We zijn eerder achteruit gegaan, helaas..

T is een grotere puinhoop dan ooit.

Wat ik me eigenlijk afvraag: wat is er door het Ministerie eigenlijk gedaan met dit rapport? Ze hebben het toch met een bepaalde bedoeling laten onderzoeken?. Het is zonde dat er niks mee is gebeurd. Ben het trouwens met je eens hoor: het is een hele grote pui zooi!

de Stiep
24-08-2011, 09:09
Dank je wel man. Heb het even opgeslagen en ga het komend weekeinde lezen.

de Stiep
26-08-2011, 10:06
Ben zelf in 2001 afgestudeerd op een sporthistorisch onderwerp (sport en lichamelijke ontwikkeling op de Koninklijke Militaire Academie) en ben via deze weg in contact gekomen met Maarten van Bottenburg. Hij levert gedegen, sociologisch onderzoek. Voor de doorzetters is dit een zeer interessant stuk.

Heb het gisteren in 1 ruk uitgelezen, dus je hoeft niet echt een doorzetter te zijn.
Leest lekker weg. Los van het feit dat het enigzins gedateerd is, zijn er nog erg veel elementen die vandaag nog opgeld doen.
Denk dat trainers, promotors, en bonden de aanbevelingen ter harte zouden moeten nemen EN uiteraard de politiek.
Nogmaals bedankt voor de link naar het onderzoek.