PDA

View Full Version : Jullie hulp nodig voor studie opdracht!!



Pahlavan
15-09-2011, 18:55
Beste forumbroeders,

Ik doe de minor Strategische Sportmanagement aan de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen en we hebben nu de volgende opdracht gekregen:
we moeten een innovatief concept bedenken en uitvoeren met als doel de sportparticipatie binnen Nederland te vergroten.
Aangezien ik dus een vechtsportliefhebber ben, heb ik samen met mijn groepje besloten om vechtsport (kickboksen) als sport te nemen en daar iets mee te doen.

De nadruk bij deze opdracht ligt op het innovatieve ervan. er is bijvoorbeeld al eens een campage opgericht (tijd voor vechtsport) om allochtone jongeren door middel van vechtsporten aan het bewegen te krijgen etc. wij moeten dus met een nieuw concept zien te komen. Een voorbeeld die mijn docent gaf (die wij overigens niet gaan gebruiken) is een kickboks-bus die bij scholen langsgaat on clinics te geven. persoonlijk vind ik dit een slecht idee maar ik noem dit als voorbeeld om een beeld te schetsen over iets wat innovatief is.

Mijn vraag is dus aan jullie, of jullie misschien goede/innovatieve suggesties en/of tips hebben zodat wij een goed project op kunnen starten.
Alles suggesties en tips zijn welkom!

Alvast bedankt broeders :thup:

Mauro
15-09-2011, 19:12
Moeilijk man, ga ik ns over nadenken.

Pahlavan
15-09-2011, 19:14
Moeilijk man, ga ik ns over nadenken.

thanks man, stel het op prijs

Mauro
15-09-2011, 19:17
Het is dus concept bedenken én uitvoeren.....dus het mag niet te duur zijn ?
(kickboxbus is ook prijzig)

Kemal
15-09-2011, 19:20
Mooi zou bijvoorbeeld zijn een concept zoals schooljudo , met een vakdocent die in dit geval langs scholen gaat om uitleg te geven over het kickboksen ,in de ruimste zin des woords

Succes!

Pahlavan
15-09-2011, 19:24
Het is dus concept bedenken én uitvoeren.....dus het mag niet te duur zijn ?
(kickboxbus is ook prijzig)

het liefst moet het idd uitvoerbaar zijn. kijk volgens mijn docent slaagt er ieder jaar van de 10 projecten maar eentje... de rest kan niet goed worden uitgevoerd. maar het is wel de bedoeling dat we het plan schrijven met de intentie dat het uitvoerbaar moet kunnen zijn. mocht het niet door ons uitvoerbaar kunnen zijn, dan zouden we het bijvoorbeeld kunnen voorleggen bij de gemeente of iets dergelijks

ff korte achtergrond info en aanleiding voor deze opdracht: Nederland wil graag in 2028 de Olympische Spelen hier houden... en daarom hebben ze een Olympisch plan geschreven. een van hun doelstellingen is om de sportparticipatie binnen Nederland naar 75% te kunnen krijgen. er moet dus landelijk veel aandacht worden besteed aan het starten van projecten en het bouwen van sportaccomodaties om deze doelstelling te kunnen behalen. daar speelt onze opdracht dus ook op in

Pahlavan
15-09-2011, 19:28
Mooi zou bijvoorbeeld zijn een concept zoals schooljudo , met een vakdocent die in dit geval langs scholen gaat om uitleg te geven over het kickboksen ,in de ruimste zin des woords

Succes!

ik heb hier zelf ook aan zitten denken... dan moeten we de hulp inschakelen van een paar goede kickboksers (hebben we in nederland gelukkig genoeg van lol) die langs scholen kunnen gaan en uitleg kunnen geven over de voordelen van vechtsporten en met name ook welke voordelen het heeft op sociaal-maatschappelijk niveau. alleen het lastige is dus om scholen zo ver te krijgen om hier aan mee te willen werken.

thanks voor je inbreng iig! appreciate it

Mauro
15-09-2011, 19:39
Ik weet dat er op de school van mn zoon in groep 8 een soort weerbaarheidworkshops worden gegeven, en het gaat dan idd om kickboxen.

Bromios
15-09-2011, 23:15
IK had vroeger van bijvoorbeeld schermclub en gymnastiekvereniging een paar gymlessen. Die namen dan een paar weken de gymles over.

basblue
15-09-2011, 23:18
Misschien kan je het (sparren bij) kickboksen gebruiken als methode voor scholieren/studenten om zichzelf beter te leren kennen. Omdat een goed potje sparren in mijn ogen heeft te maken met "samen werken" aan het verbeteren van elkaars individuele technieken etc etc en daarvoor een basis van wederzijds vertrouwen nodig is en een dosis zelfkennis (hoe reageer ik op angst, macht ed), is het een prima middel voor een thema als "wie ben ik....". Iedereen staat anders in zo'n rondje kickboksen. Wat mooi zou zijn is dat je naar aanleiding van zo'n workshop kickboksen een soort competentieprofiel van iemand zou kunnen geven (veel literatuur over beschikbaar en dus een theoretisch kader...), om vervolgens een koppeling te maken naar sterke en zwakke eigenschappen. Die natuurlijk weer te ontwikkelen zijn in de rest van de studie. De cirkel is rond, toch?

Zo maar een idee, succes!

Sadix
16-09-2011, 12:17
Je kan naar mijn kickboks project gaan kijken. Kinderen belonen voor sport dmv hw controle, rapporten controle, sociale controle en voor jongeren met hun opzoek naar school, stage en of werk.

De aandacht die ze buiten de mat krijgen, verdienen ze zelf door hard op de mat te werken.

Pahlavan
16-09-2011, 15:12
Je kan naar mijn kickboks project gaan kijken. Kinderen belonen voor sport dmv hw controle, rapporten controle, sociale controle en voor jongeren met hun opzoek naar school, stage en of werk.

De aandacht die ze buiten de mat krijgen, verdienen ze zelf door hard op de mat te werken.

goed punt.. zal het zeker in de groep gooien en kijken wat de rest er van vindt!

Pahlavan
16-09-2011, 15:12
thanks voor de suggesties to zover mannen... maar please keep 'em coming!

Bagheera
16-09-2011, 18:51
innovatief zou het gebruik van virtual reality binnen de trainingen zijn. Je kunt de trainingen schematisch opstellen en je kunt alvast de tegenstander erin zetten. Ik denk aan moving floor en hud's. Helaas niet haalbaar als prototype...


Later: Fuck even gegoogled en het is er fucking al :(
http://www.youtube.com/watch?v=clks-YRmqMY

Laat mijn bijdrage maar, ga wel weer koffie drinken....

Pahlavan
17-09-2011, 11:14
ttt

(kan deze thread niet een dagje in het mma forum komen te staan?! hoopte namelijk op iets meer responses)

Mauro
17-09-2011, 11:26
ttt
Voor de support...een goed idee heb ik nog niet....

Pansier
17-09-2011, 11:32
Misschien kan je het (sparren bij) kickboksen gebruiken als methode voor scholieren/studenten om zichzelf beter te leren kennen. Omdat een goed potje sparren in mijn ogen heeft te maken met "samen werken" aan het verbeteren van elkaars individuele technieken etc etc en daarvoor een basis van wederzijds vertrouwen nodig is en een dosis zelfkennis (hoe reageer ik op angst, macht ed), is het een prima middel voor een thema als "wie ben ik....". Iedereen staat anders in zo'n rondje kickboksen. Wat mooi zou zijn is dat je naar aanleiding van zo'n workshop kickboksen een soort competentieprofiel van iemand zou kunnen geven (veel literatuur over beschikbaar en dus een theoretisch kader...), om vervolgens een koppeling te maken naar sterke en zwakke eigenschappen. Die natuurlijk weer te ontwikkelen zijn in de rest van de studie. De cirkel is rond, toch?

Zo maar een idee, succes!

Leuk idee, maar voordat je ze kan laten sparren moeten ze de basis technieken wel onder de knie hebben.

Pahlavan
17-09-2011, 11:39
ttt
Voor de support...een goed idee heb ik nog niet....

thanks man

Pahlavan
18-09-2011, 10:48
ttt

Bromios
18-09-2011, 13:23
Combineer gym lessen op scholen met discussies tijdens maatschappijleer om de vooroordelen over vechtsporten weg te nemen.

Dus laat de klas de vooroordelen opnoemen en de voor en nadelen van kickboxen en ga daar over in discussie met ze.

Kemal
18-09-2011, 13:35
ttt

(kan deze thread niet een dagje in het mma forum komen te staan?! hoopte namelijk op iets meer responses)

Done ;)

Succes!

Pahlavan
18-09-2011, 13:35
thanks guys, keep 'em coming. ik heb morgen een bijeenkomst met mijn projectgroepje en ik zal al jullie suggesties met ze bespreken! dus hoe meer hoe beter.

ps: thanks kemal!

Neivra
18-09-2011, 13:49
Een voorbeeld die mijn docent gaf (die wij overigens niet gaan gebruiken) is een kickboks-bus die bij scholen langsgaat on clinics te geven. persoonlijk vind ik dit een slecht idee


Oke, je vind de bus een slecht idee, maar waarom? Met een beetje uitleg weet ik (wij) wellicht waar we verder aan moeten denken.

Pahlavan
18-09-2011, 14:00
Oke, je vind de bus een slecht idee, maar waarom? Met een beetje uitleg weet ik (wij) wellicht waar we verder aan moeten denken.

nou ten eerste (zoals iemand anders ergens in deze thread al zei) lijkt het mij nogal duur om zoiets te realiseren... bovendien heb ik twijfels bij hoe succesvol zoiets kan zijn..
er bestaan gezondheidsbussen die ergens naar toe rijden en waar mensen vervolgens gratis in zo'n bus hun gezondheid kunnen laten testen etc etc... maar hoe zou dat met zo'n kickboksbus moeten gaan? wordt er bij zo'n bus kickboksles gegeven of wat? en zal dat mensen wel aanspreken? ik ben daar dus niet zo zeker van...
maar als jullie er anders over nadenken hoor ik het graag

Vuroja
18-09-2011, 17:26
Ik denk dat je eerst je groepje en docent moet vertellen dat het bij kickbox iets anders ligt dan andere sporten. Het is niet zoals een potje voetballen of tennissen. De groep moet in zijn geheel meer geconcentreerd zijn, voor dat er ongelukken gebeuren.

Daar buiten is het ook moeilijker om mensen te overtuigen dat het ''goed'' is om zo een clinic te organiseren. Dus je zou VEEL promotiewerk moeten verrichten voordat je een kans maakt.

Dus als innovatief idee denk ik dat je eerst een ''spokesman'' zou moeten sturen naar de desbetreffende groep, om zo een beeld/idee te geven van wat er gaat gebeuren en wat ze kunnen verwachten.
En daarna de kickbox les(sen) verzorgen.
Een idee voor de lessen is misschien meerdere trainers voor 1 groep te nemen, waarbij ze in kleine groepjes worden opgedeeld, en dan kleine trainingen volgen zoals: zaktraining, pads, combinaties etc.

En dan achteraf (hoeft niet gelijk na de les) een evaluatie van de les, en wat ze ervan hebben geleerd. En of het aan hun verwachtingen heeft voldaan (de verwachtingen die gecreëerd zijn na het eerste gesprek).

Verder denk ik niet dat je heel innovatief kunt zijn met sporten zoals kickbox, omdat niet veel mensen het leuk vinden om zomaar klappen te krijgen (dit is natuurlijk hoe zij het zien).
Dus als je ''onverwacht'' binnenkomt zullen de meeste mensen dat niet echt waarderen. In tegenstelling tot een bekende voetballer die wel zomaar met een voetbal een willekeurig lokaal kan binnenstappen.

Ik denk dat als je het zo naar je docent brengt hij er ook meer begrip voor zal hebben, dat je mogelijkheden met kickbox beperkt zijn.

Hopelijk heb je er iets aan succes, en laat maar weten hoe het verloopt/ is verlopen

CainUFC
19-09-2011, 18:35
Nodig een klas uit na een introductieles, voor een kickboks gala of training van zowel jongere als oudere sporters. Leg ze uit dat er veel diciplinie nodig is om ergens goed in te worden. Je ziet al vrij snel wie er interesse heeft in de sport en wie niet.