PDA

View Full Version : worden jongeren agressiever van vechtsport?



HARDnickCORE
27-03-2012, 22:35
Ben erg benieuwd wat jullie vinden, worden jongeren agressiever van een vechtsport of kunnen ze zich juist beter beheersen?:smartass:

GM
27-03-2012, 23:10
Ben erg benieuwd wat jullie vinden, worden jongeren agressiever van een vechtsport of kunnen ze zich juist beter beheersen?:smartass:

Hier kan niemand wat mee (mocht je het serieus bedoelen) de stelling is veel te wijd genomen.

Om tot een zinnige conclusie te komen zul je ''iets'' meer informatie moeten hebben.

Wat is jouw ''definitie'' van jongeren ? Jongens/meisjes, leeftijd, geografie, achtergrond, opvoeding etc etc

Welke ''vechtsport'' praten we over ??

Wie geeft er les (achtergrond), volgens welk didactisch en pedagogisch plan wordt er gedoceerd of wordt

er slechts les gegeven.

Zo kan ik nogwel een A4 vol kalken, niet om te zeiken maar om aan te geven dat de vraag niet 123 te

beantwoorden is, wel heel goed om het eens ter discussie te stellen.


Onze mooie sporten kunnen, mits op de juiste manier toegepast, heel veel brengen maar ook heel veel

stukmaken bij jonge mensen, maar dat is slechts mijn mening

Shikoku
28-03-2012, 02:08
Dat vind ik altijd van die dingen. Worden jongeren geweldadiger door TV, videospelletjes? En zo dus ook vechtsport

Wat wordt hiermee bedoelt? Waar meet je dit aan? Ik denk dat we allemaal het er wel over eens zijn dat je door energie te uiten, niet agressiever wordt, maar juist agressie kwijtraakt. Maar ik denk ook niet dat het zo zwart wit is. Ik denk dat je aan de ene kant veel jongeren hebben die frustratie en energie kwijt kunnen aan vechtsport waardoor ze er rustiger van worden. Maar er ook genoeg zullen zijn die zich er 'stoer' en meer mans door zullen voelen. Wat ik wel kan zeggen is dat ik nog nooit iemand agressief heb zien worden door vechtsport. Natuurlijk kan iemand die al een beetje heetgebakerd is hier twee kanten mee op gaan.

Uberhaupt, zijn er voorbeelden van dingen waar mensen bewezen agressiever van worden? Ik denk dat het ook een beetje ligt aan het beeld achter de sport. In amerika waar het worstelen op scholen les wordt gegeven wordt er heel anders naar gekeken. Hetzelfde in Japan met Judo. Misschien is het wel een cultureel dingetje dat we als Nederlanders vechtsport met 'agressiviteit' associeren.

HARDnickCORE
28-03-2012, 09:36
Mooie replies gasten! @gm Het is niet voor een onderzoek ofzo. Ben gewoon erg benieuwd welk gevoel de mensen op mixfight erbij hebben. Maar als ik het goed begrijp denken jullie dat als
Je een vechtspprt doet je vaak ofwel agressiever wordt ofwel beheerster? Afhankelijk van je trainer. Of zit ik er nu naast?

Pahlavan
28-03-2012, 09:55
Persoonlijk ben ik van mening dat het idd heel erg afhankelijk is van de trainer maar het heeft ook veel met de persoon zelf te maken.

Leventdepevent
28-03-2012, 11:48
ik geloof daar niet zo in, agressie zit in de persoon zelf.

PinPoint
28-03-2012, 12:12
Kansloos topic....je kunt niet generaliseren!

Facade
28-03-2012, 12:17
Misschien, maar aan de andere kant is dat te makkelijk. Wanneer namelijk gezegd wordt dat vechtsport allerlei pedagogische waardes heeft voor de samenleving kunnen we meestal namelijk plotseling wel generaliseren.

goro
28-03-2012, 12:20
Ik ben in iedergeval gekalmeert. 18 jaar geleden voor dat ik vechtsport deed vocht ik graag op school.
En sinds ik train en wedstrijdjes mocht draaien is het buiten de mat gestopt.

En met ouder wijzer en een goede dojo etiquette ben ik gevormt als een kalme mens.

Zonder vechtssport... een beest...

goro
28-03-2012, 12:26
Ik ben in iedergeval gekalmeert. 18 jaar geleden voor dat ik vechtsport deed vocht ik graag op school.
En sinds ik train en wedstrijdjes mocht draaien is het buiten de mat gestopt.

En met ouder wijzer en een goede dojo etiquette ben ik gevormt als een kalme mens.

Zonder vechtssport... een beest...

Facade
28-03-2012, 12:29
Om eerlijk te zijn toen ik begon als een puber kreeg ik toch wel een boost zelfvertrouwen. Dat zorgde er af en toe wel eens voor dat ik wat minder snel wegliep bij een opstootje dan daarvoor zo was. Maar goed kan ook aan de leeftijd gelegen hebben.

Sadix
28-03-2012, 12:52
Om eerlijk te zijn toen ik begon als een puber kreeg ik toch wel een boost zelfvertrouwen. Dat zorgde er af en toe wel eens voor dat ik wat minder snel wegliep bij een opstootje dan daarvoor zo was. Maar goed kan ook aan de leeftijd gelegen hebben.

Bij mij en wat ik me leerlingen wil mee geven is juist het omgekeerde.

Juist vanwege je zelf vertrouwen en geloven en weten wat jij kan, een gevecht vermijden omdat je in je hoofd toch al hebt gewonnen. Juist door die mentaliteit kan ik heel veel hebben, ik weet waar ik in staat toe ben en hoef dat niet te bewijzen. Enige keren dat ik de afgelopen 10 jaar heb gevochten is omdat ik op kwam voor andere en het niet toeliet iemand zonder reden in elkaar geslagen te laten worden.

Met een goede trainer en een goede geest kan vechtsport alleen ten goede zijn.

Bromios
28-03-2012, 12:56
Bij judo heb je heeeel globaal 2 soorten die dat gaan doen:
te drukke kinderen (moeten rustiger worden)
te rustige kinderen (moeten leren voor zichzelf op te komen)

Ik geef ook nog voetbaltraining en daar zijn de verschillen tussen kinderen die zichzelf niet beheersen en degenen die dat wel kunnen veel groter.

Pr00f
28-03-2012, 17:31
Agressiever worden lijkt me zeker niet het geval. Wat ik eerder denk is dat het een uitlaadklep zal zijn en een goede afleiding.

Wat er misschien wel een enkele keer gebeurd is misbruik maken van je kennis buiten de gym. Al hoop ik dat dit een grote minderheid is. Geen idee trouwens... Maar wat bij mij het grootst overheersende gevoel is, is dat het gewoon per persoon verschilt. Er zijn net zo goed agressieve voetballers, waterpolooers, zakenmannen, advocaten en stratenmakers.

PinPoint
28-03-2012, 18:02
Misschien, maar aan de andere kant is dat te makkelijk. Wanneer namelijk gezegd wordt dat vechtsport allerlei pedagogische waardes heeft voor de samenleving kunnen we meestal namelijk plotseling wel generaliseren.


Als dat topic net zo gesteld wordt als deze zou ik de zelfde post plaatsen .....dus niet niet generaliseren door ze zeggen dat iedereen het daar wel mee eens zou zijn ;)

Nelisje
28-03-2012, 19:10
ik geloof daar niet zo in, agressie zit in de persoon zelf.

Aggresie is een resultaat van je opvoeding, dat kan door je ouders komen of door vrienden. Ik denk dat mensen wat dat betreft net als honden goed op aarde komen (op een incidentele die echt een kronkel heeft, maar die zijn gewoon ziek in hun hoofd).

Of je van vechtsport aggresiever wordt.. ik weet het niet, ik denk het niet. Ik denk wel dat je er assertiever en directer door kunt worden.

kmr
28-03-2012, 20:00
Het zal me niet verbazen als mensen van bepaalde bevolkingsgroepen agressiever worden.

joostje
28-03-2012, 20:05
Het zal me niet verbazen als mensen van bepaalde bevolkingsgroepen agressiever worden.

Ja indd al die luxemburgers die aan vechtsport doen en zo agressief zijn.........

(serieuze reactie: kansloze opmerking om hier "bevolkingsgroepen" bij te gaan halen)

Facade
28-03-2012, 20:27
Als dat topic net zo gesteld wordt als deze zou ik de zelfde post plaatsen .....dus niet niet generaliseren door ze zeggen dat iedereen het daar wel mee eens zou zijn ;)

Touché :)

Budokan
28-03-2012, 22:06
Hangt er van af of je bij Cobra Kai of mr. Myagi traint

Pansier
28-03-2012, 22:13
Hangt er van af of je bij Cobra Kai of mr. Myagi traint

x2, je leraar doet een hoop. Ook ligt het natuurlijk in combinatie met verdere omgeving.
Grotendeels nurture denk ik, maar een heel klein deel nature.

kickboxer1987
28-03-2012, 22:36
Als je iets wilt weten: GOOGLE, in het specifiek google scholar
Eerste studie (http://kv-ma.com/media/Examination%20of%20the%20Effects%20of%20Traditiona l%20and%20Modern%20Martial%20Arts%20Training%20on% 20Aggressiveness.pdf) volledig bestand

abstract (http://www.amsciepub.com/doi/abs/10.2466/pms.98.1.103-115)van een 2e longitudinal (meerjarige) studie

Conclussies, bar weinig effect. Katas en meditatie lijken agressie af te zwakken in kinderen.

Juul
28-03-2012, 22:38
Destijds aan vechtsport begonnen om mezelf te leren verdedigen na een paar keer zonder reden door oudere jeugdigen, waaronder een vechtsporter met toen in die buurt bekend notoir te losse handen, in elkaar geslagen te zijn. Ik was daar erg angstig door geworden en vechtsport heeft me toen helemaal geholpen. Zelf denk ik dat jongeren niet agressiever worden door vechtsport, maar wel dat agressieve jongeren door vechtsportinstructeurs geweerd moeten worden. Er vallen namelijk wel steeds meer slachtoffers door agressieve jongeren met vechtsporttraining. Mijn onderbuik zegt me, dat er tegenwoordig vaker minder streng toelastingsbeleid is bij sommige vechtsportinstructeurs dan ik zelf in de jaren 80 en 90 ervaren heb.

Surrender
29-03-2012, 02:08
Enige cijfers die ik kan geven zijn deze:" Van de 100 man (schatting) die ik les heb gegeven en 100 (schatting) waarmee ik heb mogen trainen heb ik ALLEEN positieve energie terug gezien en gevoeld. Ik heb ex-"delinquenten die nooit aangesproken mochten worden, zien veranderen naar aardige shatjes die kunnen omgaan met kritiek. Wat ik ook heb gezien is Nerds die helemaal geen zelfvertrouwen hadden, waardoor ze met gebogen shouders rond liepen veranderen in trotse kerels die lopen met hun borstkast hoog Bradda, hahaah!!! Zo kan ik nog 198(schatting) meer positieve gevallen noemen!!!
God Bless "Martial Aarts" !!!

Khanom Thom
29-03-2012, 05:24
Hangt er van af of je bij Cobra Kai of mr. Myagi traint

Bij Cobra Kai heb ik getraint, daar heb ik een oefening geleerd die mij helaas agressief heeft geemaakt. "Sweep the leg" heeft mijn leven verpest!

Klotekraanvogel achtervolgt mij nog steeds...

HARDnickCORE
29-03-2012, 09:31
Ik ben erg blij met jullie reacties, ik denk
Dat we allemaal aardig op een lijn zitten, vooral sadix kan ik erg goed begrijpen.
Ik geen zelf een combo van sociale vaardigheidslessen en mma aan 1e en 2e klassers. Ouders hadden het idee dat wanneer we hun leerlingen leerden vechtem ze ook daadwerkelijk agressiever werden. Ik heb daarom een (amateuristisch) filmpje gemaakt waarom ik denk dat dat niet zo is. Zal het dalijk effe posten.

HARDnickCORE
29-03-2012, 10:12
Ben benieuwd wat jullie er van vinden:D


http://www.youtube.com/watch?v=T135N2e0New&feature=player_detailpage

HARDnickCORE
29-03-2012, 14:02
Komop mensen! Reacties:D?? Niet over het acteerwerk maar wat vinden jullie van de onderliggende boodchap??

kickboxer1987
29-03-2012, 15:38
Komop mensen! Reacties:D?? Niet over het acteerwerk maar wat vinden jullie van de onderliggende boodchap??

hmmm, als je het voor promotie doeleinden wilt gebruiken zal ik persoonlijk geen filmpje van 8 min gebruiken.
Dit kan een stuk korter gemonteerd worden met dezelfde boodschap

rene37
29-03-2012, 15:47
Percentueel gezien is het vraagstuk in dit topic te verwaarlozen met het vraagstuk...worden jongeren agressiever van drankgebruik? Goed daar gaat het welliswaar niet over maar geef mij maar de jongeren die evenwichtiger zijn door onze sport dan de kiddo's die losgeslagen raken door 3 biertjes.

761217186
29-03-2012, 15:49
Oke, dan zal ik even kort reageren.

Gezien je topic en op basis van het filmpje merk ik dat gemotiveerd bezig bent om jongeren in contact te brengen met vechtsport, voor zover ik begrijp met als doel om ze verbaal en fysiek meer weerbaar te maken. Je hebt hier blijkbaar een methodiek voor ontwikkeld aangezien je spreekt over SOVA training. Als ik dan het filmpje bekijk vind ik het inhoudelijk niet realistisch. Het begrip pesten en "de pestkoppen" is een complex proces wat je (in mijn beleving) niet verhelpt door iemand op deze manier weerbaarder te maken. Op welke onderzoek is jou / jullie SOVA training gebaseerd dan? of zijn jullie in de veronderstelling dat dit misschien wel eens kan help tegen bijvoorbeeld het pesten? Wat ik mis in het filmpje zijn voorbeelden van hoe je iemand verbaal sterker kan maken, houdingaspecten (bijvoorbeeld rechtop lopen) etc... kortom, als je een gevecht wil voorkomen (jullie motto) zul je actie moeten ondernemen zodat pesters zich niet dominant opstellen.

Ik ben overtuigd dat vechtsport mensen zelfverzekerder kan maken. Dit kan zowel negatief als positief uitpakken. Een persoon die van nature al agressieproblemen heeft kan zich door de vechtsport zich juist leren beheersen, maar weer anderen zullen zich willen bewijzen tijdens een conflict.
Samengevat: ik vind het filmpje niet erg realistisch en ben dus niet overtuigd van het beoogde resultaat.
Maar ik merk dat je vol energie zit, dus misschien ben ik nog te overtuigen als je het geheel inhoudelijk wat meer kunt verantwoorden.

Facade
29-03-2012, 23:30
Eens met het bovenstaande.

Onderschat niet de impact die pesten kan hebben op iemand. Je weet niet hoe diep het bij gepeste jongeren zit. Als je ze de wapens geeft om weerbaarder te worden, weet je niet wat zij daarmee gaan doen. Als jij zegt elk voorkomen gevecht is een gewonnen gevecht is het maar de vraag of iemand die gister nog onvrijwillig met z'n gezicht in de prullenbak heeft gezeten het met je eens is. Goede en kundige begeleiding is dan ook essentieel als je je op die groep mensen richt. Heb je zelf ook kwalificaties ofzo als het daarop aankomt?

Wel denk ik dat het positief is dat je met je sport deze mensen probeert te helpen. Succes!

HARDnickCORE
30-03-2012, 12:33
Oke, dan zal ik even kort reageren.

Gezien je topic en op basis van het filmpje merk ik dat gemotiveerd bezig bent om jongeren in contact te brengen met vechtsport, voor zover ik begrijp met als doel om ze verbaal en fysiek meer weerbaar te maken. Je hebt hier blijkbaar een methodiek voor ontwikkeld aangezien je spreekt over SOVA training. Als ik dan het filmpje bekijk vind ik het inhoudelijk niet realistisch. Het begrip pesten en "de pestkoppen" is een complex proces wat je (in mijn beleving) niet verhelpt door iemand op deze manier weerbaarder te maken. Op welke onderzoek is jou / jullie SOVA training gebaseerd dan? of zijn jullie in de veronderstelling dat dit misschien wel eens kan help tegen bijvoorbeeld het pesten? Wat ik mis in het filmpje zijn voorbeelden van hoe je iemand verbaal sterker kan maken, houdingaspecten (bijvoorbeeld rechtop lopen) etc... kortom, als je een gevecht wil voorkomen (jullie motto) zul je actie moeten ondernemen zodat pesters zich niet dominant opstellen.

Ik ben overtuigd dat vechtsport mensen zelfverzekerder kan maken. Dit kan zowel negatief als positief uitpakken. Een persoon die van nature al agressieproblemen heeft kan zich door de vechtsport zich juist leren beheersen, maar weer anderen zullen zich willen bewijzen tijdens een conflict.
Samengevat: ik vind het filmpje niet erg realistisch en ben dus niet overtuigd van het beoogde resultaat.
Maar ik merk dat je vol energie zit, dus misschien ben ik nog te overtuigen als je het geheel inhoudelijk wat meer kunt verantwoorden.


Thanks voor je uitgebreide reactie en kritiek! Precies waar ik naar zoek.

Ik zal proberen antwoord te geven op je vragen.

Op welke onderzoek is jou / jullie SOVA training gebaseerd dan?

SoVa MMA is niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Wij hebben SoVa MMA ontwikkelt puur op basis van eigen ervaringen en gelezen boeken/artikelen. Een van de belangrijkste lessen die wij daaruit geleerd hebben is dat 'pestenkoppen', maar ook tasjesdieven overvallers enz. in 99% van de gevallen mensen pakken waarvan ze zeker weten dat hun actie geen nadelige gevolgen voor hun zelf heeft.

OF het pesten van een willekeurig persoon nadelige gevolgen voor de pestkop heeft kan alleen worden ingeschat door lichaamstaal (zelfverzekerd zoals je zelf al noemt) van het ''slachtoffer''. Ik ben het met je eens dat je kan werken aan een zelfverzekerde houding, door bijvoorbeeld rechtop te lopen en niet naar de grond te kijken. Maar wij zijn ook van mening dat zelfverzekerdheid gebaseerd op daadwerkelijk fysieke capaciteiten effectiever is. (Het beste voorbeeld is misschien wel de mentale weerbaarheid van de Nederlandse politie ahum)


Zijn jullie in de veronderstelling dat dit misschien wel eens kan help tegen bijvoorbeeld het pesten?

Gebaseerd op bovenstaande zijn wij absoluut van mening dat SoVa MMA helpt voor gepeste jongeren.
Maar er is nog een kant. Wij krijgen (vaak nog meer dan gepeste jongeren) te maken met de ''pestkoppen''.
Deze jongens zijn fysiek vaak sterker dan bijvoorbeeld klasgenoten en dagen die klasgenoten vervolgens uit waarna veel conflicten ontstaan.

Om deze jongens samen te brengen doen wij het volgende: tijdens trainingen doen we fysiek zware (groeps) oefeningen, waarbij we in eerste instantie de pestkoppen de verantwoordelijkheid geven hun groepsgenoten te motiveren, zodat gemeenschappelijk grenzen tot het uiterste worden gepushd. Uit jullie je eigen training zul je weten dat niets meer een team bindt dan dat! In een latere fase van de lessen worden de rollen omgedraaid waarbij de kleinere/gepeste leerlingen mogen motiveren.

als je een gevecht wil voorkomen (jullie motto) zul je actie moeten ondernemen zodat pesters zich niet dominant opstellen.

Wij zien in de praktijk zelden dat een 'gepeste' jongen (of meisje) doorslaat en agressief wordt. Wanneer een leerling een zodanig goede techniek heeft ontwikkeld dat hij zijn pestkoppen fysiek ''aankan'' heeft hij zodanig veel lessen bij ons gevolgd dat wij hem niet alleen MMA technisch hebben helpen ontwikkelen, maar vooral ook mentaal. Tegen die tijd zijn leerlingen in staat zich zelf te beheersen vechten en is geen middel meer om je te bewijzen. Daarnaast heeft iemand tegen die tijd een zodanig uitstraling dat het pesten geworden meestal al over is.

Nogmaals bedankt!

Is het zo iets duidelijker?:D

HARDnickCORE
30-03-2012, 12:43
Eens met het bovenstaande.

Onderschat niet de impact die pesten kan hebben op iemand. Je weet niet hoe diep het bij gepeste jongeren zit. Als je ze de wapens geeft om weerbaarder te worden, weet je niet wat zij daarmee gaan doen. Als jij zegt elk voorkomen gevecht is een gewonnen gevecht is het maar de vraag of iemand die gister nog onvrijwillig met z'n gezicht in de prullenbak heeft gezeten het met je eens is. Goede en kundige begeleiding is dan ook essentieel als je je op die groep mensen richt. Heb je zelf ook kwalificaties ofzo als het daarop aankomt?

Wel denk ik dat het positief is dat je met je sport deze mensen probeert te helpen. Succes!

Thanks voor je reply!

Onderschat niet de impact die pesten kan hebben op iemand

Helemaal mee eens.

Als je ze de wapens geeft om weerbaarder te worden, weet je niet wat zij daarmee gaan doen.

Absolute zekerheid heb je inderdaad nooit. De lessen zijn wel zodanig opgebouwd dan we ze de eerste lessen bijvoorbeeld nog geen rear naked chokes leren of dat soort dingen. We bouwen het langzaam op. Tegen de tijd dat een leerling onze training zodanig lang heeft volgehouden dat hij ook de gevaarlijkere technieken leert beoordelen wij of hij hier mentaal klaar voor is en deze verantwoordelijkheid ook aan kan.
We leren dus niet zomaar iedereen hoe die iemand een knie naar het hoofd geeft of iemand verwurgt.

Goede en kundige begeleiding is dan ook essentieel als je je op die groep mensen richt. Heb je zelf ook kwalificaties ofzo als het daarop aankomt?

Goed punt, kwalificaties op het gebied van pedagogiek of didactiek hebben wij niet. Goede en kundige begeleiding bieden wij wel. Allebei zijn we redelijk jong en weten dus precies wat er onder jongeren speelt. Daarnaast hebben we allebei veeeeeeel situaties op dit gebied meegemaakt die we nu anders zouden doen en dat willen we graag op die gasten overbrengen.
En daarbij: heeft elke goede kickbox/mma trainer dat wel? Elke leraar heeft dat wel, maar is elke leraar hiervoor geschikt?

Ook jij bedankt voor je reactie. Ben benieuwd wat je er van vind:ehhh:

Facade
30-03-2012, 13:08
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Ik denk dat je in principe wel goede ideeën hebt hoe je het aan wilt pakken. Ik kan eigenlijk ook onmogelijk vanaf hier beoordelen in hoeverre jullie aanpak hout snijdt.

De reden waarom ik dit aangeef is omdat in mijn direct omgeving ook iemand via MMA zichzelf weerbaarder wilde maken o.a. tegen een groep mensen die hem het leven zuur maakte. Hij kon echter niet alles plaatsen en zinde met name op wraak. Ik maakte me niet zoveel zorgen over dat hij iemand wat zou aandoen, maar meer dat ie gewoon helemaal in elkaar getyft zou worden omdat ie zichzelf compleet overschatte. Gelukkig heeft hij hier geen gevolg aan gegeven, maar toch.

Hij heeft wel aangegeven toen hij lid werd dat hij een bepaald syndroom had. De mensen op die school waren echter heel enthousiast en wuifden wat hij zei makkelijk weg met wat maakt het uit we zijn allemaal gelijk. Klinkt leuk, als je van clichés houdt, maar dat had ook anders kunnen aflopen. De mensen hadden denk ik de beste intenties, maar ik denk niet dat zij helemaal wisten waar ze mee bezig waren.

Daarom wens ik jullie veel succes, maar hoop ik dat jullie wel voorzichtig zijn.

HARDnickCORE
30-03-2012, 13:21
Dan begrijp ik je! Bij sportscholen hou je dat inderdaad. Gelukkig werken wij op scholen en worden leerlingen bij ons geplaatst door docenten die een volledig leerlingdossier hebben, zodat mensen met bepaalde syndromen niet de verkeerde dingen leren.

Facade
30-03-2012, 13:27
Ah dat is zeker goed! Het is in ieder geval positief dat scholen daar een rol in spelen. Nou, dan heb ik verder niks eigenlijk :D

de Stiep
30-03-2012, 15:23
@ HARDnickCORE. Je schrijft: " Maar wij zijn ook van mening dat zelfverzekerdheid gebaseerd op daadwerkelijk fysieke capaciteiten effectiever is. (Het beste voorbeeld is misschien wel de mentale weerbaarheid van de Nederlandse politie ahum)".
Altijd leuk om over deze kam te worden geschoren. Hoeveel kennis draag jij van politiemensen ?
Ben niet zo kapot van dit toontje dat minister Opstelten ook gebruikt. Het werk is vaak gecompliceerder dan de gemiddelde burger beseft. Die ziet alleen die sukkel die hem of haar een prent geeft voor iets te hard rijden en fout parkeren. "Ga boeven vangen, o nee, daar ben je niet weerbaar genoeg voor". Pffffffffff.
O ja, 23 jaar vechtsporten hebben mij vaak geholpen in die gevallen dat ik het nodig had. Meestal juist door NIET te vechten.

HARDnickCORE
30-03-2012, 17:23
@ HARDnickCORE. Je schrijft: " Maar wij zijn ook van mening dat zelfverzekerdheid gebaseerd op daadwerkelijk fysieke capaciteiten effectiever is. (Het beste voorbeeld is misschien wel de mentale weerbaarheid van de Nederlandse politie ahum)".
Altijd leuk om over deze kam te worden geschoren. Hoeveel kennis draag jij van politiemensen ?
Ben niet zo kapot van dit toontje dat minister Opstelten ook gebruikt. Het werk is vaak gecompliceerder dan de gemiddelde burger beseft. Die ziet alleen die sukkel die hem of haar een prent geeft voor iets te hard rijden en fout parkeren. "Ga boeven vangen, o nee, daar ben je niet weerbaar genoeg voor". Pffffffffff.
O ja, 23 jaar vechtsporten hebben mij vaak geholpen in die gevallen dat ik het nodig had. Meestal juist door NIET te vechten.


Juist!! punt bewezen:D
Wat ik dus wil zeggen is dat je iemand deels kan leren om overtuigend over te komen, maar als hij of zij niet in zijn/haar eigen capaciteiten gelooft als het er echt op aankomt is dat altijd minder overtuigend dan wanneer dat wel zo is.

Begrijp me goed hoor ik ben niet zo'n politie hater, maar ik zou graag willen zien dat de Nederlandse politie in staat is zichzelf zowel verbaal ALS FYSIEK (zoals jij dus) te verdedigen. Voor de rest alle respect voor politiewerk:)

Wat vind jij hiervan?