PDA

View Full Version : Vind MT mooi maar dit blijft bij mij een no-no



123trisweat
14-03-2012, 22:57
tja, kwam het tegen en ...ok ....in thailand beginnen ze al met 10 maanden. Maar toch als ouder ...ik zeg nee http://www.youtube.com/watch?v=V9JcV--K8IU

payap
14-03-2012, 23:13
Kinderen horen niet in een ring thuis om te knokken.

Nosferatu187
14-03-2012, 23:32
Daar werken ze al fulltime als ze 10 jaar oud zijn dus in de ring kan er ook nog wel bij. :twak:

Shikoku
14-03-2012, 23:36
Heb je die kleine van manhoef weleens zien beuken? Staan ook wel filmpjes van op youtube.

Koike88
15-03-2012, 01:48
Dan kijk je er niet naar.. Voor hen is dit een manier om te overleven. Erg makkelijk om dan te zeggen dat je het afkeurt als je bed gespreid is. Ze kunnen de fabriek in, het land op, seksindustrie in of trainen en vechten.
Ik zou liever gaan trainen en knokken dan werken tot het vel van m'n handen gaat of dat ik een speeltje van een behaarde dikke 70+er zou zijn voor 150 baht .

# Dan heb ik het over het Thaise jongetje. Wat dit Noorse ventje nou precies wil weet ik niet, maar karakter heeft hij wel.

Pansier
15-03-2012, 12:44
Dan kijk je er niet naar.. Voor hen is dit een manier om te overleven. Erg makkelijk om dan te zeggen dat je het afkeurt als je bed gespreid is. Ze kunnen de fabriek in, het land op, seksindustrie in of trainen en vechten.
Ik zou liever gaan trainen en knokken dan werken tot het vel van m'n handen gaat of dat ik een speeltje van een behaarde dikke 70+er zou zijn voor 150 baht .

# Dan heb ik het over het Thaise jongetje. Wat dit Noorse ventje nou precies wil weet ik niet, maar karakter heeft hij wel.

Er zit een foutje in je tekst. Het is niet wat het Noorse ventje wil, maar wat zijn ouders willen.

123trisweat
15-03-2012, 13:30
Er zit een foutje in je tekst. Het is niet wat het Noorse ventje wil, maar wat zijn ouders willen.
en daar was mijn grootste verbazing over.

@koike88, "dan kijk je er niet naar" is wel erg kort door de bocht. Snap je punt wel, maar zie bijv het recent voorbeeld Buakaw Por. Pramuk weet niet of einde rit hij nou erg blij is? ( nu ben ik kort door de bocht).

Zou graag zien dat "het kind" wat meer kind mag zijn en er wellicht iets meer educatie + MT in thailand zou zijn een soort "johan cruijff college" maar dan basisschool voor thaiboksen.

123trisweat
17-03-2012, 19:26
http://www.youtube.com/watch?v=CA4QR2oGS2g

Leventdepevent
17-03-2012, 20:22
aan de ene kant kun je dr trots op zijn dat je kind aan wedstrijden mee doet, want daar gaat het toch om in de sport. je zit toch ook niet op voetbal alleen om te trainen?
Maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat mensen er moeite mee hebben.Het is en blijft een full contact sport en dat op zo'n leeftijd.

Pansier
17-03-2012, 21:05
aan de ene kant kun je dr trots op zijn dat je kind aan wedstrijden mee doet, want daar gaat het toch om in de sport. je zit toch ook niet op voetbal alleen om te trainen?
Maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat mensen er moeite mee hebben.Het is en blijft een full contact sport en dat op zo'n leeftijd.

Verschil met voetbal en martial arts is is dat voetbal ''maar'' een spelletje is. Martial arts is ook zeer bruikbaar in zelfverdediging.

Coldcrust
17-03-2012, 22:20
Daar werken ze al fulltime als ze 10 jaar oud zijn dus in de ring kan er ook nog wel bij. :twak:


Dit is helemaal niet waar,Thailand is geen ontwikkelingsland en kent gewoon een leerplicht.

De kinderen die in de ring staan (en ik ben daar net als ieder weldenkend mens ook er zwaar op tegen) gaan dan ook gewoon naar school

Coldcrust
17-03-2012, 22:22
Ben jij weleens in Thailand geweest?

Coldcrust
17-03-2012, 22:25
Dan kijk je er niet naar.. Voor hen is dit een manier om te overleven. Erg makkelijk om dan te zeggen dat je het afkeurt als je bed gespreid is. Ze kunnen de fabriek in, het land op, seksindustrie in of trainen en vechten.
Ik zou liever gaan trainen en knokken dan werken tot het vel van m'n handen gaat of dat ik een speeltje van een behaarde dikke 70+er zou zijn voor 150 baht .

# Dan heb ik het over het Thaise jongetje. Wat dit Noorse ventje nou precies wil weet ik niet, maar karakter heeft hij wel.


Ik vraag me af of jij er weleens geweest bent.

Gilaiir
18-03-2012, 00:06
Ik vind het wel tof om van die kleine mennekes te zien knokken. Misschien is het fout, misschien is het juist goed, daar zijn de meningen over verdeeld, ik blijf liever in het midden staan, ik zie de voor en nadelen.

Anderson
18-03-2012, 00:33
Er zijn geen voordelen alleen maar nadelen. Het is niet zo als een kind gaat kickboksen dat die dan niet meer gaat vechten buiten het kickboksen om. Een kind loopt ook grotere kans op hersen letsel dan een kind die voetbalt of basketbalt.

dunczilla
18-03-2012, 02:08
ik heb zelf een zoontje van 7 die ook wedstrijden heeft gevochten en ik heb er zelf niks op tegen,MITS er niet op het hoofd geslagen en geschopt werd en er ten alle tijden een helm werd gedragen als extra protectie, dan is er in mijn ogen niks op tegen, maar de ouders van het tegenstandertje vooral de vader dan vond dat maar niks, die wilde perse het risico nemen dat zijn zoontje klappen op zijn hoofd kon krijgen, ik heb toen gezegd dat er op die voorwaarden niet gevochten zou worden en deze man werd gewoon nog boos ook, (wat een mafklappers zijn er toch ook), uiteindelijk is er wel gevochten op mijn voorwaarden, de organisatie in dit geval It's Showtime gaf mij ook groot gelijk, ush

makavelli
18-03-2012, 04:07
klappen krijgen op je hoofd is natuurlijk nooit goed voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn kan dit funest zijn

malle eppie
18-03-2012, 08:10
Ja ik vond ook iets raars aan dit fimpje< maar het kwartje viel pas toen ik de wedstrijd voor de 2e keer keek !!! Het was toen dat ik me besefte dat,,,, dat jochie van 9 al beter is als ik ooit was > Whaaaaa

Koike88
18-03-2012, 10:45
Heb een half jaar in Thailand getraind. Die jongens worden gewoon naar een kamp gestuurd en hebben het daar prima naar hun zin. Thuis voeren ze geen reet uit, vooral de jeugd niet. Ze gaan niet naar school, en er is amper werk wat ze doen. Daarom worden ze naar een kamp gestuurd in de hoop dat er wat van ze terecht komt.

Coldcrust
18-03-2012, 13:21
Heb een half jaar in Thailand getraind. Die jongens worden gewoon naar een kamp gestuurd en hebben het daar prima naar hun zin. Thuis voeren ze geen reet uit, vooral de jeugd niet. Ze gaan niet naar school, en er is amper werk wat ze doen. Daarom worden ze naar een kamp gestuurd in de hoop dat er wat van ze terecht komt.

''Thuis voeren ze geen reet uit vooral de jeugd niet''? Mijn ervaringen zijn heel anders,ze gaan voor en na schooltijd trainen.

Wel vind ik het ongezond voor een kind om zich met deze harde vorm van vechtsport bezig te houden,zowel lichamelijk als geestelijk. In Thailand is het geen spelletje met hoofdkappen en scheendekkers maar gewoon 5x3 met ellebogen en knieen naar het hoofd en idd om geld te verdienen.

smike
18-03-2012, 15:16
Jochies van 9 die vechten zonder bescherming is gestoord, in mijn ogen kindermishandeling en die ouders mogen van mij wegrotten in de cel!

Koike88
18-03-2012, 23:27
''Thuis voeren ze geen reet uit vooral de jeugd niet''? Mijn ervaringen zijn heel anders,ze gaan voor en na schooltijd trainen.

Wel vind ik het ongezond voor een kind om zich met deze harde vorm van vechtsport bezig te houden,zowel lichamelijk als geestelijk. In Thailand is het geen spelletje met hoofdkappen en scheendekkers maar gewoon 5x3 met ellebogen en knieen naar het hoofd en idd om geld te verdienen.


Sorry was niet helemaal duidelijk. In Thailand heb je inderdaad leerplicht, maar volgens mij beperkt tot de basisschool. De jongens die ik heb gezien (in de leeftijd tussen 12 en 15) voeren niks uit. Er wordt denk ik vrij streng op de leerplicht gezien, want de hele jonge jongens gaan inderdaad wel gewoon naar school en trainen er naast. Verder is het hier een spelletje, maar daar is geen ruimte voor spel.

Pansier
19-03-2012, 07:55
''Thuis voeren ze geen reet uit vooral de jeugd niet''? Mijn ervaringen zijn heel anders,ze gaan voor en na schooltijd trainen.

Wel vind ik het ongezond voor een kind om zich met deze harde vorm van vechtsport bezig te houden,zowel lichamelijk als geestelijk. In Thailand is het geen spelletje met hoofdkappen en scheendekkers maar gewoon 5x3 met ellebogen en knieen naar het hoofd en idd om geld te verdienen.

Geestelijk heeft het denk ik wel zo zijn voordelen.

MilfhunterMMA
19-03-2012, 13:29
#generaliseren voor gevorderden....

T15Boxing
19-03-2012, 13:38
Ik vraag me af of hersenbeschadiging in Muay Thai onderzocht is. Blijkbaar zijn de meeste van deze jongens midden twintig al op en stoppen de meesten op een jonge leeftijd. Ik vind het belachelijk dat je kinderen full contact laat vechten. Dit kun je gewoon niet betogen.

amilster
19-03-2012, 15:29
Ik vraag me af of hersenbeschadiging in Muay Thai onderzocht is. Blijkbaar zijn de meeste van deze jongens midden twintig al op en stoppen de meesten op een jonge leeftijd. Ik vind het belachelijk dat je kinderen full contact laat vechten. Dit kun je gewoon niet betogen.

100% mee eens als het om full contact zonder bescherming gaat!

rene37
19-03-2012, 15:43
Zonder bescherming ben ik ook tegen maar mét bescherming juist voor. We zijn toch trots dat we op kickboks gebied nr 1 zijn? Dat gaat ons niet lukken als we allemaal gaan wachten tot iedereen is volgroeid. Tuurlijk zijn er voorbeelden die pas op 16 jaar zijn begonnen te trainen, maar ook dan ben je nog niet volgroeid. Als je tegen jeugd kickboksen bent, wanneer zou het dus dan wel mogen? En hoe zit het met de voetballertjes die ook al op 6-jarige leeftijd zijn begonnen en harde kopballen krijgen te verwerken tot ze als 17-jarige in het eerste debuteren? Dan zijn ze by the way ook nog niet volgroeid en spelen ze op topniveau met stiekeme ellebogen enzo. Tja...

T15Boxing
19-03-2012, 16:56
Zonder bescherming ben ik ook tegen maar mét bescherming juist voor. We zijn toch trots dat we op kickboks gebied nr 1 zijn? Dat gaat ons niet lukken als we allemaal gaan wachten tot iedereen is volgroeid. Tuurlijk zijn er voorbeelden die pas op 16 jaar zijn begonnen te trainen, maar ook dan ben je nog niet volgroeid. Als je tegen jeugd kickboksen bent, wanneer zou het dus dan wel mogen? En hoe zit het met de voetballertjes die ook al op 6-jarige leeftijd zijn begonnen en harde kopballen krijgen te verwerken tot ze als 17-jarige in het eerste debuteren? Dan zijn ze by the way ook nog niet volgroeid en spelen ze op topniveau met stiekeme ellebogen enzo. Tja...

Ik betwijfel of je kopballen kunt vergelijken met hoofd stoten. Ik heb gehoord dat zelfs hoofdbescherming geen garantie geeft, en zo'n kind kan heel makkelijk neus blessures en ander licht letsel oplopen.

Facade
19-03-2012, 17:13
Het lijkt me niet dat een aparte studie nodig is om vast te stellen dat het krijgen van dingen tegen je hoofd niet gezond is, of dat nou ballen zijn of vuisten.

Ik ben veel meer geďnteresseerd in de pedagogische kant van het verhaal. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk zijn kinderen in een vormende fase van hun leven. Ik vraag me af in hoeverre deze beoefening van vechtsport daar negatief of positief aan bijdraagt.

Het blijft een gecontroleerde vorm van agressie en kinderen komen op een jonge leeftijd in aanraking met het echt pijn doen van iemand anders. Ik heb daar m'n bedenkingen bij en ik denk dat kinderen vooral geestelijk volwassener moeten zijn om een en ander te kunnen plaatsen.

Pansier
19-03-2012, 22:43
Jochies van 9 die vechten zonder bescherming is gestoord, in mijn ogen kindermishandeling en die ouders mogen van mij wegrotten in de cel!

Je moet je eens inleven in andere mensen met een andere cultuur. Sommigen mensen weten nu eenmaal niet beter..

rene37
20-03-2012, 09:44
Het lijkt me niet dat een aparte studie nodig is om vast te stellen dat het krijgen van dingen tegen je hoofd niet gezond is, of dat nou ballen zijn of vuisten.

Ik ben veel meer geďnteresseerd in de pedagogische kant van het verhaal. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk zijn kinderen in een vormende fase van hun leven. Ik vraag me af in hoeverre deze beoefening van vechtsport daar negatief of positief aan bijdraagt.

Het blijft een gecontroleerde vorm van agressie en kinderen komen op een jonge leeftijd in aanraking met het echt pijn doen van iemand anders. Ik heb daar m'n bedenkingen bij en ik denk dat kinderen vooral geestelijk volwassener moeten zijn om een en ander te kunnen plaatsen.

Maar dit gebeurt toch ook bij jeugdvoetbal? "professionele" overtredingen als ellebogen bij corners, met noppen op tenen staan etc..
Begrijp het best hoor dat er tegenstanders zijn mbt jeugd kickboksen maar begrijp de argumentatie nooit. De argumentatie die altijd gegeven word kun je dan ook doortrekken naar andere sporten en als men daar ook tegen is DAN begrijp ik het. Alleen...dat is nooit het geval.

Facade
20-03-2012, 09:56
Vind ik een slechte vergelijking. Je stopt kinderen in een vechtpartij. Het doel op zich is om de ander pijn te doen en/of uit te schakelen. Dat is onvergelijkbaar met de paar ellebogen die misschien, want dat is ook maar een aanname, worden uitgedeeld in een voetbalwedstrijd.

rene37
20-03-2012, 10:10
Nee is geen slechte vergelijking, heb zelf in mijn jeugd op hoog niveau gevoetbald. Zijn geen aannames. Doel was de spits uitschakelen en dat gebeurde oa dmv de middelen die ik omschreef. En nee hoor dat deed ik niet alleen dat overkwam onze spits ook. Wekelijks een elleboog, op tenen staan, ja wij deden dus ook anderen moetwillig pijn. Alleen dan heet het geen gevecht maar voetbal.

Facade
20-03-2012, 10:21
Ok nouja ik heb dan niet op hoog niveau gevoetbald maar wel lang van m'n 6e tot m'n 17e. Ik deed wat je zelf beschreef zelf niet en anderen deden dat ook niet bij mij. Uiteraard waren er wel eens andere gevallen waar dat gebeurde, maar het was zeker niet aan de orde van de dag.

Maar goed het is maar net waar je voetbalt dus. Bij ons bleef het altijd voetbal en was het geen vechtpartij. Laat ik ook maar direct duidelijk zijn: dat dat bij jullie wel gebeurde, is voor mij niet zozeer een indicatie dat kinderen dan ook elkaar maar naar het puinpoeier moeten slaan, maar eerder een indicatie dat ook bij het voetbal er voldoende voor verbetering vatbaar is bij sommige clubs.

Maar was het ellebogen enzovoort ook iets dat meegegeven werd door de trainers of deden jullie dat op eigen houtje? Want dat is natuurlijk wel een verschil: wat jullie zelf allemaal stiekem flikten en wat je ook echt opgedragen werd. Als de jeugdtrainer dat soort dingen namelijk zou aanbevelen dan zou ik dat onbegrijpelijk vinden.

rene37
20-03-2012, 11:37
Nou wil niet zeggen dat het aangemoedigd werd maar werd iig ook niets van gezegd. Daarnaast wilde je je plek in het elftal houden en als zo'n spits(was zelf voorstopper) 2x scoorde dan was je je plek niet veilig. Onderling werden de afspraken wel gemaakt. Als ik op het randje zat in moeilijke wedstrijden en verwijdering van het veld was nabij dan nam de laatste man de "professionele" overtredingen over of we wisselden in het geheel van positie. Maargoed dat is allemaal lang geleden, ben inmiddels 42 haha. Misschien ging het vroeger anders, bij ons werkte het wel zo.
Eea is zeker geen indicatie dat het zo moet maar is wel realiteit. Moet je je kind dan wel laten voetballen als dit soort dingen gebeuren? en al die kopballen die impact hebben in trainingen en wedstrijden? Ik respecteer ieder zijn mening en zoals ik aangaf begrijp ik het ook wel, maar deel de mening niet en vind de tegenstand omtrent jeugd kickboksen vaak wat hypocriet. Tuurlijk moet je een kind niet voor zijn 16e 200+ wedstrijden laten draaien maar met een partijtje of 6-8 per jaar mét bescherming zal het allemaal wel los lopen. Kiddo's trainen hard, is weer goed voor het cardiovasculaire systeem, ze leren respect van de sensei, na de wedstrijden elkaar even knuffelen zodat duidelijk is dat het nothing personal was. Om op je pedagogische kant, die je aangaf, terug te komen zie ik liever de karakters van deze jongetjes dan dat hangspul want dat is pedagogisch zeker een drama.

Bromios
20-03-2012, 12:38
Ik ga me er nog maar een keer mee bemoeien.

De doelstelling van voetbal is het scoren van doelpunten door een bal in een goal te schieten.

De doelstelling van vechtsport is te winnen dmv het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel bij je tegenstander.

Daar zit hem de essentie in. Dat iemand zo'n slechte voetballer is dat hij handen en voeten nodig heeft om te winnen gebeurt in alle sporten.

Daarnaast zit hem ook in de hoeveelheid. Die spits die van jou krijgt in een uur 3 schoppen en in een MT training 100. Een gemiddelde jeugdspeler kopt 3x per wedstrijd maximaal.

Glen
20-03-2012, 14:19
De doelstelling van vechtsport is te winnen dmv het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel bij je tegenstander.
:o OMG!

rene37
20-03-2012, 14:41
:o OMG!

Ja ik schrok er ook van!

Bromios
20-03-2012, 14:43
Klinkt heel banaal, maar je probeert te winnen door:

1. Je tegenstander het bewustzijn te laten verliezen, of
2. je tegenstander zoveel pijn te doen dat hij opgeeft.

Dat in de praktijk vaak door de jury moet worden gekeken wie daar het meest succesvol in geweest is omdat 1 en 2 niet gelukt zijn doet daar niets aan af.

Facade
20-03-2012, 14:49
Ja bromios zet het wel wat zwaar aan, maar dat is het onderscheid. Het gaat er uiteindelijk om wat de essentie van het spelletje is. En voor bepaalde spelletjes moet je naar mijn mening wat ouder zijn.

Maar goed, ik begrijp rene z'n punt verder ook wel. Is niet echt een discussie waar harde feiten aanwezig zijn om welk argument dan ook te ondersteunen dus ik laat het hier verder bij. Agree to disagree.

rene37
20-03-2012, 14:49
Ik ga me er nog maar een keer mee bemoeien.

De doelstelling van voetbal is het scoren van doelpunten door een bal in een goal te schieten.

De doelstelling van vechtsport is te winnen dmv het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel bij je tegenstander.

Daar zit hem de essentie in. Dat iemand zo'n slechte voetballer is dat hij handen en voeten nodig heeft om te winnen gebeurt in alle sporten.

Daarnaast zit hem ook in de hoeveelheid. Die spits die van jou krijgt in een uur 3 schoppen en in een MT training 100. Een gemiddelde jeugdspeler kopt 3x per wedstrijd maximaal.

Ja dus? Die 3x, dat is een veronderstelling neem ik aan? maargoed laten we dat aannemen, dat dan wekelijks en een aantal jaar. Dat is dan niet schadelijk? Ook deze argumentatie kan mij niet overtuigen en is kortzichtig. Maargoed..ik probeer ook niemand te bekeren, vind het prima. Ieder zijn mening.

rene37
20-03-2012, 15:06
Agree to disagree.

Hier sluit ik me bij aan! Zal een eeuwige discussie blijven, maakt ook niet uit ieder zijn mening.

Bromios
20-03-2012, 15:30
Hier sluit ik me bij aan! Zal een eeuwige discussie blijven, maakt ook niet uit ieder zijn mening.

Amen