PDA

View Full Version : Mag er eigenlijk worden "geshoot" in judo?



123trisweat
31-07-2012, 12:00
Om een takedown te bewerkstelligen mag er eigenlijk worden geshoot in judo, kijk nu naar Elmont en vroeg het me af.

ps: Ik kijk toch liever naar BJJ

Baske
31-07-2012, 12:13
Nee. Alle technieken "below the belt" zijn verboden, en worden bestraft met een shido (bij 1e fout). Ik geloof dat dit tevens was om tegen te gaan dat worstelaars ook hun geluk uitprobeerden in judo wedstrijden, maar hier ben ik niet zeker van.

YoMarK
31-07-2012, 12:14
Je mag volgens mij niet alleen de benen pakken in Judo, dus een shoot is op Olympische regels niet toegestaan.

Baske
31-07-2012, 12:17
Wat overigens wel mag is het uit balans brengen middels een tik tegen het been.

Diz
31-07-2012, 12:49
Bij de eerste aanval mag je de benen niet pakken, daarna geloof ik wel...
Dus je mag wel eerst een worp proberen, en in tweede instantie het been optillen...

Ch3f1
31-07-2012, 12:57
Olympische klasse -73kg was geweldig om te kijken. Elmont had echt hele zware partijen. Had sterk het idee dat hij fysiek wel onderdeed voor al zijn tegenstanders, dus vooral moest hebben van zijn techniek. Hij zat alle partijen snel hoog in z'n ademhaling in vergelijking met zijn tegenstander. Zijn overwinning op de fransman was echt geweldig, helemaal naar de klote zijn en dan alles bij elkaar rapen om explosief te verrassen met een schouderworp!! Petje af voor Elmont!

123trisweat
31-07-2012, 13:28
heren bedankt voor de info.

Tony
31-07-2012, 13:36
Van wikipedia

The double leg takedown is in Judo (http://en.wikipedia.org/wiki/Judo) also referred to as morote-gari,[5] (http://en.wikipedia.org/wiki/Takedown_%28grappling%29#cite_note-kodokan7-4) although some hold that a double leg takedown where the opponent is lifted into the air or swept sideways should be referred to as sukui-nage.[5] (http://en.wikipedia.org/wiki/Takedown_%28grappling%29#cite_note-kodokan7-4) Morote-gari, despite having been used by judokas for a very long time and being approved of by Jigoro Kano (http://en.wikipedia.org/wiki/Jigoro_Kano) himself, was not accepted until 1982 by the Kodokan (http://en.wikipedia.org/wiki/Kodokan)[5] (http://en.wikipedia.org/wiki/Takedown_%28grappling%29#cite_note-kodokan7-4) as an official Judo technique. Being dismissed by certain traditionalists,[10] (http://en.wikipedia.org/wiki/Takedown_%28grappling%29#cite_note-9) the technique was banned in competition by the International Judo Federation in 2010 except as a counter or combination.[11] (http://en.wikipedia.org/wiki/Takedown_%28grappling%29#cite_note-10)

Briant
31-07-2012, 14:33
Je mag de benen pakken als het in combinatie is na een andere worp, als het een overname is op een worp van de tegenstander of als de tegenstander aan een kant van je pak vast heeft.

Tegen de fransman had dex btw een heup worp, geen schouderworp. Het was een harai goshi.

R.D.N
31-07-2012, 15:30
Vindt dat judo zo'n achterlijke sport,beetje trekken aan elkaar:wacko:

ijsbier
31-07-2012, 15:43
geef mij maar sambo

Sadix
31-07-2012, 16:13
ik kijk wel naar het judo op de OS maar ik vind er eerlijk gezegd ook niks aan.

Vooral als het gevecht op de grond komt en altijd 1 van de 2 dood gaat liggen. Mag er geen g rond gevecht plaats vinden? ik zie geen guards, helemaal niks.

The Bulldog
31-07-2012, 16:27
terwijl judo toch een groot aandeel heeft in de basis is van het mma....

trekken en duwen opmerking, tja als je niet ziet waarom staat dit raar idd.....

R.D.N
31-07-2012, 16:58
terwijl judo toch een groot aandeel heeft in de basis is van het mma....

trekken en duwen opmerking, tja als je niet ziet waarom staat dit raar idd.....

Voor mma is het een zeer goede basis,mee eens.

ijsblok
31-07-2012, 17:00
Nee. Alle technieken "below the belt" zijn verboden, en worden bestraft met een shido (bij 1e fout).

Ik dacht tegenwoordig direct hansokumake?

HUNTER
31-07-2012, 18:23
Klopt IJsblok.

benen pakken is direct hansuko make (diskwalificatie). Een regel die ze 2 jaar geleden hebben ingevoerd om de Russen en andere oostblokkers te rellen. Deze waren nogal goed in tiltechnieken en laag ingezette kata guruma's (firemans carry). Hierdoor kreeg je vaak partijen te zien waarbij twee judoka's gebukt voorover staan en dat is volgens de Japanners niet leuk om naar te kijken. Helaas waren deze technieken nu net het gedeelte waar Japanse judoka's vaak op verloren.
Je mag nu in nog maar 3 gevallen onder de band vastpakken:
- als combinatie (bijv je maakt een beenworp, tegenstander stapt uit en dan pak je zijn been)
- als overname (tegenstander maakt voorwaartse worp, dan mag je hem uittillen)
- als er sprake is van een cross grip waarbij de tegenstander diagonaal over je schouder pakt.

In alle andere gevallen is vastpakken onder de band meteen hansuko make

Ben trouwens benieuwd wat ze na de Spelen weer gaan bedenken. Japan heeft na 4 dagen nog geen goud en Team Japan presteert zwaar onder de maat

123trisweat
31-07-2012, 18:35
Klopt IJsblok.

benen pakken is direct hansuko make (diskwalificatie). Een regel die ze 2 jaar geleden hebben ingevoerd om de Russen en andere oostblokkers te rellen. Deze waren nogal goed in tiltechnieken en laag ingezette kata guruma's (firemans carry). Hierdoor kreeg je vaak partijen te zien waarbij twee judoka's gebukt voorover staan en dat is volgens de Japanners niet leuk om naar te kijken. Helaas waren deze technieken nu net het gedeelte waar Japanse judoka's vaak op verloren.
Je mag nu in nog maar 3 gevallen onder de band vastpakken:
- als combinatie (bijv je maakt een beenworp, tegenstander stapt uit en dan pak je zijn been)
- als overname (tegenstander maakt voorwaartse worp, dan mag je hem uittillen)
- als er sprake is van een cross grip waarbij de tegenstander diagonaal over je schouder pakt.

In alle andere gevallen is vastpakken onder de band meteen hansuko make

Ben trouwens benieuwd wat ze na de Spelen weer gaan bedenken. Japan heeft na 4 dagen nog geen goud en Team Japan presteert zwaar onder de maat

tx voor de toelichting

Wat denk jij zal BJJ ooit Judo vervangen op de OS?
Even kort door de bocht:
- verharding van de maatschappij
- brazilie is 1 van de BRIC landen
-OS doet er alles aan om de jeugd te "bereiken",
- indien MMA wereld steeds meer wordt bekeken en maatschappelijk geaccepteerd (denk TV serie "caged", eurosport etc)
- is aangepast BJJ wellicht een manier om nieuwe OS "zieltjes" te winnen
- waren er geen plannen BJJ als demo sport op OS Rio 2016

HUNTER
31-07-2012, 18:47
De reden dat het ne waza (grondwerk) zo beperkt is in het judo is dat men het juist voor de kijkcijfers. Een leek ziet echt geen opbouw naar een choke of een armklem. Dus ze zien twee mannen of twee vrouwen op elkaar liggen en gaan verder zappen. Ne waza is iets voor insiders. Daarom denk ik dat BJJ nooit Olympisch zal worden. Het is simpelweg te complex voor een gemiddelde tv kijker, zelfs al zet je er hele goede commentatoren bij.

Daarbij komt dat de IJF (int judo federation) een grote, redelijk goed georganiseerde bond is. Dat is ook een voorwaarde voor Olympische aansluiting. in het BJJ heb je dit (nog) niet. Sterker nog, als je al twee concurrerende mundials hebt, dan zie ik 1 grote wereld BJJ bond ook nog niet zo snel komen.

Wat is wel toejuich is dat ik, vooral in de voorrondes op deze OS, veel meer ne waza zie dan ooit. Vooral van de Braziliaanse judoka's. Ze hebben vorig jaar ook een nieuwe regel bedacht voor de dikte van de pakken, zodat chokes ook weer meer en sneller mogelijk worden. Ik zie ook steeds meer judoka's die BJJ gaan trainen. Dus wellicht komt het mooie ne waza alsnog terug in het judo!

123trisweat
31-07-2012, 18:55
Tx hunter,

was ne waza even vergeten.

Judo is ook voor de gemiddelde kijker blijkbaar niet duidelijk, zie namelijk net een judo uitleg voor beginners langskomen op RTL4 met een echte quiz op http://www.rtl.nl/actueel/editienl/vandaag/

Heb je misschien wat Ne Waza vid's voorbeelden van de Braziliaanse Judoka's?

Briant
01-08-2012, 01:22
Travis Stevens is een judoka met goede ne waza en verder zijn de japanners er goed in. Ook onze willeboordse woon twee partijen met ne waza. Je ziet het dus nog wel. Btw hunter japan heeft één goud bij de dames, maar verder wel ondermaats gepresteerd.

Er wordt gezegd dat brazilië er voor kan zorgen dat bjj groter wordt, maar ook daar is judo vele malen populairder dan bjj. Enige land waar bjj groter dan judo is, is in de verenigde staten.

Kemal
01-08-2012, 07:59
Hunter heeft het perfect verwoord!

lopez86
02-08-2012, 13:37
Travis Stevens is een judoka met goede ne waza en verder zijn de japanners er goed in. Ook onze willeboordse woon twee partijen met ne waza. Je ziet het dus nog wel. Btw hunter japan heeft één goud bij de dames, maar verder wel ondermaats gepresteerd.

Er wordt gezegd dat brazilië er voor kan zorgen dat bjj groter wordt, maar ook daar is judo vele malen populairder dan bjj. Enige land waar bjj groter dan judo is, is in de verenigde staten.

Serieus judo in Brazilie groter dan BJJ?
Dat zal in onafzienbare tijd veranderen, hoop ik (niks tegen judo trouwens).

Zanshin
03-08-2012, 18:48
Om nou te beweren dat Judo een groot aandeel heeft in het MMA, ben ik het toch niet mee eens. Ik denk/vindt dat het Braziliaan Jiu-Jitsu, Worstelen en Kickboksen/Boksen een net zo'n grote aandeel heeft als Judo en misschien zelfs meer dan het Judo.
Voor MMA zul je moeten crosstrainen, dus de verschillende disciplines onder de knie krijgen, om op hoog niveau mee te kunnen komen, althans dat is mijn mening!

The Bulldog
03-08-2012, 18:55
Bjj heeft zijn oorsprong uit het?

The Bulldog
03-08-2012, 18:56
Ik zeg ook niet het grootste trouwens... Wel groot idd net als boksen , worstelen enz

blackadder
03-08-2012, 19:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Kosen_judo

Budokan
03-08-2012, 22:57
Ne waza is iets voor insiders. Daarom denk ik dat BJJ nooit Olympisch zal worden. Het is simpelweg te complex voor een gemiddelde tv kijker, zelfs al zet je er hele goede commentatoren bij.

Daarbij komt dat de IJF (int judo federation) een grote, redelijk goed georganiseerde bond is. Dat is ook een voorwaarde voor Olympische aansluiting. in het BJJ heb je dit (nog) niet. Sterker nog, als je al twee concurrerende mundials hebt, dan zie ik 1 grote wereld BJJ bond ook nog niet zo snel komen.

Wat is wel toejuich is dat ik, vooral in de voorrondes op deze OS, veel meer ne waza zie dan ooit. Vooral van de Braziliaanse judoka's. Ze hebben vorig jaar ook een nieuwe regel bedacht voor de dikte van de pakken, zodat chokes ook weer meer en sneller mogelijk worden. Ik zie ook steeds meer judoka's die BJJ gaan trainen. Dus wellicht komt het mooie ne waza alsnog terug in het judo!

Volledig mee eens, voorwarde om Olympische sport te worden is dat het een mondiale sport is en niet moor maar een of enkele landen wordt gedomineerd. Het zal niet echt eerlijk zijn voor de medaillespiegel als Brazilie alle medailles in het BJJ wint, die kans is nogal groot. Overigens is Brazilie al jaren een zeer sterk judoland. Ze hebben het nu ook weer beter gedaan dan Nederland, nl 1 goud en 3 brons. Vooral de dame die goud won bij -48 was geweldig op de grond. Je zag dat men haar probeerde te blokkeren op de grond maar ze was zo snel.... Dat is ook wel nodig omdat je bij Judo maar kort op de grond door mag.

SanderM
04-08-2012, 11:20
Volledig mee eens, voorwarde om Olympische sport te worden is dat het een mondiale sport is en niet moor maar een of enkele landen wordt gedomineerd. Het zal niet echt eerlijk zijn voor de medaillespiegel als Brazilie alle medailles in het BJJ wint, die kans is nogal groot. Overigens is Brazilie al jaren een zeer sterk judoland. Ze hebben het nu ook weer beter gedaan dan Nederland, nl 1 goud en 3 brons. Vooral de dame die goud won bij -48 was geweldig op de grond. Je zag dat men haar probeerde te blokkeren op de grond maar ze was zo snel.... Dat is ook wel nodig omdat je bij Judo maar kort op de grond door mag.

Die Braziliaanse dame, Sarah Menezes, deed het goed ja!
Voor de geïnteresseerden; de finalewedstrijd is op de NOS site te zien:
http://nos.nl/os2012/video/399949-os-2012-judogoud-voor-menezes.html