PDA

View Full Version : Mixfight.nl in gesprek met Marco Pique (Team Snipers)



payap
21-01-2012, 11:42
Hoewel Marco ‘The Sniper’ Pique eerder deze maand al weer zijn 32e verjaardag (Paramaribo, Suriname 09-01-1980) vierde is hij drukker dan ooit tevoren. Alleen al in de laatste maanden vocht hij voor organisaties als The MPL, The MuayThai Challenger, Yokkao Extreme, Wow Events over de hele wereld. Als vechter en ook als coach was hij niet alleen druk in de weer in Nederland maar vloog Marco de afgelopen maanden naar Los Angeles, Paramaribo, Maleisië, Sint Maarten en zit hij nu in Milaan voor zijn partij tegen Sudsakorn op het Yokkao Extreme gala. Buiten deze wedstrijden is Marco echter ook druk bezig met zijn toekomst. Hij besloot te breken met zijn oude management en zijn eigen Team Snipers te beginnen. Vanavond (zaterdag 21 januari) staat hij in Milaan op Yakkao Extreme gala, die met 13.000 bezoekers volledig is uitverkocht en wellicht het grootste MuayThai/K-1 gala van het jaar is in Europa, tegen de gevreesde Thai Sudsakorn Sor Klinmannee. Volgende maand 12 februari staat dan alweer zijn volgende partij gepland op het Golden Glory gala in Eindhoven. Reden voor mixfight.nl om Marco vlak voor zijn vertrek naar Milaan op te zoeken voor wat vragen.


http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/11-11-17_MarcoPique/pique002.jpg


Marco, hoe gaat het met je?

Het gaat goed ik mag niet klagen.



Je bent de laatste tijd erg druk geweest met veel partijen over de hele wereld. Je vocht in Los Angeles tegen Nieky Holzken voor The MPL en in Den Haag won je op het gala van the MPL de intercontinetal belt van de WMC tegen Ali Gunyar. De partij is lekker verlopen voor jou en kijk er tevreden op terug?

Ik heb het best druk gehad met partijen over de hele wereld. Het zijn allemaal leuke ervaringen geweest. De eerste MPL partij in Los Angeles was tegen Nieky Holzken die ik verloor op punten en de MPL in den haag heb ik mijn WMC titel kunnen verdedigen tegen Ali Gunyar. Die partij verliep naar behoren dus heb zelf weinig erop aan te merken. Ik deed wat er werd opgedragen en na elke ronde werd ik sterker in mijn doen.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Marco03.jpg



Momenteel is The MPL uitgesteld. Heb je al iets gehoord wanneer jij je volgende partij voor the MPL vecht?

Waarschijnlijk zal de volgende MPL in maart plaatsvinden in Thailand.



Je laatste partij heb je 23 december jl. gevochten in Suriname gevochten tegen de Amerikaan Michael Corely op het ‘Klaar om te Bossen – Dit is het Verschil’ gala. Hoe is die partij voor je verlopen?

Mijn laatste partij in Suriname op het evenement "Klaar om te bossen" verliep goed. Met als uitslag een KO in de 3e ronde. Michael Coreley ken ik van de show "The Challenger MuayThai" dus wist wat mij te wachten stond. Ik was goed gemotiveerd om na lange tijd weer in Suriname te vechten dus heb ik weer laten zien dat The Sniper terug was!!



Je bent al er al vanaf de allereerste keer bij in Suriname toen je op het ‘Return of the King’ gala vocht in augustus 2007. Je hebt op de eerste ‘Klaar om te Bossen’ gevochten en afgelopen december op “Klaar om te Bossen 3’ gevochten. Suriname is iets apart voor je om te vechten?

Ik heb een aantal keren in Suriname gevochten en heb al een gevestigde naam weten neer te zetten. Ik blijf altijd een apart gevoel krijgen om er weer te mogen vechten, vooral om mijn reeks aan winstpartijen te behouden.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Marco05.jpg


Het was weer een ouderwetse volle Anthony Nesty Sporthal en een uitzinnig publiek die echt meeleefde met de wedstrijd?

Zoals altijd was NIS weer uitverkocht om de wedstrijden live te kunnen bewonderen. Het thaiboksen leeft daar enorm en dat is te merken aan de manier waarop de mensen er naartoe leven.



Volgend jaar is het 5-jarig jubileum van de organisatie in Suriname. Als het aan jou ligt ben je er weer bij?

Aan het eind van dit jaar is het 5 jarig bestaan en natuurlijk zal ik erbij zijn, want dat wordt een speciale editie.



In Suriname vocht je tegen Michael Corely die samen met jou in de MuayThai Challenger zat. Hoe vond je MuayThai Challenger en hoe is deze voor jou verlopen?

The Challenger MuayThai was een mooie ervaring voor mij om te mogen meemaken. Allemaal vechters in een huis die met elkaar leven en bevriend raken en tegenover elkaar kunnen uitkomen in de ring. Een mental game dus. Heb mijn eerste partij gewonnen van een Australiër Frank Giorgi, maar liep een lelijke snee op aan mij linker scheenbeen. Een week later stond ik weer in de ring tegen Mostafa Abdollahi en verloor die op punten vanwege mijn blessure, maar heb het desondanks niet kado gegeven. Deze ervaring kan ik vele vechters aanraden, omdat je er zoveel moois aan overhoudt.



In The MPL, met The MuayThai Challenger vocht je allemaal op full MuayThai rules. In Suriname introduceerde je zelfs deze regels met de eerste partij op deze regels. Full MuayThai ligt je wel en er is duidelijk een trend dat er steeds meer op deze regels gevochten wordt?

In de MPL en The Challenger MuayThai vocht ik op full MuayThai rules. Moet wel bekennen dat ik daarvoor ook al vocht met ellebogen. Sinds de K-1 rules in leven zijn geroepen is het een beetje gaan verwateren. Maar ben blij dat de oude MuayThai terug is. Ik ben ook blij dat ik de eerste ben die dat in Suriname heeft geïntroduceerd en dat er na mij velen zullen volgen.


http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/11-11-17_MarcoPique/pique003.jpg


A.s. zaterdag vecht je tegen Sudsakorn, een van Thailands topvechters in de 70 kg klasse, in Italië op het Yokkao Extreme gala. Hoe is je voorbereiding en heb je nog een speciaal gameplan om hem te bestrijden?

Aanstaande zaterdag 21 januari vecht ik tegen Sudsakorn in Italië. Deze partij gaat om 3x3 full MuaytTai rules op 70kg. Heb heel lang niet op 70kg gevochten dus ben vroegtijdig begonnen met afvallen. Mijn voorbereiding gaat lekker heb zowel links als rechtsvoor getraind. Dus in de praktijk zal blijken wat handiger uitkomt.



Kort daarna heb je al weer je volgende partij op 12 februari in Eindhoven op het gala van Golden Glory Helmond tegen Mo Medhar. Wat weet je van deze tegenstander en welke regels is deze partij.

Ik vecht 12 februari op het evenement van Golden Glory tegen Mo Medhar. Eerlijk gezegd hou ik me nog niet bezig met die partij. One step at the time!! Als ik mag kiezen met welke regels ik vecht, vecht ik full MuayThai.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Marco04.jpg


Je bent verleden week 32 jaar geworden. Hoe lang ben je nog van plan door te gaan met wedstrijden?

Ik ben nu 32 jaar en heb tegen mezelf gezegd in het begin van mijn carrière dat ik tot mijn 33ste door zal gaan. Maar merk naar mate de tijd verstrijkt dat ik nog steeds gemotiveerd ben en het fysiek en conditioneel nog aan kan. Dus zal zeggen: Ik stop op mijn hoogte punt!!



Je komt tegenwoordig uit voor je eigen Team Snipers. Hoe ben je er toe gekomen een eigen team te beginnen?

Tegenwoordig kom ik uit voor Team Snipers en die naam heeft mijn broertje (Sergio Pique) bedacht en 't klonk goed. De drang om een eigen team te starten is een beetje vanzelf gegaan. Ik heb genoeg ervaring en de knowhow en had een nieuwe uitdaging nodig.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Marco01.jpg


Wie zitten er momenteel nog meer bij Team Snipers buiten jou zelf?

Naast mezelf zitten er bij Team Snipers: Sergio Pique, Dennis Wijnhold, Hesdy van Assen en Maikel Polanen. Dit is een goede basis om mee te groeien en om doelen te bereiken. Daarnaast zijn er nog nieuwelingen in opleiding en andere contacten.



Sergio Pique, je jongere broer zijn carrière gaat ook hard. Een jongen om rekening mee te houden?

Sergio Pique timmert ook hard aan de weg om de top te bereiken. Zeker een jongen om rekening mee te houden in de toekomst. Sergio is jong, wild, leergierig, een trainingsbeest en heeft lef. Dus met de juiste begeleiding komt hij er wel.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Marco02.jpg


Je hebt toekomst plannen om Team Sniper verder uit te bouwen? Ook evt na je wedstrijd carrière?

Ik heb grote toekomstplannen met Team Snipers ook na mijn wedstrijd carrière. De tijd zal het leren..



Een eigen sportschool en les geven in de toekomst?

Een eigen sportschool hoort bij 1 van mijn doelstellingen, want lesgeven doe ik al. Het heeft tijd nodig om mijn plannen te realiseren, dus zal zeggen aan mijn fans "hou 't in de gaten" via mijn Facebook.


http://www.youtube.com/watch?v=MQz-4t6oHzA&feature=player_embedded

Danielos
21-01-2012, 11:59
Leuk interview! Kijk uit naar zijn gevecht vandaag

whoopy
21-01-2012, 14:08
Pique is al jaren de meest actieve vechter van Nederland. Respect man
Een echte knokker!
Ook respect voor z´n management want die regelen toch ook al die partijen voor hem

connect
21-01-2012, 16:56
een baas!

MMAFAN-1122
21-01-2012, 18:33
een topvechter! Waarom weg bij slamm???

Kemal
21-01-2012, 18:56
Heel mooi interview! Thanks Payap!

Richelieu
21-01-2012, 19:34
Zowel in en buiten de ring een absolute topper! En zoals eerder gezegd één van de mannen die al zeer lang actief is in het hoogste sigment. Mandingo Gym, Profighters, Slamm!! en nu voor zichzelf begonnen, Team Sniper. Veel succes Marco!

marcelt
21-01-2012, 21:08
Toch een van de vechters die zich buiten de K-1 hoog op de kaart heeft gezet in het muaythai wereldwijd. Groot respect. Wel erg vreemd dat hij zo klein op de GG poster staat, een vechtter van wereldniveau .