PDA

View Full Version : R1N in gesprek met: Tom Wesselink



Richelieu
08-10-2011, 20:35
http://img854.imageshack.us/img854/1562/fototv.jpg

Round1Network.com interview: Tom Wesselink
R1N in gesprek met Tom Wesselink; (http://www.round1network.com/news/R1N-In-Gesprek-Met-Tom-Wesselink.html)

Gesprek: Hans Loeffen
Tekst: Youri Loeffen

5 oktober 2011 te Arnhem,

R1N ontmoet in Arnhem één van Nederlands beste ringspeakers, Tom ‘The Voice’ Wesselink. Tom Wesselink is ook medeoprichter en bedenker van Beast of the East en FiteSelektor.

“Mijn kwaliteit ligt in het feit dat ik al twintig jaar in de vechtsport zit”

“Ongeveer tien jaar geleden ben ik met Faldir en Tijani Chahbari begonnen met de eerste editie van ‘Beast of the East’. Om destijds kosten te besparen hadden we ervoor gekozen dat ik als ringspeaker zou fungeren. Klaarblijkelijk deed ik dat boven verwachting, want ik werd al snel gevraagd door andere promotors. Ik denk vooral dat mijn kwaliteit ligt in het feit dat ik al twintig jaar in de vechtsport zit en dus precies begrijp en weet waar deze sport over gaat.”

http://www.round1network.com/i.php?f=round1-tom-wesselink.jpg

“Het idee “FiteSelektor” is ontstaan in een bunker tijdens een mortieraanval in Bagdad”

“Voor mijn werk als beroepsmilitair zat ik in 2004 in Bagdad, Irak. Tijdens een mortieraanval vluchtte ik met andere mensen een bunker in. Onder één van deze mensen bleek ook een Nederlander te zijn namelijk Corné. Als je onder vuur ligt, kom je toch sneller bij elkaar. Corné vertelde dat hij een bedrijf in Dubai had. Ik vertelde over ‘Beast of the East’ en vechtsport in het algemeen. Corné raakte erg geïnteresseerd en zag als zakenman brood in de vechtsport. Zo is het allemaal met FiteSelektor begonnen.”

http://www.round1network.com/i.php?f=round1-tom-wesselink-fiteselektor.jpg

R1N: FiteSelektor kwam toch pas veel later?

“Ja, dat klopt. Na de eerste ontmoeting in de “Green Zone” van Bagdad, zijn we elkaar uit het oog verloren en vreemd genoeg kwamen we elkaar een jaar later weer tegen in Koeweit. Toen was het voor ons duidelijk, dit kon geen toeval zijn. Doorpakken, werd ons motto. Kort daarna hebben we in Nederland afgesproken. Hier hebben we uren gepraat over een nieuw concept over de FiteSelektor. Zo is de uitvoering van FiteSelektor ontstaan."

http://www.round1network.com/i.php?f=round1-tom-wesselink-kaman.jpg

“Your fate is in my hands”

“Acht vechters worden geselecteerd, aan ieder van hen wordt een nummer gekoppeld van 1 tot en met 8. Het publiek en de kijkers thuis kunnen mee participeren in de matchmaking door middel van sms.”

R1N: Waarom hebben jullie FiteSelektor in Dubai opgestart?

“Dat is een goede vraag. Zakelijk gezien moesten we een geheel onbekend concept op de markt brengen. Ik denk als we gekozen hadden voor bijvoorbeeld Arnhem of Zutphen, met alle respect, je niet de wereldwijde dekking die je krijgt in Dubai. Dubai had destijds een geweldige naam en was de perfecte plek om FiteSelektor te lanceren.”

R1N: Was het een succes in Dubai?

“Tja, wat zal ik zeggen. De juryleden en de investeerders kwamen uit Nederland, de vechters kwamen voor een deel uit Nederland. Van allemaal heb ik te horen gekregen dat ze veel hebben meegemaakt op vechtsport gebied maar dit nog nooit. FiteSelektor is eigenlijk een super concept dat nog door moet breken.”

R1N: En wanneer moet deze doorbraak dan komen?

“We zijn tegen een aantal zaken aangelopen. Het zijn hele simpele dingen die te maken hebben met het systeem FiteSelektor. Als je de vertaalslag maakt naar Idols, waarbij ook het publiek bepaalt wie er mogelijk wint, dan zie je dat mensen alleen willen sms’en/stemmen als ze de mensen ook kennen. In Dubai was dit niet het geval. Onze zaak was dus om de vechters bekend te maken bij het stemmend publiek. Daarvoor leek ons maar één oplossing namelijk een realityshow. Een realityshow waar je voor weinig geld veel publiek kon bereiken en waar zeker de UFC nog niet zou komen. De ideale oplossing hiervoor was Pakistan. Hier wonen 180.000.000 mensen waarvan er 85.000.000 Tv-huishoudens zijn.”

R1N: Pakistan, ik stel me voor dat daar alleen vechters zijn in een lage gewichtsklasse.

“Je slaat de spijker op de kop. 70 kilogram, is daar “heavyweight”. Onze insteek was +90 kilogram. Helaas was dit niet het geval en konden we met de gehele opname van de realityshow niet veel. We hadden in Pakistan een exclusief contract met PTV (Pakistan Television). Juist PTV kon ons daar ver brengen, net als de NOS laat de PTV zich niet imponeren door partijen die niet houden van ‘westerse invloeden’.”

“Het mooiste zal zijn dat we een vast kantoor krijgen en vanuit daar kunnen gaan werken aan de sportieve verovering van Afrika”

“Momenteel zijn we bezig in Afrika. Op dit moment ligt het probleem puur in het feit dat iedereen om de FiteSelektor bezig is met zijn eigen zaken. Het mooiste zal zijn dat we een vast kantoor krijgen en vanuit daar kunnen gaan werken aan de sportieve verovering van Afrika. Ik denk en hoop dat we daarin zullen slagen.”

R1N: Ben je dan weer ringspeaker?

“Ringspeaker zal ik altijd blijven. Iets leukers binnen de vechtsport is er voor mij niet!”

R1N bedankt Tom Wesselink voor zijn openhartige interview en zal FiteSelektor op de voet blijven volgen. Als Afrika een feit wordt, zal R1N daar wekelijks een column over plaatsen voor de trouwe R1N lezer.

http://www.youtube.com/watch?v=gRyi4d8ui8E&feature=youtu.be

Roger Alken
08-10-2011, 20:50
Tom zal ook ringspeaker zijn op ons IMPACT Muay Thai/MMA gala 16 oktober in Geleen, hij is heel profesioneel vandaar mijn keuze voor hem.

Kemal
08-10-2011, 21:06
Thanks erg leuk interview!

Leventdepevent
08-10-2011, 21:19
het is wel een apart en leuk concept dat je als publiek de line-up kan bepalen....tnx voor t interview

Ellen
09-10-2011, 10:16
Tom zal ook ringspeaker zijn op ons IMPACT Muay Thai/MMA gala 16 oktober in Geleen, hij is heel profesioneel vandaar mijn keuze voor hem.

2x
25 februari 2012 in Egmond aan Zee is Tom er ook weer bij!