PDA

View Full Version : 'Burgemeester Almelo wil geen kooivechters'



Justinian
11-10-2011, 09:46
Burgemeester Jon Hermans van Almelo weert vechtsportgala's uit haar gemeente. Vooral kooigevechten vindt ze verderfelijk. De kans op ongeregeldheden rond dit soort evenementen is voor haar te groot. Onlangs wees ze een organisatie, die een Mixed Martial Arts-toernooi wilde organiseren, de deur. Hermans pleit voor Twents beleid.

Burgemeester Jon Hermans maakt van haar hart geen moordkuil. "Kooigevechten hebben een zo bestiaal karakter! Die wil ik niet in mijn gemeente en in de gehele streekt niet", zegt ze. Maandagochtend uitte ze haar zorgen in de vergadering van het Regionaal college. Ze stelde de Twentse burgemeesters, de politie en het Openbaar Ministerie voor om gezamenlijk heleid te ontwikkelen voor vechtsportgala's.

Onlangs heeft ze een organisatie, die een Mixed Martial Arts-toernooi wilde organiseren, de deur gewezen. Het argument dat ze gebruikte was vrees voor de verstoring van de openbare orde. "Dit soort vechtsportgala's hebben een aanzuigende werking op allerlei mensen door wie de kans op geweld om het evenement heen toeneemt", aldus Hermans.

In juli besloot het Almelose college van B en W gemeentelijke panden niet beschikbaar te stellen voor vechtsportgala's. Het zijn volgens B en W 'platforms voor of aanleiding tot gewelddadige uitingen, intimidatie, vechtpartijen en andere aan criminaliteit gerelateerde activiteiten'. Het Regionaal College komt hier later op terug.

Bron: De Twentsche Courant Tubantia, 11 oktober 2011

Justinian
11-10-2011, 09:49
Dit soort berichten zijn zo frusterend! Ik las het vanochtend toen ik de krant pakte. Zo'n burgemeester heeft echt geen flauw benul van waar ze het over heeft. Vermoeiend dit!

blackadder
11-10-2011, 09:50
*zucht*
Zijn er soms binnenkort weer verkiezingen? In elk geval hebben ze het niet over 'Free-Fight'...

Justinian
11-10-2011, 09:54
*zucht*
Zijn er soms binnenkort weer verkiezingen? In elk geval hebben ze het niet over 'Free-Fight'...
Zo'n burgemeester begrijpt het gewoon niet. Als ze nou eens wat informatie had opgevraagd over het vorige 'kooigevecht' in Almelo, dan had ze geweten dat dit gala keurig is verlopen. Dus hoezo 'vrees voor verstoring van de openbare orde'?? Doelredenering is het, men wil gewoon geen kooigevechten en dan grijpen ze dit non-argument aan!

blackadder
11-10-2011, 09:55
Zo'n burgemeester begrijpt het gewoon niet. Als ze nou eens wat informatie had opgevraagd over het vorige 'kooigevecht' in Almelo, dan had ze geweten dat dit gala keurig is verlopen. Dus hoezo 'vrees voor verstoring van de openbare orde'?? Doelredenering is het, men wil gewoon geen kooigevechten en dan grijpen ze dit non-argument aan!
Als het alleen maar om de kooi gaat, gebruik dan een ring.
Dit klinkt weer eens naar een politica die van andere problemen die men niet kan oplossen wil afleiden door een harde lijn tegen 'verstoringen van de openbare orde' in te nemen. Net als een zekere burgemeester van Amsterdam die men niet bij naam zal noemen.

Kemal
11-10-2011, 09:56
Ze heeft er werkelijk geen verstand van, erg jammer dit soort berichtgeving in de krant. De burgemeester kan zich eerst wat beter laten informeren, desnoods zelf eens een gala bezoeken.

blackadder
11-10-2011, 10:00
Ze heeft er werkelijk geen verstand van, erg jammer dit soort berichtgeving in de krant. De burgemeester kan zich eerst wat beter laten informeren, desnoods zelf eens een gala bezoeken.
:lol:
Ja. Stel dat eens aan haar voor. Antwoord is 100% nee. Het zal ongeveer zo klinken: "Ik zal mij niet tot het niveau van dit soort beesten verlagen."

Mister T.
11-10-2011, 10:14
nieuwe titel: 'Burgemeester Almelo heeft geen verstand van zaken en ouwehoert er toch op los? '

blackadder
11-10-2011, 10:17
nieuwe titel: 'Burgemeester Almelo heeft geen verstand van zaken en ouwehoert er toch op los? '
'Burgemeester Almelo wil geen burgemeester blijven en probeert alvast punten bij de kiezer te scoren'

Boem Boem
11-10-2011, 10:19
pfffff......daar gaan we weer. Lekker aannames doen en niet even informeren bij de bron(de promotor).

jammer...hoop alleen dat dit verder geen conseqeunties zal hebben voor toekomstige en al geplande gala's!

Osu

chris

Mickey
11-10-2011, 10:22
Wat betekent dit voor Dragontail en zn gala? Zon burgermeester begrijpt echt niet dat er jongens al weken aan het trainen zijn voor zon evenement.. Om nog maar te zwijgen over de effort die een promoter er in steekt.

remco pardoel
11-10-2011, 10:25
Dan houdt ik mijn hart vast voor alle voetbal events in de toekomst met Jon aan de leiding.
Voetbal is zo wie elke partij oorlog buiten het veld.

blackadder
11-10-2011, 10:30
Dan houdt ik mijn hart vast voor alle voetbal events in de toekomst met Jon aan de leiding.
Voetbal is zo wie elke partij oorlog buiten het veld.
Je weet net zo goed als de rest dat voetbal alles kan flikken zonder dat iemand het zelfs maar in zijn hoofd haalt over een verbod na te denken. Of om het met georganiseerde misdaad in te verband te brengen. Ondanks dat alle zware jongens ook graag naar het voetballen kijken. Of een verband leggen tussen de sport en "verstoringen van de openbare orde". Een wedstrijd hier en daar aflassen? Zeker. Maar een algehele ban? Vergeet het maar.

joost
11-10-2011, 10:44
Denkt dat je als promotor contact moet gaan zoeken met de burgemeester en samen in gesprek gaan en hem of haar een beter beeld geeft hoe de sport in elkaar steekt.
Angelo heeft hetzelfde probleem nu in Enschede. Volgens mij heeft hij ook een gesprek gehad met de burgemeester, weet alleen niet wat hier is uitgekomen. Misschien dat je even kunt reageren als je dit leest Angelo?

trainer Bv S'burg
11-10-2011, 10:49
mensen er omheen die er een rommeltje van maken? Zie me schoon ouders niet echt als ratdraaiers! Afwachten hoe dit weer afloopt.

MMAFAN-1122
11-10-2011, 11:14
Slecht nieuws mannen.... Hoorn heeft veel kapot gemaakt!!!

Surrender
11-10-2011, 11:20
What betekend dit now voor de gala te Almelo op 22october?

Dutchmuaythai
11-10-2011, 11:27
What betekend dit now voor de gala te Almelo op 22october?

Dat het evenement niet doorgaat. Ook niet in een Ring. De burgemeester / gemeente bestuur is niet zozeer tegen een kooi of ring, maar wil gewoon geen MMA in haar stad.

PinPoint
11-10-2011, 11:44
Ik begrijp het niet.....begin dit jaar is toch een zelfde evenement georganiseerd in 'haar' gemeente welke probleem loos is verlopen.
Dus waarom toen wel en nu niet.....




[advocaat van de duivel modus]

Laten we nou niet dschijnheilige harrie gaan uithangen want we weten allemaal dat het regelmatig mis gaat op vechtsportgala's.
Maar om iedereen over 1 kam te scheren gaat natuurlijk te ver. Een goede organisatie kan natuurlijk een hele hoop ellende voorkomen.

ARMENIA
11-10-2011, 11:47
shit dit is erg voor dt, indien het natuurlijk niet door kan gaan.. hij heeft veeell inout in gestopt en dan krijg je zo´´n mogolen mededeling.. k zou in ieder geval doordraien..

dalijk weer zo´´n gijzeling in almelo:p

joostje
11-10-2011, 12:03
"De eerste editie in april jl. was een historische gebeurtenis en voor zowel de organisatie als de deelnemers zeer succesvol verlopen. De gemeente Almelo was hierover ook zo enthousiast, dat ze erop hebben aangedrongen de volgende editie in de splinternieuwe topsporthal te houden,"
bron: NPU 2 DODEKATHLON 22-10 Almelo (http://www.mixfight.nl/portal/2011/05/27/npu-2-dodekathlon-22-10-almelo/)

Wat is er in de tussentijd gebeurt om als gemeente zo van mening te veranderen.....?¿?¿? wtf!!!!

Richelieu
11-10-2011, 12:17
"De eerste editie in april jl. was een historische gebeurtenis en voor zowel de organisatie als de deelnemers zeer succesvol verlopen. De gemeente Almelo was hierover ook zo enthousiast, dat ze erop hebben aangedrongen de volgende editie in de splinternieuwe topsporthal te houden,"
bron: NPU 2 DODEKATHLON 22-10 Almelo (http://www.mixfight.nl/portal/2011/05/27/npu-2-dodekathlon-22-10-almelo/)

Wat is er in de tussentijd gebeurt om als gemeente zo van mening te veranderen.....?¿?¿? wtf!!!!

Ben daar ook wel erg benieuwd naar. De promotor van dit evenement heeft altijd laten weten goede contacten te hebben gehad met de gemeente Almelo.

MMAFAN-1122
11-10-2011, 12:22
Ben daar ook wel erg benieuwd naar. De promotor van dit evenement heeft altijd laten weten goede contacten te hebben gehad met de gemeente Almelo.

Idd. Vreemde zaak!!

Strange Cutbean
11-10-2011, 12:23
Iets anders, als het een besloten (niet openbaar) evenement is mag vaak meer. Kan het niet zo zijn dat de promotor een soort van vereniging opricht, iedereen die wil komen word daar lid van en krijgt een pasje (kaartje) en mag dan naar binnen. Het is dan wel alleen voorverkoop, lid worden, maar de 'openbare orde' wordt niet geschonden want het is immers niet openbaar!?

blackadder
11-10-2011, 12:26
Laten we nou niet dschijnheilige harrie gaan uithangen want we weten allemaal dat het regelmatig mis gaat op vechtsportgala's.

Laten we nou niet gaan overdrijven. Hoorn is toch echt niet iets wat regelmatig gebeurt.

NielsN
11-10-2011, 12:26
Het is denk ik allemaal niet zo mysterieus: de burgemeester heeft een idee over 'kooivechten'. Dat haar ambtenaren getuige waren bij de eerste editie doet daar blijkbaar niet aan af.

En het heeft dus ook niets te maken met vechtgala's waar het mis gaat of Hoorn of weet ik veel wat mensen er allemaal bij willen halen. Want thaiboksen mag wel gewoon in Almelo...

Het is -volgens mij- gewoon dat woordje.

Vince
11-10-2011, 12:27
Hopelijk word mma hier snel main stream.
Teveel mensen denken dat vechters alleen maar criminelen zijn.
Erg vermoeiend...

Er moet natuurlijk eerlijk gezegd worden dat sommige individuen de sport geen goed hebben gedaan.
En uiteraard kan de media geen genoeg van zulke verhalen krijgen.
De media zou eens naar andere aspecten van vechtsport moeten kijken!

Baske
11-10-2011, 12:27
Dit komt dan weer als donderslag bij klare hemel...

Zeer ergerlijk, keer op keer weer. Ag goed, het is een proces. Is voor de vechtsport een teken dat men er gewoon nog niet klaar voor is. Stoppen zullen we niet, en gezamenlijk zullen we blijven streven naar imago-verbetering. Hoe ergerlijk dit soort berichten ook zijn, uiteindelijk zijn de personen die het ons nu verbieden, de personen waar we het toch voor een groot deel van moeten hebben.

Hoe we deze cruciale verbindingen aanpakken, is nog steeds een vraagteken...

blackadder
11-10-2011, 12:29
Hopelijk word mma hier snel main stream.
En misschien wordt NL wereldkampioen voetballen.

blackadder
11-10-2011, 12:31
Hoe we deze cruciale verbindingen aanpakken, is nog steeds een vraagteken...
Tja. Als de gala's groter waren kon men naar de huppeldepup economische factoren wijzen. Maar daar zijn ze te klein voor.

Vince
11-10-2011, 12:34
En misschien wordt NL wereldkampioen voetballen.

Allebei goed mogelijk!
Kijk hoe hard de sport de afgelopen 10jaar in amerika is gegroeid.
Zelfs arie boomsma is positief over mma. Veel slechter kan het imago iig niet worden.

NielsN
11-10-2011, 12:39
Dit komt dan weer als donderslag bij klare hemel...

Zeer ergerlijk, keer op keer weer. Ag goed, het is een proces. Is voor de vechtsport een teken dat men er gewoon nog niet klaar voor is. Stoppen zullen we niet, en gezamenlijk zullen we blijven streven naar imago-verbetering. Hoe ergerlijk dit soort berichten ook zijn, uiteindelijk zijn de personen die het ons nu verbieden, de personen waar we het toch voor een groot deel van moeten hebben.

Hoe we deze cruciale verbindingen aanpakken, is nog steeds een vraagteken...

Ergerlijk?!

Stephen Cooke heeft hier een jaar van zijn leven in gestoken. Het is wel wat meer dan alleen 'ergerlijk'.

addicted2ink.nl
11-10-2011, 12:39
"De eerste editie in april jl. was een historische gebeurtenis en voor zowel de organisatie als de deelnemers zeer succesvol verlopen. De gemeente Almelo was hierover ook zo enthousiast, dat ze erop hebben aangedrongen de volgende editie in de splinternieuwe topsporthal te houden,"
bron: NPU 2 DODEKATHLON 22-10 Almelo (http://www.mixfight.nl/portal/2011/05/27/npu-2-dodekathlon-22-10-almelo/)

Wat is er in de tussentijd gebeurt om als gemeente zo van mening te veranderen.....?¿?¿? wtf!!!!
De ambtenaren hebben ook een positief advies gegeven aan de burgemeester.
Helaas is een burgemeester gerechtigd om gewoon dat te negeren en zonder enige onderbouwing iets te verbieden.
DragonTail zal zo wel komen met een officiële verklaring, dus verder hou ik maar even wijselijk m'n bek :)

blackadder
11-10-2011, 12:40
Kijk hoe hard de sport de afgelopen 10jaar in amerika is gegroeid.
Amerika is niet Europa. Kijk maar hoe goed het met kickboksen, met name It's Showtime, ging totdat Amsterdam ineens een nieuwe burgemeester kreeg die zich moest profileren zodat men hem niet alleen als gefaalde minister in een gefaald kabinet zag. Het laatste gala van IS in de Arena trok 20.000 bezoekers. En nu, een van de grootste kaarten die ze ooit hebben gehad en het wordt A.) niet meer in de Arena gehouden en B.) alleen maar 5000 kaarten.

Zelfs arie boomsma is positief over mma.
Als ik wist wie dat is was ik vast onder de indruk.:p

el bastardo
11-10-2011, 12:51
Triest en kansloos dit. Door de bekrompen mening van 1 individu wordt een heel evenement en de gehele sport maar geband. Idd vooral klote vr Stephen die hier al zijn tijd heeft ingestopt! Komt ze ook lekker op tijd mee trouwens!

Advocaat
11-10-2011, 13:19
Teveel mensen denken dat vechters alleen maar criminelen zijn.
Erg vermoeiend...


Dit is helaas vaak ook waar. Genoeg voorbeelden in de pro kring die dit kunnen bevestigen.

Burgemeester heeft een punt, de sfeer is niet erg gastvrij tijdens een vechtgala en je kan het ontkennen zoveel je wilt maar vechtgalas zijn enorm populair bij de wat zwaardere criminelen.

addicted2ink.nl
11-10-2011, 13:24
Vorig NPU gala in Almelo was het meest relaxte gala waar ik in jaren geweest ben.
En stop nu maar met trollen, want erg grappig ben je niet.

Biiyen
11-10-2011, 13:25
Ach ja... de bekrompenheid regeert ... Domme mensen hebben soms hoge posities.

angelo
11-10-2011, 13:27
Joost,
Het gesprek is er inderdaad geweest, maar niet met de burgemeester zelf.
Een van de mensen die werkt op de gemeente vond zelf dat ie me moest bellen voor het in de krant bekend werd gemaakt. Op zich netjes, ware het niet dat het de avond ervoor gebeurde...
Als het aan de burgemeester lag, was ik geïnformeerd door de krant.
Uit het gesprek is niet veel uitgekomen... alleen dat er wat problemen zijn geweest op ons gala vorig jaar en dat er een schietpartij was geweest in Hoorn.
De burgemeester vond ook dat ons gala een platform was voor criminele activiteiten. Ik gaf aan dat hetzelfde publiek ook bij het voetballen zat. Ik kreeg daar gelijk in en hij voegde daaraan toe: "daar sponsoren we zelfs!!"
Weinig nieuws dus... De persoon waar ik mee gepraat heb, vond het zelf jammer dat het gala niet meer kon doorgaan.

Gr.

Angelo

bladetrinity
11-10-2011, 13:28
Dit is helaas vaak ook waar. Genoeg voorbeelden in de pro kring die dit kunnen bevestigen.

Burgemeester heeft een punt, de sfeer is niet erg gastvrij tijdens een vechtgala en je kan het ontkennen zoveel je wilt maar vechtgalas zijn enorm populair bij de wat zwaardere criminelen.


Over dat de sfeer niet gastvrij is, is de grootste onzin in dit geval. Ik ben ongeveer bij elk gala geweest van Stef, soms als toeschouwer soms als vechter. De sfeer is hier altijd gemoedelijk en er is in de aantal jaren dat de gala's zijn geweest, nooit incidenten geweest. Ik vind het heel erg kort door de bocht van de burgemeester en vindt het voor Stef ook heel erg. Ik weet persoonlijk hoeveel tijd en energie hij in deze gala's steekt en dat het dan op deze manier moer verlopen is triest.

blackadder
11-10-2011, 13:34
Burgemeester heeft een punt, de sfeer is niet erg gastvrij tijdens een vechtgala en je kan het ontkennen zoveel je wilt maar vechtgalas zijn enorm populair bij de wat zwaardere criminelen.
http://www.almaoostenwint.nl/weblog/images/holleeder.jpg
Zoals deze 3 heren, hier te zien bij het ultimate kooi fight gala, Ajax FC, in de Arena.

joostje
11-10-2011, 14:07
Joost,
Het gesprek is er inderdaad geweest, maar niet met de burgemeester zelf.
Een van de mensen die werkt op de gemeente vond zelf dat ie me moest bellen voor het in de krant bekend werd gemaakt. Op zich netjes, ware het niet dat het de avond ervoor gebeurde...
Als het aan de burgemeester lag, was ik geïnformeerd door de krant.
Uit het gesprek is niet veel uitgekomen... alleen dat er wat problemen zijn geweest op ons gala vorig jaar en dat er een schietpartij was geweest in Hoorn.
De burgemeester vond ook dat ons gala een platform was voor criminele activiteiten. Ik gaf aan dat hetzelfde publiek ook bij het voetballen zat. Ik kreeg daar gelijk in en hij voegde daaraan toe: "daar sponsoren we zelfs!!"
Weinig nieuws dus... De persoon waar ik mee gepraat heb, vond het zelf jammer dat het gala niet meer kon doorgaan.

Gr.

Angelo

Bedankt voor de uitleg. Heb afgelopen april ook in Almelo gevochten. Was een top ervaring! Nu zouden 2 trainings-maten in Almelo komen vechten... Erg kut allemaal!!! Vooral voor de organisatie!!

Mr 1 Leg
11-10-2011, 14:36
x1OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Facade
11-10-2011, 14:44
Ik heb misschien niet alle feiten, maar een burgemeester moet nog altijd op basis van de wet en lokale apv's besluiten nemen. Zoals ik dit lees wordt nu enkel op grond van politieke (electorale) grondslag dit besluit genomen. Het bestuur dient feiten af te wegen. Er is een verschil tussen wat de burgemeester vindt en wat daadwerkelijk zo is.

Daarnaast deze quote:

"De eerste editie in april jl. was een historische gebeurtenis en voor zowel de organisatie als de deelnemers zeer succesvol verlopen. De gemeente Almelo was hierover ook zo enthousiast, dat ze erop hebben aangedrongen de volgende editie in de splinternieuwe topsporthal te houden,"
bron: NPU 2 DODEKATHLON 22-10 Almelo (http://www.mixfight.nl/portal/2011/05/27/npu-2-dodekathlon-22-10-almelo/)


Dit is best belangrijk. De gemeente als geheel, dus als bestuursorgaan wekt hier de verwachting open te staan voor een volgend gala. Nu nog met geleuter komen over incidenten op dat gala door één ambtenaar doen niet ter zake. De gemeente als orgaan heeft er toen al een uitspraak over gedaan. Door nu op het laatste moment hiermee te komen schendt Almelo volgens mij het vertrouwensbeginsel dat stelt dat het bestuur is gehouden om opgewekte verwachtingen na te komen. Belangrijker: aan te tonen valt dat de organisator hier enorm nadeel van ondervindt. Bestuursrecht ligt alweer een beetje in het verleden, maar zijn er geen mogelijkheden om, indien er sprake is van een besluit, hiertegen bezwaar te maken bij een bestuursrechter? Ik heb het idee dat er in dat geval nogal wat Algemene Beginselen van Bestuur worden geschonden hier.

Danco
11-10-2011, 18:44
NEEM een advocaat laat de rechter spreken !!!!is er geen organisatie die dit kan regelen??????? HET is tegemakkelijk dat een persoon dit kan doen

RedDawn
11-10-2011, 19:11
Ben ik nu de enige die denkt dat de organisatie slapende honden heeft wakker gemaakt door een kooi te gebruiken?

Dit was te verwachten!

topfighter
11-10-2011, 19:23
wel van bij de buren maar het kan echt wel.....indien ze echt samenwerken en transpirant informatie delen.....

KN
11-10-2011, 19:44
Ik ben wel benieuwd naar hoe gemeentes dit allemaal juridisch onderbouwen. Ik neem aan dat organisaties toch in bezwaar (en daarna beroep) gaan tegen beslissingen zoals hier geschetst. Een gemeente/B&W moet iets kunnen onderbouwen, een onderbuik gevoel van een burgemeester is daarbij doorgaans onvoldoende.
Als iemand toevallig een beslissing/uitspraak heeft dan zie ik hem graag :).

Richelieu
11-10-2011, 20:40
Ik ben wel benieuwd naar hoe gemeentes dit allemaal juridisch onderbouwen. Ik neem aan dat organisaties toch in bezwaar (en daarna beroep) gaan tegen beslissingen zoals hier geschetst. Een gemeente/B&W moet iets kunnen onderbouwen, een onderbuik gevoel van een burgemeester is daarbij doorgaans onvoldoende.
Als iemand toevallig een beslissing/uitspraak heeft dan zie ik hem graag :).

De Burgermeester kan zich makkelijk terugvallen op een x aantal rapporten die vorig jaar zijn opgesteld ;)

Facade
11-10-2011, 21:05
Volgens mij is er maar 1 politierapport van Amsterdam. Deze stad is niet representatief voor heel Nederland. Daarnaast kan de organisator net zo makkelijk terugvallen op voorgaande gala's in Almelo die wel goed gegaan zijn en de reactie van de gemeente daarop. Lijkt mij een sterker argument dan een rapport dat niet eens over deze gemeente gaat.

de Stiep
11-10-2011, 21:17
Iets anders, als het een besloten (niet openbaar) evenement is mag vaak meer. Kan het niet zo zijn dat de promotor een soort van vereniging opricht, iedereen die wil komen word daar lid van en krijgt een pasje (kaartje) en mag dan naar binnen. Het is dan wel alleen voorverkoop, lid worden, maar de 'openbare orde' wordt niet geschonden want het is immers niet openbaar!?

De politieman in mij lacht om dit soort foefjes die dus niet opgaan, maar alleen na het drogen van mijn tranen van frustratie en teleurstelling als ik weer zoiets lees als een ban op MMA of welk kickboksgala dan ook.
Al die sporters en liefhebbers die maar bij voortduring in de criminele (of op zijn minst verdachte) hoek worden gezet.
Ben er echt moedeloos van aan het worden.
Er is al zo vaak door zo veel mensen over geschreven op ik weet niet hoeveel fora dat " we" gewoon lekker willen sporten, maar als ik het goed begrijp ben ik 23 jaar lang een randfiguur geweest, zijn mijn kids dit nu met deze sport en is het mijn vrouw ook die graag naar de kids kijkt als ze een gala vechten.
Wat moeten we nu in vredesnaam doen (of nalaten) om er voor te zorgen dat we kunnen genieten van de vechtsporten ?
Wil al lang niet meer aanhalen welke ellende het randgebeuren rond bv voetbal elke week veroorzaakt, geen bestuurder die echt luistert.

king
11-10-2011, 22:06
Tegen dit soort beslissingen in rechte optreden is erg lastig. Gemeenten hebben veel beoordelingsvrijheid en een rechter zal niet snel op de stoel van het bestuur gaan zitten. Dan moet het echt overduidelijk in strijd zijn met de (harde) beginselen van behoorlijk bestuur en zelfs als de rechter het besluit vernietigt. kan een gemeente wederom hetzelfde besluit nemen op grond van een gewijzigde/aangepaste motivering.

En als een dergelijk besluit al wordt aangevochten, kun je zo'n evenement meestal wel vergeten. Procedures kosten (veel) geld, tijd en energie en dat hebben promotors vaak niet.

Ben bang dat dit het einde betekent van MMA en kickboksen op grote schaal in NL...:mad2:

Richelieu
11-10-2011, 22:28
Tegen dit soort beslissingen in rechte optreden is erg lastig. Gemeenten hebben veel beoordelingsvrijheid en een rechter zal niet snel op de stoel van het bestuur gaan zitten. Dan moet het echt overduidelijk in strijd zijn met de (harde) beginselen van behoorlijk bestuur en zelfs als de rechter het besluit vernietigt. kan een gemeente wederom hetzelfde besluit nemen op grond van een gewijzigde/aangepaste motivering.

En als een dergelijk besluit al wordt aangevochten, kun je zo'n evenement meestal wel vergeten. Procedures kosten (veel) geld, tijd en energie en dat hebben promotors vaak niet.

Ben bang dat dit het einde betekent van MMA en kickboksen op grote schaal in NL...:mad2:

Je slaat de spijker op zijn kop!

king
11-10-2011, 22:47
Zou hier wel een proefprocedure over willen voeren. Het compleet uitbannen van MMA en kickboksen uit NL door burgemeesters door gezamenlijk en gecoördineerd (het lijkt immers landelijk beleid te worden dat dit soort gala's verboden worden) dit soort evenementen te verbieden, is mijns inziens in strijd met de proportionaliteit en subsidiariteit. Nu nog een promotor die er tijd en geld in wil steken.

Ben trouwens benieuwd of het gala van Simon Rutz in januari doorgang vindt...

blackadder
11-10-2011, 22:59
Nu nog een promotor die er tijd en geld in wil steken.

En dat is eigenlijk het hele probleem. Er is geen promoter in NL met genoeg geld.

KN
11-10-2011, 23:06
Tegen dit soort beslissingen in rechte optreden is erg lastig. Gemeenten hebben veel beoordelingsvrijheid en een rechter zal niet snel op de stoel van het bestuur gaan zitten. Dan moet het echt overduidelijk in strijd zijn met de (harde) beginselen van behoorlijk bestuur en zelfs als de rechter het besluit vernietigt. kan een gemeente wederom hetzelfde besluit nemen op grond van een gewijzigde/aangepaste motivering.

En als een dergelijk besluit al wordt aangevochten, kun je zo'n evenement meestal wel vergeten. Procedures kosten (veel) geld, tijd en energie en dat hebben promotors vaak niet.

Ben bang dat dit het einde betekent van MMA en kickboksen op grote schaal in NL...:mad2:
An sich hoeft zo'n procedure niet absurd duur te zijn, maar ik kan mij voorstellen dat een bedrijf de potentiële ellende uit de weg gaat. De eisen mbt vertegenwoordiging e.d. zijn echter relatief soft. Sowieso is een bezwaarprocedure zeker een mogelijkheid. Nederland is gelukkig geen Engeland wat dat betreft.

Uiteraard heb je gelijk met de beoordelingsvrijheid, maar de gemeente moet het wel onderbouwen. De argumenten die ik door de media zie vliegen zijn nogal ongenuanceerd. Een rechter kan wel de eisen mbt onderbouwing handhaven, zonder dat er sprake is van op de stoel zitten.
Als een gemeente het goed kan onderbouwen dan heb ik er geen enkel probleem mee.

Dat einde zal wel loslopen er zijn immers nog steeds wekelijks vechtsport gala's.

Als er 1 voorbeeld uitspraak is, dan kunnen anderen daar ook steun in vinden. De behandeling van gemeentes mbt dit soort gala's is volledig alle eenheid kwijt en lijkt het meer afhankelijk van de grillen van een mogelijk vooringenomen bestuur, rather than een breed gevoerd beleid. Het uitgangspunt van alle wetgeving is dat men vrij is een sport te beoefenen, dat mensen vrij zijn om samen te komen en dat ondernemingen vrij zijn dit soort gala's te organiseren. Dit laatste kan ook relevant zijn als de regels in België en/of Duitsland anders zijn. Nu is deze laatste (Duitsland) bijzonder notoir anti-vechtsport/mma, maar als in België de regels soepeler zijn, dan kan obv Europees recht nog een leuke zaak gemaakt worden.

Dragon Tail
11-10-2011, 23:47
"De eerste editie in april jl. was een historische gebeurtenis en voor zowel de organisatie als de deelnemers zeer succesvol verlopen. De gemeente Almelo was hierover ook zo enthousiast, dat ze erop hebben aangedrongen de volgende editie in de splinternieuwe topsporthal te houden,"
bron: NPU 2 DODEKATHLON 22-10 Almelo (http://www.mixfight.nl/portal/2011/05/27/npu-2-dodekathlon-22-10-almelo/)

Wat is er in de tussentijd gebeurt om als gemeente zo van mening te veranderen.....?¿?¿? wtf!!!!

Het kan zo maar zo zijn dat zelfs de burgemeester de eigen gemeentelijke kranten niet leest en niet eens weet wat er in haar stad gebeurt.
Een verslags stond daags na 9 april open en bloot in de krant.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/6/206884.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=177541)



Joost,
Het gesprek is er inderdaad geweest, maar niet met de burgemeester zelf.
Een van de mensen die werkt op de gemeente vond zelf dat ie me moest bellen voor het in de krant bekend werd gemaakt. Op zich netjes, ware het niet dat het de avond ervoor gebeurde...
Als het aan de burgemeester lag, was ik geïnformeerd door de krant.
Uit het gesprek is niet veel uitgekomen... alleen dat er wat problemen zijn geweest op ons gala vorig jaar en dat er een schietpartij was geweest in Hoorn.
De burgemeester vond ook dat ons gala een platform was voor criminele activiteiten. Ik gaf aan dat hetzelfde publiek ook bij het voetballen zat. Ik kreeg daar gelijk in en hij voegde daaraan toe: "daar sponsoren we zelfs!!"
Weinig nieuws dus... De persoon waar ik mee gepraat heb, vond het zelf jammer dat het gala niet meer kon doorgaan.

Gr.

Angelo

Angelo,
Bij mij is het hetzelfde gegaan als jij hierboven schetst, alleen de strofe 'alleen dat er problemen zijn geweest ... etc. ' dat was bij mij niet het geval. Nooit incidenten gehad. Ook bij mij had het adviescollege positief advies willen uitbrengen naar de burgemeester, maar die had al een besluit genomen samen met het regionaal gremium.
Tja, nog 1 kans ligt er open, dat het pure kickboksen nog wel wordt toegestaan, maar dat moet ik nog zwart op wit bevestigd zien....
Gr. Stephen

de Stiep
12-10-2011, 17:30
Misschien een keer uit de slachtofferrol stappen en ons niet steeds met voetbal vergelijken?

Dat is maar een voorbeeld (voetbal) en ik beschouw onze sport inmiddels wel als slachtoffer, maar slachtofferrol is een andere context en die jas past mij niet.
Ik vind het best belangrijk te ventileren dat anderen kennelijk een bepaald beeld hebben van vechtsporters en toeschouwers die naar mijn mening op een vooroordeel berust
Frustratie, dat wel.

Facade
12-10-2011, 17:46
Tegen dit soort beslissingen in rechte optreden is erg lastig. Gemeenten hebben veel beoordelingsvrijheid en een rechter zal niet snel op de stoel van het bestuur gaan zitten. Dan moet het echt overduidelijk in strijd zijn met de (harde) beginselen van behoorlijk bestuur en zelfs als de rechter het besluit vernietigt. kan een gemeente wederom hetzelfde besluit nemen op grond van een gewijzigde/aangepaste motivering.

En als een dergelijk besluit al wordt aangevochten, kun je zo'n evenement meestal wel vergeten. Procedures kosten (veel) geld, tijd en energie en dat hebben promotors vaak niet.

Ben bang dat dit het einde betekent van MMA en kickboksen op grote schaal in NL...:mad2:

Lastig misschien, maar het lijkt mij echt dat de gemeente hier niet handig mee omspringt en dat er meerdere ABB's geschonden worden. Zeker gezien het feit dat de burgemeester hier eigenlijk los van het ambtelijk apparaat hier plotsklaps een beslissing over neemt. Dit doet mij vermoeden dat het niet bepaald weloverwogen is.

Als nooit iemand eens een keer bezwaar maakt onder het mom van het werkt toch niet, wordt het in feite alleen maar erger. Het minste lijkt mij om eens informatie in te winnen bij een advocaat die gespecialiseerd is in bestuursrecht o.i.d. Je kan dan vragen in hoeverre een bezwaarprocedure kansrijk zou zijn.

Bromios
12-10-2011, 19:27
Advocaten zat hier toch ?

smike
12-10-2011, 21:25
Advocaten zat hier toch ?

Blijkbaar zijn die niet goed genoeg net als dat dt toch alles niet zo goed geregeld had als ie zelf dacht...

Justinian
12-10-2011, 21:52
Tegen dit soort beslissingen in rechte optreden is erg lastig. Gemeenten hebben veel beoordelingsvrijheid en een rechter zal niet snel op de stoel van het bestuur gaan zitten. Dan moet het echt overduidelijk in strijd zijn met de (harde) beginselen van behoorlijk bestuur en zelfs als de rechter het besluit vernietigt. kan een gemeente wederom hetzelfde besluit nemen op grond van een gewijzigde/aangepaste motivering.

En als een dergelijk besluit al wordt aangevochten, kun je zo'n evenement meestal wel vergeten. Procedures kosten (veel) geld, tijd en energie en dat hebben promotors vaak niet.

Ben bang dat dit het einde betekent van MMA en kickboksen op grote schaal in NL...:mad2:
Klopt, de burgemeester kan de motivering zeker aanpassen. Neemt niet weg dat je naar mijn mening een voorlopige voorziening zou kunnen en moeten aanvragen. In dit geval is er erg kort voor het evenement een beroep gedaan op 'verstoring van de openbare orde', lijkt me ideaal om eens een voorlopige voorziening bij de rechtbank Almelo aan te vragen... dat hoeft niet al te lang te duren (in combinatie met een (pro forma) bezwaarschrift natuurlijk). Qua kosten zal het ook wel meevallen.

Als ik de krantenberichten mag geloven is de burgemeester van mening dat dit soort vechtsportgala’s een aanzuigende werking hebben op allerlei mensen door wie de kans op geweld om het evenement heen toeneemt (vrees verstoring openbare orde)... De rechter moet in dit geval beoordelen of de burgemeester op het moment dat zij het besluit nam in redelijkheid tot het oordeel kon komen dat sprake was van ernstige vrees voor verstoring van de openbare orde. Bij die toetsing dient de rechter uit te gaan van de informatie die de burgemeester op dat moment ter beschikking stond. Ik zou weleens willen weten waar de burgemeester deze mening op baseert, aangezien er niet zo lang geleden nog eenzelfde evenement werd georganiseerd in Almelo, geheel zonder problemen. Ook haar adviseurs zouden een positief hebben afgegeven begreep ik van de promotor. Echt te triest voor woorden dit politieke spel. Las net overigens dat Hengelo dezelfde kant op gaat.

Kemal
12-10-2011, 23:12
Niet te hopen dat het een domino effect gaat worden, anders is het straks in geen 1 gemeente meer mogelijk...

Richelieu
12-10-2011, 23:13
Las net overigens dat Hengelo dezelfde kant op gaat.


De burgemeester van Hengelo Frank Kerckhaert wil geen commerciële vechtsportevenementen in zijn gemeente. Hiermee volgt hij zijn collega uit Almelo Jon Hermans. Jon Hermans heeft een vechtsportevenement verboden die op 22 oktober a.s. plaats zou vinden.

Een verzoek van een vechtsportevenement is drie jaar geleden ook al afgewezen omdat ze er daar geen behoefte aan hadden. Daarbij hebben we naar de voorschriften gekeken. Bijvoorbeeld: waren de organisatoren bij een bond aangesloten, hoe zat het met de veiligheidsvoorschriften en was er sprake van een wedstrijd-karakter. "Want zulke evenementen willen wij hier ook niet."

http://www.round1network.com/i.php?f=round1-kerckhaert.jpg
foto: Frank Kerckhaert

Bron: R1N (http://www.round1network.com/news/Ook-In-Hengelo-Geen-Vechtsportevenementen.html)

king
13-10-2011, 18:32
Niet te hopen dat het een domino effect gaat worden, anders is het straks in geen 1 gemeente meer mogelijk...


Een domino effect is er al, zoveel is duidelijk. Over dit soort zaken wordt meestal tussen (de juristen van) gemeenten gecommuniceerd middels de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Als enkele gemeenten starten met het verbieden van dit soort gala's, volgen er vaak meer. Je wil als gemeente immers niet één van de uitzonderingen zijn waar dit soort 'barbaarse praktijken' toegestaan is...

king
13-10-2011, 18:34
Klopt, de burgemeester kan de motivering zeker aanpassen. Neemt niet weg dat je naar mijn mening een voorlopige voorziening zou kunnen en moeten aanvragen. In dit geval is er erg kort voor het evenement een beroep gedaan op 'verstoring van de openbare orde', lijkt me ideaal om eens een voorlopige voorziening bij de rechtbank Almelo aan te vragen... dat hoeft niet al te lang te duren (in combinatie met een (pro forma) bezwaarschrift natuurlijk). Qua kosten zal het ook wel meevallen.

Als ik de krantenberichten mag geloven is de burgemeester van mening dat dit soort vechtsportgala’s een aanzuigende werking hebben op allerlei mensen door wie de kans op geweld om het evenement heen toeneemt (vrees verstoring openbare orde)... De rechter moet in dit geval beoordelen of de burgemeester op het moment dat zij het besluit nam in redelijkheid tot het oordeel kon komen dat sprake was van ernstige vrees voor verstoring van de openbare orde. Bij die toetsing dient de rechter uit te gaan van de informatie die de burgemeester op dat moment ter beschikking stond. Ik zou weleens willen weten waar de burgemeester deze mening op baseert, aangezien er niet zo lang geleden nog eenzelfde evenement werd georganiseerd in Almelo, geheel zonder problemen. Ook haar adviseurs zouden een positief hebben afgegeven begreep ik van de promotor. Echt te triest voor woorden dit politieke spel. Las net overigens dat Hengelo dezelfde kant op gaat.

Eens. De kosten van een rechtsgang hoeven op zich geen onoverkomelijk iets te zijn. Nu alleen nog een promotor die er tijd en moeite in wil steken. Ik ben wel in voor een proefprocedure, jij?

Justinian
13-10-2011, 20:14
Eens. De kosten van een rechtsgang hoeven op zich geen onoverkomelijk iets te zijn. Nu alleen nog een promotor die er tijd en moeite in wil steken. Ik ben wel in voor een proefprocedure, jij?
Ik heb inmiddels begrepen dat de burgemeester in dit geval heeft aangegeven dat er (toch) een evenementenvergunning nodig is. Omdat deze niet op tijd kan worden aangevraagd c.q. worden verleend kan het gala geen doorgang vinden. Een voorlopige voorziening gaat in dit verhaal dus niet op. Wel heeft de burgemeester in haar brief al een voorschot genomen op een toekomstige aanvraag en laten weten dat ook die aanvraag weinig kans van slagen heeft. Hierbij noemt ze drie redenen:

1. bestiaal karakter
2. vrees verstoring openbare orde
3. netwerk voor criminelen

Als ik me niet vergis zou alleen het tweede punt juridisch hout snijden, omdat dit een weigeringsgrond in de APV betreft (tenzij je punt 3 hier als een 'specialis' van ziet ;)). En punt 2 wordt naar mijn mening erg slecht onderbouwd, zoals ik al had verwacht. Proefproces is zeker op zijn plaats als je het mij vraagt en ben daar zeker voor in!

The Bulldog
13-10-2011, 20:21
wens jullie er zeker succes mee...

vorig jaar bij het gala van Stephen Cook.....was alles super ontspannen...

sportscholen die sportief waren....publiek dat rustig,enthousiast en positief aanwezig was...

er waren 3 collor clubs onder de toeschouwers die heel vriendelijk waren...

Organisatie die draaide....

tja resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de burgemeester,,,,

fijne overheid weer zo......

Facade
13-10-2011, 21:26
Ik heb inmiddels begrepen dat de burgemeester in dit geval heeft aangegeven dat er (toch) een evenementenvergunning nodig is. Omdat deze niet op tijd kan worden aangevraagd c.q. worden verleend kan het gala geen doorgang vinden.

Zie ook krantenbericht in de eerdere quote die ik gedaan heb. Zij hebben toch al het vertrouwen gewekt dat alles in kannen en kruiken zit door in hun eigen huis aan huis blad dat bericht te plaatsen? Ik weet niet in hoeverre er nog verder schriftelijke toezeggingen zijn gedaan, maar schendt ze dan hier niet het vertrouwensbeginsel doordat ze nu op het laatste moment hier weer op terugkomt?

Zoals ik aangaf is bestuursrecht een tijd terug voor mij en ik ben zeker geen advocaat ofzo, maar wat ik me kan herinneren is dat wanneer je redelijkerwijs mag aannemen dat een bestuursorgaan een toezegging doet en je handelt daarnaar, dat datzelfde bestuursorgaan dan niet zomaar zonder geldige reden daar op terug kan komen?

Edit: oja, en cool dat jullie dit willen onderzoeken btw! ben benieuwd wat er uitkomt.

blackadder
13-10-2011, 21:47
Edit: oja, en cool dat jullie dit willen onderzoeken btw! ben benieuwd wat er uitkomt.
Ik ook. It's Showtime zat ja ook te denken aan actie tegen vd Laan. Heb er nooit weer wat over gehoord. Ik heb daardoor de indruk gekregen dat al die politieke willkeur maar stilletjes wordt geslikt.

king
13-10-2011, 22:04
Zie ook krantenbericht in de eerdere quote die ik gedaan heb. Zij hebben toch al het vertrouwen gewekt dat alles in kannen en kruiken zit door in hun eigen huis aan huis blad dat bericht te plaatsen? Ik weet niet in hoeverre er nog verder schriftelijke toezeggingen zijn gedaan, maar schendt ze dan hier niet het vertrouwensbeginsel doordat ze nu op het laatste moment hier weer op terugkomt?

Zoals ik aangaf is bestuursrecht een tijd terug voor mij en ik ben zeker geen advocaat ofzo, maar wat ik me kan herinneren is dat wanneer je redelijkerwijs mag aannemen dat een bestuursorgaan een toezegging doet en je handelt daarnaar, dat datzelfde bestuursorgaan dan niet zomaar zonder geldige reden daar op terug kan komen?

Edit: oja, en cool dat jullie dit willen onderzoeken btw! ben benieuwd wat er uitkomt.

Er zal echter eerst een promotor moeten zijn die én geconfronteerd wordt met een dergelijk besluit van een gemeente én bereid is dit juridisch aan te vechten. Pas dan is het mogelijk rechtsmiddelen aan te wenden. Zonder promotor dus geen zaak...

En op toezeggingen van een gemeente kan pas een beroep worden gedaan als het gaat om concrete toezeggingen die afkomstig zijn van het daartoe bevoegde (bestuurs)orgaan. Een stukje in een huis aan huis blad voldoet daar helaas niet aan.

Facade
13-10-2011, 22:09
nevermind, vraag was al beantwoord in de edit. dankje voor het antwoord, was nieuwsgierig.

king
13-10-2011, 22:32
Om een goede inschatting te kunnen maken van de kans op succes is meer concrete informatie benodigd. Van Roy (Justinian) begrijp ik dat de gemeente Almelo zich op het standpunt heeft gesteld dat een evenementenvergunning is vereist voor dit gala. Hoewel dit mij op zich juist voorkomt, is het op zijn minst opmerkelijk dat gemeente hier in het verleden (blijkbaar) geen punt van heeft gemaakt. Dit probleem kan in de toekomst echter relatief makkelijk worden voorkomen door tijdig een vergunning aan te vragen. Zolang aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zal de gemeente gehouden zijn de vergunning te verlenen.

Ten aanzien van de aangevoerde vrees voor verstoring van de openbare orde (waar als ik het goed begrijp de gemeente Amsterdam ook mee schermt) is het vaste jurisprudentie dat die (verregaande) bevoegdheid alleen kan worden gebruikt voor de daadwerkelijke voorkoming of beëindiging van zich concreet voordoende verstoringen van de openbare orde dan wel de voorkoming van strafbare feiten. Ik zou wel eens willen weten voor welke concrete verstoringen van de openbare orde de gemeente vreest!

Dragon Tail
14-10-2011, 10:06
In de brief van de gemeente Almelo wordt mij gemeld dat een 'vechtsportgala' met o.a. catwalk, VIPS, ringgirls, etc. een activiteit is dat meer behelst dan alleen een 'sportwedstrijd' en dat dus sprake is van verrichting van vermaak.

Wellicht betekent dit dat er wel kickboks-WEDSTRIJDEN kunnen worden gehouden, zonder de opsmuk van vermaak.
Dus kickboks-WEDSTRIJDEN zoals 1 oktober jl. blijven dus wel mogelijk in Almelo en mogen we dus hopen dat we in de buurt onze partijtjes kunnen blijven draaien.

Bromios
14-10-2011, 10:25
Goed bezig. Voor de sport is volgens mij de oplossing dat we terug gaan naar zaterdagmiddag in de sporthal een groot aantal partijen draaien en van daaruit proberen de boel weer op te bouwen.

DK
14-10-2011, 10:47
Heel vervelend dat het evenement niet door kan gaan. Zonde van de tijd en energie die de promotor en zijn team hier in hebben gestoken.

Hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen, ieder vechtsport evenement dat tot nu toe niet door gaat (naar mijn weten) loopt tegen dit zelfde probleem aan. Er is geen evenementenvergunning aangevraagd omdat de organisator ervan uitgaat dat hij een sportwedstrijd organiseert. Soms is er een toezegging gedaan door iemand van de gemeente of de sporthal dat dit niet hoeft. Een muay thai of mma evenement is door zijn opzet nooit een sportwedstrijd, er zal dus altijd een evenementenvergunning aangevraagd moeten worden. Op die manier kan de gemeente een risicoinventarisatie van het evenement maken en een inschatting maken of er voldoende hulpdiensten op dat moment in de regio aanwezig zullen zijn. Op deze manier wordt er een beperkt aantal vergunningen voor evenementen afgeven in een specifieke regio. Mochten er escalaties van enige vorm plaats vinden er altijd voldoende hulpdiensten opgeroepen kunnen worden.

Zelf heb ik in het verleden een evenement georganiseerd met alleen amateur wedstrijden, toch heb ik hiervoor een vergunning aangevraagd omdat ook dat als entertainment wordt gezien. Volgens mij is het ook zo dat een vechtsporter door de belastingdienst wordt gezien als artiest en niet als sporter.

PinPoint
15-11-2011, 11:38
Is er nog een vervolg? Gesprekken met de gemeente of advocaten?

FOCUS
15-11-2011, 16:41
brood en spelen!!!