PDA

View Full Version : ik ben zwarte piet...



Illest
23-11-2011, 22:56
http://www.youtube.com/watch?v=m6_G6e8kPWs

:lol:

hij is hard....

Leventdepevent
23-11-2011, 23:01
whaaaaaaaaaaaa

Kemal
24-11-2011, 06:36
hahah wat een fail eigenlijk..

Pansier
24-11-2011, 08:39
:lol:

redjuh
24-11-2011, 14:41
lmao

Hnieb
24-11-2011, 15:09
epic

Bartju
24-11-2011, 20:43
wahahaha

redjuh
25-11-2011, 05:11
Net alsof de sint trouwens antillianen ronselt als knecht... Hij kan beter een zootje Polen nemen. Wordt alleen af en toe lastig met van daken donderen.

YouTube - Broadcast Yourself. (http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fw atch%3Fv%3D8klMLs5c8ok&v=8klMLs5c8ok&gl=NL)

Mister T.
25-11-2011, 08:14
whhahahahahahaa

Illest
25-11-2011, 09:38
Net alsof de sint trouwens antillianen ronselt als knecht... Hij kan beter een zootje Polen nemen. Wordt alleen af en toe lastig met van daken donderen.

YouTube - Broadcast Yourself. (http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fw atch%3Fv%3D8klMLs5c8ok&v=8klMLs5c8ok&gl=NL)


lol @ serieus commentaar leveren op dit filmpje:lol:

Gilaiir
25-11-2011, 09:40
Hahahaha, mooie shit dit!

TriXster
26-11-2011, 11:42
Net alsof de sint trouwens antillianen ronselt als knecht... Hij kan beter een zootje Polen nemen. Wordt alleen af en toe lastig met van daken donderen.

YouTube - Broadcast Yourself. (http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fw atch%3Fv%3D8klMLs5c8ok&v=8klMLs5c8ok&gl=NL)

Ik denk dat al die dronken Polen te luidruchtig zijn, die schreeuwen het altijd van de daken.

king
27-11-2011, 17:00
Haha :) Wel een lastig uit te leggen feest aan bijv. Amerikanen! Tja, we hebben een feest en dat gaat over een grote witte bisschop die elk jaar samen met zijn legertje zwarte 'knechten' naar Nederland komt...

Illest
27-11-2011, 19:05
Haha :) Wel een lastig uit te leggen feest aan bijv. Amerikanen! Tja, we hebben een feest en dat gaat over een grote witte bisschop die elk jaar samen met zijn legertje zwarte 'knechten' naar Nederland komt...

heel fout idd...
alleen is Nederland nog niet klaar om het in te zien...

vorig deed ik een deeltijd studie aan Inholland....had ik Engels en hadden we het over cultuurverschillen..
m'n docent vertelde dat ze pa hem was komen opzoeken rond sinterklaas tijd hier in A'dam..
In de stad werd z'n pa (blanke Engelsman) geconfronteerd met zwarte piet....vader tegen zijn zoon: 'Tom, should we call the police?!?!'......i lol'd

zo fout komt die shit over:lol:

Richelieu
27-11-2011, 20:31
:D

Marchant
27-11-2011, 21:27
heel fout idd...
alleen is Nederland nog niet klaar om het in te zien...

vorig deed ik een deeltijd studie aan Inholland....had ik Engels en hadden we het over cultuurverschillen..
m'n docent vertelde dat ze pa hem was komen opzoeken rond sinterklaas tijd hier in A'dam..
In de stad werd z'n pa (blanke Engelsman) geconfronteerd met zwarte piet....vader tegen zijn zoon: 'Tom, should we call the police?!?!'......i lol'd

zo fout komt die shit over:lol:

Tja gaan we die discussie weer voeren?
Tering ! alles is racistisch tegenwoordig!

Een knecht is geen slaaf!
Knecht :Een knecht is iemand die als beroep hulptaken uitoefent die ter ondersteuning dienen van een hoofdtaak.

Oja ze zijn zwart!!
dan zal dit wel weer positieve discriminatie zijn dat hij alleen nog maar zwarte aanneemt, als blanke kom je er niet bij!!
sowieso is het raar dat wij als racistisch land elk jaar die turk net zijn boot negers binnen laten!!
Heeft die turk wel een werkvergunning?


pfff waar kan je je druk over maken!!

Bromios
27-11-2011, 21:33
Net alsof de sint trouwens antillianen ronselt als knecht... Hij kan beter een zootje Polen nemen. Wordt alleen af en toe lastig met van daken donderen.

YouTube - Broadcast Yourself. (http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fw atch%3Fv%3D8klMLs5c8ok&v=8klMLs5c8ok&gl=NL)

wordt je 's ochtends wakker, schoen leeg en dak vervangen en kamer gestuct...

Illest
27-11-2011, 22:18
Tja gaan we die discussie weer voeren?
Tering ! alles is racistisch tegenwoordig!

Een knecht is geen slaaf!
Knecht :Een knecht is iemand die als beroep hulptaken uitoefent die ter ondersteuning dienen van een hoofdtaak.

Oja ze zijn zwart!!
dan zal dit wel weer positieve discriminatie zijn dat hij alleen nog maar zwarte aanneemt, als blanke kom je er niet bij!!
sowieso is het raar dat wij als racistisch land elk jaar die turk net zijn boot negers binnen laten!!
Heeft die turk wel een werkvergunning?


pfff waar kan je je druk over maken!!


Het woord racistisch heb je mij nergens horen zeggen....(lees: typen)

en je moet wel echt heel stom zijn om niet te kunnen begrijpen dat het aanstootgevend kan zijn voor Nederlanders met kleur als men zich 1 x per jaar zwart schminkt, een verwijzing naar de moren (negers) en dan als knecht van de goede sint rond huppelt....de link naar slavernij leg ik nog niet eens, maar goed dat je daar zelf over begint, want sommigen zien die link idd wel..

ik vind het eerder beledigend naar je medemens toe.....overigens hebben ze in polen, duitsland (weet niet zeker) ook een sinterklaasfeest ook met piet....maar alleen in Nederland is ie zwart.....in Canada kunnen ze het gelukkig wel inzien dat het nogal aanstootgevend kan zijn....toch wel een integratie-fail van ons om te denken denken we zoiets mafs daar ook dachten te kunnen maken:fp:....

nou weet ik gelukkig dat bij niemand hier ook echt die foute gedachte erachter zit...de intentie is er echt niet...dat geloof ik wel....en niemand die kids hun feestje niet gunt en wilt verpesten....maar waar zit de toegevoegde waarde van dat zwarte gezicht? jeugdsentiment misschien?;)....'ingorant-mode on': omdat het vroeger zo was, houden we het in stand...klaar!....

De Hema....oerhollands bedrijf opent een vestiging in Londen en ook daar maken ze kennis met het sinterklaas feest....saillant detail; de pieten waren wit.....hoe zou dat toch komen?....precies....men weet dondersgoed dat het aanstootgevend is....not done...

tijden veranderen Marchant....rekening houden met elkaar gevoelens en waarden, zoals in Canada bijv. is hartstikke normaal....we leven in de 21e eeuw....dit past niet echt in onze tijd....althans, dat vind de rest vd wereld waar dus ook geen draagvlak is voor dit soort crap...

peaaccee

Facade
27-11-2011, 22:40
Tradities ontstaan in de loop der jaren, die voer je niet in. De kern van een traditie is ook dat het al jaren hetzelfde is. Omdat het altijd zo gevierd is, is dus ook wel degelijk een zinvol argument. Ik begrijp dat als je dit in het buitenland doet in een publiek dat niet hiermee opgegroeid is, dat dan inderdaad een racistische link wordt gelegd. Ik denk zelfs, gezien de huidige staat van de katholieke kerk, dat een bisschop die ook een kindervriend is al verkeerd valt.

Nederland is echter geen London en Sinterklaas is hier al helemaal niet nieuw.

Jij erkent zelf dat niemand hier foute gedachtes heeft bij het sinterklaasfeest. Als blijkbaar niemand in Nederland racistische gedachtes koestert bij dit feest, dan is er toch geen aanleiding om met witte pieten te gaan werken?

Om hier een punt van te maken vind ik een vorm van overdreven politieke correctheid en overgevoeligheid die de plank volledig misslaat.

Illest
27-11-2011, 23:05
Tradities ontstaan in de loop der jaren, die voer je niet in. De kern van een traditie is ook dat het al jaren hetzelfde is. Omdat het altijd zo gevierd is, is dus ook wel degelijk een zinvol argument. Ik begrijp dat als je dit in het buitenland doet in een publiek dat niet hiermee opgegroeid is, dat dan inderdaad een racistische link wordt gelegd. Ik denk zelfs, gezien de huidige staat van de katholieke kerk, dat een bisschop die ook een kindervriend is al verkeerd valt.

Nederland is echter geen London en Sinterklaas is hier al helemaal niet nieuw.

Jij erkent zelf dat niemand hier foute gedachtes heeft bij het sinterklaasfeest. Als blijkbaar niemand in Nederland racistische gedachtes koestert bij dit feest, dan is er toch geen aanleiding om met witte pieten te gaan werken?

Om hier een punt van te maken vind ik een vorm van overdreven politieke correctheid en overgevoeligheid die de plank volledig misslaat.

wederom een vorm van ignorance

'omdat de intentie er niet is, kan het ook nooit zo over komen'....toch voelt een grote groep mensen zich best wel klote wanneer ze ermee geconfronteerd worden....

heeft niks te maken met politiek correct willen zijn....het is op zijn zachtst gezegd beledigend
interessant om te zien dat steeds meer commercieele bedrijven zich minder inlaten met zwarte piet....men word huiveriger en wil niet geassocieerd worden met racisme

er zijn overigens zat tradities die veranderen....heeft puur te maken met de tijd waarin we leven...

en druk maken is een groot woord, maar nadenken en discussiëren vind ik prima....het zou saai zijn als iedereen dezelfde mening zou hebben

in een interview van Humberto Tan zegt ie tegen de interviewer:

Zou je Obama uitnodigen voor een diner en een schilderij van de sint en piet ophangen?

'Uhhm uhmm dat is moeilijk'

Waarom is dat moeilijk?

'uhmm uhmmm'

precies! denk daar eens over na


Misschien dat ik overkom als een azijnpisser hoor, maar ik vind het gewoon een weird fenomeen....ben hier geboren en getogen, heb er als kind aan meegedaan, maar naarmate ik ouder werd ben ik erover na gaan denken en vond ik het niet echt relaxed

Marchant
27-11-2011, 23:19
tijden veranderen Marchant....rekening houden met elkaar gevoelens en waarden, zoals in Canada bijv. is hartstikke normaal....we leven in de 21e eeuw....dit past niet echt in onze tijd....althans, dat vind de rest vd wereld waar dus ook geen draagvlak is voor dit soort crap...

peaaccee

Mooi dat je over canada begint hier een leuk verhaaltje voor het slapen gaan :

" Oorspronkelijk had Sinterklaas slechts één helper. Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zou zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.
Dat dit gebruik in 1945 door Canadese (http://nl.wikipedia.org/wiki/Canada) soldaten bedacht zou zijn, is niet geheel juist. Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog) vierden in 1939 Nederlandse gemobiliseerde (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobilisatie) soldaten het Sinterklaasfeest met twee Pieten.[2] (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet#cite_note-1) Echter pas na de Tweede Wereldoorlog werd het voor Sinterklaas gebruikelijk om (zeer) veel Pieten mee naar Nederland te nemen. "



Persoonlijk ga ik uit van het verhaal "piet zo zwart als roet " kwam hij niet door de schoorsteen?
zou daar misschien de zwarte (roet) kleur vandaan kunnen komen? "
Persoonlijk vindt ik het naar als lammetjes geslacht worden in een badkamer, slachtfeest ook maar afschaven ?
in kader van rekening houden met andere gevoelens?


en trouwens kerst feest.......... heeft de kerstman geen dwergjes in dienst? is dat niet aanstootgevend voor lilliputters?
Paas haas = dierenmishandeling?

en Suikerfeest houdt niet echt rekening met gevoelens van de diabetes in Nederland .


zo kan je overal wel een negatieve bijsmaak aan geven.





http://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU

Facade
27-11-2011, 23:20
Voorbeeld van het interview vind ik niet erg sterk. Ik zie niet in waarom dat zo moeilijk is. Nee dat zou ik niet doen. Ik verwacht niet dat buitenlanders dit feest begrijpen, dat geef ik zelf al aan in mijn eerdere post. Dat zou bij president Sarkozy niet anders zijn. Al is het al gek om een schilderij van Sint en Piet in de huiskamer te hebben hangen natuurlijk, laat staan als het staatshoofd van de VS over de vloer komt :)

Ik begrijp dat er een groep is die er misschien aanstoot aanneemt, dat wil niet zeggen dat dit een valide grond is de boel aan te passen.

Overdreven politieke correctheid vind ik in het algemeen grote terughoudendheid om ook maar iets te doen waar mogelijkerwijs iemand aanstoot aan kan nemen. Om die reden een feest aanpassen dat in de kern helemaal niet racistisch bedoeld is, valt dus wel degelijk onder die noemer.

Marchant
27-11-2011, 23:25
Misschien dat ik overkom als een azijnpisser hoor, maar ik vind het gewoon een weird fenomeen....ben hier geboren en getogen, heb er als kind aan meegedaan, maar naarmate ik ouder werd ben ik erover na gaan denken en vond ik het niet echt relaxed

Wat vindt jij dan niet relaxed?
Dat piet zwart is?
Dat hij met / voor een blanke werkt?
dus als in het filmpje van sinterklaas in Paramaribo gevierd wordt dan moeten al deze Surinamers zich volgens jou wit schminken?
Of heb je iets tegen schminken? hekel aan clowns , mimespelers enzo? dan zeg ik ook carnaval afschaven.
I

Illest
27-11-2011, 23:26
Persoonlijk ga ik uit van het verhaal "piet zo zwart als roet " kwam hij niet door de schoorsteen?
zou daar misschien de zwarte (roet) kleur vandaan kunnen komen? "
Persoonlijk vindt ik het naar als lammetjes geslacht worden in een badkamer, slachtfeest ook maar afschaven ?
in kader van rekening houden met andere gevoelens?



http://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU

Point taken Marchant!

We spreken het volgende af....als jij een paar nachten via schoorstenen naar binnen kruipt bij mensen en vervolgens pikzwart, met kroes haar, dikke rode lippen en een Surinaams accent terug komt, krijg je de sleutels van m'n auto:lol:

peaaccee

Illest
27-11-2011, 23:35
[QUOTE=Marchant;1102481]Wat vindt jij dan niet relaxed?
Dat piet zwart is?



Ik vind het niet relaxed dat in een land met een verleden als de onze anno 2011 mensen die met een tekst 'zwarte piet is rasicme' keihard door de politie worden aangepakt....daar schrik ik van...dat heeft de discussie dit jaar een andere wending gegeven....

Facade
27-11-2011, 23:45
De politie heeft zaterdag vier mensen aangehouden die tijdens de intocht van Sinterklaas in Dordrecht ongeoorloofd zouden hebben gedemonstreerd. Omstanders menen dat de demonstranten onevenredig hard aangepakt werden. Op Youtube is een filmpje gepubliceerd van het incident. Een woordvoerster van de politie wilde niets kwijt over de aard van het protest. Volgens bronnen op internet hadden zij de leus 'Zwarte Piet is racisme' op hun T-shirt staan.

De politie had de twee mannen en de twee vrouwen zaterdagochtend al gewaarschuwd. Toen agenten ze later op de dag opnieuw tegenkwamen en zij 'nog steeds een platform zochten voor hun mening', is het viertal gearresteerd.

Onevenredig hard aangepakt
Omstanders menen dat de demonstranten onevenredig hard aangepakt werden. Op Youtube is een filmpje gepubliceerd van het incident. De uploader vraagt zich af waarom deze mensen weg moesten. 'Ze waren toch op de openbare weg en zij verstoorden niemand.'

Recht van vrije meningsuiting
De actievoerder zou op rustige toon hebben gevraagd: 'Waarom moet ik weg, wat heb ik gedaan? Ik heb toch het recht van vrije meningsuiting?' Volgens ooggetuigen werd de demonstrant op de grond geduwd door de politie en begon de agent klappen uit te delen zonder dat de actievoerder zich verzette.
---------------- Ad.nl
Je doelt hierop neem ik aan.

Ik denk dat je in het algemeen dit op een normale manier kan bespreken. Het is ook maar de vraag of de reactie van de agenten ook maar iets te maken had met de reden waarom deze vier personen demonstreerden. Het lijkt me niet dat agenten de straat opgestuurd worden met de opdracht om 'sinterklaas demonstranten' neer te halen.

Illest
28-11-2011, 00:05
Facade,

Ja daar ben ik best van geschrokken, omdat die gasten na de waarschuwing al weg wilden gaan, spandoeken waren niet uitgerold, maar de shirts hadden ze wel aan....vond het vreemd dat er zo hard is opgetreden....vrijheid van meningsuiting toch?

En de reden dat ik het buitenland erbij haal is omdat er in westerse landen nergens begrip is voor de zwarte pieten, sterker nog, men kwalificeert het als rasictisch. Het verbaast me dan ook dat er zolang wordt vastgehouden aan zo'n klein element (het zwarte gezicht) van het feest, wat blijkbaar erg aanstootgevend is.

zie Canada, waar het nu wordt weggelaten

Elsevier.nl - Cultuur & Televisie - Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/323428/Zwarte-Piet-verbannen-bij-Sinterklaasfeest-in-Canada.htm)

cholitzu
28-11-2011, 00:15
http://www.youtube.com/watch?v=m48x1IzP3uI&feature=related

Marchant
28-11-2011, 00:26
Facade,

Ja daar ben ik best van geschrokken, omdat die gasten na de waarschuwing al weg wilden gaan, spandoeken waren niet uitgerold, maar de shirts hadden ze wel aan....vond het vreemd dat er zo hard is opgetreden....vrijheid van meningsuiting toch?

En de reden dat ik het buitenland erbij haal is omdat er in westerse landen nergens begrip is voor de zwarte pieten, sterker nog, men kwalificeert het als rasictisch. Het verbaast me dan ook dat er zolang wordt vastgehouden aan zo'n klein element (het zwarte gezicht) van het feest, wat blijkbaar erg aanstootgevend is.

zie Canada, waar het nu wordt weggelaten

Elsevier.nl - Cultuur & Televisie - Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/323428/Zwarte-Piet-verbannen-bij-Sinterklaasfeest-in-Canada.htm)

Je hebt vrijheid van meningsuiting en je hebt verstoring van de openbare orde, volgens mij heb je ten alle tijden toestemming nodig om te demonstreren.
dus jij bent hiervoor de vrijheid van mening? als nu niet deze mensen hadden lopen roepen over rasisme maar de stichting Martijn (die pedo's) over hun ideeën op een kinder intocht? durf te wedden dat er nu dan een discussie was dat ze niet hard genoeg hebben opgetreden.

het is een traditie een kinderfeest waarin zwarte mannen in voorkomen , waarom inderdaad in 2011 daar een probleem over maken?
door de geschiedenis??
Ja Nederland heeft donkeren slaven gehad zoals bijna elk Europees land en ook Amerika en Canada.
Maar ook Afrikaanse landen hadden slaven, stammen die andere stammen veroverden en verkochten aan de blanken.
Ook waren er blanke slaven.........

mijn punt is wat heeft dit met een kinderfeest te maken en zou je druk maken over een man of vrouw die zich zwart schminkt om daar mee wat kinderen blij te maken.

Facade
28-11-2011, 00:33
Je moet een vergunning hebben om te protesteren, vrijheid van meningsuiting doet daar niets aan af. Ik denk dat het ongepast en gevaarlijk is bij de nationale intocht te gaan protesteren. Als je zo'n groepje er tussen hebt staan gaat dat ergernis opwekken (bij mij in ieder geval wel) en dan kan het nog wel raar lopen. Daarom is er misschien ook wel zo excessief gereageerd. Ik weet er het fijne niet van, maar laten we niet doen alsof dit onderwerp doorgaans niet bespreekbaar is. Ik denk alleen dat er betere momenten zijn om het te doen.

Op het moment dat er in dit typisch Nederlandse feest gesneden zou moeten worden enkel omdat de gevoelens van sommigen gekwetst worden, zou ik daar aanstoot aan nemen en ik denk velen met mij.
Het is een uiting van onze cultuur en als dat aangepast zou moeten worden t.b.v. mensen die het als racistisch bestempelen zou ik nog liever hebben dat het hele feest wordt afgeschaft. Het is dus ook een gevoelskwestie. Het feest is zoals het is, met een wit paard een oude sinterklaas, een zwarte piet en heeeeel veel cadeau's.

Als je zwarte piet zou veranderen naar multi culti piet om maar een lullig voorbeeld te noemen, zou dat een erkenning zijn dat het feest ook daadwerkelijk racistisch is, terwijl het helemaal niet zo is. Daarom wordt dat dus ook niet gedaan.

Ik vind het daarnaast een kwestie van als je zoekt naar racisme, zul je het vinden ook. Het sinterklaasfeest als racistisch bestempelen vind ik een bijzonder hatelijk voorbeeld daarvan. Een maatschappij die echt niet stil staat bij racisme is een maatschappij die niet achter alles het ergste zoekt. Maak hier niet een politiek probleem van. Laat iedereen gewoon Sinterklaas vieren zoals het altijd gegaan is. Het is een feest voor kinderen die meestal nog helemaal niet stil staan bij dit soort dingen en dat zouden wij ook niet moeten doen. Pas dan zou de maatschappij een stuk gezonder zijn.

Mauro
28-11-2011, 07:17
Ik pik even de mening Theodor Holman uit het Parool, gewoon omdat ik lui ben, en hij precies zegt hoe ik erover denk :

Hoe erg moet je gekwetst zijn om tijdens de feestelijke intocht van Sint Nicolaas tegen racisme te demonstreren op het Leidseplein, waar honderden kinderen op de goedheilig man en zijn pietermannen wachten?

Ikzelf heb in mijn jeugd alleen maar heel domme Pieten gezien, die krom spraken, je in de zak stopten als je iets slechts had gedaan, en voor het schoolbord het antwoord niet wisten op de vraag: 'Piet, hoeveel is één plus één?'

'Dat is drie, Sinterklaas.' Hilariteit.

Ik durf te zweren dat ik noch mijn klasgenootjes daar in hun latere leven racistische gedachten aan hebben overgehouden. Eigenlijk ken ik niemand die, als ze op latere leeftijd een neger zagen, zeiden: 'Tja, het is een Zwarte Piet; die zal waarschijnlijk niet weten hoeveel één plus één is.'

Goed, die zullen er ongetwijfeld zijn. Maar dan nóg. Zijn er echt zwarten die, als ze een Piet zien, in zo'n rare pofbroek en met zo'n hoedje met een veer, zich zwaar beledigd en gekwetst voelen? Wat voelen ze dan? Wilt u mij dat mailen? Ik weet het niet.

Bent u gekwetst omdat een relatie wordt gelegd tussen zwart en dom? Dat heb ik eigenlijk sinds mijn kindertijd nooit meer gezien of gehoord, maar stel dat het zo is, dan nóg zie ik de generalisering niet. Zwarte Pieten zijn misschien dom, maar zwarten toch niet?

Het zou hetzelfde zijn als vrouwen zich verzetten tegen heksen in sprookjes omdat heksen in sprookjes altijd vrouwen zijn. En altijd slecht. Sterker: vrouwen worden zelfs uitgescholden voor heks! Weg met die sprookjes!

Zo zit het, dacht ik, ook met Zwarte Piet. Die intocht is volkstoneel dat we elk jaar opvoeren. Die Zwarte Pieten hebben bij mijn weten nooit echt bestaan. Ik, als atheïst, neem het de burgemeester van Amsterdam toch ook niet kwalijk dat hij de scheiding tussen kerk en staat met voeten treedt door de goedheilig man in zijn stad uitgebreid welkom te heten? ('En dat moet de belastingbetaler zeker allemaal betalen, mijnheer de burgemeester! Laat de kerk dat doen!')

Wie tijdens de intocht van de Sint tegen racisme demonstreert, is dus eigenlijk zelf iemand die in Sinterklaas gelooft. Zo iemand vind ik nog veel dommer dan de domste Zwarte Piet.

Illest
28-11-2011, 08:06
Liever Zeurpieten dan Zwarte Pieten'

Frank Ligtvoet − 17/11/11, 06:00
http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2011/12/8/7/20111116165959/media_xl_1014517.jpg
© ZWARTE PIET IS RACISME (http://zwartepietisracisme.tumblr.com/). De twee actievoerders tegen Zwarte Piet bij de intocht van Sinterklaas in Dordrecht
Zwarte Pieterij hoort thuis in een rijtje oer-Hollandse tradities, die we nu als achterlijk beschouwen. Dat stelt neerlandicus Frank Ligtvoet.



Een vriendelijke witte baas met vrolijke zwarte knechten is het gevolg van gruwelijke historische gebeurtenissen.



Het is in het Nederlandse politieke klimaat - en bovendien zo net voor het gezellige Sinterklaasfeest - misschien wel het minst populaire onderwerp om over te schrijven, omdat het raakt aan wat naar veel mensen veronderstellen, een van die vele bedreigde oer-Hollandse waarden en tradities is. Voor je het weet, krijg je als je er iets lelijks over zegt bedreigingen van mensen die tot dan hoe heel vreedzaam opereerden.

Traditie
Omdat ik niet in Nederland woon, durf ik het wel te zeggen: die Zwarte Pieterij hoort niet thuis in de reeks chocoladeletters, pepernoten, surprises en mijters, maar in een rijtje oer-Hollandse tradities die tot diep in de moderne tijd voortwoekerden en die we nu als achterlijk beschouwen: antisemitisme, nationalisme, vrouwen- en homodiscriminatie.

In het veilige Brooklyn waar ik woon surfte ik naar de website van de brave actievoerders die in het brave Dordrecht omdat ze een T-shirt droegen waarop de tekst gedrukt stond 'Zwarte Piet is Racisme' hardhandig door de politie werden gearresteerd (http://zwartepietisracisme.tumblr.com/). Daar vind je de foto van voor de politionele actie, een foto van twee beetje ironisch en verlegen kijkende mannen, die zich met hun protest-T-shirts voor een boekhandel hebben geposteerd.

De man rechts heeft een slappe beletterde lap in zijn hand die vermoedelijk even té voor het spandoek was, dat op verzoek van de politie vanwege het ontbreken van een protestvergunning (sic) verdwijnen moest. Het zijn geen fanatieke anti-racistische actievoerders - al zou ik ook daar geen bezwaar tegen hebben gehad - maar gewoon aardige jongens, aardige zwarte jongens die zonder opdringerigheid even willen laten zien dat zij die oer-Hollandse traditie niet op prijs stellen.

Vriendelijke witte baas
Met een beetje moeite moeten toch ook de meeste fervente Sinterklaasvierders zich wel kunnen inleven in het standpunt van de actievoerders. Een vriendelijke witte baas die alleen maar vrolijke zwarte knechten heeft, is nu eenmaal geen toevallige omstandigheid, maar het gevolg van historische gebeurtenissen die voor mensen van Afrikaanse afkomst gruwelijk en vaak met dodelijke afloop waren.

Het is wat demagogisch, maar wat te denken van een van oorsprong Duits kinderfeest in een toekomst die er gelukkig nooit gekomen is, een feest met een Arische leider die een gezellige club snoep uitdelende Joden als knechten om zich heen verzameld heeft.

De Joodse gemeenschap zou daar in die toekomst toch wel bezwaar, al was het maar ironisch, tegen mogen maken, lijkt me. Rechtse mensen vinden de actievoerders azijnpissers en hun woedende commentaren bij de artikelen op het web liegen er niet om. Linkse mensen zijn natuurlijk 'Jenseits' van het racisme en vinden die aardige jongens humorloze, politiek correcte Zeurpieten. De keuze tussen hen en Zwarte Pieten valt mij echter niet zwaar.

Frank Ligtvoet is neerlandicus en freelance journalist. Hij woont in New York.



'Liever Zeurpieten dan Zwarte Pieten' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3037400/2011/11/17/Liever-Zeurpieten-dan-Zwarte-Pieten.dhtml)

Mauro
28-11-2011, 08:25
Liever Zeurpieten dan Zwarte Pieten'

Frank Ligtvoet − 17/11/11, 06:00
http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2011/12/8/7/20111116165959/media_xl_1014517.jpg
© ZWARTE PIET IS RACISME (http://zwartepietisracisme.tumblr.com/)
...Het is wat demagogisch, maar wat te denken van een van oorsprong Duits kinderfeest in een toekomst die er gelukkig nooit gekomen is, een feest met een Arische leider die een gezellige club snoep uitdelende Joden als knechten om zich heen verzameld heeft......

Frank Ligtvoet is neerlandicus en freelance journalist.....

'Liever Zeurpieten dan Zwarte Pieten' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3037400/2011/11/17/Liever-Zeurpieten-dan-Zwarte-Pieten.dhtml)
Gelukkig vind dhr Ligtvoet het ook wat demagogisch....ik vind het makkelijk scoren.
Maar goed, hij is dan ook freelance journalist en de kachel moet branden. Met gelul in de marge scoor je niet dus leg je link met de holocaust.
Dat slaat altijd aan in NL.

Marchant
28-11-2011, 13:38
idd who the fuck is "Frank Ligtvoet".
En makkelijk scoren om er Joden en Duitsers bij te halen.
Ik zie de vergelijking niet.
En een jood als knecht die snoep uitdeelt???
hahaha

"wie van de kindjes wil er pepernoten kopen?"

Illest
28-11-2011, 13:45
Marchant,

Je zult het waarschijnlijk nooit begrijpen, valt je ook niet kwalijk te nemen. Het zit er dusdanig ingebakken dat men meteen in de verdeding schiet zonder zich te verplaaten in anderen. Het is eigenlijk een verloren zaak.

Snap je reacties volkomen

Facade
28-11-2011, 13:51
Ik ben nog weinig rationele argumenten tegengekomen die een ingrijpende wijziging zouden rechtvaardigen. Het is dan wel makkelijk om dit uit te leggen als gebrek aan inlevingsvermogen.

Illest
28-11-2011, 13:51
* gives up *

Marchant
28-11-2011, 13:55
Marchant,

Je zult het waarschijnlijk nooit begrijpen, valt je ook niet kwalijk te nemen. Het zit er dusdanig ingebakken dat men meteen in de verdeding schiet zonder zich te verplaaten in anderen. Het is eigenlijk een verloren zaak.

Snap je reacties volkomen

Klopt, er valt ook niets te begrijpen.
Sinterklaas is een kinderfeest met zwarte pieten wat niets met discriminatie te maken heeft.
Het is een onderdeel van de Nederlandse cultuur, en in tijden dat er zoveel geroepen wordt dat je andere culturen moet respecteren.
waarom dan niet deze?
En als je je onzeker voelt over een blanke man / vrouw die zich zwart schminkt om tijdens een kinderfeest kinderen blij te maken vraag ik me af of je dan niet een klein beetje een minderwaardigheid complex hebt of gewoon verzuurd bent .

Marchant
28-11-2011, 14:02
http://www.youtube.com/watch?v=vmqUP9EB45M&fb_source=message

sorry tot 2.94 volgehouden
maar hoor nog steeds niet waarom hij het racistisch vindt. hij draai wel leuk de boel om om te vragen waarom het niet racistisch is.
"Studenden vinden het leuk om surprise te doen en samen te zijn, daarom is zwarte piet niet nodig".
Begrijpt hij het feest wel? het is geen feest voor studenten!! dus deze beste man kan beter verder gaan met zijn kamer op te ruimen ipv goedkoop te willen scoren met zijn t-shirts en youtube filmpjes .


en als ik het goed begrijp is dus je zelf zwart schminken racistisch?
rood ook ivp indiaanen?
geel met asiaten?

zwarte eyeliner mag dat nog wel? bij welk percentage wordt het racistisch?
en stel we schaven zwarte piet af, dus de goede zwarte man die al het werk voor sinterklaas deed wordt vervangen door een blanke.
is dat dan niet racistisch ik bedoel dan krijgt die blanke alle eer!!

Facade
28-11-2011, 14:03
Nog een kleine weerlegging van de holocaust vergelijking of de verklaring voor een zwarte piet te zoeken in het koloniale verleden van Nederland.

"Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw (http://nl.wikipedia.org/wiki/19e_eeuw) zijn intrede in de folklore (http://nl.wikipedia.org/wiki/Folklore) van de Lage Landen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Landen_%28staatkunde%29). Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan). Tussen een duivel en een Moor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Moren) bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Europeanen) weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland (http://nl.wikipedia.org/wiki/Moren) Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Algerije) en Turkse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije) kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Christenen)" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet#cite_note-0) Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad (http://nl.wikipedia.org/wiki/Goed_en_kwaad), en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.
Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw (http://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw) was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Immigratie) vanuit de voormalige koloniën (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolonie_%28staatkundig%29) ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrika), ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderschrik) ging fungeren. In de 19e eeuw (http://nl.wikipedia.org/wiki/19e_eeuw) werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven."


Hieruit blijkt het volgende

1. Zwarte Piet vertegenwoordigt niet de talloze mensen die in voormalige koloniën als slaven zijn behandeld.

2. Zwarte Piet vertegenwoordigt wel de voormalige vijand uit het Morenland en ook een bedreiging die op dat moment heel reëel was. Veel kinderen waren vroeger ook bang voor zwarte piet omdat ze dachten meegenomen te worden naar Spanje. De vergelijking met de holocaust gaat dus ook niet op. Zwarte piet duidt immers niet op een minderwaardige levensvorm zoals de Duitsers de joden zagen maar op een geduchte vijand. Als de Duitsers een dergelijk feest zouden willen maken in WOII zou dus eerder een dikke Amerikaan of theedrinkende engelsman de Zwarte piet zijn en niet een jood.

Naar mijn mening berust de interpretatie van de mensen die zich gekwetst voelen dus op lucht. De enige reden om dus een wijziging door te voeren zouden dus die gevoelens zijn. De vraag blijft echter of die gevoelens gerechtvaardigd zijn en of het misschien niet die groep zelf is die bij zichzelf te rade moet gaan of hun gevoelens wel terecht zijn. Niet alleen hun begrijpelijke gevoelens spelen een rol, maar ook het daadwerkelijke karakter van het feest en de gevoelens van de mensen die er waarde aan hechten. Het een staat niet boven het ander alleen omdat het magische woord 'racisme' erbij getrokken wordt.

Illest
28-11-2011, 14:06
Klopt, er valt ook niets te begrijpen.
Sinterklaas is een kinderfeest met zwarte pieten wat niets met discriminatie te maken heeft.
Het is een onderdeel van de Nederlandse cultuur, en in tijden dat er zoveel geroepen wordt dat je andere culturen moet respecteren.
waarom dan niet deze?
En als je je onzeker voelt over een blanke man / vrouw die zich zwart schminkt om tijdens een kinderfeest kinderen blij te maken vraag ik me af of je dan niet een klein beetje een minderwaardigheid complex hebt of gewoon verzuurd bent .

Lol...om de Nederlandse cultuur te respecteren, moet een racistische uiting in stand gehouden worden?

Het 'kinderen blij maken' gedeelte is hetgeen waardoor je niet kunt inzien dat het concept van de sint en zwarte pieten stimatiserend is.
Want wie komt verdomme nou aan zo'n onschuldig kinderfeest..!??!

nogmaals ik begrijp je reactie volkomen, de discussie is niet aan jou besteed....

Facade
28-11-2011, 14:11
Lol...om de Nederlandse cultuur te respecteren, moet een racistische uiting in stand gehouden worden?


Dat is niet aangetoond, dat is alleen wat jij beweert.

Marchant
28-11-2011, 14:13
Lol...om de Nederlandse cultuur te respecteren, moet een racistische uiting in stand gehouden worden?

Het 'kinderen blij maken' gedeelte is hetgeen waardoor je niet kunt inzien dat het concept van de sint en zwarte pieten stimatiserend is.
Want wie komt verdomme nou aan zo'n onschuldig kinderfeest..!??!

nogmaals ik begrijp je reactie volkomen, de discussie is niet aan jou besteed....

Het woord racistisch heb je mij nergens horen zeggen....(lees: typen)
peaaccee
dus het was toch jou insteek, jammer dat je dat na mijn eerste post nog ontkende.

maar zoals ik al aangaf heeft dit feest niets met racisme te maken, jammer dat je niet met feiten komt behalve wat mongolen op internet waar nog nooit iemand van gehoord heeft.
wat is er racistisch aan om je tijdens een kinderfeest zwart te schminken en waarom is het niet racistisch om je bijv bij carnaval als indiaan te verkleden??

Bromios
28-11-2011, 14:34
De reden waarom er overigens hard werd ingegrepen is vanwege die zelfde kinderen. Die geloven dat het echt is en mogen dus niet worden geconfronteerd met mensen die lopen te roepen dat het niet echt is en dat het stigmatiserend is.

Die gasten die erover zeuren hebben zelf geen kinderen joh.

justsomeone
28-11-2011, 15:32
ALMERE - Twee Zwarte Pieten in Almere zijn belaagd vanwege hun geschminkte huid. Een negroïde man kon niet verkroppen dat het duo verkleed was als knechten van Sinterklaas, dat hij een van hen een kopstoot gaf.


In een bus ter hoogte van halte Kruidenwijk uitte de belager zijn onvrede over de verkleed- en schminkpartij. De belager werd boos en pakte een van de mutsen af. Toen hij daarmee de bus uitliep, ging een van de pieten hem achterna. Deze moest dit bekopen met een kopstoot, meldt Dichtbij Almere (http://www.dichtbij.nl/almere/regio/artikel/2202968/zwarte-piet-krijgt-kopstoot-update.aspxhttp://www.dichtbij.nl/almere/regio/artikel/2202968/zwarte-piet-krijgt-kopstoot-update.aspx).

Een getuige vertelt dat omstanders de verklede mannen niet te hulp schoten


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11017692/__Kopstoot_voor_Zwarte_Piet__.html?p=4,1

Illest
28-11-2011, 16:07
De een ziet het als iets aparts, iets wat er heel fout uitziet en de ander verklaart hem voor gek omdat de insteek nooit zo bedoeld zou zijn.
Ik kan wel tot het volgende sinterklaasfeest blijven posten om duidelijk te maken, waarom ik het fout vind, maar om eerlijk te zijn, word het een gebed zonder eind.
Zelf gebruik ik liever het woordje ‘fout’ zoals in het begin, maar eerlijk is eerlijk, de meesten die de zwarte piet maar niks vinden, noemen het racisme en daar valt wel wat voor te zeggen.

Als je het met de mantel der liefde ‘het is een kinderfeest’ blijft bedekken, moet je dat vooral blijven doen.

Ik vind het opvallend dat het alleen nog maar in Nederland kan en dat nu ook een winkelketen als de V&D er vanaf ziet. Althans zo lijkt het… Waarom zouden ze dat nou doen?
Misschien dat het toch niet meer zo marketable is als voorheen blijkbaar. Dat zo’n grote winkelketen dit signaal af geeft vind ik een goede ontwikkeling.

Zoals ik al zei, tijden veranderen…je zult toch een manier moeten vinden om daarmee te dealen….wij allemaal eigenlijk….


[/URL][URL]http://www.vd.nl/index.jsf (http://www.vd.nl/index.jsf)


@ justsomeone:


trieste shit...

Facade
28-11-2011, 16:20
Wanneer is nou iets racistisch dan volgens jou? Doet de insteek van een uitspraak of in dit geval feest totaal niet ter zake? Zeker als er geen racistische motieven ergens aan ten grondslag liggen, dan moet dat toch meewegen? Gaat het alleen maar om de gevoelens van de groep in kwestie en is iets racistisch omdat zij dat vinden?

Bromios
28-11-2011, 16:37
De een ziet het als iets aparts, iets wat er heel fout uitziet en de ander verklaart hem voor gek omdat de insteek nooit zo bedoeld zou zijn.
Ik kan wel tot het volgende sinterklaasfeest blijven posten om duidelijk te maken, waarom ik het fout vind, maar om eerlijk te zijn, word het een gebed zonder eind.
Zelf gebruik ik liever het woordje ‘fout’ zoals in het begin, maar eerlijk is eerlijk, de meesten die de zwarte piet maar niks vinden, noemen het racisme en daar valt wel wat voor te zeggen.

Als je het met de mantel der liefde ‘het is een kinderfeest’ blijft bedekken, moet je dat vooral blijven doen.

Ik vind het opvallend dat het alleen nog maar in Nederland kan en dat nu ook een winkelketen als de V&D er vanaf ziet. Althans zo lijkt het… Waarom zouden ze dat nou doen?
Misschien dat het toch niet meer zo marketable is als voorheen blijkbaar. Dat zo’n grote winkelketen dit signaal af geeft vind ik een goede ontwikkeling.

Zoals ik al zei, tijden veranderen…je zult toch een manier moeten vinden om daarmee te dealen….wij allemaal eigenlijk….


[/URL][URL]http://www.vd.nl/index.jsf (http://www.vd.nl/index.jsf)


@ justsomeone:


trieste shit...

De reden dat v&d er niet meer aan meedoet is dat hun speelgoedafdeling niet meer zo groot is en ze het dus meer van de kerst moeten hebben. dan ga je de kosten van de extra koopavonden en het verbouwing van de winkel besparen.

Heeft niks met racisme te maken.

Ik wordt helemaal dol van dat politiek correcte gelul. Ik vier met mijn kinderen sinterklaas net zoals ik dat vroeger ook deed en mijn ouders en voorouders ook. En wil je dat niet ? Dan laat je het toch lekker.

Illest
28-11-2011, 16:53
De reden dat v&d er niet meer aan meedoet is dat hun speelgoedafdeling niet meer zo groot is en ze het dus meer van de kerst moeten hebben. dan ga je de kosten van de extra koopavonden en het verbouwing van de winkel besparen.

Heeft niks met racisme te maken.

Ik wordt helemaal dol van dat politiek correcte gelul. Ik vier met mijn kinderen sinterklaas net zoals ik dat vroeger ook deed en mijn ouders en voorouders ook. En wil je dat niet ? Dan laat je het toch lekker.

Ooh dat was het! my bad...

En vier het feest, doe je ding en accepteer dat anderen het ook doen, alleen zonder de zwarte piet.
Iedereen blij, simpel zat toch

cholitzu
28-11-2011, 16:58
De reden dat v&d er niet meer aan meedoet is dat hun speelgoedafdeling niet meer zo groot is en ze het dus meer van de kerst moeten hebben. dan ga je de kosten van de extra koopavonden en het verbouwing van de winkel besparen.

Heeft niks met racisme te maken.

Ik wordt helemaal dol van dat politiek correcte gelul. Ik vier met mijn kinderen sinterklaas net zoals ik dat vroeger ook deed en mijn ouders en voorouders ook. En wil je dat niet ? Dan laat je het toch lekker.

Dat is imo niet de reden. Tenzij er op de schmink wordt bezuinigt.

http://www.vd.nl/medias/sys_master/8919244439582/pietjesplakken_opzet.jpg

Sadix
28-11-2011, 17:53
Mannen,

Illest is volgens mij surinaams, antiliaans.

Facade, Marchant, Bromios als ik me niet vergis blanke nederlanders.

Onze niet blankevriend zegt dat hij het als donkere man denigrerend vind, zich op de een of andere manier toch beledigd voelt.
Wij blanken zeggen, nee dat kan je niet, dat mag je niet, je snapt het niet.

Ik dnek dat wij zelf het niet snappen. Ik ben niet bruin van huidskleur kan me dus ook niet verplaatsen in wat zij voelen als ze een zwarte piet zien, maar kan me eerlijk gezegd wel goed voorstellen waarom hij zich beledigt voelt.

Ik vind de discussie daarom ook een beetje vreemd. Als alle donkere mensen zeggen dat ze zwarte piet denigrerend en racistisch vinden, dan zal het toch ook wel zo zijn beste vrienden? Het is toch het gevoel dat zij krijgen door de zwarte piet?

Facade
28-11-2011, 18:14
Daar ligt het fundamentele meningsverschil inderdaad. Ik denk dat het daadwerkelijke karakter van een uitspraak/feest/whatever een rol speelt bij de vaststelling of iets racistisch is of niet. Terwijl volgens mij Illest de sentimenten van de groep die zich benadeeld voelt voorop stelt.

Naar mijn mening is racisme nog altijd een Nederlands woord en daarbij zijn wij gebonden aan de Nederlandse definitie van dat woord. De Dikke van Dale definieert het als volgt: "1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iems ras"

We kunnen niet alles racistisch noemen enkel omdat wij dat zo ervaren. Op een gegeven moment gaan dit soort termen hun eigen leven leiden en raken mensen zo verstrikt in het begrip racisme dat ze niet meer weten waar het begint en waar het ophoudt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een grondrecht als vrijheid van meningsuiting: op een gegeven moment weet niemand het meer. Bovendien ontneem je elke mogelijkheid tot verdediging als je stelt dat alleen het gevoel een rol speelt. Dan is echt het hek van de dam.

Ik denk dat je je daarom op feiten moet berusten, niet (alleen) op sentiment. Ik heb al een hele hoop dingen genoemd die mijn standpunt onderbouwen dat zwarte piet niet een symbool van racisme is. Zo heeft het koloniale verleden er niets mee te maken (die link wordt op eigen houtje gelegd), is er geen sprake van rassenhaat en komt de rassenkwestie al helemáál niet aan de orde in de viering van het feest. Ik krijg daar 0 respons op. Ik krijg alleen maar, ja jullie kunnen je niet verplaatsen en teksten van journalisten en bloggers. Is iets racistisch? ok, toon het dan aan en ga niet de hele tijd de discussie uit de weg.

Dat is altijd zo ergerlijk aan dit soort discussies. Zo gauw iemand komt met: 'ja jij weet niet hoe het is', Kun je alles zeggen wat je wilt, maar blijkbaar is maar een selecte groep bevoegd om een oordeel te vellen over of iets racistisch is of niet. Het is gewoon racistisch!!!11 :)

The_Rock
28-11-2011, 18:35
Ik merk wel dat veel mensen met een donkere huidskleur steeds negatiever zijn over die Sint en zijn Zwarte Pieten. Ik begrijp hun ook wel. Want al zijn werkers zijn gewoon donker en hij zo blank als papier. Dat valt wel op. Ik heb zelfs gehoord dat Sinterklaas feest hun(sommige) doet denken aan de situatie van 500 jaar geleden.

Aan de andere kant, ik heb ook donkere mensen horen praten hoe zij Sinterklaas als een leuke feest ervaren.

Het is moeilijk, onze wereld is zo gevoelig geworden. Ik begrijp het allemaal en ik zelf haat die Sint feest ..geen sfeer, niks , je liegt die arme kinderen voor.
Btw: Al die kinderen onder de 8 jaar zijn zware racisten.

Kemal
28-11-2011, 18:41
Zwarte Piet. Het woord zegt het al is zwart. Ik heb nog nooit een donker iemand gezien die helemaal zwart is..

Denk dat dit een soort discussie is net als de koets van de koningin waarop en slavenillustratie te zien is..
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/16/koningin-beatrix-moet-slavenillustratie-van-gouden-koets-halen/

Marchant
28-11-2011, 19:15
Mannen,

Illest is volgens mij surinaams, antiliaans.

Facade, Marchant, Bromios als ik me niet vergis blanke nederlanders.

Onze niet blankevriend zegt dat hij het als donkere man denigrerend vind, zich op de een of andere manier toch beledigd voelt.
Wij blanken zeggen, nee dat kan je niet, dat mag je niet, je snapt het niet.

Ik dnek dat wij zelf het niet snappen. Ik ben niet bruin van huidskleur kan me dus ook niet verplaatsen in wat zij voelen als ze een zwarte piet zien, maar kan me eerlijk gezegd wel goed voorstellen waarom hij zich beledigt voelt.

Ik vind de discussie daarom ook een beetje vreemd. Als alle donkere mensen zeggen dat ze zwarte piet denigrerend en racistisch vinden, dan zal het toch ook wel zo zijn beste vrienden? Het is toch het gevoel dat zij krijgen door de zwarte piet?


Nee hij zegt niet dat hij het denigrerend vindt maar racistisch, de uitleg die gegeven wordt is niet dat mag niet maar is waarom het niets met slavernij te maken heeft.
Het punt wat hij maakt is dat omdat hij het niet leuk vindt en vervelend vind en niet de positieve uitleg wil accepteren , het feest maar veranderd moet worden.
bullshit sadix, zoals ik aangaf er zijn mensen tegen slachten van dieren (partij van de dieren) overal behalve het slachthuis, zullen we dan maar het slacht/offerfeest afschaffen. want als zij dat vinden dan zal het toch ook wel zo zijn beste sadix?
En het suikerfeest is ook slecht in een tijd dat mensen alleen maar dikker worden en ook nog slecht voor je tanden en gezondheid. waardoor meer moslims naar de dokter moeten en de zorg kosten voor iedereen omhoog gaat! dat betaal ik dus ook dus afschaffen dan maar??

TOON
28-11-2011, 19:38
zwarte piet is toch zwart van de roet van de schoorsteen....
het zijn eigenlijk blanke spanjaarden die door de schoorsteen pakjes komen brengen, daarom zijn ze zwart....

Illest
28-11-2011, 21:17
Daar ligt het fundamentele meningsverschil inderdaad. Ik denk dat het daadwerkelijke karakter van een uitspraak/feest/whatever een rol speelt bij de vaststelling of iets racistisch is of niet. Terwijl volgens mij Illest de sentimenten van de groep die zich benadeeld voelt voorop stelt.

Naar mijn mening is racisme nog altijd een Nederlands woord en daarbij zijn wij gebonden aan de Nederlandse definitie van dat woord. De Dikke van Dale definieert het als volgt: "1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iems ras"

We kunnen niet alles racistisch noemen enkel omdat wij dat zo ervaren. Op een gegeven moment gaan dit soort termen hun eigen leven leiden en raken mensen zo verstrikt in het begrip racisme dat ze niet meer weten waar het begint en waar het ophoudt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een grondrecht als vrijheid van meningsuiting: op een gegeven moment weet niemand het meer. Bovendien ontneem je elke mogelijkheid tot verdediging als je stelt dat alleen het gevoel een rol speelt. Dan is echt het hek van de dam.

Ik denk dat je je daarom op feiten moet berusten, niet (alleen) op sentiment. Ik heb al een hele hoop dingen genoemd die mijn standpunt onderbouwen dat zwarte piet niet een symbool van racisme is. Zo heeft het koloniale verleden er niets mee te maken (die link wordt op eigen houtje gelegd), is er geen sprake van rassenhaat en komt de rassenkwestie al helemáál niet aan de orde in de viering van het feest. Ik krijg daar 0 respons op. Ik krijg alleen maar, ja jullie kunnen je niet verplaatsen en teksten van journalisten en bloggers. Is iets racistisch? ok, toon het dan aan en ga niet de hele tijd de discussie uit de weg.

Dat is altijd zo ergerlijk aan dit soort discussies. Zo gauw iemand komt met: 'ja jij weet niet hoe het is', Kun je alles zeggen wat je wilt, maar blijkbaar is maar een selecte groep bevoegd om een oordeel te vellen over of iets racistisch is of niet. Het is gewoon racistisch!!!11 :)

Ik moet feitelijk gaan onderbouwen waarom dit racistisch is...

-blanke man met donkere knecht
-afkomst zwarte piet is verwijzing naar de Moren (donkere mensen, negroide ras) dus schoorsteen-theorie is een fabeltje
-0,0 begrip en plaatsvervangende schaamte bij blanke westerlingen die het zien
-mensen met een kleur vinden het aanstootgevend
-bedrijven die internationaal actief zijn, houden zwarte piet binnen de Nederlandse grens
-over de historie bestaan uiteenlopende verhalen (demon, moren etc) opvallend is wel dat het rasictische trekjes heeft vertoond, maar dit in de loop der jaren is bijgesteld, als het niet zou neigen naar rasictisch, waarom dan?

'De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat. De kleding van de Zwarte Pieten is gebaseerd op de uniformen die zwarte pages in de 17e en 18e eeuw droegen'.

Wat Sadix zegt, kan ik me goed in vinden. Het word zo ervaren en lang niet alleen door mensen met een kleur.

Dat ik dan stukjes post of quote van bloggers, schrijvers, journalisten die abstract denken en dit goed weten neer te zetten, kun jij zien als een zwakte bod, maar dat jij de reden dat er uberhaupt over gediscussieerd wordt, niet snapt en alles probeert te weerleggen, zie ik weer als een zwakte bod.

Institutionalized racism, de titel van een vd filmpjes die voorbij kwam....daar is sinterklaas en zwarte piet een uiting van. Het zit er zo diep in dat je je er niet eens bewust van bent. 'Het is normaal....klaar!'



Rechtsstaat

'De afgelopen weken heb ik gefascineerd de discussie rond Zwarte Piet gevolgd, want wat bleek: mensen die werkelijk óveral een mening over hebben, die de kunst van het beledigen als dagtaak hebben en die zonder scrupules gelovigen met hun denkbeeldige vriendje dag in dag uit bespotten, bleken in Zwarte Piet hun achilleshiel te hebben. Eigenlijk heel aandoenlijk. Kom niet aan Zwarte Piet! Schreeuwden ze. Maak je druk om echt belangrijke zaken! Dat gezeik over Zwarte Piet, klaagden ze. Rot dan op uit Nederland als je Zwarte Piet zo erg vindt! Ver, ver boven God, Jezus, Buddha, Jahweh en de profeet Mohammed, staat dus Zwarte Piet als allerheiligst. En zo hebben we allemaal onze gevoeligheden. Zo denkt een ieder recht te hebben op een beetje sympathie, wellevendheid voor dat wat hem of haar heilig is.
Maar alleen als het hen uitkomt, want ieder ander moment is het raak: het in hokjes plaatsen, in kampen indelen en het grof beschimpen van mensen met afwijkende meningen'.


Hassnae Bouazza


bron:


Frontaal Naakt. Rechtsstaat (http://www.frontaalnaakt.nl/archives/rechtsstaat-2.html)







Gewoon gezellig



Eén ding is me wel duidelijk geworden, de afgelopen dagen: het racistische karakter van Zwarte Piet is het Ultieme Taboe in Nederland. Of eigenlijk zijn er twee Ultieme Nederlandse Taboes: het racistische karakter van Zwarte Piet en dat van Johan Cruijff.
Want dat was frappant – dat, parallel aan de verhitte discussie over Zwarte Piet op uw favoriete hedonistisch-fundamentalistische webmagazine voor de hele familie, in de Echte Wereld een nog veel verhitter discussie gaande was over Johan Cruijff, die over Edgar Davids had gezegd dat hij alleen maar in het bestuur van Ajax zit omdat hij zwart is.
Uit de mond van ieder ander zou deze uitspraak zonder meer als racistisch en verwerpelijk zijn gekwalificeerd, behalve dan door Martin Bosma. Maar nu zei Cruijff het en alleen daarom is de uitspraak niet racistisch. De vele Cruijff-aanbidders proberen niet eens te onderbouwen waarom het niet racistisch is om een zwarte zijn zwartheid te verwijten. Het is gewoon niet racistisch, punt.
Zelfde met Zwarte Piet. Overal ter wereld is iedereen het erover eens dat een zwartgeschminkte man met kroeshaar en geprononceerde, rode lippen een karikatuur van een neger voor moet stellen, maar in Nederland wordt stug volgehouden dat Zwarte Piet geen neger is. Nee hoor, heb jij ooit een neger gezien met een lubbenkraag? Zwarte Piet is een schoorsteenveger.
Want schoorsteenvegers, die dragen wel een lubbenkraag.
Het is alsof je iemand uitdost als Zeeuws Meisje en glashard beweert dat ze Pietje Pitamientje is, “want hoeveel Zeeuwse meisjes ken jij eigenlijk, die oorijzers dragen?”
Hier en op Twitter werd ik zelfs uitgescholden door mensen die me normaliter goedgezind zijn, voor ‘egoïst’ en kinderfeestjesbederver en iemand van Sargasso verweet me mijn ‘fucking’ politieke correctheid. Ha! Sargasso! Verwijt mij politiekcorrect te zijn!
Vertel mij eens, vrienden, als het zo politiekcorrect is om het racisme van Zwarte Piet aan te kaarten, waarom valt dan vrijwel iedereen over mij heen? Waarom worden mensen, die vreedzaam protesteren tegen Zwarte Piet, mishandeld door een legertje politiemannen en geboeid afgevoerd?
Veel mensen hebben het argument ingebracht dat Zwarte Piet niet racistisch is, omdat zwarte kinderen ook ‘gewoon gezellig’ mee doen. Iedere keer diezelfde zinsnede: ‘gewoon gezellig’. ‘Nee hoor! Zwarte Piet is niet racistisch, want in de klas van mijn kind zitten zwarte kinderen, en die doen gewoon gezellig mee!’; ‘Ik zag een Turks kind, en dat deed ook gewoon gezellig mee!’; ‘In Suriname vieren de kinderen het Sinterklaasfeest ook gewoon gezellig mee!’
Vroeger, toen ik zelf kind was, moest ik ook altijd gewoon gezellig meedoen met Monopolie. Ik haatte het, want van alle vervelende, dodelijk saaie bordspellen vond ik Monopolie het allervervelendst, ondraaglijk saai en er kwam godverdomme nooit een eind aan, het ging maar door, en door, en door, maar ik wist dat ik geen keuze had, omdat mijn moeder altijd de nadruk legde op ‘gewoon gezellig’ in: “Peter doet ook gewoon gezellig mee.”
Ik krijg steeds het gevoel dat die Kaapverdische en Ghanese en Surinaamse kinderen, die gewoon gezellig meedoen met Sinterklaas vieren, net zoveel keuze hebben als ik vroeger had wanneer mijn broertje dat vermaledijde Monopoliespel weer tevoorschijn haalde.
“ZEG, SAMBO, JIJ DOET TOCH ZEKER OOK GEWOON GEZELLIG MEE MET HET SINTERKLAASFEEST, OF BEN JE D’R SOMS ZO ÉÉN DIE DOOR ZIJN OUDERS IS GEÏNDOCTRINEERD DAT ZWARTE PIET RACISTISCH IS?!”
“Eh, nee, meester, ik doe gewoon lekker gezellig mee! Hèhè!” *SLIK!*
“MOOI ZO!”
‘Gewoon gezellig’ typeert eigenlijk treffend de Nederlandse cultuur, de Nederlandse volksaard en het Nederlandse immigrantenbeleid. De hele dwingende, dreigende, alomtegenwoordige, verplichte botte horkerigheid van de Hollander is ermee samengevat. “Doe nou maar gewoon gezellig mee”, zei Jan Pieterszoon Coen tegen de bevolking van Banda. “Zo, dus jullie willen niet meer gewoon gezellig meedoen”, zei Drees tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. “Ga nou maar gewoon gezellig die bus in”, zei Karremans tegen de mannen en jongens van Srebrenica. “Die moslims doen niet gewoon gezellig mee”, klaagt de driedubbelgeconcentreerde Superhollander Geert Wilders.
Reageerder Babs vergelijkt Zwarte Piet met de Nazareños in Sevilla, die sprekend lijken op leden van de Ku Klux Klan. Als Zwarte Piet moet worden afgeschaft omdat Amerikanen er hun blackface in herkennen, moeten dan die Nazareños ook worden verboden?
Nu liep ik inderdaad eens met een Joods-Amerikaanse door Sevilla, toen ze een ansichtkaart zag met die Nazareños erop en zich te pletter schrok: “What the fuck is that supposed to be?!”
Toch is het iets anders. Als die Nazareños nou tijdens hun processie een geboeide neger meedroegen, die ze op het plein voor de kathedraal ceremonieel lynchten, dan was de vergelijking met Zwarte Piet opgegaan. Nu is er alleen een zeer oppervlakkige overeenkomst tussen de Nazareños en de KKK.
De vergelijking tussen Zwarte Piet en blackface is níet alleen maar oppervlakkig. Zwarte Piet ís blackface.
Peter Breedveld maakt zelf uit wat hij belangrijk genoeg vindt om zich druk over te maken, thank you very much.

Peter Breedveld



Frontaal Naakt. Gewoon gezellig (http://www.frontaalnaakt.nl/archives/gewoon-gezellig.html)

cholitzu
28-11-2011, 22:29
Dit dus, " Het zit er zo diep in dat je je er niet eens bewust van bent."

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Nikolaus_krampus.jpg
Nikolaus (met staf) en krampus (http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus) (met zak en roe), 1896





http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Met_een_pijpje_krijt_.jpg


Sinterklaas en Zwarte Piet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet), ca. 1900 - 1925

Facade
28-11-2011, 22:35
Vooropgesteld, ik begrijp best waarom donkere mensen er aanstoot aan nemen. Net zo goed snap ik dat mensen uit het buitenland hun wenkbrauwen even optrekken bij het zien van de beelden. Zeker de rolverdeling blanke baas met zwarte knecht en termen als 'zwart als roet', etcetera. Ook de stereotypering begrijp ik. Ik snap waarom mensen met een donkere huidskleur die link leggen. Als jij dan ook van mij aanneemt dat kinderen blank, zwart, die link níet leggen.

Vroeger toen ik klein was zag ik zwarte piet ook echt als zwarte piet en legde ik niet de link naar iemand met een donkere huidskleur. Ik denk dat je het pas moet veranderen als die beeldvorming echt verandert, als bijvoorbeeld donkere kinderen gepest worden, etcetera.

Wat echt een drogreden is, is dat het een bevestiging van racisme zou zijn als blanke mensen het niet met je eens zijn en de discussie aangaan. Daarmee maak je een eerlijke discussie onmogelijk en bovendien wekt dat ergernis op.

Daarnaast vind ik het bespottelijk en beledigend om te concluderen dat het racisme er zo diep inzit dat ik het zelf niet eens door zou hebben. Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent dat je dat voor mij kan concluderen...



Wat Sadix zegt, kan ik me goed in vinden. Het word zo ervaren en lang niet alleen door mensen met een kleur.


Maargoed dit is waarom wij het niet eens gaan worden. Ik verschil daarover fundamenteel van mening met je en ik heb al bijzonder uitgebreid uitgelegd waarom. Ik erken dat mensen het racistisch kunnen ervaren en heb daar begrip voor. Maar ik vind dat niet de enige invalshoek die telt.

Illest
28-11-2011, 23:23
Vooropgesteld, ik begrijp best waarom donkere mensen er aanstoot aan nemen. Net zo goed snap ik dat mensen uit het buitenland hun wenkbrauwen even optrekken bij het zien van de beelden. Zeker de rolverdeling blanke baas met zwarte knecht en termen als 'zwart als roet', etcetera. Ook de stereotypering begrijp ik. Ik snap waarom mensen met een donkere huidskleur die link leggen. Als jij dan ook van mij aanneemt dat kinderen blank, zwart, die link níet leggen.

Vroeger toen ik klein was zag ik zwarte piet ook echt als zwarte piet en legde ik niet de link naar iemand met een donkere huidskleur. Ik denk dat je het pas moet veranderen als die beeldvorming echt verandert, als bijvoorbeeld donkere kinderen gepest worden, etcetera.

Wat echt een drogreden is, is dat het een bevestiging van racisme zou zijn als blanke mensen het niet met je eens zijn en de discussie aangaan. Daarmee maak je een eerlijke discussie onmogelijk en bovendien wekt dat ergernis op.

Daarnaast vind ik het bespottelijk en beledigend om te concluderen dat het racisme er zo diep inzit dat ik het zelf niet eens door zou hebben. Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent dat je dat voor mij kan concluderen...



Maargoed dit is waarom wij het niet eens gaan worden. Ik verschil daarover fundamenteel van mening met je en ik heb al bijzonder uitgebreid uitgelegd waarom. Ik erken dat mensen het racistisch kunnen ervaren en heb daar begrip voor. Maar ik vind dat niet de enige invalshoek die telt.

Facade,

Voor het eerst dat je aangeeft het te kunnen begrijpen, interessant.

En verder helemaal mee eens dat kids die link niet leggen....als kind had ik dat ook niet en gelukkig maar. Dit is ook DE reden waarom deze discussie zo gevoelig ligt. 'Ze kijken hier ook het hele jaar naar uit. Hoe durft men aan dit kinderfeest te komen!'

En conclusie trekken voor jou? Nee dat doe je zelf maar, zo hoog schat ik je wel in.

Jij haalt uit mijn tekst wat je er zelf uit wenst te halen, want ik doel op het racistische element wat in het feest zit. Dit gedeelte zit er zo diep in en dateert al van zo lang geleden dat men zich er niet bewust van is.

Tel daarbij op: de gelukkige kids (wie wilt er nou niet zijn schoentje zetten?), pakjesavond, gedichtjes, de liedjes en vooral de jeugdherinneringen die we eigenlijk allemaal hebben
en ja hoor... de ergernis en woede jegens mensen die een link durven te leggen naar iets aanstootgevends, fout of zelfs racistisch, is compleet.

Duidelijk herkenbaar gedrag in de stukjes die ik ge-quote heb in mijn vorige post.

Dat je bepaalde dingen erkent, vind ik al heel wat, chapeau!

Maar als je mijn eerdere posts terug leest, zie je ook duidelijk dat ik zeg dat vrijwel niemand een verkeerde intentie heeft en al helemaal niet racistisch en daar ben ik nog steeds van overtuigd!

Zou het jammer vinden als je me neerzet als iemand die wel even komt vertellen hoe racistisch blanke Nederlanders zijn en daarvoor sinterklaas en zwarte piet gebruikt. Zo breng je het wel een beetje.

Jammer, maar goed.

I call it a night...

peaccee

cholitzu
28-11-2011, 23:38
Imo gaat dit in het algemeen helemaal niet om racisme, eerder om gewenning/onwetenheid/onbewust.......

Facade
28-11-2011, 23:49
Zou het jammer vinden als je me neerzet als iemand die wel even komt vertellen hoe racistisch blanke Nederlanders zijn en daarvoor sinterklaas en zwarte piet gebruikt. Zo breng je het wel een beetje.


Ok, dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat jij mensen die tegen de stelling waren dat Zwarte piet racistisch is direct als irrationeel en emotioneel bestempelde. Hiermee ging je eigenlijk al uit van je eigen gelijk en daar raakte ik wat geïrriteerd over. Maar als dat onterecht was dan geloof ik het direct.

Over het racistische element en eigen conclusies trekken verhaal: Nouja als ik dat verkeerd begrepen heb dan is dat alleen maar mooi, want ik dacht wel even wat is dit nou weer.

Ik dacht dat ik al eerder kort aangegeven had wel de sentimenten te begrijpen en te erkennen, maar de vraag is dus moet je daar wat mee? Ik denk dus van niet.

Maargoed ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is en we worden het denk ik niet eens. mijn punt samenvattend: Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.

justsomeone
28-11-2011, 23:53
ik zei laatst iemand dat ie me de zwarte piet toespeelde

was ik toen rasistisch?

respect
28-11-2011, 23:59
kapot gelachen

Mauro
29-11-2011, 07:18
Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.
Amen.

Illest
29-11-2011, 09:18
Ok, dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat jij mensen die tegen de stelling waren dat Zwarte piet racistisch is direct als irrationeel en emotioneel bestempelde. Hiermee ging je eigenlijk al uit van je eigen gelijk en daar raakte ik wat geïrriteerd over. Maar als dat onterecht was dan geloof ik het direct.

Over het racistische element en eigen conclusies trekken verhaal: Nouja als ik dat verkeerd begrepen heb dan is dat alleen maar mooi, want ik dacht wel even wat is dit nou weer.

Ik dacht dat ik al eerder kort aangegeven had wel de sentimenten te begrijpen en te erkennen, maar de vraag is dus moet je daar wat mee? Ik denk dus van niet.

Maargoed ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is en we worden het denk ik niet eens. mijn punt samenvattend: Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.


Duidelijk verhaal...helder.

smike
29-11-2011, 16:10
Ik vind het slachtfeest een belediging voor de reinheid van een dier, dus afschaffen die discriminerende onzin.

Sadix
29-11-2011, 17:16
Ik vind het slachtfeest een belediging voor de reinheid van een dier, dus afschaffen die discriminerende onzin.

zegt de voorzitter van de schapenbond? :>

redjuh
29-11-2011, 20:23
om maar een eind te breien aan deze zinvolle discussie, state ik de following:

zwarte pieten met sinterklaasfeest = niet racistisch. ze zijn blanken die door het roet van de schoorsteen, zwart als roet zijn geworden.
zwarte pieten die zwart gesmeerde blanken zijn die een neger nadoen... zijn dom en waarschijnlijk onbewust, racistisch.

verder gaat het met sinterklaas om kado's krijgen, zo min mogelijk te geven, de banden aanhalen met opa en oma, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat de sint bij jouw kinderen langs komt. vooral niet vergeten zeer duidelijk te benadrukken dat de kerstman een belediging is tov onze Goedheiligman. iedereen die vraagt met kerst, krijgt volgend jaar poep in zijn schoen! dat scheelt een hoop duiten.

amilster
30-11-2011, 15:29
Los van wat ik van dit hele gebeuren vind (intereseert me niet zo heel erg) is het wel een hele goede discussie waarvan ik genoten heb, ga zo door ! :)

Ik heb zelf ook een tintje maar ervaar het feest niet als racistisch, wat de oorsprong van de goedheilig man ook moge zijn

Marchant
30-11-2011, 15:54
Vond het ook een nuttig topic.
Ben nog steeds niet bijgedraaid want denk nog steeds dat dit feest goed bedoeld is zeker nu en dat er niet racistisch naar gekeken moet worden,
Maar......................
Ben wel Illest een beetje gaan begrijpen dit komt ook mede door de "demonen uitleg"
Ik zou me voor kunnen stellen dat donkere mensen het een belediging vinden om vergeleken te worden met de duivel / demon of wat dan ook.
Dus als dat het punt was heb ik van geen begrip toch iets van begrip maar of dit onder racistisch valt........

Illest
30-11-2011, 22:17
Mee eens, zonder elkaar te bashen, respectvol een discussie aangaan....op andere sites, had er misschien een mod er aan te pas moeten komen. Heb de meest maffe dingen gelezen omtrent dit onderwerp!...zieke reacties van voor en tegenstanders..

Met verbazing las ik vandaag trouwens dat onze grote vriend op Schiphol niet welkom zou zijn....dat willen ze daar bewust niet hebben....de beweegredenen daarachter, zou ik weleens willen weten....dat vind ik echt interessant. (weet niet of het waar is, maar las het in de revu)

Verder denk ik dat tijden echt veranderen....dingen die je je vroeger niet kon voorstellen, zijn nu heel normaal...
Als iemand je 50 jr geleden had verteld dat het staatshoofd van het Duitsland in 2011 een vrouw zou zijn en die van de V.S. een gekleurd iemand, had je degene geheid voor gek verklaard.

Ik vind het wel wat hebben eigenlijk....Halloween word hier ook gevierd tegenwoordig....heeft ook te maken met globalisering....we ontkomen er niet aan...

Peaccee

Bromios
30-11-2011, 22:22
Mee eens, zonder elkaar te bashen, respectvol een discussie aangaan....op andere sites, had er misschien een mod er aan te pas moeten komen. Heb de meest maffe dingen gelezen omtrent dit onderwerp!...zieke reacties van voor en tegenstanders..

Met verbazing las ik vandaag trouwens dat onze grote vriend op Schiphol niet welkom zou zijn....dat willen ze daar bewust niet hebben....de beweegredenen daarachter, zou ik weleens willen weten....dat vind ik echt interessant. (weet niet of het waar is, maar las het in de revu)

Verder denk ik dat tijden echt veranderen....dingen die je je vroeger niet kon voorstellen, zijn nu heel normaal...
Als iemand je 50 jr geleden had verteld dat het staatshoofd van het Duitsland in 2011 een vrouw zou zijn en die van de V.S. een gekleurd iemand, had je degene geheid voor gek verklaard.

Ik vind het wel wat hebben eigenlijk....Halloween word hier ook gevierd tegenwoordig....heeft ook te maken met globalisering....we ontkomen er niet aan...

Peaccee

sinterklaas is al heel lang geleden world wide gegaan. Heet santa claus....

Facade
30-11-2011, 22:49
Ja het was een goede discussie over een lastig onderwerp. Sowieso reps voor Illest dat ie het in z'n eentje op een normale manier de discussie aanging. Het is altijd lastig de grens te bepalen, ongeacht of het nou over sinterklaas gaat, of iets racisme is of niet.
Heb je de originele Jesus Christ Superstar wel eens gezien? Judas is zwart. Racisme? We weten niets van de beweegredenen van de casting, maar ik denk dat er zat mensen zijn die zeggen dat we deze film moeten boycotten omdat zij hier een racistisch element in terugzien. Overigens niet bedoeld om de discussie opnieuw op te starten, maar een voorbeeld van dat het lastig is te zien waar de grens ligt.

Iemand poste hier een keer een youtube filmpje van Morgan Freeman en zijn kijk op racisme. Ik vond dat wel inspirerend en dat was ook het bredere punt dat ik probeerde duidelijk te maken. Misschien moeten wij allemaal wel een voorbeeld nemen aan de kinderen die Sinterklaas vieren die oprecht geen raciale linken leggen en mensen zien als mensen.


http://www.youtube.com/watch?v=z2d2SzRZvsQ

justsomeone
30-11-2011, 23:05
pffff loopt dit topic nog steeds.
Sinterklaas is in Nederland een traditie, al tientallen jaren wonen hier donkere mensen in dit land.
En nu anno 2011 gaan lopen klagen.
Rot op joh.

Illest
30-11-2011, 23:52
Ja het was een goede discussie over een lastig onderwerp. Sowieso reps voor Illest dat ie het in z'n eentje op een normale manier de discussie aanging. Het is altijd lastig de grens te bepalen, ongeacht of het nou over sinterklaas gaat, of iets racisme is of niet.
Heb je de originele Jesus Christ Superstar wel eens gezien? Judas is zwart. Racisme? We weten niets van de beweegredenen van de casting, maar ik denk dat er zat mensen zijn die zeggen dat we deze film moeten boycotten omdat zij hier een racistisch element in terugzien. Overigens niet bedoeld om de discussie opnieuw op te starten, maar een voorbeeld van dat het lastig is te zien waar de grens ligt.

Iemand poste hier een keer een youtube filmpje van Morgan Freeman en zijn kijk op racisme. Ik vond dat wel inspirerend en dat was ook het bredere punt dat ik probeerde duidelijk te maken. Misschien moeten wij allemaal wel een voorbeeld nemen aan de kinderen die Sinterklaas vieren die oprecht geen raciale linken leggen en mensen zien als mensen.


http://www.youtube.com/watch?v=z2d2SzRZvsQ

Klopt wat je zegt over die grens...die film ken ik idd en het is dat je het zegt, ik had die link niet 1,2,3 gelegd namelijk.

De felheid van Freeman...mooi om te zien...je begrijpt 'm meteen....sterk.

@justsomeone:

De maaltijd is op...de mosterd mag de koelkast in;)

Mauro
01-12-2011, 07:09
hohoho...en wie moeten weer geweld gebruiken om een punt te maken ??
;)

http://www.youtube.com/watch?v=swUEErG1xzY

gumanetigor
03-12-2011, 12:01
Road to the Truth can be found at the following address: truenewworld.com (Attention! It is not the ad of the site - it is the ad of the Truth).

dandy danny
03-12-2011, 14:36
gevoelig onderwerp geworden zwarte piet in nederland terwijl hij uit een heerlijke traditie voorkomt filmpie is gruwelijk timing mischien wat slechter na dat gezeik in dordrecht .
polen de pakjes rond laten brengen krijgen we dronken piet en gaan er weer pedachogise bullshit bijkomen nee lekker zo houden sommige tradities moeten behouden blijfen .
propaganda verandert zelfs de bijbel laten we klaazie maar laten zoals ie is en een soort van cultuur houden in nederland