PDA

View Full Version : Wereldtitels in zowel boksen als muaythai



Boran
20-06-2012, 15:34
Ik las net een interessant artikel in de Bangkok Post (http://www.bangkokpost.com/news/sports/298383/jomthong-has-chance-to-make-fighting-history) over de Thaise vechter Jomthong Chuwattana die geschiedenis kan schrijven door tegelijkertijd wereldtitels te hebben in muay thai en in boksen.

Er zijn eerder vechters geweest die succesvol de overstap hebben gemaakt van muay thai naar het boksen en daarmee ook wereldtitels hebben behaald in beide sporten, maar nooit tegelijkertijd. Jomthong is op dit moment de kampioen van het Rajadamnern stadion in het junior lichtgewicht en is tevens de WBC muay thai wereldkampioen lichtgewicht. Sinds 2010 houdt hij zich ook bezig met boksen en heeft hij een professioneel record van 3-0-0 waarbij hij alle partijen op (T)KO heeft gewonnen.

Op 28 mei won hij door TKO van de Koreaanse Dong Hyuk Kim voor de WBC Oriental Pacific super featherweight titel (59 kg) in een bokswedstrijd over 9 rondes. Het is dan ook te verwachten dat hij binnenkort een kans krijgt om voor de wereldtitel te vechten. Wanneer hij deze behaalt schrijft hij geschiedenis door in beide sporten tegelijkertijd wereldtitels te veroveren.

Hieronder het gevecht van Jomthong Chuwattana tegen Dong Hyuk Kim

http://www.youtube.com/watch?v=yyRaHoLEnsk

11 dagen(!) na zijn bokswedstrijd tegen Kim verdedigde hij zijn WBC wereldtitel in het muay thai tegen de Turkse Yetkin Ozkul op Battle of the Belts. Hij overklaste Ozkul en schreef alle 5 de ronden op zijn naam.

Bekijk hier de partij tussen Jomthong Chuwattana en Yetkin Ozkul: http://www.youtube.com/watch?v=7Hgy7WKrVN0

Zoals eerder vermeld is hij niet de enige Thai die succesvol de overstap maakte van muay thai naar het boksen, maar nooit eerder was er iemand die wereldtitels had in beide sporten op hetzelfde moment. Het bekendste voorbeeld van een nak muay die de overstap maakte naar het boksen is Samart Payakaroon. Samart werd 4x kampioen van het Lumpinee stadion werd in 1980 (mini flyweight en junior flyweight) en 1981 (junior bantamweight en featherweight). Daarna is hij overgestapt naar het boksen waar hij in 1986 Lupe Pintor KO sloeg voor de WBC Featherweight titel. Daarna heeft hij deze titel nog een keer succesvol verdedigd tegen Juan Meza.

Een ander bekend voorbeeld is Somrak Khamsing die eerst muay thai vocht en verschillende titels haalde tot hij overstapte naar het boksen. In 1996 behaalde hij goud op de Olympische spelen van Atlanta en werd daarmee de eerste Thai die ooit een Olympische gouden medaille won. In het muay thai liet hij veel onorthodoxe technieken zien die in het traditionele mae mai muay thai worden getraind. Wat niet veel mensen weten is dat hij jarenlang de trainer is geweest van Saenchai wat ook terug te zien is in de onorthodoxe stijl van Saenchai.

Djani
20-06-2012, 20:44
Wat een bad ass is Jomthong

payap
20-06-2012, 22:00
Thanx Boran, zou wel uniek zijn idd. Zo wel in MuayThai als in Boksen wereldkampioen.

Schitterende vechter die Jomthong. Volgens mij pakte hij op zijn 15e al een Rajadamnern titel. Zou hem wel eens in Nederland aan het werk willen zien. Alleen denk dat er geen tegenstander voor te vinden is.

Hier nog een link na een oud mixfight artikel uit 2008 van de WBC titelgevecht tussen Jomthing en Anuwat met schitterende foto's.

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?84269-Fotoverslag-WT-WBC-muaythai-Anuwat-Kaewsamrit-VS-Jomthong-Chuwattana

Goolings
20-06-2012, 22:13
De tweeling Khaokhor en Khaosai Galaxy waren in de jaren 90 echte wereldtoppers .
Khaosai is zelfs een hall of famer en wordt zelfs als een "grotere" legende gezien dan Samart.

lukashenko
21-06-2012, 14:16
dat zijn nou eens bazen
en hier maar roepen dat ze in thailand niet goed kunnen stoten
ze kunnen het wel het is alleen een heel ander spelletje door de invoer van de elleboog
je kan bijv niet gewoon turtle shell blijven de ellebogen prikken er aan alle kanten doorheen
ik ben zowiezo een voorstander van full thai rulez en 5x3 in plaats van 3x3 meestal in de 4e of 5e ronde worden de jongens van de mannen gescheiden.
ook dat gejank dat iedereen zijn gezicht mooi wilt houden (sneeen met ellebogen) dan ga je maar schaken of darten.
maar ja zo ieder zijn eigen mening

lukashenko
21-06-2012, 14:20
hebben we trouwens jongens in nederland met titlels in boksen en kickboxen ?
ik weet dat er toen een meid was die nederlands kampioen was met boksen die ging kickboxen
die had ik in de dudok in hilversum een andere meid een verschikkelijk pakkie zien geven
later zag ik haar ook nog op seminair met jan van plas en peter aerts daarna nooit meer wat van gehoort of gezien

Boran
21-06-2012, 17:39
Fucking hell wat is hij scherp

http://www.youtube.com/watch?v=S-OS-A9jDxs

payap
22-06-2012, 11:39
hebben we trouwens jongens in nederland met titlels in boksen en kickboxen ?
ik weet dat er toen een meid was die nederlands kampioen was met boksen die ging kickboxen
die had ik in de dudok in hilversum een andere meid een verschikkelijk pakkie zien geven
later zag ik haar ook nog op seminair met jan van plas en peter aerts daarna nooit meer wat van gehoort of gezien

Jemyma Betrian heeft de wereldtitel MuayThai bij de WBC en was op weg de Panam boksen te winnen en had de favoriete Amerikaanse al alle hoeken laten zien. Ze werd echter uit het toernooi gehaald naar gemekker van die zelfde Amerikanen omdat ze al MuayThai kampioen was.

Anderson
22-06-2012, 12:03
Lucia Rijker natuurlijk

Goolings
22-06-2012, 13:13
"fast" Eddy Smulders heeft het als kickbokser en bokser de europese titel behaald..

lukashenko
22-06-2012, 13:34
Lucia Rijker natuurlijk
uiteraard en hoe ook zij is in mij ogen de goat van vrouwen vecht sport zonder twijfel
ook panjunsuk heeft wereld titels in muay thai en een bronze olympishe plak van boksen
kan slamm die jomthong niet in nederland een party laten draaien