PDA

View Full Version : Vooroordelen over berichtgeving over MMA



AldoVman
15-05-2012, 12:29
Hoi Mixfighters,

Ik ben Ron Vorstermans, 21 jaar en journalist aan de FHJ. Daarnaast ben ik fervent MMA-fan, waartoe ik heb besloten mijn scriptie aan dit onderwerp te weiden.

Ik weet, en wellicht jullie ook, dat er vooroordelen bestaan over de berichtgeving over MMA. Na enkele gesprekjes met MMA-journalisten kwamen steeds dezelfde kritieken naar boven drijven. Ik ga daar onderzoek naar doen, en zal de MMA-berichtgeving van zes Nederlandse kranten gedurende één jaar volgen.

Nu wil ik in het kader van mijn onderzoek ook jullie aan het woord laten - collectief. Ik heb daarom een poll gemaakt met enkele vooroordelen over de MMA-berichtgeving door Nederlandse kranten. Ik ben benieuwd welke jullie als waar aannemen, dan kan ik dat later meenemen in mijn onderzoek.

Meerdere keuzes zijn mogelijk.

Succes!

P.S. Oh ja, daarnaast ben ik nog op zoek naar MMA-journalisten, maar die zijn er opvallend weinig. Mochten jullie iemand weten die me kan helpen, schroom het niet me te PM-en. :-)

Justinian
15-05-2012, 12:32
Ik zie (nog) geen poll.

Kemal
15-05-2012, 12:33
Dag Ron Welkom op Mixfight! Kan alleen de poll nergens ontdekken.

AldoVman
15-05-2012, 12:34
Mijn excuses, ik moest de pol even opnieuw aanmaken. Hij staat er nu, als het goed is!

Leventdepevent
15-05-2012, 13:27
de eerste 2 antwoorden voor mij.... en welkom op mf

Jeru
15-05-2012, 13:29
Alle drie de antwoorden gelden voor de Nederlandse journalistiek. Verder weinig tot geen echte MMA journalisten bij kranten. Alleen mensen met wat blogjes en die het parttime voor hun hobby op de verschillende fora doen....

Peacey
15-05-2012, 14:14
Zelden tref je een berichtje in de krant over M.M.A.
En als er een artikel over is, is het 9 van de 10 keer negatief.
Ik kan me daar mateloos aan irriteren.

Asura
15-05-2012, 14:23
Dat de sport afgedaan word als crimineel komt door de sport zelf. Dus dat mensen dat aanklikken komt weer eens uit een misplaatst gevoel van slachtofferschap. Tegenwoordig het belangrijkste gevoel in elke politieke kwestie helaas.

Men maakt hier vaak vergelijkingen met voetbal terwijl de vergelijking met tennis, korfbal, zwemmen en bushido-sporten moet zijn. Binnen de marginale sporten is MMA een roversnest, dat hierover bericht word is alleen maar goed. Zie ook de nieuwe organisatie waar forumlid Hunter deel van is, dat is een reactie op de negatieve publiciteit en deze organisatie zal zeker wat positieve veranderingen aanbrengen binnen MMA.

Ik geef altijd de coach/trainer de schuld als criminelen gedijen en groeien in hun activiteiten binnen hun sportschool, met mijn eigen vroegere trainer weet ik dat als men er de juiste man voor is criminaliteit uit kan roeien en jongeren kan overhalen weg te blijven van een leven aan de zelfkant van de maatschappij.Als iemand dat niet voor elkaar krijgt hoort hij assistent-trainer te zijn, en niets meer dan dat. Een trainer hoort te inspireren tot zelfverbetering.

Asura
15-05-2012, 14:27
Ik heb zelf gekozen voor te weinig berichtgeving. Ik verwacht geen hoofdpagina's want MMA is overal buiten Brazilië en vroeger Japan een zeer kleine sport. Maar iets meer aandacht mag wel. Ik vind het jammer dat Badr Hari, iemand die het niet verdient meer aandacht en positieve aandacht heeft gehad dan legenden als Aerts en Hoost, maar ook Bonjasky en andere positieve rolmodelen. Qua MMA mag men best wat meer horen over Saunders die toch al populariteit geniet, Siyar die nu een main-event is bij UFC 146(?), en natuurlijk Overeem.

Nelisje
15-05-2012, 14:34
De verleiding om het slechte pad op te gaan is ook wel erg groot in mma/ kickboksen. De inkomsten uit de sport zijn (tenzij je wereldtop bent) niet gigantisch en dan neigt men sneller naar het snelle geld. Ik ben bang dat er te weinig verbetering in de financiële tegemoetkoming komt waardoor het fenomeen blijft bestaan.

Verder is de berichtgeving tot op zekere hoogte wel eerlijk met de opmerking dat de journalisten niet heel bekend zijn met het onderwerp en dus verkeerde achtergrond informatie geven.

The Company
15-05-2012, 14:44
Zodra er in een kooi gevochten wordt gaan er oogkleppen op lijkt het wel. Toen er kinderen aan het grapplen waren in een kooi werd er moord en brand geschreeuwd dat het barbaars was om ze zonder hoofd-bescherming in een kooi te 'vechten'. Neemt niet weg dat het stom is van een organisatie om kinderen in een kooi te laten grapplen. Toen Poetin werd uitgefloten tijdens Fedor vs Monson bezocht hij bewijzen van spreken een nobele bokswedstrijd, en dat alleen omdat het in een ring was.

Ik denk dat het belangrijkste is dat de MMA wereld laat zien dat het niet alleen getatoeëerde beesten zijn die er in een kooi op los slaan, want dat is wel waar mensen aan denken als ze kooivechten of MMA horen. Dit: is net zo belangrijk aspect van MMA en helaas weten de meeste mensen dat niet.

http://simnet.is/ellioman/images/bardagiis/Maia_Subs_Sonnen.gif

Asura
15-05-2012, 14:49
De verleiding om het slechte pad op te gaan is ook wel erg groot in mma/ kickboksen. De inkomsten uit de sport zijn (tenzij je wereldtop bent) niet gigantisch en dan neigt men sneller naar het snelle geld. Ik ben bang dat er te weinig verbetering in de financiële tegemoetkoming komt waardoor het fenomeen blijft bestaan.

Verder is de berichtgeving tot op zekere hoogte wel eerlijk met de opmerking dat de journalisten niet heel bekend zijn met het onderwerp en dus verkeerde achtergrond informatie geven.

Zijn die verleidingen net zo groot in het Judo?
O nee, daar verdien je bakken met geld als subtopper:twak:

remco pardoel
15-05-2012, 15:23
Helaas zijn er nog geen MMA (wat ook voor BJJ en Grappling het geval is) journalisten in Nederland actief.
Het zou goed zijn als er een paar zich sterk gaan maken voor 'onze' sport(en)

Nelisje
15-05-2012, 16:53
Zijn die verleidingen net zo groot in het Judo?
O nee, daar verdien je bakken met geld als subtopper:twak:

Judo is anders.. als dreigingsmiddel is iemand die je een paar tanden uit je gezicht slaat iets effectiever dan een judo greep (ik zeg hiermee niet dat Judo niet effectief is, want dat is het zeker wel). Er zijn helaas genoeg vechters (voornamelijk kickboksers) die het slechte pad op zijn gegaan. Dat is helaas de waarheid, en ik denk (ben er persoonlijk van overtuigd) dat dat een geld kwestie is, of je het er mee eens bent of niet moet je zelf weten. Ik geef mijn mening, daar kun je het mee eens zijn of niet.

Het liefst had ik gehad dat deze discussie er helemaal niet was. Dan was de sport natuurlijk ook veel meer geaccepteerd dan hij nu is, je moet de tegenstanders geen munitie geven om op de sport te schieten.

Overigens ben ik ook geen fan van de kooi en zie ik liever dat mma zich in een ring afspeelt. Dat komt misschien door de nostalgie van Pride waarvan de wedstrijden mij over het algemeen meer aanspreken dan die in de UFC. Misschien dat ik de kooi onbewust ook wel associeer met slechtere dingen dan een ring, geen idee.

MarcDeurloo
15-05-2012, 17:00
Ik werk zelf als fotograaf op freelance basis voor verschillende bladen. Vechters willen niet al te graag meewerken, lijkt mij dus niet meer dan logisch dat je dan ook niet in de media komt. Vaak zitten er ook vreemde PR mensen/managers tussen die de relatie met de pers niet echt goed doen.

MuayThaiGuy
15-05-2012, 17:56
Je bent "journalist" en hekelt de berichtgeving over MMA, maar vervolgens stigmatiseer je de kickbokssport.
Dit is Nederland het land waar voetbal als wereldsport wordt gezien en hooligans betiteld als supporters/fans.
Spendeer je tijd aan vechtsport dan ben je een agressieveling of crimineel.
De smet die er aan de vechtsport kleeft wordt enkel verder gepropagandeerd, verbieden van gala's omdat er "zware jongens" komen door burgemeesters en wordt er iemand op straat in elkaar geslagen door iemand met een vechtsport achtergrond dan is het landelijk nieuws.
Het is de kortzichtige houding van grote groepen mensen die de sport verkeerd zien, jij als journalistje veranderd hier niks aan.
2 goedgetrainde vechtsporters die elkaar sportief bestrijden in de ring of kooi blijven aso's, een voetballer die vuil speelt en iemand die een scheen en kuitbeen "per ongeluk" door midden schopt van de tegenstander krijgt een rode kaart komt even in het nieuws en dat was het.
Nieuws vergaren = sensatie zoeken, immers sensatie verkoopt dat er onwaarheden worden verteld is een ander verhaal.
Iets positiefs vertellen over de vechtsport gebeurt niet, alle Nederlanders noemen die de K-1 hebben gewonnen enkel Mylene de la Haye is er deels in geslaagd om het smet een beetje weg te poetsen door de vechters als mens neer te zetten.

Asura
15-05-2012, 20:31
Judo is anders.. als dreigingsmiddel is iemand die je een paar tanden uit je gezicht slaat iets effectiever dan een judo greep (ik zeg hiermee niet dat Judo niet effectief is, want dat is het zeker wel). Er zijn helaas genoeg vechters (voornamelijk kickboksers) die het slechte pad op zijn gegaan. Dat is helaas de waarheid, en ik denk (ben er persoonlijk van overtuigd) dat dat een geld kwestie is, of je het er mee eens bent of niet moet je zelf weten. Ik geef mijn mening, daar kun je het mee eens zijn of niet.

Het liefst had ik gehad dat deze discussie er helemaal niet was. Dan was de sport natuurlijk ook veel meer geaccepteerd dan hij nu is, je moet de tegenstanders geen munitie geven om op de sport te schieten.

Overigens ben ik ook geen fan van de kooi en zie ik liever dat mma zich in een ring afspeelt. Dat komt misschien door de nostalgie van Pride waarvan de wedstrijden mij over het algemeen meer aanspreken dan die in de UFC. Misschien dat ik de kooi onbewust ook wel associeer met slechtere dingen dan een ring, geen idee.


Met Judo verdien je geen flikker, noch met de meeste andere kleine sporten. Het is geen geldkwestie maar het type publiek wat het aantrekt en de overdosis criminelen die zelf een sportschool hebben. Zie Passenier die geen moeite heeft het aan zijn jonge kickboxertjes uit te leggen dat hij onderwereldfiguren promoot. Dan niet raar opkijken als jongeren hetzelfde pad opgaan.

ijsblok
15-05-2012, 22:05
Ik denk dat vechtsporten (kickboksen, mma, boksen) ook weinig in het nieuws komen omdat ranglijsten/verschillende bonden/matchmaking ed vaak ook onduidelijk, onlogisch en oneerlijk zijn.

Briant
16-05-2012, 01:04
Helaas zijn er nog geen MMA (wat ook voor BJJ en Grappling het geval is) journalisten in Nederland actief.
Het zou goed zijn als er een paar zich sterk gaan maken voor 'onze' sport(en)

MMA-Journalisten ken ik zat. Het probleem is alleen dat er geen landelijk platform is voor MMA-journalistiek. Als MMA journalist schrijf je voor MMA liefhebbers en beoefenaars, niet voor het zogenaamde klootjesvolk.

Aan de andere kant vind ik dat misschien ook niet eens zo heel erg, want zo is er wel diepgang in de berichtgeving zonder dat je elke keer de sport weer opnieuw moet uitleggen en verdedigen aan mensen die de sport niet begrijpen (of willen begrijpen).

MarcDeurloo
16-05-2012, 12:50
een van de problemen is natuurlijk ook dat er te weinig grote sponsors actief zijn binnen de mma wereld. Veel van de artikelen over bv voetballers worden deels gefinancierd door de sponsors van de betreffende voetballer die daarna bij het artikel tien leuke foto's ziet van de voetballer in een hip NIKE shirtje een paar pagina's verder staan dan wat duurbetaalde NIKE advertenties waar de uitgever van het artikel dan weer heel blij mee is en de volgende maand nog wat voetballers met NIKE shirtjes plaatst. Een leuke tip voor de vechtsporters die hier iets mee willen doen is om eens naar deze film te kijken http://www.imdb.com/title/tt1743720/ "The greatest movie ever sold" Als de vechtsporters zich kunnen verbinden aan goede sponsors dan kunnen de bladen advertenties krijgen om de artikelen over de vechtsporters te betalen! Het zou dan ook helpen als de fans massaal alles kopen waar de vechtsporter zich aan verbindt. Anders heeft het allemaal geen nut.....

Boran
16-05-2012, 13:15
Ik denk dat vechtsporten (kickboksen, mma, boksen) ook weinig in het nieuws komen omdat ranglijsten/verschillende bonden/matchmaking ed vaak ook onduidelijk, onlogisch en oneerlijk zijn.

Ik denk dat dit ook best mee kan spelen. Wanneer er een volledige en transparante ranglijst is kun je zien waar een kickbokser staat. Bij tennis kun je zeggen dat iemand de nummer 1 van de wereld is. Met kickboksen is dat niet het geval.

remco pardoel
16-05-2012, 14:05
Brian,
Noem mij een journalist die voor het AD, Parool of Telegraaf collums schrijft over MMA en zo?
Iets wat tenminste niet eenmalig is.. dus wekelijkse basis

Op internet zijn er voldoende mensen betrokken bij onze sport
Hulde daarvoor en dat zou je inderdaad ook een journalist kunnen noemen

Wellicht heb ik mij verkeerd uitgedrukt...

Briant
16-05-2012, 17:28
Brian,
Noem mij een journalist die voor het AD, Parool of Telegraaf collums schrijft over MMA en zo?
Iets wat tenminste niet eenmalig is.. dus wekelijkse basis

Op internet zijn er voldoende mensen betrokken bij onze sport
Hulde daarvoor en dat zou je inderdaad ook een journalist kunnen noemen

Wellicht heb ik mij verkeerd uitgedrukt...

Dat is precies mijn punt, het AD Parool etc zijn niet geinteresseerd in wekelijks MMA nieuws. Zaten we toch op een lijn :P

El Bambino
16-05-2012, 17:59
Het is menseigen lijkt mij.
MMA, Kickbox is een fullcontact sport waarbij (soms) er veel bloed en verwondingen onstaan. Dat schrikt in eerste instantie, zelf schrok ik ook de eerste x dat ik MMA( kooi) gevechten zag, is een normale reactie, lijkt mij!
Het is kwestie van mensen bijscholen en een verantwoordelijkheid aan de prof vechters om een rolmodel te zijn in en buiten de ring, kooi.

Sportvision
16-05-2012, 23:22
Ik denk dat mainstream in Nederland nog ver weg is. Vandaar ook geen attentiewaarde in de grote bladen. Ook qua negatieve berichtgeving vind ik het wel meevallen, alleen zodra er over kooi wordt gesproken wordt er ineens anaal gereageerd. Wel vaak onzin lees ik, dus stelling 1 en 2. Crimineel, tsja, soms, maar ja, soms ook wel verdiend helaas.

kmr
17-05-2012, 01:12
Ik ben Ron Vorstermans, 21 jaar en journalist aan de FHJ. Daarnaast ben ik fervent MMA-fan, waartoe ik heb besloten mijn scriptie aan dit onderwerp te weiden.


P.S. Oh ja, daarnaast ben ik nog op zoek naar MMA-journalisten, maar die zijn er opvallend weinig. Mochten jullie iemand weten die me kan helpen, schroom het niet me te PM-en. :-)

http://taalunieversum.org/nieuws/1161/helft_eerstejaarsstudenten_journalistiek_mist_basa le_taalvaardigheden

Nou, 5 jaar geleden was het zo en nu kennelijk ook.

Aha, hier een recenter bericht :)

http://www.bbrussen.nl/2012/04/03/slegt-sgreivende-fhj-is-boos-op-editie-nl/

kmr
17-05-2012, 01:17
Ik wil iets liefs toevoegen, wat ik net zei kwam zo kil over. Je hebt een leuk Justin Bieber-kapsel :twak: