PDA

View Full Version : Nederland telt 350.000 (ex-)gedetineerden



justsomeone
18-11-2011, 11:56
VEENHUIZEN - Eén op de 25 nog levende mannen In Nederland heeft ooit voor korte of langere tijd in de gevangenis gezeten. Er lopen ongeveer 350.000 mannelijke (ex-)gedetineerden rond, meer dan het inwonersaantal van de stad Utrecht.


Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van het Nationaal Gevangenismuseum in Veenhuizen (Drenthe). Op basis van het onderzoek heeft het museum de tentoonstelling (Ex-)gedetineerden ontmaskerd opgezet, die zondag wordt geopend door staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie.
Hoewel veel mannen een gevangenisverleden hebben, kent bijna niemand een ex-gedetineerde, aldus een woordvoerster van het museum. „Er rust nog steeds een enorm taboe op; een taboe dat we met zijn allen in stand houden. De omgeving mag niets weten, een nieuwe werkgever ook niet.”
Uit het onderzoek van socioloog Jos Verhagen, voorheen werkzaam bij de Dienst Justitiële Inrichtingen, blijkt verder dat 80 procent van de gedetineerden door een opeenstapeling van domme pech en foute keuzes achter de tralies is beland, al dan niet in combinatie met alcohol- en drugsgebruik of psychische problemen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10952552/__350.000__ex-_gedetineerden__.html?p=2,2



Nou mannen biecht maar op, wie van jullie is 1 op die 25 :D

Pansier
18-11-2011, 11:58
Ik in ieder geval niet :)

Hendy
18-11-2011, 12:00
Lol

micha
18-11-2011, 12:01
vergelijk dat maar eens met de USA

justsomeone
18-11-2011, 12:07
Ik in ieder geval niet :)

had ook niet anders van je verwacht ;)

justsomeone
18-11-2011, 12:08
vergelijk dat maar eens met de USA

Ja daar zal het vele malen hoger liggen denk ik.

Kemal
18-11-2011, 12:36
Bij wat voor soort straf wordt er een negatieve verklaring van goed gedrag afgegeven. of is dit per definitie al bij een gevangenis straf.

ARMENIA
18-11-2011, 12:40
per definitie


Bij wat voor soort straf wordt er een negatieve verklaring van goed gedrag afgegeven. of is dit per definitie al bij een gevangenis straf.

Sjaak
18-11-2011, 13:23
„Er rust nog steeds een enorm taboe op; een taboe dat we met zijn allen in stand houden. De omgeving mag niets weten, een nieuwe werkgever ook niet.”


Natuurlijk moet er openheid komen wat je verleden is voor zowel werkgevers of in sommige gevallen zelfs voor buurtbewoners.

Lijkt mij dat je als werkgever het recht hebt om te weten of jou potentiele werknemer een verleden heeft als verkrachter, pedofiel of iemand is met een aantal geweldsdelicten.

Voor de buurt bedoel ik, mensen hebben het recht om te weten of er een veroordeelde pedofiel naast hun kom wonen zoals nu de bedoeling is hier in Strijen. Die rasdebielen van de gemeente hebben hem nu een huis aangeboden naast een speeltuintje, hoe bizar kan een verhaal zijn. Dat gaat nog een behoorlijke staart krijgen ................

justsomeone
18-11-2011, 13:27
Natuurlijk moet er openheid komen wat je verleden is voor zowel werkgevers of in sommige gevallen zelfs voor buurtbewoners.

Lijkt mij dat je als werkgever het recht hebt om te weten of jou potentiele werknemer een verleden heeft als verkrachter, pedofiel of iemand is met een aantal geweldsdelicten.

Voor de buurt bedoel ik, mensen hebben het recht om te weten of er een veroordeelde pedofiel naast hun kom wonen zoals nu de bedoeling is hier in Strijen. Die rasdebielen van de gemeente hebben hem nu een huis aangeboden naast een speeltuintje, hoe bizar kan een verhaal zijn. Dat gaat nog een behoorlijke staart krijgen ................

Ik vind dat er in gevallen van werkgevers gewoon een punt moet komen waarbij werkgevers de sollicitant na kunnen trekken.
De laatste tijd lees je vaak zat in het nieuws dat er een veroordeeld pedofiel na detentie gewoon weer een baan heeft waarbij hij in contact staat met kinderen.
Kun je daar als buurt niks aan doen Sjaak? lijkt me niet echt een fijn gevoel, een pedo die naast een speeltuintje woont.

Sjaak
18-11-2011, 14:16
Ja daar gaat zeker wat aan gedaan worden want het is te gek voor woorden wat ze willen. Dit is gvd de kat op het spek binden en die pedo's worden nooit meer beter. Welke randdebiel verzint er nu zoiets ??????? Het heeft een tijdje geleden zelfs het NOS journaal gehaald dit geval in Strijen en de burgemeester verklaarde keihard dat de man in zijn oude woning teruggeplaats zou worden omdat hij behandeld en genezen was verklaard ????????? Wat een eikel die burgemeester, die snapt er echt niks van !!!!!

We moeten onze (kleine) kinderen beschermen tegen zieke geesten

En helemaal waar wat je zegt, werkgevers moeten het verleden van de sollicitant kunnen natrekken. De sollicitant gewoon laten tekenen voor toestemming en werk je daar niet aan mee dan heb je gewoon wat te verbergen.

Leventdepevent
18-11-2011, 17:48
Ja daar gaat zeker wat aan gedaan worden want het is te gek voor woorden wat ze willen. Dit is gvd de kat op het spek binden en die pedo's worden nooit meer beter. Welke randdebiel verzint er nu zoiets ??????? Het heeft een tijdje geleden zelfs het NOS journaal gehaald dit geval in Strijen en de burgemeester verklaarde keihard dat de man in zijn oude woning teruggeplaats zou worden omdat hij behandeld en genezen was verklaard ????????? Wat een eikel die burgemeester, die snapt er echt niks van !!!!!

We moeten onze (kleine) kinderen beschermen tegen zieke geesten

En helemaal waar wat je zegt, werkgevers moeten het verleden van de sollicitant kunnen natrekken. De sollicitant gewoon laten tekenen voor toestemming en werk je daar niet aan mee dan heb je gewoon wat te verbergen.

wat een idioot die burgemeester, en dan straks zeker pas ingrijpen als het te laat is, als die pedo zich weer vergrijpt en/of hij wordt gepakt door een woedende menigte uit de buurt.
Ik snap zulke dingen niet hoor, je kan toch op je klompen aanvoelen dat er problemen gaan komen.

Voetvankoe
18-11-2011, 19:43
Ik zit hier thuis met een enkelbandje om. Nog 6maanden.
Ik vermaak me wel hoor... playstation3, internet, films, volle koelkast

justsomeone
18-11-2011, 20:23
Ik zit hier thuis met een enkelbandje om. Nog 6maanden.
Ik vermaak me wel hoor... playstation3, internet, films, volle koelkast

hoe lang heb je die enkelband dan al?

Voetvankoe
18-11-2011, 21:12
1 Juli 2010 had ik een oproep ontvangen, maar door externe omstandigheden heb ik de enkelband pas 1 November 2011 omgekregen.
Nu bijna 3 weken dus.

Voetvankoe
18-11-2011, 23:52
voor wat?

Ik heb een beroepsgeheim en heb mezelf een zwijgplicht opgelegd, dus ik kan jouw vraag helaas niet inhoudelijk beantwoorden.

*weet wat je zegt, maar zeg nooit wat je weet*

ARMENIA
19-11-2011, 01:53
Ik ben het niet met jullie eens. Als elke werkgever je historie in kon zien dan is dit nadelig voor een persoon die destijds slecht was maar nu al jaren niets met criminaliteit te maken heeft. Wat mij betreft moet elk persoon een tweede kans verdienen, behalve als het om seksuele delicten gaat. In geval van een veroordeling op grond van seksuele handelingen, dan mag wat mij betreft de werkgever je historie inzien.

Denk ook eens aan de privacy van mensen.. stel je hebt een werkgever die die zich niet houdt aan de geheimhoudingsplicht.. er haken zoveel nadelen aan wanneer werkgevers van alle strafbare je historie kunnen inzien.

dellamartin
19-11-2011, 08:15
Thanks for sharing....Nice Posts guys

justsomeone
19-11-2011, 12:17
Ik ben het niet met jullie eens. Als elke werkgever je historie in kon zien dan is dit nadelig voor een persoon die destijds slecht was maar nu al jaren niets met criminaliteit te maken heeft. Wat mij betreft moet elk persoon een tweede kans verdienen, behalve als het om seksuele delicten gaat. In geval van een veroordeling op grond van seksuele handelingen, dan mag wat mij betreft de werkgever je historie inzien.

Denk ook eens aan de privacy van mensen.. stel je hebt een werkgever die die zich niet houdt aan de geheimhoudingsplicht.. er haken zoveel nadelen aan wanneer werkgevers van alle strafbare je historie kunnen inzien.


ik neem aan dat als een werkgever ziet dat de laatste veroordeling van jaaaaren geleden is hij er niet zwaar aan zou tillen, dus ik zie het probleem niet.

waarel
19-11-2011, 12:18
ik neem aan dat als een werkgever ziet dat de laatste veroordeling van jaaaaren geleden is hij er niet zwaar aan zou tillen, dus ik zie het probleem niet.

Wel als het bedrijfs fraude is ;)

ARMENIA
19-11-2011, 12:56
Ik denk dat jij je daarin vergist. Je hebt 2 sollicitanten met exact dezelfde eigenschappen en opleiding. De één heeft een strafblad wegens openbare geweldpleging en diefstal, de ander niet. Erg veel werkgevers zouden dan kiezen voor degene met geen strafblad. Zoveel werk is er niet in Nederland, op elke vacature azen minimaal meerdere mensen.

Vooral als je solliciteert naar een vacature op bachelor en wo niveau zou dit meer uitmaken, er worden immers hogere eisen aan een persoon gesteld. Door de werkgever inzicht te geven in je historie beperk je de kansen van de desbetreffende persoon, dit kan onterecht zijn gezien het feit deze desbetreffende persoon 180 graden is bijgedraaid.

Voor lucht al die jaren gestudeerd, niemand wil je toch met je mooie strafblad.. we nemen die andere student wel aan heeft dezelfde opleiding, ook daadkrachtig maar ZONDER strafblad.

Als het om pedofilie en seksuele delicten gaat dan ben ik er wel een voorstander.


ik neem aan dat als een werkgever ziet dat de laatste veroordeling van jaaaaren geleden is hij er niet zwaar aan zou tillen, dus ik zie het probleem niet.

justsomeone
19-11-2011, 13:27
Ik deel jouw visie over pedosexuelen en verkrachters etc.
Maar in principe ben je dan mensen in hokjes aan het plaatsen.
Dus een `genezen` pedofiel moet wel zijn hele leven lang last houden van zijn strafblad, maar iemand die een geweldadige bankroof heeft gedaan niet?

Ik heb het liefst dat pedosexuelen worden opgesloten op een eiland en er nooit meer af mogen, begrijp me niet verkeerd.

redjuh
19-11-2011, 15:31
in 2010 was het percentage (ex)gedetineerden tov de totale bevolking, 2,3. komt neer op zo'n 7,7 miljoen

justsomeone
19-11-2011, 15:39
in 2010 was het percentage (ex)gedetineerden tov de totale bevolking, 2,3. komt neer op zo'n 7,7 miljoen

van de inwoners in NL?

Bromios
19-11-2011, 15:59
Dat lijkt mij persoonlijk een raar verhaal. Ik ken echt honderden mensen waarvan ik zeker weet dat ze nog nooit gezeten hebben.

En een pedofiel kan rustig accountant worden maar komt als veroordeelde nooit aan de bak.
De oplossing zou een register zijn waar je als werkgever de gegevens een een werkomschrijving heenstuurt en terug krijgt of het wel of niet kan zonder details.

Als je als crimineel buiten de samenleving komt te staan is de kans op recidive alleen maar groter.

justsomeone
19-11-2011, 16:01
Als je als crimineel buiten de samenleving komt te staan is de kans op recidive alleen maar groter.

Precies, heb dit gezien bij een paar neefjes van me.
Hebben op jonge leeftijd wat gekke dingen gedaan, nu 10 jaar later ondervinden ze nog steeds de gevolgen ervan.

Bromios
19-11-2011, 16:15
Precies, heb dit gezien bij een paar neefjes van me.
Hebben op jonge leeftijd wat gekke dingen gedaan, nu 10 jaar later ondervinden ze nog steeds de gevolgen ervan.

Door de huidige politiek en kranten zoals de telegraaf word de onderbuik van nederland alleen maar verder gevoed en is er niemand meer die nog normaal nadenkt. Dat soort "kansloze" jongeren zijn juist de moeite waard om uit de goot te trekken. Scheelt later weer een hoop shit.