PDA

View Full Version : Boksen onder de loep - daar gaan we weer...



ijsblok
06-09-2011, 21:32
Boksen onder de loep | Spitsnieuws (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/09/boksen-onder-de-loep)

Boksen onder de loep

De Gezondheidsraad gaat opnieuw aandacht vragen voor het risico op hersenletsel bij sporten als boksen en voetbal, zo laat de raad aan Sp!ts weten. „Het is een actueel onderwerp, gezien de signalen uit het veld, dus zullen wij dit onder de aandacht brengen van het ministerie van VWS”, aldus Anneke Wijbenga, algemeen secretaris van de Gezondheidsraad.
Dementie
Zo’n 40 tot 80 procent van de profboksers krijgt hersenletsel, zoals dementie, Parkinson en andere chronische hersenaandoeningen, aldus de raad. Om die reden pleitte de raad al in 2003 onder andere voor een algemeen verbod op professioneel boksen, en een verbod op wedstrijden onder de 16 jaar. Dat is tot op heden nog niet uitgevoerd. Ook amateurs lopen gevaar op hersenletsel, al is het risico iets kleiner doordat zij vechten met hoofdbescherming. Een bokshelm biedt echter onvoldoende bescherming voor de hersenen, volgens de raad.
Sportartsen staan in principe achter dit boksverbod met hun weigering te assisteren bij bokswedstrijden. „We werken niet mee aan een sport waar je een ander opzettelijk schade toebrengt”, zegt directeur Anja Bruinsma van de Vereniging voor Sportgeneeskunde, die 450 artsen telt.
Al hebben zij zich volgens Bruinsma nog niet officieel voor een boksverbod uitgesproken, de vraag voor medische assistentie bij zowel amateur- als professionele (kick-)bokswedstrijden wijst elk lid altijd af. „Dit moet geen arts willen”, zegt Bruinsma.
Hersenletsel
Ook vanwege de gezondheidskosten die hersenletsel met zich meebrengt, zegt Guus Schrijvers, hoogleraar Public Health van het UMC Utrecht. Hij pleit deze week ook voor een boksverbod. „In een tijd waarin iedereen wordt aangespoord goed op zijn gezondheid te letten gezien de medische kosten zouden mensen zichzelf niet opzettelijk moeten beschadigen.”
Een oude discussie, vindt Rinze van der Meer, van Prof Boksen Nederland, die toeziet op medische keuringen van tientallen professionele boksers. Volgens hem zijn de regels in de ring veel strenger geworden de afgelopen jaren. „Er zijn zeker risico’s aan boksen verbonden, maar die maak je aanvaardbaar door de regels zo streng mogelijk te maken. Dan kun je de risico’s vergelijken met verkeersongelukken. Ik zie er niet veel heil in om deze discussie weer aan te zwengelen”, zegt Van der Meer, tot vorig jaar bestuurslid van de Europese boksbond. Overigens valt een groep boksers, zoals kickboksers en freefighters buiten deze medische controles.

Kemal
06-09-2011, 21:52
pfff ben benieuwd wat er nu weer uitgaat komen...

Ronald
06-09-2011, 21:56
Het is een actueel onderwerp...
LOL... zeker teveel klappen op z'n kop gehad ;)

Jeru
06-09-2011, 21:58
Las het vanochtend ook in de Spits.... dit heerschap loopt in een aantal decennia achter volgens mij ;)

ChingChong
06-09-2011, 22:56
Ik zie het probleem niet. Hersenletsel of niet, deze mensen functioneren goed in deze maatschappij. En het is hun eigen keuze om profbokser te worden.

blackadder
06-09-2011, 23:10
Het is een actueel onderwerp...Zeker gezien het grote aantal profboksers wat Nederland rijk is...
Ach ja. Elk jaar pleit een gezondheids raad ergens ter wereld voor een verbod op boksen. En dreigen artsen hun hypocritische meineed te breken door hulp aan, eventueel, behoeftigen te weigeren voordat er zelfs maar wat is gebeurt. Niks nieuws onder de zon...eeh regenwolken.

Fyodor
06-09-2011, 23:14
Boksen onder de loep | Spitsnieuws (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/09/boksen-onder-de-loep)

Sportartsen staan in principe achter dit boksverbod met hun weigering te assisteren bij bokswedstrijden. „We werken niet mee aan een sport waar je een ander opzettelijk schade toebrengt”, zegt directeur Anja Bruinsma van de Vereniging voor Sportgeneeskunde, die 450 artsen telt.
Al hebben zij zich volgens Bruinsma nog niet officieel voor een boksverbod uitgesproken, de vraag voor medische assistentie bij zowel amateur- als professionele (kick-)bokswedstrijden wijst elk lid altijd af. „Dit moet geen arts willen”, zegt Bruinsma.

Ik dacht dat een arts de plicht heeft om iemand altijd medisch te helpen, ongeacht of dit bijvoorbeeld een moordenaar is of niet? ;)



Hij pleit deze week ook voor een boksverbod. „In een tijd waarin iedereen wordt aangespoord goed op zijn gezondheid te letten gezien de medische kosten zouden mensen zichzelf niet opzettelijk moeten beschadigen.”
Hypocriet geneuzel, schaf dan gelijk tig andere sporten ook af... Zaalvoetbal zorgt bijvoorbeeld toch voor de meeste sportblessures?

ijsbier
06-09-2011, 23:18
40 tot 80 % ; wat moet je met zulk waardeloos cijferwerk

Facade
07-09-2011, 09:49
scherp ijsbier. Ik vind het een beetje truttig allemaal. Als het aan hun ligt kunnen we beter met z'n allen thuis tv gaan kijken lijkt het. Maarja misschien beschadig je dan wel opzettelijk je ogen en wordt je alweer niet geholpen.

verbod tot 16 jaar ben ik overigens wel voor.

JeMalleMoer
07-09-2011, 10:03
"Hij pleit deze week ook voor een boksverbod. „In een tijd waarin iedereen wordt aangespoord goed op zijn gezondheid te letten gezien de medische kosten zouden mensen zichzelf niet opzettelijk moeten beschadigen.”

Dan kan je net zo goed elke sport verbieden.

Pansier
07-09-2011, 14:00
Een profbokser heeft toch ook zo zijn rol in de maatschappij? :confused:

YoMarK
07-09-2011, 14:38
40 tot 80 % ; wat moet je met zulk waardeloos cijferwerk
Precies wat ik dacht.

STERKE JERKE
07-09-2011, 14:57
Als dit er doorheen komt dan is Kickboksen het volgende op het menu.

blackadder
07-09-2011, 14:59
Als dit er doorheen komt dan is Kickboksen het volgende op het menu.
In Zweden en Noorwegen is prof boxen en amateur boxen ook verboden maar kickboxen mag wel gewoon.

de Stiep
07-09-2011, 15:16
40 tot 80 % ; wat moet je met zulk waardeloos cijferwerk

Goh. Eindelijk weet ik nu waarom 40 tot 80 % van mijn vrienden bazelend rondloopt. Pfffffff wat een onzingetallen.
Zou wel eens willen weten op welk onderzoek deze cijfers zijn gebaseerd en van welk jaar.
"Oké....ik heb 8 boksers gesproken en 6 gaven aan regelmatig hoofpijn te hebben, kleine paarse muizen te zien rondrennen en te kwijlen bij het eten van spareribs. Eigenlijk te stom voor woorden dat wij hier nog op reageren !

Bobson
07-09-2011, 15:35
Blijkbaar hebben de mensen van die "Gezondheidsraad" erg weinig te doen. Nu heeft een stagiair de zolder opgeruimd en een stoffig artikel gevonden. Iedereen blij, want nu kunnen ze lawaai maken en de schijn van bestaansrecht ophouden.

Natuurlijk zijn er tig activiteiten te noemen waar een risico aan zit. Ze allemaal verbieden is natuurlijk onzinnig. Straks ontdekt zo'n flippo hoeveel mensen er uitglijden in de badkamer en willen ze een verbod op douchen. Dat komt dan samen met het verbod op traplopen en de straat oversteken.

Zucht... wat een land.

Anton09
07-09-2011, 22:13
Wat zijn dat voor lulletjes rozenwater dat ze niet willen "meewerken aan een sport waarbij je elkaar opzettelijk schade toebrengt"? De noble art of self defense is duidelijk niet besteed aan deze geleerde heren en dames. Die vinden waarschijnlijk hockey helemaal het einde...

T15Boxing
07-09-2011, 22:27
Boksen is nou eenmaal een sport met veel risico's en zeer onvoorspelbaar. Je hebt mensen als Jake Lamotta die 20 to 30 jaar in honderd+ partijen keiharde klappen op hun hoofd krijgen en na pension totaal geen hersenbeschadiging vertonen, en dan anderen die perfecte verdediging hadden en niet zoveel gevechten in hun carriere maar later toch problemen kregen. Iedereen wilt boksen, zelfs alleen sparren moet weten wat de risico is en dan is er niks aan de hand.

blackadder
07-09-2011, 22:34
Misschien kan zich de gezondheidsraad eens over de gevaren van het sterven buigen. Dat schijnt zelfs dodelijk te kunnen zijn. Niet echt gezond dus.