PDA

View Full Version : Tyrone Spong considering MMA Debut



Slome
30-08-2011, 12:27
Kickboxing champ Tyrone Spong considering MMA debut, promises title run


Sick and tired of lay-and-pray? Tyrone Spong might just be your new favorite fighter.

The soon-to-be-26-year-old Dutch-Surinamese kickboxer, who opened his striking career unbeaten in his first 65 outings, may soon make the transition to mixed martial arts in the U.S.

http://www.5thround.com/wp-content/uploads/2011/08/TyroneSpongJaco.jpg

If (when) he does, Spong has one promise: You will be entertained.

"The American fans have shown me a lot of love and a lot of respect," Spong recently told: "They motivate me. It's guys like that help you keep pushing to get better. If I do come here to the U.S. to do MMA, I will entertain you. That's a promise."

Long a staple of the kickboxing scene, MMA fans recently took notice of the knockout artist after he defeated Ray Sefo in a K-1 bout this past October and then took a much-larger Alistair Overeem to a hard-fought decision in a December 2010 K-1 World Grand Prix quarterfinal contest.

http://cdn.bleacherreport.net/images_root/article/media_slots/photos/000/192/035/TyroneSpong3_original_crop_340x234.jpg?1314208155

Spong was then linked to former UFC champ Rashad Evans, who worked with the striking expert in preparation for a UFC 133 bout with Tito Ortiz. Spong said he took the time working with "The Blackzilians" to pick up a few groundfighting techniques in preparation for a potential move to MMA.

Spong hasn't made a firm commitment to switch over, but he said those around him are encouraging him to consider the shift.

"Everybody is very enthusiastic about it, so I'm just taking it one step at a time," Spong said. "I've had some big organizations offer me some stuff, but I don't know where my head is right now. I'm just orientating myself and taking it one step at time."

It's not the first time Spong has considered a move away from his core discipline. A few years back, Spong said he was offered a contract to box. But even then, he was toying with the idea of MMA. He ultimately elected to remain a kickboxer, but he said the confidence shown in him by some of boxing's elite proved to him that the sky was the limit when it came to his future.

http://cdn2.sbnation.com/entry_photo_images/1648703/spongcosmorashad_large.jpg

"The first time I thought about trying MMA was about five years ago," Spong said. "I came into the States and trained with Floyd Mayweather Sr. for almost three months in Las Vegas. Before I was there, I was in Miami and trained with the Gracies. They told me I should start thinking about MMA because I was picking up the ground game very quickly. At the same time, when I was working in Vegas, Floyd Sr. and Bob Arum wanted to offer me a three-year contract for boxing, only. At that moment, realized I know how to adjust.

"When I train, I pick up things very fast. I can do anything in fighting, in this game. It's just about how you adjust and how you utilize your abilities. At a certain level, it just comes down to how talented you are. I think I'm very talented, and I want to prove it."

Of course, Spong wouldn't be the first high-level striker to transition to MMA, and many have them have struggle to pick up both the submission techniques necessary to survive on the ground and the wrestling prowess necessary to keep the action on the feet.

Spong said he knows the transition won't be easy, but he also feels he possesses the necessary athletic ability and work ethic to take on an entirely new set of skills.

"I believe in myself, and I believe I can do everything," Spong said. "I'm blessed with some God-given abilities, and I think I have a good chance to be very successful in MMA. One big advantage I believe I have is my ability to adjust. I don't think other strikers who have tried MMA necessarily had that same ability. I think that will make the difference.

"You've got to adjust because it's another game. If you know the rules of the game, if you know how to play the game, then it's an easy game. Try to know the game and understand and adjust. You can't stand the same in a kickboxing fight or a boxing fight. It's an entirely different stance because you have to defend the takedown. I think I can make those adjustments."

Spong said he doesn't have any targeted date for his potential MMA debut. Instead, he's going to wrap up a few commitments in the kickboxing world and then evaluate his opportunities. He knows nothing will come easy, but then again, that's just the way he likes it.

http://worldredeye.com/wp-content/uploads/massupload/9186516-Evans,-Johnson,-&-Spong.jpg

"I like a challenge," Spong said. "Throughout my whole career, I have always searched for new challenges. That's why I moved up in weight, too. I started out as a welterweight. I was very small. I became champion. When I was champion of a weight division and couldn't find a challenger, I moved up. Now I'm world champion in six different weightclasses.

"I'm a nine-time world champion. The only thing missing for me was the K-1 heavyweight grand prix world title. I was very close last year. I fought a hell of a fight with Alistair Overeem. He beat me by decision.

http://mmastreamed.com/wp-content/uploads/mvbthumbs/img_31536_tyrone-spong-talks-rashad-evans-training-camp.jpg

"I'm looking forward to trying MMA. It is a challenge, for sure. It's MMA. It's not my thing. But I think I can master it and do it well."

In the meantime, Spong will split his time between his residence in Holland and in Florida with "The Blackzilians" of Imperial Athletics. But when he finally decided the time is right, Spon said he won't be happy until he's wearing MMA gold around his waist.

"Everything I do, I do it to be the best at it," Spong said. "If I compete, I don't think – I know for sure – that I will get a title for sure. Otherwise, it doesn't make sense for me to compete in a sport. Why should I compete in a sport if I don't want to be a champion? I want to be the best at it.

"If I do try MMA, I know I will get a title."

jeffrey1978
30-08-2011, 12:35
nice

Baske
30-08-2011, 12:43
Spong - AO de rematch alleen op MMA regels? Hij wist 't Ali moeilijk te maken op K1 regels?

XanaduNL
30-08-2011, 12:52
26 jaar pas :O
Dan kan hij er nog best wat moois van maken. :)

Mastenbroek
30-08-2011, 12:55
Spong - AO de rematch alleen op MMA regels? Hij wist 't Ali moeilijk te maken op K1 regels?


Ik denk niet dat die grote kans heeft. AO is zich pas later vol gaan richten op kickboksen en versloeg daarmee spong (Voornamelijk door zijn kracht maar toch) AO zit al veel langer in MMA dus dat wordt voor spong zeer lastig om van te winnen omdat AO hier en de kracht maar ook veel techniek heeft.

Ulis-E
30-08-2011, 12:59
hoop dat ie zich in amerika vol op ground game en worstelen stort..... en dat ie idd een prodigy is en alles heeeel snel oppikt..

ben benieuwd... da wordt dus een paar jaar ff voluit trainen en minder wedstrijden,,, niet dat we em nu zo vaak zien vechten :P

Mastenbroek
30-08-2011, 13:03
Idd hij moet zich eerst ff vol gaan richten op TD defense en ground game voordat die mee gaat doen in een grote organisatie anders wordt het zo'n afgang.

Redwhitewarrior
30-08-2011, 13:06
Ik ben eens benieuwd, er zit wel toekomst in als k dit weer zo lees

The Company
30-08-2011, 13:09
24/7 trainen op TDD en sub defence.

A-team
30-08-2011, 14:08
Wat moet hij anders, alleen daar zit op dit moment het grote geld!

rollermanskunk
30-08-2011, 14:13
Ik denk eerder dat het afhangt van de "K-1 ontwikkelingen" die binnenkort bekendgemaakt zullen worden. Als er geen business meer is in K-1 zal de move naar MMA noodzakelijk zijn.

marcelt
30-08-2011, 15:31
Ik denk eerder dat het afhangt van de "K-1 ontwikkelingen" die binnenkort bekendgemaakt zullen worden. Als er geen business meer is in K-1 zal de move naar MMA noodzakelijk zijn.

Lijkt mij ook , want dat was zijn uitdaging nog. Spong is nog wel jong, maar wel oud om nog toplevel bjj en worstelen te gaan halen lijkt mij. an de andere kant ben ik best nieuwsgierig wat hij gaat klaarmaken. Was hij maar de vorige keer, op zijn 21e begonnen met bjj en worstelen.

K-1sunstarr
30-08-2011, 16:34
Hij zou zich ook kunnen focussen tot het boksen, daar kan je heel goed ( in America ) je brood mee verdienen.

redjuh
30-08-2011, 16:46
denk dat ie het, als ie het gaat doen, als LHW moet proberen. hij is is geen natuurlijke zwaargewicht. Ander had hij 6 jaar geleden al niet meer onder de 93 kg moeten kunnen komen. Hij moest nu natuurlijk noodgedwongen spiermassa bijkweken ivm de beperkte gewichtsklassen in de K1.
hij weegt dan ook een hoop nu, maar het is niet zijn natuurlijke gewicht dat bij zijn lichaamsbouw en botstructuur hoort.

Biiyen
30-08-2011, 17:01
Ik gun het hem van harte, Crop Cop had het kunstje ook snelopgepikt en wist zich meer dan te redden met take down defence.

Ulis-E
30-08-2011, 17:13
denk dat ie het, als ie het gaat doen, als LHW moet proberen. hij is is geen natuurlijke zwaargewicht. Ander had hij 6 jaar geleden al niet meer onder de 93 kg moeten kunnen komen. Hij moest nu natuurlijk noodgedwongen spiermassa bijkweken ivm de beperkte gewichtsklassen in de K1.
hij weegt dan ook een hoop nu, maar het is niet zijn natuurlijke gewicht dat bij zijn lichaamsbouw en botstructuur hoort.


pfff als ik zijn bouw zie met rashad ernaast een echte LHW zie je het verschil wel... misschien zelfs beter om het op MW te proberen..

Ulis-E
30-08-2011, 17:17
Ik gun het hem van harte, Crop Cop had het kunstje ook snelopgepikt en wist zich meer dan te redden met take down defence.

mmm weennie, amerikaanse worstel cultuur/ kooi constructie/ geen knieeen & trappen naar het hoofd op de grond -> weet bijna zeker dat tyrone het nog een stuk lastiger gaat krijgen dan Cro Cop destijds met zn overstap naar MMA .. hoop dat ie dit serieus aanpakt ... en dat ie ook veel pure grappling partijen gaat draaien

redjuh
30-08-2011, 17:25
pfff als ik zijn bouw zie met rashad ernaast een echte LHW zie je het verschil wel... misschien zelfs beter om het op MW te proberen..

LHW kan prima, Tyrone is een kop groter dan Rashad. lengte weegt meer dan breedte. je ziet het voornamelijk aan de breedte van de knieen en ellebogen, polsen en het onderste deel van het scheenbeen en laatste stuk van de arm (voor je pols).
dit geldt icm met een bepaalde lengte, die natuurlijk ook erg bepalend is.

ik bedoel met lichaamsbouw niet de spiermassa.

Ulis-E
30-08-2011, 18:00
LHW kan prima, Tyrone is een kop groter dan Rashad. lengte weegt meer dan breedte. je ziet het voornamelijk aan de breedte van de knieen en ellebogen, polsen en het onderste deel van het scheenbeen en laatste stuk van de arm (voor je pols).
dit geldt icm met een bepaalde lengte, die natuurlijk ook erg bepalend is.

ik bedoel met lichaamsbouw niet de spiermassa.

noujah, een kop is wel erg veel, denk hooguit een paar centimeter als je ze zo naast elkaar ziet staan.. kijk naar de koning van de 85 klasse: anderson silva is lang en slank gebouwd... en haalt de 85 kg, komt volgens mij zelfs van de 75 kg klasse...

Tyrone atletisch en sterk gebouwd maar ook lang en slank.. door het bulken kwam ie op heavyweight omdat daar nou eenmaal het geld zat... echter zonder al die extra spiermassa denk ik dat ie nu wel zo rond de 90+ kg zou zitten ? (toegegeven laatste keer dat ik em 'live' zag stond een partij gepland op 85 kg)

een amerikaanse weightcut eroverheen en je zit zo op MW

redjuh
30-08-2011, 18:47
noujah, een kop is wel erg veel, denk hooguit een paar centimeter als je ze zo naast elkaar ziet staan.. kijk naar de koning van de 85 klasse: anderson silva is lang en slank gebouwd... en haalt de 85 kg, komt volgens mij zelfs van de 75 kg klasse...

Tyrone atletisch en sterk gebouwd maar ook lang en slank.. door het bulken kwam ie op heavyweight omdat daar nou eenmaal het geld zat... echter zonder al die extra spiermassa denk ik dat ie nu wel zo rond de 90+ kg zou zitten ? (toegegeven laatste keer dat ik em 'live' zag stond een partij gepland op 85 kg)

een amerikaanse weightcut eroverheen en je zit zo op MW

andersson silva is 1.90/1.92m
die haalt de 185 al niet meer als naar een halter kijkt

lopez86
30-08-2011, 18:47
noujah, een kop is wel erg veel, denk hooguit een paar centimeter als je ze zo naast elkaar ziet staan.. kijk naar de koning van de 85 klasse: anderson silva is lang en slank gebouwd... en haalt de 85 kg, komt volgens mij zelfs van de 75 kg klasse...

Tyrone atletisch en sterk gebouwd maar ook lang en slank.. door het bulken kwam ie op heavyweight omdat daar nou eenmaal het geld zat... echter zonder al die extra spiermassa denk ik dat ie nu wel zo rond de 90+ kg zou zitten ? (toegegeven laatste keer dat ik em 'live' zag stond een partij gepland op 85 kg)

een amerikaanse weightcut eroverheen en je zit zo op MW

x2

123trisweat
30-08-2011, 19:55
hmm, zie Tyrone spong echt niet als top contender vs Jon Bones Jones. 9 v/d 10 MMA partijen zijn voor jones. Maar ja als Tyrone stiekem prodigy bloed heeft ....tja..........

The Bulldog
30-08-2011, 23:30
hmmmm Spong is een mkeesterlijke kick bokser...imo de beste van de laatste jaren...(al was HW tot nu toe wat moeilijker)

maar vind hem wel erug zeker doen over zijn mma mogelijkheden....

ik gun hem van harte dat ie een kans krijgt en verzilverd....

ReZp
30-08-2011, 23:47
Ik denk niet dat die grote kans heeft. AO is zich pas later vol gaan richten op kickboksen en versloeg daarmee spong (Voornamelijk door zijn kracht maar toch) AO zit al veel langer in MMA dus dat wordt voor spong zeer lastig om van te winnen omdat AO hier en de kracht maar ook veel techniek heeft.

AO is begonnen met kickboksen.Later MMA

redjuh
30-08-2011, 23:50
ja maar op zijn 18e had overeem die kleine handschoentjes al gevonden

Kemal
31-08-2011, 09:16
Ben erg benieuwd wil hem wel eens in actie zien, Spong ziet er trouwens ook goed uit

Strange Cutbean
31-08-2011, 10:19
Ik denk dat het best heel goed kan gaan met Tyrone als hij in de VS blijft trainen. Daar kan hij zich zo focussen en lopen zulke goede grondvechters rond om mee te rollen. En de een pakt het grondgevecht nu eenmaal makkelijker op dan de ander. Misschien is Tyrone wel de een. Zolang hij 'de grond' serieus neemt en hij zich de tijd geeft om zich voor te bereiden geef ik hem een goede kans. Ook tegen AO (op den duur).

Tony Galento
31-08-2011, 11:15
Ik denk dat het best heel goed kan gaan met Tyrone als hij in de VS blijft trainen. Daar kan hij zich zo focussen en lopen zulke goede grondvechters rond om mee te rollen. En de een pakt het grondgevecht nu eenmaal makkelijker op dan de ander. Misschien is Tyrone wel de een. Zolang hij 'de grond' serieus neemt en hij zich de tijd geeft om zich voor te bereiden geef ik hem een goede kans. Ook tegen AO (op den duur).


als je vriendjes bent met mo lawal en rashad evans komt dat rollen wel goed denk ik.

Strange Cutbean
31-08-2011, 11:42
als je vriendjes bent met mo lawal en rashad evans komt dat rollen wel goed denk ik.

Ik bedoel maar!

El Bambino
31-08-2011, 11:57
Slimme zet van Spong, K1 is verleden tijd en er zit geen toekomst meer in.
Spong is nog jong en erg getalanteerd, enigste wat ie hoeft te doen is blijven staan tegen de top worstelars en we hebben een nieuwe champ!

Tony
31-08-2011, 12:55
enigste wat ie hoeft te doen is blijven staan tegen de top worstelars

Laat dat nu juist een significante eigenschap zijn die Spong (nog) niet beheerst. (althans, niet getest bij mijn weten)

Mastenbroek
31-08-2011, 19:29
enigste wat ie hoeft te doen is blijven staan tegen de top worstelars en we hebben een nieuwe champ!

Zo klinkt het wel heel makkelijk :P

Duurt denk zeker wel paar jaar voordat spong dat goed onder de knie heeft!

Pansier
31-08-2011, 22:41
Je kan precies hetzelfde zeggen bij de worstelaars... Als hij hem neer krijgt dan... Denk dat dat ook eerder het geval gaat worden.

gek
31-08-2011, 22:45
Nou, ik weet het niet..... het bokswerk is toch wel hele andere koek met die kleine handschoentjes.
Vooral de dekking lijkt me een stuk lastiger, toch?

Ik ben bang dat Tyrone niet weet wat hem overkomt als hij een tik aan de bats krijgt met die kleine handschoenen.
Atletisch is hij natuurlijk wel en tallent voor vechtsport, jong, ik hoop echt dat het wat gaat worden!

SnerkeL
01-09-2011, 00:30
op k-1 gebied (heavyweight) heeft ie t laatste jaar al flinke stappen in de goede richting gezet, hoop dat hij nog k-1 champ wordt, maar de stap zat er wel aan te komen.. in mma zit toch het geld en hij is ontzettend leergierig! ik denk dat hij het nog ver kan schoppen.. en hij kan nu kiezen voor LHW of HW!

Chane
01-09-2011, 09:33
Ik denk dat het wel een juiste keuze is van Spong als hij daadwerkelijk op MMA overgaat.
Dat is toch wel DE vechtsport van het moment (en de komende jaren denk ik). Daar zit de roem en t geld.

Geen flauw idee hoe hij het er vanaf zal brengen, maar ik juich het toe :)
Staand maakt hij het echt iedereen erg moeilijk natuurlijk.

Ulis-E
01-09-2011, 09:33
andersson silva is 1.90/1.92m
die haalt de 185 al niet meer als naar een halter kijkt


dus? Spong is volgens mij ook zo rond de 1.90 ... zag er iig uit alsof ie op gelijke hoogte staat met Hoost, ook van die lengte..

en Silva traint net zoals elke moderne atleet echt wel met gewichten en andere conditionerings programma's... het geloof dat je niet met te veel weerstand kunt trainen omdat je ' te zwaar' of 'te sloom' zou worden stamt echt nog uit het stenen tijdperk aka de oud hollandsche kickboks cultuur

The Bulldog
01-09-2011, 10:20
ehmmmmm....als jij op een randje van haalbaar gewicht zit...heeft kirachttrainen echt wel invloed....

dat heeft niks met oude kickbokscultuur te maken.....

superfreak
01-09-2011, 11:47
Tyrone moet inderdaad aan worsteltechnieken werken. Gewoon gaan vechten op LHW dan is hij sneller en kunnen we mogelijk iets van de oude tyrone terug zien. Voor BJJ moet je het naar mijn mening simpel houden. Gewoon leren controleren op de grond. neutraliseren en hip escapes bij het leven. Ingewikkelde submissions komen later wel.

Slome
01-09-2011, 14:42
15miljoen bondcoaches van het nederlands elftal is er niets bij... haha.. War Tyrone..

Ulis-E
01-09-2011, 15:39
ehmmmmm....als jij op een randje van haalbaar gewicht zit...heeft kirachttrainen echt wel invloed....

dat heeft niks met oude kickbokscultuur te maken.....

tuurlijk heeft 't invloed, maar 't gaat ook om het soort training en begeleiding in voedsel etc... vaak valt daar nog wel een en ander in aan te passen.. iets waar ze in amerika, denk ik, al een stuk verder mee zijn.. vooral vanuit de worstel cultuur met hun crazy weightcuts... het zal niet zo heel gezond zijn maar goed, je gewicht haal je wel... dan zit tyrone wel goed als ie met rashad evans en king mo traint...