PDA

View Full Version : Interview: Hans Loeffen (WFCA - R1N.com) - deel I



Richelieu
06-08-2012, 17:14
Interview Hans Loeffen – W.F.C.A.

Tekst: Harmen Bakker
Foto’s: Harmen Bakker & Archief Hans Loeffen

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/638552.jpg


Het was een warme donderdagmiddag wanneer we afreisden naar het verre Nijmegen alwaar Mixfight werd ontvangen door Hans Loeffen en zijn vrouw Sylvia voor een interview omtrent zijn persoon, zijn rol en betekenis in de Nederlandse vechtsport en zijn visie over de toekomst. Ondergetekende had het zichzelf redelijk makkelijk gemaakt door eerst nog een topic te openen waarbij de leden van Mixfight.nl vragen aan Hans Loeffen konden stellen. Hier werd veelvuldig gebruik van gemaakt en aangezien Hans dagelijks Mixfight.nl checkt, als enige Nederlandse vechtsportsite buiten Round One Network om, wist hij in ieder geval al enigszins wat te verwachten. Het interview is uiteindelijk samengesteld uit eigen vragen en vragen van de leden welke allemaal de revue hebben gepasseerd. Mixfight.nl zal deze week in een drieluik het interview publiceren.

Harmen Bakker: Hans, om meteen maar met de deur in huis te vallen: Head & Schouders of Swartskopf?

Hans Loeffen: haha, die vraag inderdaad…..Adidas Hans is All in One!

Hoe is het uiteindelijk allemaal begonnen? Er zijn veel vragen over één bond, zwarte lijsten, erkenning etc, maar waar ik allereerst benieuwd naar ben is het begin.

Eigenlijk is het per toeval begonnen. Mijn oudste zoon Aaron was destijds 17 jaar en trainde erg fanatiek bij de sportschool van Perry Ubeda. Na een tijd van trainen vocht hij zijn eerste partij tegen een kerel van 34 jaar, dubbel zo oud dus! Dan sta je daar als ouder langs de kant en dan denk je bij jezelf “Dit kan niet”. Ik wilde vanaf dat moment meer betrokken raken bij de sport. In de eerste plaats om de betrokkenheid bij mijn zoon maar ook zeker omdat ik de sport geweldig vind. Ik ben er langzaam ingerold doordat Joop Ubeda en Rick Cocu mij de kans ervoor gaven iets waar ik ze nog erg dankbaar voor ben.

Meer betrokken? Hoe heeft zich dat geuit?

In het antwoord op je vraag zal ik meer terug moeten naar de roots van de W.F.C.A. welke in 1997 in Oostenrijk is opgericht door Rick Cocu. Eigenlijk was destijds de reden dezelfde reden waarom we vandaag de dag nog steeds nieuwe bonden zien. Men wilde het anders doen dan de andere bonden omdat er naar het inzicht van Cocu en zijn medestanders te weinig ruimte voor het ontwikkelen van vechters en evenementen. Vanuit deze onvrede is de W.F.C.A. ontstaan welke op dit moment vertegenwoordigd is in 23 landen. Nog steeds zijn onze doelstellingen hetzelfde gebleven, die we als ons kern normen en waarden kunnen omschrijven. De W.F.C.A. is niet gelieerd aan een promotor, manager of sportschool, en organiseer tegen een onkostenvergoeding. We zijn dan ook van mening dat de belangen van de sporters zelf te allen tijde op de eerste plaats moeten komen. Onze manier van werken, waarbij onafhankelijkheid, sportiviteit en eerlijkheid voor op staan en die uitgevoerd wordt door mensen die zelf hun sporen in de sport al verdiend hebben, spreekt veel sportscholen aan en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we bijvoorbeeld in Nederland veruit de meeste promotors voor de W.F.C.A. kiezen. Tot dusver de historie. Persoonlijk heb ik alle rangen binnen de organisatie doorlopen. Van handschoenenjongen tot timekeeper en op dit moment hoofdjury, matchmaker en manisje van alles van de W.F.C.A.

Toen we de topic plaatsten omtrent vragen voor je kwamen er eigenlijk veel vragen over de bond uit. Hoe zou dat komen, want de W.F.C.A. is toch veel groter dan de persoon Hans Loeffen?

Dat klopt, we hebben een geweldig op elkaar ingespeelde ploeg die het mogelijk maken dat we in de weekenden twee grotere en nog een kleiner evenement kunnen oppakken, maar op dit moment ben ik degene die het meeste contact overhoud met de sportscholen en promotors. In de loop der jaren heb ik een enorm mailingbestand opgebouwd en zo ziet ook veel van mijn week er uit: mailen, mailen en mailen. Tevens beheer ik de vechters administratie, wat er uiteindelijk voor gezorgd zal hebben dat men mijn zal zien als dé man achter de W.F.C.A, maar je moet weten dat er veel meer mensen achter zitten.

Over je weekindeling, daar was ook een vraag over. Hoe ziet een week van Hans Loeffen eruit? Wat doe je eigenlijk doordeweeks en wat heb je zoals gedaan in je leven?

Laat ik het zo stellen dat ik op maandag echt kapot ben van het weekend! Kan dan weinig meer en ben blij dat het weekend erop zit. Wel kijk ik altijd zondagnacht/maandagochtend als eerste of er niets ernstigs gebeurt is het weekend. Mijn doemscenario is dat er nog een Hoorn in het kwadraat zal plaatsvinden. Ja wel erg vreemd eigenlijk we noemen nu nog steeds Hoorn dat geeft aan dat er heel weinig vervelende incidenten op de evenementen zijn en dat terwijl er in de publiciteit zoveel negatief word gesproken. Als dat niet het geval is kan ik rustig slapen om de volgende dag meteen met de uitslagen bezig te zijn en te beginnen met mailen, gelukkig veel zittend werk want veel lopen lukt maandags niet meer. Het mailen en het contacten van trainers en promotors voor komende evenementen is eigenlijk een continu business. Vanaf dinsdag ga ik al weer bij sportscholen langs in de regio, want dat is ook iets wat we veel doen. We moeten het hebben van de persoonlijke contacten en dat werkt nog steeds het beste. Goede afspraken maken en goed communiceren, daar draait het om!

Misschien komen nu de vragen die het meest gesteld zijn en waar ik ook zelf benieuwd naar ben: De visie van jou op één bond en de veel genoemde zwarte lijst?

Pfff, jah…goede vragen en zal daarom ook de tijd nemen om een zo breed mogelijk antwoord te formuleren. Heb de vragen natuurlijk gelezen en deze vielen me uiteraard op. Laat ik stellen dat het hele klappen van het grote bondenoverleg niets te maken had met ego’s en onze eigen positie. Dat is veel te gemakkelijk en de meeste forumwarriors hebben geen idee, ik herhaal…totaal geen idee wat we destijds gedaan hebben om ervoor te zorgen dat we zeker iets constructiefs wilden bereiken. Die ene bond is er niet gekomen, klopt! Maar dat had veel meer te maken met verschillen van meningen onderling. Eigenlijk de reden waarom de meeste bonden überhaupt zijn opgericht. Men is ontevreden over iets en gaat voor zichzelf beginnen. In Nederland is dat met het recht op vereniging heel goed mogelijk en het was en is goed mogelijk dat al deze bonden naast elkaar bestaan. Voor ons als W.F.C.A. was niet het struikelblok het delen van onze data, administratie om misschien een stapje terug moeten doen. Hadden we graag gedaan, maar de werkelijke reden was dat de aanwezigen aldaar gewoon teveel van menig verschilden. Wat ik al eerder zei: hun kernnormen- en waarden zijn niet de onze, en dat is ook geen enkel probleem totdat je samen moét werken, dat word het wel een probleem. Het succes van de W.F.C.A. is in mijn optiek juist te danken aan onze goed op elkaar ingespeelde club mensen en dan zouden we dat laten vallen om perse die ene bond te willen nastreven, dat ging dus niet gebeuren! En of dat jammer valt nog te bezien eerlijk gezegd..daar kom ik straks op terug!

Aanstaande woensdag zullen we hier op Mixfight.nl het tweede deel plaatsen van het interview met Hans Loeffen!

Richelieu
06-08-2012, 17:35
http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/651990.jpg
de W.F.C.A. ten tijde van de Superleague met van links naar rechts: Rick Cocu, Ronald Wustenberg (ringspeaker), Joop Ubeda, Hans, en Youri Loeffen.

Kemal
06-08-2012, 17:47
Leuk interview!! Hans en Harmen bedankt! Ben al benieuwd naar deel 2

Leventdepevent
06-08-2012, 18:31
mooi interview!

BaZZeHH
06-08-2012, 19:54
Leuk interview!

Richelieu
07-08-2012, 08:36
Deel 2 zal morgen online verschijnen.

Tony
07-08-2012, 08:45
Mooi inhoudelijk stuk Harmen. Ben erg benieuwd naar het volgende deel.

basblue
07-08-2012, 09:19
leuk interview! Ik ben voornamelijk benieuwd naar het de rest van zijn verhaal over een overkoepelende organisatie. En of het nou zo jammer is dat dat nog niet is gelukt....

cobra
07-08-2012, 09:30
Leuk interview ben zeker benieuwd naar deel 2 en 3.

Ellen
07-08-2012, 10:00
Leuk interview Harmen en Hans!
Keep up the good work!

el bastardo
07-08-2012, 19:50
Hans is een van de aardigste gasten die ik heb mogen ontmoeten in de vechtsportwereld. Er zouden meer Hansen moeten zijn.

Richelieu
07-08-2012, 20:32
leuk interview! Ik ben voornamelijk benieuwd naar het de rest van zijn verhaal over een overkoepelende organisatie. En of het nou zo jammer is dat dat nog niet is gelukt....

Kun je verzekeren dat in deel II dit uitgebreid beantwoord en beargumenteerd is door Hans.

Richelieu
08-08-2012, 09:20
Inmiddels is het tweede deel ook online!

payap
08-08-2012, 11:27
Thanx Harmen,

leuk interview.