PDA

View Full Version : Anderson Silva: de best ever



basblue
29-08-2011, 22:33
Anderson Silva: The Best Ever
By Jon Hartley on August 28, 2011

Predictably enough, a violent sport like mixed martial arts attracts some pretty volatile, passionate fans. That’s great in most cases, and part of the reason that the sport has survived is because of MMA nerds like myself who followed along on the internet, ordered DVDs (and videotapes!) to discover little-known fighters in backwater promotions and argued on internet forums while the sport was in its lean years.

However, the side effect of all of this passion and volatility is that you will never make any kind of headway with some folks. Never-ending debates like whether Pride was better than the UFC ten years ago or how Fedor Emelianenko’s career should be viewed end up becoming pissing contests between fans who don’t want to let go of a bygone era and those who just recently started watching and resent the lack of respect that they get from longtime followers of the sport. So you get some people who will tell you that Fedor could have reached into Brock Lesnar’s rib cage and pulled out his heart with his bare hands, while others will say that Fedor couldn’t even amass a winning record in today’s UFC heavyweight division, while the reality is always somewhere in the middle.

What I’m getting at is this: you either are open to challenging what you think you already knew, or you simply aren’t. If you named your first-born son Fedor and you sign up for multiple Twitter accounts just to cuss out Dana White for closing down Pride’s doors, I don’t expect you to ever see that Anderson Silva could and should be known as the greatest ever, because you just aren’t going to let that happen. Hey, that’s your thing, right? However, when Anderson Silva keeps front-kicking former champions in the face and making elite fighters look like $100/week sparring partners, it is going to be harder and harder for you to stubbornly stick to those guns, my friend.

Now, before any hardcore Fedor Emelianenko fans call for my head, let me remind you that my saying something in a column does not make it irrefutable fact. This is particularly true when speaking on a very subjective topic, such as the greatest athlete in a specific sport.

Having said that, it is clear to me now that Anderson Silva is the best mixed martial arts fighter of all-time.

Before anyone even says the words “Demian Maia”, “Thales Leites” or “Patrick Cote”, let’s just establish that those fights went down the way that they did because of Silva’s own choosing. I will never know why Silva decided to not engage opponents that presented such a small danger to him; I do know that his explanations in post-fight interviews were flimsy, at best. At this point, though, it doesn’t matter. If you can say with complete honesty that you think that Silva couldn’t have finished any of those three just as convincingly as he did Yushin Okami last night had he wanted to, then you probably need to start watching Anderson’s fights with your eyes open.

This is not a guy who clinically and efficiently wins round after round, as Georges St. Pierre does. This is a guy who takes top-level challengers and toys with them. This is a guy who breaks fighters spirits- and not just any fighters, but hungry, determined, blood-and-guts fighters like Okami and Forrest Griffin.

His win streak of 15 straight fights may not be close to Fedor’s streak of 27 wins, but I would argue that Silva’s has been more impressive, as 14 of those came in the UFC. You can mock Travis Lutter or Thales Leites all you want, but Silva did not fight any Hong Man Chois or Yuji Nagatas in his streak. Dana White didn’t give him any Mihail Apostolovs or Lee Hasdells. Not even a Chris Haseman.

I’m not going to go all sabermetrics on you and compare opponents’ win-loss records or anything, but let me say that I know what most will argue when it comes to whether Silva is the best of all-time: the perceived lack of talent in the middleweight division. And let me tell you, anyone who says that the heavyweight division was any better in Fedor’s most dominant years (from 2002-06) is crazy.

When you look at the way that each man won, too, Anderson stands out. Again, besides Chael Sonnen, no one has given this man a competitive fight in nearly seven years. Fedor defined himself in gutsy showings like the one against the underrated Kazuyuki Fujita, who rocked him early on but still found himself tapping to a rear naked choke expertly applied by a bloodied Emelianenko minutes later, or the one against Kevin Randleman, who slammed him in such a way that I still cringe watching it (while wondering how Fedor’s neck wasn’t broken), yet ended up tapping just the same a couple of minutes after.

Now, you can’t say anything these days without people misinterpreting your words, and allow me to say that I am in no way crapping on Fedor’s legacy, here. I respect the man immensely; but you don’t argue that someone was the best of all time by shrugging your shoulders and saying “well, they were both so good, but…” No. Fedor has been amazing, and he will forever be an all-time great, but I’ve never seen him do the kinds of things in the ring or cage that Silva has shown me over the years. Besides, being the second best fighter ever is pretty impressive too, right?

Silva has only been limited by how good he wants to be. Like all geniuses, he struggles more with his own desires and motivations than with any actual opponent or challenge. I’ll never understand why he decided to grant Cote, Leites or Maia a reprieve from the vicious, violent fate that Okami met on Saturday night.

At the same time, though, I’m also not going to pretend the man isn’t the best fighter I’ve ever seen simply because he loses it now and then and pretends he’s on “Dancing With the Stars”.

Anderson Silva is the greatest ever.

All you have to do is open your eyes to see it.

redjuh
29-08-2011, 22:47
mooi artikel

T15Boxing
29-08-2011, 23:28
Fedor is al in de achtergrond na zijn laatste verlies partijen en nu moet GSP verliezen tegen Diaz en dan staat er niemand meer in de weg voor Anderson Silva. Anderson is the best ever.

Naj85
29-08-2011, 23:45
Meningen verschillen, ik vind nogsteeds Fedor de GOAT van MMA
Ali verloor ook zijn laatste partijen, maar is nogsteeds de GOAT
Maar als Silva zo blijft domineren de komende jaren, dan denk ik dat hij meerderen zal overtuigen dat hij de beste is

T15Boxing
29-08-2011, 23:51
Hoezo is Fedor beter? Door dat 10 jaar onverslagen zijn? Het is eigenlijk rond de 9 jaar en Silva is al 7 jaar aan het domineren en was jaren DAARVOOR ook even #1 pound for pound. Hij vecht al langer dan Fedor en is nu veel ouder en nog steeds de beste.

Ze zijn trouwens allebei 31 wins met 4 defeats.

deco'o
30-08-2011, 00:04
Maar als Silva zo blijft domineren de komende jaren, dan denk ik dat hij meerderen zal overtuigen dat hij de beste is

Volgens mij heeft AS nog drie partijen op zijn contract en ik weet niet of hij daarna nog gaat vechten, want hij wilde eerst rond zijn 35e met pensioen. Dat wordt dan Chael/Hendo/?

T15Boxing
30-08-2011, 00:12
Voor die laatste 3 Chael, GSP en Jones en dan nog winnen ook.

Lionheart
30-08-2011, 00:46
Mooi artikel!

Zo denk ik er dus ook over!

Gilaiir
30-08-2011, 01:27
Hoezo is Fedor beter? Door dat 10 jaar onverslagen zijn? Het is eigenlijk rond de 9 jaar en Silva is al 7 jaar aan het domineren en was jaren DAARVOOR ook even #1 pound for pound. Hij vecht al langer dan Fedor en is nu veel ouder en nog steeds de beste.

Ze zijn trouwens allebei 31 wins met 4 defeats.

x2

Biiyen
30-08-2011, 13:25
Het kan mij niet schelen wie de beste ooit is... dat is bij meerdere gegadigde namelijk een persoonlijke keuze... zelfde als bij voetballen, de een zweerd bij Pele terwijl de ander schuimbekkend Maradonna schreeuwt.

Feit is gewoon dat Silva en Fedor bijzondere vechters zijn. Ik weet niet wie er meer bijzonder is, ga er ook geen statistieken bijhalen en dergelijke. Ik zie wat ik zie en wat ik heb gezien is kunst. Anderson Silva is niet alleen een vechter, hij is een kunstenaar, een genie.

Mastenbroek
30-08-2011, 13:42
Mooi artikel!

Zo denk ik er dus ook over!

x 2

TOON
30-08-2011, 13:46
Het kan mij niet schelen wie de beste ooit is... dat is bij meerdere gegadigde namelijk een persoonlijke keuze... zelfde als bij voetballen, de een zweerd bij Pele terwijl de ander schuimbekkend Maradonna schreeuwt.

Feit is gewoon dat Silva en Fedor bijzondere vechters zijn. Ik weet niet wie er meer bijzonder is, ga er ook geen statistieken bijhalen en dergelijke. Ik zie wat ik zie en wat ik heb gezien is kunst. Anderson Silva is niet alleen een vechter, hij is een kunstenaar, een genie.

idd het is een mening
het zijn iig allebie grootheden in de sport

deco'o
30-08-2011, 14:12
Voor die laatste 3 Chael, GSP en Jones en dan nog winnen ook.

GSP en JJ zie ik niet gebeuren, maar misschien zou Jake Shields/Jacare/Mayhem/Lombard kunnen
Maar als AS-Chael er maar komt vind ik verder alles best

Splinta
30-08-2011, 18:30
Het kan mij niet schelen wie de beste ooit is... dat is bij meerdere gegadigde namelijk een persoonlijke keuze... zelfde als bij voetballen, de een zweerd bij Pele terwijl de ander schuimbekkend Maradonna schreeuwt.

Feit is gewoon dat Silva en Fedor bijzondere vechters zijn. Ik weet niet wie er meer bijzonder is, ga er ook geen statistieken bijhalen en dergelijke. Ik zie wat ik zie en wat ik heb gezien is kunst. Anderson Silva is niet alleen een vechter, hij is een kunstenaar, een genie.

x2

En fuck Chael, deze gast heeft geen recht van spreken.
Hij heeft zn kans gehad, heeft voor de 3de of 4de x verloren met een triangle choke!
Hij was on drugs en Silva zn rib was gekneust. Met andere woorden Silva heeft gewonnen toen hij op zn slechts was van Sonnen op zn best.

Chael mag eerst 5 matches winnen voor hij voor title contention mag komen. Enige reden waarom mensen nog praten over hem is omdat hij een grote bek heeft. En los van alles heeft zijn mannetje Okami nu ook verloren haha. Die Sonnen is een loser in elk opzicht.

Zoals hij zelf zei hij is altijd 2de geworden met alles. Hij heeft gelijk.

R.H.
30-08-2011, 18:51
Ik vind Anderson onderhand ook de GOAT


http://www.youtube.com/watch?v=D6NDaIFdSVo&feature=feedlik_feedbul_more

Doet niks af van Fedor hoor. Hij blijft GHWOAT ;)

D1987
30-08-2011, 20:06
de best ever???
The best ever of de beste ooit, dit lijkt nergens op natuurlijk.

Sowieso dat Fedor de grootste ooit is, wat een onzin van Anderson Silva
Fedor is the GOAT, einde discussie

basblue
30-08-2011, 20:39
Ik vond dit artikel heel goed! Hij ontkracht veel argumenten waarom Fedor de grootste zou zijn. En geef tegelijkertijd aan waarom Silva die titel inmiddels wel verdient. En als Anderson Silva het nog niet is, dan is hij in ieder geval hard op weg om het te worden. De beste ever bestaat niet. Ik denk dat je wel voor een tijdperk kan vaststellen wie het beste was. Bv voor het tijdperk Pride en het tijdperk Ufc. In het eerste geval Fedor en in het laatste geval Anderson Silva.

Ik ben daarnaast erg benieuwd wat een vechter moet presteren om iemand als Fedor voorbij te streven. Fedor is een legende, alle respect, maar het kan toch best zijn dat iemand hem een keer gaat overtreffen? Wat moet iemand daar volgens jullie voor doen? Bij een aantal forumleden heb ik het idee dat ze zo op gaan in de legende van Fedor, dat ze de prestaties van anderen niet meer zien.

johnmixfight
30-08-2011, 20:41
Sowieso dat Fedor de grootste ooit is, wat een onzin van Anderson Silva
Fedor is the GOAT, einde discussie

What I’m getting at is this: you either are open to challenging what you think you already knew, or you simply aren’t. If you named your first-born son Fedor and you sign up for multiple Twitter accounts just to cuss out Dana White for closing down Pride’s doors, I don’t expect you to ever see that Anderson Silva could and should be known as the greatest ever, because you just aren’t going to let that happen :lol:

GnP
30-08-2011, 20:51
iedereen weet wie de beste is

http://chucknorri.com/wp-content/uploads/2011/03/Chuck-Norris-3.jpg

Vinand
30-08-2011, 21:12
Fedor is goat!!!!

Anderson silva is een arrogante kwal, neemt niet af dat hij zeker op fedor en igor na de beste mma vechter ooit is.

redjuh
30-08-2011, 22:08
2 words... RYO CHONAN

R.H.
30-08-2011, 22:12
toch vind ik ook dat Harold Howard vaak in dit soort discussies wordt vergeten.

TOON
30-08-2011, 22:28
Ik vond dit artikel heel goed! Hij ontkracht veel argumenten waarom Fedor de grootste zou zijn. En geef tegelijkertijd aan waarom Silva die titel inmiddels wel verdient. En als Anderson Silva het nog niet is, dan is hij in ieder geval hard op weg om het te worden. De beste ever bestaat niet. Ik denk dat je wel voor een tijdperk kan vaststellen wie het beste was. Bv voor het tijdperk Pride en het tijdperk Ufc. In het eerste geval Fedor en in het laatste geval Anderson Silva.

Ik ben daarnaast erg benieuwd wat een vechter moet presteren om iemand als Fedor voorbij te streven. Fedor is een legende, alle respect, maar het kan toch best zijn dat iemand hem een keer gaat overtreffen? Wat moet iemand daar volgens jullie voor doen? Bij een aantal forumleden heb ik het idee dat ze zo op gaan in de legende van Fedor, dat ze de prestaties van anderen niet meer zien.

heeft te maken met het feit dat Fedor voor velen de eerste MMA-liefde is....blijft toch speciaal :)
toen ik MMA ging kijken kwam Fedor er net aan de vijf/zes jaar erna won hij iedere pot tegen de beste HW's die er te vinden waren

voor mij blijft Fedor de beste ever, das gewoon een mening, je kunt bij een sport als MMA gewoon moeilijk de beste P4P vechter aanwijzen, er zijn allerlei factoren die dat kunnen beinvloeden, gewichtsklasse, vechtstijl, niveau tegenstanders, jurering, je eigen gevoel en spanning bij wedstrijden enz enz enz

het is en blijft een mening. Als iemand Silva de P4P beste vind, prima, als iemand dat van GSP vind, ook fine by me. Voor mij is het Fedor en het moet heel gek willen lopen wil ik dat ooit bijstellen.

Gilaiir
30-08-2011, 22:40
GSP en JJ zie ik niet gebeuren, maar misschien zou Jake Shields/Jacare/Mayhem/Lombard kunnen
Maar als AS-Chael er maar komt vind ik verder alles best

Haha, grapjas (:

Gilaiir
31-08-2011, 00:00
de best ever???
The best ever of de beste ooit, dit lijkt nergens op natuurlijk.

Sowieso dat Fedor de grootste ooit is, wat een onzin van Anderson Silva
Fedor is the GOAT, einde discussie

Onderbouw je mening nu eens met argumenten, daarna praten we verder.

D1987
31-08-2011, 00:36
toch vind ik ook dat Harold Howard vaak in dit soort discussies wordt vergeten.

Lol x 4

Lionheart
31-08-2011, 01:16
Silva en Fedor beiden helden en beiden groots in een bepaalde periode in het MMA.

Als je ze dan toch zou moeten vergelijken qua prestaties en qua level van tegenstanders, dan heeft Silva toch een voordeel want Silva heeft tegen technisch meer geskilde tegenstanders gevochten dan Fedor. En het MMA is geëvolueerd en helaas is Fedor niet mee geëvolueerd en Silva wel..

Dat kan je ook uit de vechtstijl opmaken van beide vechters.

En Silva is nog steeds bezig met zijn opmars, daar waar Fedor zich weer op moet knokken.

D1987
31-08-2011, 07:47
Leuk en aardig, maar Silva is vaak de grotere en degene die meer reach heeft in zijn gevechten. Bij Fedor is dat volgens mij op Henderson na altijd niet het geval geweest. Voor mij is Fedor verder de onbetwiste GOAT omdat hij niet als een clown loopt te dansen en gewoon het gevecht aangaat, hoe dan ook. Niet afwachten en wegdraaien en dansen, ook als Fedor klappen krijgt zie je hem gewoon volop terug knokken, check Henderson en Antonio S.