PDA

View Full Version : Krav Maga Kids



Ervani
08-06-2012, 14:55
Mijn dochter (9 jaar) sinds sinds een tijdje op Krav Maga Kids. Binnenkort zal ik voor AFAV een repo maken over deze sport. Er zijn ongetwijfeld meer ouders die hun kids op Hrav kids hebben zitten. Hier een simpele iPhone opname van een trotse vader :-)


http://www.youtube.com/watch?v=YEPMd9TJrbQ

Peter0711
08-06-2012, 15:33
Waarom kies je voor Krav Maga als ik vragen mag? Vind ik geen sport voor kinderen om eerlijk te zijn.

Quote Wikipedia:

" Het Krav Maga kent dan ook geen kata en is een geschikte methode voor zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden om in relatief korte tijd te leren om te gaan met (levens-)bedreigende situaties, zoals bedreigingen met mes of vuurwapen. Zoals iedere realistische vorm van zelfverdediging is het krav maga niet aan regels gebonden, buiten de regels van de wet. Trappen en stoten naar het kruis zijn toegestaan, evenals ellebogen naar het hoofd en het prikken van vingers in ogen of tegen de keel. Het is dan ook geen sport maar een zelfverdedigingssysteem. De beoefenaar van het Krav Maga zal dan ook indien mogelijk conflictsituaties proberen te vermijden, maar in het geval van een daadwerkelijke conflictsituatie, alles doen om te overwinnen."

Ik zie het nut er niet van in om je kinderen van 9 dit te leren.

rene37
08-06-2012, 15:35
In before zoom tools dinges.:)

Rare krav maga les trouwens, zit ze niet op boksen?

Eric468
08-06-2012, 15:41
Ik zie het nut er niet van in om je kinderen van 9 dit te leren.

Je ziet er het nut niet van in dat kinderen zich kunnen verdedigen tegen een aanvaller?

Als je de basis leert zal alles erop gericht zijn om een korte actie te maken en dan weg te rennen (trap naar de ballen en dan rennen).

Het lijkt me ook minder problemen geven dan veel andere sporten omdat je kind niet leert om te agressor te zijn maar slechts om zichzelf te verdedigen en te vluchten. Dus geen telefoontjes van school dat je dochter er weer eens een paar in elkaar heeft geslagen.

Leventdepevent
08-06-2012, 16:12
leuk man!! en jongens 1 les krav maga en je wilt meer geloof me......:)

SuzukiGsxr
08-06-2012, 16:45
Ik zelf ben jeugd leraar jiu jitsu en geef les aan kinderen,
kinderen van 9 jaar kunnen aan een zelfverdedigingssport doen, maar dit moet niet al vanaf het
begin zo opgeblazen worden om zich te verdedigen tegen 1 of meer aanvallers!!
Zelfverdedigingssport moet voor de kinderen meer als een extra stukje opvoeding dienen waarbij men
elkaar leert respecteren, je zelf geestelijk sterker maken (sterker in je schoenen staan tegen pestkoppen op school).
Het krav maga is niet aan regels gebonden (dus in mijn ogen niet geschikt voor kinderen) en grotendeels gericht op
levensbedreigende situaties. kinderen komen niet in deze situaties terecht.
Wat het filmpje betreft: het lijkt meer op een boksles voor kinderen dat krav maga!!

rene37
08-06-2012, 16:56
Wat het filmpje betreft: het lijkt meer op een boksles voor kinderen dat krav maga!!

Ja vond ik ook.

Gilaiir
08-06-2012, 19:20
Waarom kies je voor Krav Maga als ik vragen mag? Vind ik geen sport voor kinderen om eerlijk te zijn.

Quote Wikipedia:

" Het Krav Maga kent dan ook geen kata en is een geschikte methode voor zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden om in relatief korte tijd te leren om te gaan met (levens-)bedreigende situaties, zoals bedreigingen met mes of vuurwapen. Zoals iedere realistische vorm van zelfverdediging is het krav maga niet aan regels gebonden, buiten de regels van de wet. Trappen en stoten naar het kruis zijn toegestaan, evenals ellebogen naar het hoofd en het prikken van vingers in ogen of tegen de keel. Het is dan ook geen sport maar een zelfverdedigingssysteem. De beoefenaar van het Krav Maga zal dan ook indien mogelijk conflictsituaties proberen te vermijden, maar in het geval van een daadwerkelijke conflictsituatie, alles doen om te overwinnen."

Ik zie het nut er niet van in om je kinderen van 9 dit te leren.

Misschien omdat het 'leuk' is voor de kinderen? Ik train ook grappling omdat ik het leuk vind, niet omdat ik aanvallers op straat wil opvouwen. En anders denk ik dat een verdedegings sport als Krav Maga een goede sport is voor kinderen om hun te leren verdedigen.

Peter0711
08-06-2012, 20:06
Misschien omdat het 'leuk' is voor de kinderen? Ik train ook grappling omdat ik het leuk vind, niet omdat ik aanvallers op straat wil opvouwen. En anders denk ik dat een verdedegings sport als Krav Maga een goede sport is voor kinderen om hun te leren verdedigen.

Dat je dingen doet voor je lol begrijp ik heel goed,alleen denk ik dat je kind van 9 net zo veel lol met Judo of Jiu Jitsu kan beleven dan,en niet met een sport die je leert ogen uit te steken en in de ballen te trappen.. Zeggen dat je dan trained omdat je kind misschien in een levensbedreigende situatie komt waarbij een oog uitsteken hun leven red is niet relevant aan deze discussie vind ik.

Het zal gerust een les zijn die voor kinderen rustig aan begint,maar gezien het onstaan van de sport en de hele rode lijn (om het zomaar te zeggen) vind ik het gewoon niet gepast voor kinderen van 9.

Ervani
08-06-2012, 20:38
De lessen zijn juist ontzettend gericht op de kids. Inderdaad lessen met 'pest-koppen' maar ook shirtje-pakken etc. Maar ook alvast dingen zoals verwurgingen, klemmen etc. Dit stoten is ook voor een groot deel bedoeld om angst weg te nemen etc. Anyway de kleine meid vind het fantastisch :-)

blade
08-06-2012, 20:46
Waarom kies je voor Krav Maga als ik vragen mag? Vind ik geen sport voor kinderen om eerlijk te zijn.

Quote Wikipedia:

" Het Krav Maga kent dan ook geen kata en is een geschikte methode voor zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden om in relatief korte tijd te leren om te gaan met (levens-)bedreigende situaties, zoals bedreigingen met mes of vuurwapen. Zoals iedere realistische vorm van zelfverdediging is het krav maga niet aan regels gebonden, buiten de regels van de wet. Trappen en stoten naar het kruis zijn toegestaan, evenals ellebogen naar het hoofd en het prikken van vingers in ogen of tegen de keel. Het is dan ook geen sport maar een zelfverdedigingssysteem. De beoefenaar van het Krav Maga zal dan ook indien mogelijk conflictsituaties proberen te vermijden, maar in het geval van een daadwerkelijke conflictsituatie, alles doen om te overwinnen."

Ik zie het nut er niet van in om je kinderen van 9 dit te leren.


ach als de kinderen het leuk vinden waarom niet ze gaan ook onder voetbal op die leeftijd en dat is veel gevaarlijker

Peter0711
08-06-2012, 21:07
De lessen zijn juist ontzettend gericht op de kids. Inderdaad lessen met 'pest-koppen' maar ook shirtje-pakken etc. Maar ook alvast dingen zoals verwurgingen, klemmen etc. Dit stoten is ook voor een groot deel bedoeld om angst weg te nemen etc. Anyway de kleine meid vind het fantastisch :-)

Dat je dochter het leuk heeft is natuurlijk belangrijk,en ik kan begrijpen dat je een trotse vader bent. Los van de discussie is het ook een hardstikke leuk filmpie. Echter gezien de achtergrond en de basis van Krav Maga kan je wel begrijpen dat sommige akties en kinderen niet samen gaan. ;) Als je een groot deel van Krav Maga weg haald en dan inderdaad met kinderen trained wat je omschijft is het eigelijk niet echt meer Krav Maga,maar zeker meer begrijpelijk.

Ervani
08-06-2012, 21:19
Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand maar Krav Maga voor kids is relatief nieuw en ik heb begrepen dat ze via de organisatie nog aan het zoeken zijn naar de beste invulling van de kids lessen. Natuurlijk ga je kids niet allerlei heftige verwurgingen en dergelijke leren. Het gaat vooral om weerbaarheid, streetwise worden en vooral het plezier. Wat dat betreft is dit filmpje niet het beste voorbeeld omdat het de suggestie kan wekken dat er alleen maar gebeukt wordt. De kids hollen vaak genoeg achter elkaar aan tijdens een potje 'tikkertje' of zijn bezig om uit een hourgreep te komen. Maar zoals aangegeven zal ik vanuit AFAV een keer een speciaal item over Krav kids draaien.

gimgamgommetje
10-06-2012, 15:08
Ik ben zelf leraar kids krav maga. Krav maga voor kinderen is juist verschrikkelijk speels van opzet. Kinderen leren allerlei handige technieken om los te komen en leren juist om proportioneel te handelen.
krav maga is nou niet bepaald alleen gericht op ballen trappen en ogen er uit halen. Het gaat er om wat er in een bepaalde situatie het handigste is om te doen. Dat kunnen ook redelijk zachte oplossingen zijn vergezeld met communicatietechnieken, de-escalerende houding etc.

Krav maga is niet gebonden aan regels van een sport, maar wel degelijk aan regels , waarden en normen die in een land gelden.

gimgamgommetje
10-06-2012, 15:52
Ik zelf ben jeugd leraar jiu jitsu en geef les aan kinderen,
kinderen van 9 jaar kunnen aan een zelfverdedigingssport doen, maar dit moet niet al vanaf het
begin zo opgeblazen worden om zich te verdedigen tegen 1 of meer aanvallers!!
Zelfverdedigingssport moet voor de kinderen meer als een extra stukje opvoeding dienen waarbij men
elkaar leert respecteren, je zelf geestelijk sterker maken (sterker in je schoenen staan tegen pestkoppen op school).
Het krav maga is niet aan regels gebonden (dus in mijn ogen niet geschikt voor kinderen) en grotendeels gericht op
levensbedreigende situaties. kinderen komen niet in deze situaties terecht.
Wat het filmpje betreft: het lijkt meer op een boksles voor kinderen dat krav maga!!

wat je omschrijft is qua vergroten van zelfvertrouwen is precies wat kids krav maga doet. Daarnaast leren kinderen wel degelijk omgaan met en ontsnappen uit gevaarlijke situaties.

Kinderen komen daar niet in terecht zeg je??? Klinkklare onzin. En ik schrik er van dat iemand dat zegt les te geven in een zelfverdedigingsport. Ik heb een tijdje geleden een internetzoektocht gedaan naar ontvoeringen en pogingen tot ontvoeringen van kinderen in Nederland. Het zal je verbazen hoe vaak het gebeurt. Het zal je ook verbazen hoe vaak de ontvoering mislukt omdat kinderen zich verzetten en zich losrukken van 1 of 2 volwassen ontvoerders. Het heeft dus wel degelijk zin om je daar in te verdiepen. Dit soort dingen gebeuren en verzet werkt in de meeste gevallen.

wat betreft de boksles in het filmpje. Bokstechnieken zijn een belangrijk onderdeel in krav maga. De oprichter was destijds een fanatiek bokser en worstelaar. Dit zie je in het systeem terug.

Een mooi verhaal over kids krav maga dat ik hoorde van Avi Moyal , hoofd ikmf, is dat krav maga op scholen in Israel een tijdje op basisscholen was ingevoerd op kosten van de staat omdat er toen een noodzaak voor was volgens de overheid.
Na een tijdje stopte de overheid de subsidie. De meeste scholen hebben uiteindelijk krav maga programma's zelf weer opgestart omdat ze merkten dat er door krav 40% minder gepest werd op de scholen.

Danielos
10-06-2012, 16:25
Naar mijn mening is Krav Maga ook erg leerzaam en goed voor kinderen. In dit filmpje zie je wellicht alleen boksen, maar veel basis dingen zoals shirtje-trekken, wurgingen, fall-breaks zijn altijd goed om al mee te beginnen voor kinderen. Hoe vaak het tegenwoordig wel niet nodig is.

SuzukiGsxr
11-06-2012, 10:28
wat je omschrijft is qua vergroten van zelfvertrouwen is precies wat kids krav maga doet. Daarnaast leren kinderen wel degelijk omgaan met en ontsnappen uit gevaarlijke situaties.

Kinderen komen daar niet in terecht zeg je??? Klinkklare onzin. En ik schrik er van dat iemand dat zegt les te geven in een zelfverdedigingsport. Ik heb een tijdje geleden een internetzoektocht gedaan naar ontvoeringen en pogingen tot ontvoeringen van kinderen in Nederland. Het zal je verbazen hoe vaak het gebeurt. Het zal je ook verbazen hoe vaak de ontvoering mislukt omdat kinderen zich verzetten en zich losrukken van 1 of 2 volwassen ontvoerders. Het heeft dus wel degelijk zin om je daar in te verdiepen. Dit soort dingen gebeuren en verzet werkt in de meeste gevallen

Ik ben het gedeeltelijk met je eens!! maar dat een kind van een jaar of 9 zich tegen 2volwassenen kan verdedigen (losrukken/verzetten) kan ik me niet voorstellen! (hooguit 1 op 15 heel mss?? maar laten we eerlijk zijn in die situaties worden meestal zwakkere doelen gezocht?)
Persoonlijk vind het Krav Maga geen sport voor kinderen! Dat kinderen doormiddel van een goede training andere (waaronder ook volwassenen) kunnen laten afschrikken vind ik goed!! als jij dit met het Krav Maga Kids kunt doen, dan ga daar zeker mee door! want daar doen we het lesgeven voor, om een doel te bereiken!!

Ervani
11-06-2012, 14:11
Natuurlijk als je het puur op fysiek geweld aan laat komen maakt een kind geen kans tegen een volwassenen. Een kind kan de huid echter wel zo duur als mogelijk verkopen en toch ook heel veel doen. Een van de onderdelen van de training is ook verbaal... Een schreeuwend kind dat ook nog eens een keer gericht op het kruis zal aanvallen kan toch heel lastig worden.

Maar het gaat er ook om hoe kinderen met 'pestkoppen' om leren gaan, en wat doe je als je op straat opeens vier andere kinderen om je heen hebt staan die je mobieltje willen pakken? Mijn dochter heeft bij twee verschillende scholen getraind bij de ene school hoorde je de kids vooral: schreeuwen, herrie maken, weg rennen, ontwijken. Bij de andere school meer stoten en fysiek.

Toen mijn dochter geboren was heb ik meteen gezegd dat ze als ze ouder was op een zelfverdedigingsport moest. ja ik verplicht weinig maar sommige dingen horen helaas bij het leven. Maar het plan was niet op 8 jarige leeftijd. Toen ze na het beëindigen van het schaatsseizoen een andere sport zocht kwamen wij via YouTube naast de basketbal films ook een Krav Kids film tegen. Ze maakte zelf direct de keuze want het filmpje van het kind dat een volwassenen man een trap in het kruis gad vond ze wel wat.

Heel af en toe gaat ze wel eens mee tijdens opnames van AFAV en dat kickboksen vindt ze dus helemaal niets. Alhoewel ze dan wel onder de indruk is als ze bijvoorbeeld een Melvin Manhoef ziet trainen. Dus er is voor haar een duidelijk en groot verschil tussen kickboksen en Krav Maga. Als het alleen om trappen en stoten zou gaan dan zou dat anders zijn.

Het valt mij bij de Krav lessen op dat deze juist heel spelenderwijs maar ook streetwise worden gegeven. Zaken zoals pestkoppen en mannen die je mee willen sleuren worden gewoon benoemd maar het is op aangepast niveau. Maar wie is er in zijn of haar jeugd nooit omsingeld door een paar ettertjes? Ik ben blij dat mijn ouders mij op jonge leeftijd op judo hebben gedaan heeft mij vanaf dag één weerbaarder gemaakt. Tijden zijn echter veranderd en waar een knokpartijtje vroeger een beetje rollenbollen was hoor je nu helaas over voorvallen die ook bij kids best heftig kunnen zijn.

Zoals eerder vermeld hoort zelfverdediging helaas ook bij de opvoeding.

blade
11-06-2012, 14:52
Ik ben het gedeeltelijk met je eens!! maar dat een kind van een jaar of 9 zich tegen 2volwassenen kan verdedigen (losrukken/verzetten) kan ik me niet voorstellen! (hooguit 1 op 15 heel mss?? maar laten we eerlijk zijn in die situaties worden meestal zwakkere doelen gezocht?)
Persoonlijk vind het Krav Maga geen sport voor kinderen! Dat kinderen doormiddel van een goede training andere (waaronder ook volwassenen) kunnen laten afschrikken vind ik goed!! als jij dit met het Krav Maga Kids kunt doen, dan ga daar zeker mee door! want daar doen we het lesgeven voor, om een doel te bereiken!!


nee fysiek zal het niks geven het gaat meer om om te gaan met gevaarlijke situaties dat je overzicht blijft houden weg blijft bij bepaalde situaties.als je stress heb in een gevaarlijke/bedreigende situaties maak je vaak de verkeerde keuzes.ik heb zelf vroeger zelfverdediging aan vrouwen gegeven het eerste waar ik mee begon is ren hard weg als er wat gebeurd dat is vaak het beste:lol:

Peter0711
11-06-2012, 15:15
Ik ben zelf leraar kids krav maga. Krav maga voor kinderen is juist verschrikkelijk speels van opzet. Kinderen leren allerlei handige technieken om los te komen en leren juist om proportioneel te handelen.
krav maga is nou niet bepaald alleen gericht op ballen trappen en ogen er uit halen. Het gaat er om wat er in een bepaalde situatie het handigste is om te doen. Dat kunnen ook redelijk zachte oplossingen zijn vergezeld met communicatietechnieken, de-escalerende houding etc.

Krav maga is niet gebonden aan regels van een sport, maar wel degelijk aan regels , waarden en normen die in een land gelden.

Wat doe jij dan anders als bij een gemiddelde Jiu Jitsu les dan?? Ik blijf het zeggen dat ik Krav Maga gewoon niet voor kinderen vind,en als je dan een heleboel factoren gaat weg halen om dan kinderen een leuke les te geven heeft het wat mij betreft niks meer met Krav Maga te maken los van de naam.. En dan snap ik al helemaal niet waarom je die associatie perse wil maken.

Evengoed hardstikke leuk natuurlijk dat je die kids helpt! :)

Ervani
11-06-2012, 15:29
Wat doe jij dan anders als bij een gemiddelde Jiu Jitsu les dan?? Ik blijf het zeggen dat ik Krav Maga gewoon niet voor kinderen vind,en als je dan een heleboel factoren gaat weg halen om dan kinderen een leuke les te geven heeft het wat mij betreft niks meer met Krav Maga te maken los van de naam.. En dan snap ik al helemaal niet waarom je die associatie perse wil maken.

Evengoed hardstikke leuk natuurlijk dat je die kids helpt! :)
Ik ben niet echt bekend met Jiu Jitsu maar Krav is heel praktijk gericht. Kleine zaken zoals de kleding al, geen judoka met band waaraan je iemand eens even goed vast kan pakken. Ik weet het niet zeker maar volgens mijn werkt men bij Jiu Jitsu ook niet aan meerdere aanvallers, insluiting etc. Jiu Jitsu is natuurlijk heel traditioneel qua opzet en achtergrond. Krav is meer street-wise.

Ik zal de gestelde vragen in ieder geval meenemen in de geplande AFAV reportage.

blade
11-06-2012, 16:08
Ik ben niet echt bekend met Jiu Jitsu maar Krav is heel praktijk gericht. Kleine zaken zoals de kleding al, geen judoka met band waaraan je iemand eens even goed vast kan pakken. Ik weet het niet zeker maar volgens mijn werkt men bij Jiu Jitsu ook niet aan meerdere aanvallers, insluiting etc. Jiu Jitsu is natuurlijk heel traditioneel qua opzet en achtergrond. Krav is meer street-wise.

Ik zal de gestelde vragen in ieder geval meenemen in de geplande AFAV reportage.



tja Krav Maga heeft een hoop geleend van Jiu Jitsu;)

Danielos
11-06-2012, 16:17
tja Krav Maga heeft een hoop geleend van Jiu Jitsu;)

Klopt zeker, alleen veel effectiever gemaakt. En dat maakt het zo goed.

Nelisje
11-06-2012, 23:35
Ik heb het zelf ook 1.5 jaar gedaan. Wat ik persoonlijk ervaar, en dat vind ik een heel groot nadeel. Krav Maga traint op bepaalde routines, die zeker effectief zijn. Maar het geeft een vals gevoel van veiligheid. Krav Maga is een leuke aanvulling voor mensen die een achtergrond hebben in een andere vechtsport.

Ik ben zelf ook begonnen met Krav Maga, mijn enige achtergrond was als klein kind door de kamer springen na het zien van een bruce lee film. Ik ben Muay Thai erbij gaan doen om mijn stoot en traptechnieken te verbeteren. Bij sommige van de mensen waarmee ik getraind heb houd ik mijn hart vast als ze daadwerkelijk ik een bedreigende situatie terecht komen. Er zijn genoeg mensen die serieus vechten als Jo Bonten. Dat kan potentieel levensgevaarlijk zijn. Dan moet je het puur van de bluf en het overdonderen hebben..het kan werken.. maar het kan ook gruwelijk fout gaan.

Kids Krav Maga is meer gericht op weerbaarheid van kinderen. Zelfvertrouwen kweken en wat basics leren. Dat wil echt niet zeggen dat een kind zich kan verweren in de meest extreme situaties maar het kan ze zeker helpen. En of je een kerel van 100 kilo bent of een kind van 20 kilo. Als iemand je een trap in je ballen geeft en hij is goed raak dan ben je altijd even van slag en dat kan je net de tijd geven om te vluchten. De essentie van Krav Maga is de tegenstander uitschakelen zodanig dat je kunt ontsnappen, niet om iemand compleet in elkaar te meppen.

johnmixfight
12-06-2012, 09:02
de kleine meid vind het fantastisch :-)

en daarmee eindigt denk ik de discussie :mad:

Die meid doet aan een sport, vindt het leuk en wordt er ook nog weerbaarder van.
Wat is nou eigenlijk jullie probleem? dat ze niet aan `jouw` sport doet?
Ik hou niet van paarden ( tenzij in de koekepan) maar zoals het er nu uitziet gaat mijn prinses op paardrijden.

gimgamgommetje
12-06-2012, 18:22
Zelf geef ik kids krav maga vanaf 12 jaar. we hebben voor kinderen van de basisschoolleeftijd een eigen programma gemaakt dat nog veel dieper in gaat op het herkennen en voorkomen van vervelende en gevaarlijke situaties.
Daar zitten dus veel oefeningen in zoals rollenspelen en weerbaarheidsoefeningen in spelletjes etc.

Het verschil tussen krav maga en jiu jitsu is over het algemeen vooral de manier waarop je de technieken aangeboden krijgt , en de tactiek daar achter. Het hit and run principe van krav maga is welbekend. Daarbij kun je nou eenmaal niet altijd wegrennen en zul je soms iets meer moeten doen. Ook wordt het anders wanneer je beroepsmatig niet veel geweld mag gebruiken.

De manier van trappen en stoten is erg westers/ Dus boksen/ kickboksen achtig, maar dan met meer mogelijkheden zoals trappen naar het kruis etc. Wat mij persoonlijk bij jiu jitsu tegenstond was de strakke japanse manier van stoten etc. Ik kom zelf uit het boksen. Verder doe je in krav maga voor burgers erg weinig met klemmen. Bij krav maga voor de politie en beveiliging doe je juist weer wel veel klemmen.
Het grote verschil is dat je van situaties uitgaat en technieken daarbinnen in een context plaatst. Dit verschilt wel weer per school/ organisatie etc.

Zelf doe ik vrij veel met de basis van trappen en stoten en dat veel in combinaties en sparringsvorm. Je ziet inderdaad wel eens krav mensen erg druk bewegen met de handen en benen zonder dat er nou echt veel body achter zit. Het is wel de bedoeling dat elke beweging die je maakt functioneel en effectief is.
Daarbij heb ik veel ervaring met agressie en ook de sores die daarbij komt kijken. Ik leg dus ook uit tot hoever je mag gaan tijdens de zelfverdediging en hoe je eea voorkomt. Voor een groot deel zit dat ook in het systeem verwerkt.
Dus geen wapens afpakken en daarna tegen die persoon gebruiken als dat niet nodig is etc.
Het puur met de praktijk bezig zijn is wat mij het meeste aantrekt in krav. geen stijl, geen competitie maar puur bezig met persoonlijke veiligheid.

Ik ben niet echt een stijl idioot. Ik vind dat je beter af bent bij een goede jiu jitsu school dan een slechte krav maga school.
Als je moet kiezen tussen een jiu jitsu school met een stevige basis en een instrukteur met een gezonde kijk op de realiteit of een krav maga school met een leraar die graag cowboytje speelt , dan zou ik het wel weten. Naast krav maga ben ik fanatiek bezig met boksen en mma/bjj. Dus een discussie krav tegen de rest is niet echt mijn ding. Ieder zijn smaak en beweegredenen om een sport/ systeem te beoefenen.

Ik vind niet dat kids krav maga ver van het gewone krav maga afstaat. Het krav maga dat ik ken is gemaakt om aan te passen op de doelgroep. 'Kinderen' is een van die doelgroepen. Ook daar kijk je eerst wat kinderen nodig hebben en dan wat je ze kunt bieden. Het curriculum voor kids krav maga zit professioneel in elkaar en is gemaakt door mensen werkzaam in het onderwijs.
Maar het is wel degelijk echt krav maga. Voor mij is krav maga heel wat anders dan de meeste youtube filmpjes etc doen geloven.

hier nog een quote uit een nieuwsbericht over een meisje dat zich losstrekt van 2 ontvoerders. Dus aub als je kinderen lesgeeft knoop in je oren dat het kan en dat het moet:

14-01-2010
Tilburg opgeschrikt door poging tot ontvoering
Tilburg is opgeschrikt door een ontvoeringspoging. Twee onbekende mannen probeerden een 12-jarig meisje hun bestelbusje in te sleuren.
Het meisje kon zich losrukken en sloeg daarna totaal ontredderd alarm. De politie doet groot onderzoek naar de zaak.

ZakKa!
12-06-2012, 19:52
Bij ons op de basisschool werd er een marietje kesselsproject gehouden. Kregen we wat lichte les in zelfverdediging, zelfrespect en hoe je moest omgaan met misbruik. We moesten ook een plankje doormidden slaan. Stelde niet veel voor, maar was wel geinig.