PDA

View Full Version : Wim Ruska



remco pardoel
16-12-2011, 13:37
NOS Sport - Judoka Ruska heeft zijn biografie (http://nos.nl/video/322449-judoka-ruska-heeft-zijn-biografie.html)
Mooi cadeau voor de kerst!!!

Als je een markant persoon wil volgen..
http://wimruska.nl

de Stiep
16-12-2011, 14:27
Als je toch alleen maar leest wat deze judoka in een kleine 10 jaar voor prijzen in de wacht heeft gesleept ! Kanonnen...........

MMAFAN-1122
16-12-2011, 15:13
Wat een held!

ijsbier
16-12-2011, 15:22
held!, en dan te bedenken dat die vent niet eens een huldiging heeft gekregen nadat ie de olympische spelen had gewonnen omdat een of andere moralistische kut vond dat dat toch allemaal niet kon.

Hij heeft zijn hele leven aan het judo gegeven, en daar kreeg hij zo goed als 0 ondersteuning voor, en dan gaat men even voor jouw bepalen dat je de olympische spelen maar even moet laten gaan...

Briant
16-12-2011, 16:46
held!, en dan te bedenken dat die vent niet eens een huldiging heeft gekregen nadat ie de olympische spelen had gewonnen omdat een of andere moralistische kut vond dat dat toch allemaal niet kon.

Hij heeft zijn hele leven aan het judo gegeven, en daar kreeg hij zo goed als 0 ondersteuning voor, en dan gaat men even voor jouw bepalen dat je de olympische spelen maar even moet laten gaan...

De stelling van Nederland in dit geval was "laat de sporters beslissen of ze blijven of niet". Wim Ruska besloot te blijven omdat hij hard getraind had voor deze spelen, dit was waar hij 4 jaar lang naar toe geleefd had. Hij won op de spelen zowel in zijn eigen gewicht als het open gewicht het goud (Anton Geesink won alleen in het open gewicht het goud). De beste prestatie voor een Nederlandse Judoka OOIT.
Toen hij terug kwam waren mensen eerder boos op hem dan blij voor hem. Dat terwijl de Nederlandse regering had gezegd dat de sporters het zelf mochten beslissen. Gelukkig is de erkenning vele jaren later wel gekomen, maar dat kwam meer als mosterd na de maaltijd. Wim Ruska heeft in de tijd na de Olympische spelen vooral met het pro-wrestling nog wat geld kunnen beuren. In Japan was hij namelijk wel een held.

Leventdepevent
16-12-2011, 18:51
respect!!

Kemal
16-12-2011, 20:20
respect!!

dikke X2 respect!

Mr 1 Leg
17-12-2011, 10:29
dikke X2 respect!x3 top !!!

marcelt
17-12-2011, 11:14
Zo indrukwekkend. Tweek keer olympisch, paar keer- wereld- en Europees kampioen. Klopt ook dat de media hem negeerde want uiteraard ken ik hem. Maar door beeldvorming is Geesink veel bekender. Terwijl zoals in het filmpje gezegd Wim Ruska de succesvolste Nederlandse judoka ooit is.

Stefan Berkenpas
17-12-2011, 11:16
Veruit de grootste Nederlandse sportprestatie ooit!
Daar komt ook nog bij dat de Nederlandse sporters die wel besloten om naar huis te gaan na het gijzelingsdrama, totaal geen medaillekansen hadden. Diezelfde mensen namen Wim Ruska het kwalijk dat hij doorging. Over hypocriet gesproken. Dit terwijl IOC voorzitter Avery Brundage duidelijk zei: 'The games must go on! "

Hans Vos
17-12-2011, 11:36
Veruit de grootste Nederlandse sportprestatie ooit!
Daar komt ook nog bij dat de Nederlandse sporters die wel besloten om naar huis te gaan na het gijzelingsdrama, totaal geen medaillekansen hadden. Diezelfde mensen namen Wim Ruska het kwalijk dat hij doorging. Over hypocriet gesproken. Dit terwijl IOC voorzitter Avery Brundage duidelijk zei: 'The games must go on! "
is niet helemaal waar stefan , ik ken er persoonlijk 1 die naar huis is gegaan omdat hij een paar vrienden verloor en zeker niet omdat hij geen kans had op medaillies . ik heel veel respect voor die man en die man is bert kops senior . hij heeft mij wel eens verteld dat hij ook begrip had voor de beslissing van wim ruska maar dat hij er op dat moment zijn buik vol van had . wel vind ik dat ruska te weinig eer van zijn werk heeft gehad en dat bijvoorbeeld anton geesink te veel gehyped is als topsporter , als geesink voor iemand bang was was het ruska . gr hans

FOCUS
17-12-2011, 11:36
ik vond het 'interview' van Martin Simek met hem heel erg ontroerend
dat was na zijn hersenbloeding en Wim kon eigenlijk niet meer praten
hier een link voor de geinteresseerden
http://www.vpro.nl/programma/dokwerk/afleveringen/35170864/items/35554031/

FOCUS
17-12-2011, 11:43
een beschadigde sportheld
SCHARDAM - Zondag is het precies 35 jaar geleden dat judoka WIM RUSKA in München zijn tweede gouden Olympische medaille won. Op bezoek bij een groot sportman die helaas zelf niet meer over zijn successen kan vertellen.


Prachtig zou hij het hebben gevonden, zon koninklijke onderscheiding. Een lintje zou hem alsnog het gevoel hebben gegeven dat zijn prestaties er wel degelijk toe hebben gedaan.
Maar voormalig judoka Wim Ruska, één van de grote sportmensen uit de Nederlandse historie, is nooit tot Ridder benoemd. Normaal is één gouden Olympische medaille voldoende en híj won er in 1972 zelfs twee, maar zijn voordracht werd toch afgewezen.

De reden die Ruska twee jaar geleden te horen kreeg: hij werd in zijn tijd bij de marine een keer dronken op het dek aangetroffen en kwam toen in Nieuwersluis, de militaire gevangenis, terecht.

Deze ‘doodzonde’ wordt hem niet vergeven. Hoe kleinzielig kan een land zijn?

En nu is het te laat, nu hoeft het voor Ruska allemaal niet meer. ,,Natuurlijk niet.’

,,Nee is nee bij Willem,’ zegt zijn vrouw Liza.

Het is extra triest, omdat een lintje voor de voormalige kampioen een opkikker in zware tijden zou hebben betekend. Ruska, eind vorige maand 67 jaar geworden, is een beschadigde sportheld. Hij slijt zijn dagen voor de televisie, veel anders kan hij niet sinds hij in 2001 tijdens een vakantie op de Canarische Eilanden door een hersenbloeding werd getroffen.


Uiterlijk straalt hij met zijn stoere hoofd en grote lichaam nog de oude onverzettelijkheid uit. Maar dat is schijn. Ruska is hulpbehoevend, hij kan zijn rechterarm niet meer gebruiken en lopen en praten gaat moeilijk. Zijn wekelijkse bezoeken aan de fysiotherapeut en logopedist zorgen voor kleine verbeteringen.

Wim en Liza brengen in de zomermaanden hun dagen door op de camping in Schardam, nabij Hoorn, met schitterend uitzicht op het IJsselmeer. ‘Vrijheid, blijheid’, staat op het bordje boven de deur van de stacaravan. Ruska maakt deze middag een opgewekte indruk. Hij lacht veel en is zichtbaar trots als zijn gasten zijn gouden medailles bewonderen.

,,Willem is de laatste tijd best vrolijk,’ vertelt Liza. ,,Maar we zitten ook vaak in een dip. We hebben de afgelopen jaren veel gehuild.

,,Hij is een grote liefhebber van zeilen, had ook een eigen boot, een catamaran. Het eerste jaar nadat Willem zijn hersenbloeding had gekregen, ging hij hier op de camping steeds met zijn rug naar het water zitten. Hij kon het niet aan.’

Het valt ook niet mee voor een man die gewend was te imponeren met zijn kracht en die altijd luid en duidelijk voor zijn mening uitkwam. Nu beweegt hij zich met behulp van een stok voetje voor voetje voort en uit hij zich via korte opmerkingen en kreten als ‘Natuurlijk niet’ en ‘Nou, nou, nou.’

Liza: ,,Dat is al meer dan in het begin. Toen kon hij alleen maar naar iets wijzen en ‘Is hier, is hier’ roepen.’



Ongetwijfeld zou hij nog wel een keer hebben willen uitleggen waarom hij in 1972 niet naar huis is gegaan na de Palestijnse aanslag in het Olympische atletenverblijf, waarbij elf Israëlische sporters en begeleiders om het leven kwamen. De Spelen gingen na een etmaal van rouw gewoon door en Ruska won vijf dagen later zijn tweede titel.

Of hij achteraf spijt heeft dat hij is doorgegaan? ,,Natuurlijk niet.’

,,Isräel wil zelf dat de Spelen doorgaan,’ lichtte hij in 1972 zijn houding toe.

Bij thuiskomst uit München zei hij destijds: ,,Misschien zie ik het wel helemaal fout, misschien zijn er wel dingen die ik niet kan overzien, maar voorlopig glanst deze gouden medaille (de tweede, behaald na de aanslag, red.) mooi genoeg voor mij.’

Later vertelde hij in een tv-interview met Martin Simek: ,,Het NOC liet de sporters zelf beslissen of ze wilden blijven of niet. Dat is typisch Nederlands. Geen beslissing durven nemen en uiteindelijk waren wij de zwartepieten.’

Ruska heeft zijn hele leven het gevoel gehad dat hij er op werd aangekeken dat hij destijds bij de Olympische Spelen is gebleven. Ook werd zijn uitzonderlijke prestatie van München, zowel goud bij de zwaargewichten als bij de alle categorieën, onderbelicht door alle aandacht voor de vreselijke aanslag. ,,Zonder publiciteit heb je niet gewonnen,’ zei Ruska jaren later.

,,De sporters die naar huis gingen, kregen meer aandacht dan ik. Het deed er niet toe dat het mensen waren die geen kans maakten op medailles.’

Het is inmiddels 35 jaar geleden. Veel aanloop van mensen uit de sportwereld krijgt Ruska niet in zijn stoel voor de televisie. Slechts een enkeling laat trouw wat van zich horen. ,,In het begin wilde iedereen komen,’ vertelt Liza. ,,Ze wilden allemaal even zien hoe Willem er aan toe was. Maar dat was gewoon apies kijken, want er kwam niemand terug. Aan zulke aandacht heeft Willem geen behoefte.’

En Anton Geesink, de voorganger van Ruska als judokampioen? ,,Die heeft een telegram gestuurd toen Willem in 2001 in het ziekenhuis lag op de Canarische Eilanden,’ vertelt Liza. ,,Echt?’, is de reactie van een verbaasde Ruska. ,,Ja, echt waar,’ antwoordt zijn vrouw, ,,maar daarna hebben we niets meer van hem gehoord.’

Robbert van der Geest, vriend, bewonderaar en oude sparringpartner van Ruska, komt wel regelmatig langs. Hij wordt altijd uitbundig ontvangen op de camping.

Als Van der Geest deze middag over de carrière van de topjudoka vertelt en toelichting geeft bij de fotos uit het plakboek is het enthousiasme van het gezicht van Ruska af te lezen. Dan valt zijn helderheid op en gaat het praten hem af en toe iets beter af.

,,Willem, wie is deze jongen op de foto naast jou en Ard Schenk?’ ,,Dat is Leijn Loevesijn, de wielrenner,’ klinkt het in onvervalst Amsterdams. ,,Leijntje, ja.

Stefan Berkenpas
17-12-2011, 12:15
Ok dat wist ik niet Hans, je blijft maar leren !

Uiteraard ook respect voor Bert Kops sr zijn beslissing!

Tony Galento
17-12-2011, 12:49
is niet helemaal waar stefan , ik ken er persoonlijk 1 die naar huis is gegaan omdat hij een paar vrienden verloor en zeker niet omdat hij geen kans had op medaillies . ik heel veel respect voor die man en die man is bert kops senior . hij heeft mij wel eens verteld dat hij ook begrip had voor de beslissing van wim ruska maar dat hij er op dat moment zijn buik vol van had . wel vind ik dat ruska te weinig eer van zijn werk heeft gehad en dat bijvoorbeeld anton geesink te veel gehyped is als topsporter , als geesink voor iemand bang was was het ruska . gr hans

alsof kops sr kans maakte op een olympische medaille. dat is gewoon niet waar.

Pernik
17-12-2011, 14:45
Er staat ook dat dat hij weg ging omdat vrienden van hem werden vermoord, niet dat hij kans maakte op een medaille.

Tony Galento
17-12-2011, 17:57
Er staat ook dat dat hij weg ging omdat vrienden van hem werden vermoord, niet dat hij kans maakte op een medaille.

dan lijkt het me ook een stuk makkelijker om principieel te zijn.

Marchant
18-12-2011, 01:16
Zeker een grote sporter Win Ruska,
En ga dit boek zeker halen!!!!
Offtopic:
Dit is het verhaal waarom Bert Kops weg ging bij de spelen.
Voordat we weer een discussie krijgen wie wel een kans maakten op een plak en wie niet...


In Israël is Bert Kops een Man van Eer

De Amsterdamse worstelaar Bert Kops verliet de Olympische Spelen van 1972 nadat zijn Israëlische trainingsmaat Mark Slavin was vermoord tijdens de gijzelingsactie. Kops: “Als het Syriërs waren geweest, had ik het ook gedaan.” Vrijdag vertelt hij in Netwerk hoe hij een Man van Eer werd. In samenwerking (http://www.sportgeschiedenis.nl/2008/07/03/netwerk-en-sportgeschiedenisnl-presenteren-in-de-schaduw-van-de-spelen.aspx) met Sportgeschiedenis.nl.



http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/kops.jpg

Bert Kops zelf. Foto Guus de Jong
Bert Kops had zich bijzonder goed voorbereid voor de Olympische Spelen van 1972 in München, maar het was allemaal tevergeefs. De dag voor zijn eerste wedstrijd was één van zijn trainingsmaatjes vermoord tijdens de Palestijnse gijzeling van de Israëlische ploeg. Kops kon het niet meer opbrengen om net te doen alsof er niets aan de hand was en had daarom zonder aarzelen besloten naar huis te gaan.
“Ik was toen 35 jaar oud en had vrouw en kinderen. Iemand die twintig is, zou gaan voor goud, maar ik niet meer. Tenslotte had het mij ook kunnen overkomen.” Daarom vinden we Kops niet meer terug in de Olympische statistieken, alhoewel hij er wel bij is geweest.
Geen Vrolijke Spelen
Wat in 1972 was bedoeld als de Vrolijke Spelen eindigde in een bloedbad door de gijzeling van Israëlische sporters en begeleiders. In de vroege ochtend van de 5e september vielen acht Palestijnen het Israëlische onderkomen op het Olympisch Dorp aan. Daarbij vielen twee doden.
Na een zenuwslopende dag vertrokken de Palestijnen met negen gijzelaars in een bus naar het nabijgelegen vliegveld. Mede door blunders van de Duitse politie werden alle Israëliërs gedood. Ook kwamen vijf terroristen en één politieman om het leven. Eén van de Israëlische vermoorde sporters was Mark Slavin, een negentien jaar oude worstelaar. In de weken voor de aanslag trainde hij met Kops. “En iemand met wie je traint”, zegt Kops, “is je vriend.”
Kops snapt nu nog niet waarom het toen zo mis is gegaan. “Maar dat komt ook omdat wij als Nederlanders zo iets niet gewend zijn.” Het veranderde wel zijn visie op het leven in het algemeen en sport in het bijzonder. Meteen na deze Spelen stopte hij daarom met de wedstrijdsport, alhoewel hij dat wegens zijn leeftijd toch al wilde doen.
In Israël is hij een Man van Eer, omdat hij niet meer in actie wilden komen uit respect voor de slachtoffers. “Maar niet omdat het Israëliërs waren. Als het Syriërs waren geweest, had ik het ook gedaan.”

Sjaak
21-12-2011, 15:13
Wim Ruska was een grotere judoka kwa prestaties dan de legende Anton Geesink. Veel respect voor de man en zijn prestaties .. osu !

Bobson
21-12-2011, 15:34
Alle respect voor deze sportman.

Marchant
21-12-2011, 15:55
Wim Ruska was een grotere judoka kwa prestaties dan de legende Anton Geesink. Veel respect voor de man en zijn prestaties .. osu !

2x

waarel
21-12-2011, 16:14
In het blad park staat ook een artikel over hem dat ik vandaag gelezen heb, erg goed en lang artikel