PDA

View Full Version : Interview: Hans Loeffen (WFCA - R1N.com) - deel III



Richelieu
06-08-2012, 17:18
Na de twee eerder verschenen delen (I (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?124801-Interview-Hans-Loeffen-%28WFCA-R1N-com%29-deel-I) & II (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?124802-Interview-Hans-Loeffen-%28WFCA-R1N-com%29-deel-II)) van het interview die Mixfight reporter Harmen Bakker met W.F.C.A. administrator Hans Loeffen afnam bij het slotstuk:

http://www.plaatjesdump.nl/upload/80ebdcef5e2bbc5d1487205c53ff82cc.jpg

Hans Loeffen, Peter Aerts, Dervis Akdeniz, Jan Lomulder, Charl Hasselaar, Ronald Wustenberg en Joop Ubeda op bezoek bij de W.F.C.A. Spanje (Erik Pauwels)


Collegafotograaf Jos Erkens vraagt zich af of je eigenlijk favorieten hebt en of je goed met iedereen door één deur kunt?

Haha, dit zijn vragen zijn lastig omdat je het risico loopt mensen tekort te doen. Als ik aan vechtsport denk is het eerste wat mij te binnen schiet Gerard Gordeau. Deze man ademt vechtsport is eerlijk en oprecht en is voor mij een heel bijzonder mens. Ik ben erg blij dat ik hem tot mijn vrienden mag rekenen. Als ik dan toch een aantal favorieten moet noemen zijn dat voor mij persoonlijk Perry Ubeda, Peter Aerts en Albert Kraus. Op het vlak van de sportscholen zijn het Kops, Pancration en Top Team Beverwijk waarvan ik vind dat het echte voorbeelden zijn van hetgeen ik graag zie. Netjes, strak, gezellige sfeer en een open communicatie. Deze keuze heeft zeker te maken met de mooie herinneringen daar die ik heb uit de tijd dat ik deel uitmaakte van Team Aerts we hebben in die tijd veel tijd samen op die scholen doorgebracht. En dan niet te vergeten Ubeda Gym en Bully’s, daar waar het allemaal begon voor mij. Er zijn natuurlijk veel meer goede scholen ik ben er van overtuigd dat een ieder die zoveel tijd en energie in het begeleiden van sporters stopt het verdient om een goede school genoemd te worden.

Nog een vraag (Anderson) ging over het gegeven dat er bij de W.F.C.A. en de NOVER niet in de B-klasse naar het hoofd geknieed mag worden, maar wel getrapt. Men vind dit een beetje raar als het juist de bedoeling is dat men vanuit de B naar de A-klasse gaat, waarin dit wel is toegestaan.

Deze is vrij simpel te beantwoorden eerlijk gezegd. Zowel bij de NOVER als bij de W.F.C.A. zien we B-klasse vechters als semi-profs en A-klasse vechters als volwaardig profs. Dit onderscheid maken we omdat wij weten dat de meest zware verwondingen (KO’s) komen door knieën naar het hoofd. Vind het ook een beetje een rare redenatie, want zo kun je ook stellen dat we dan al in de C-klasse knieën naar het hoofd moeten toestaan ter voorbereiding voor de B klasse.

Moet MMA een Olympisch onderdeel worden in de toekomst? Zo ja, hoe moet "de sport" zich ontwikkelen/voorbereiden om een dergelijke stap te maken?

Dat zie ik eerlijk gezegd niet echt gebeuren . Begonnen zou moeten worden om dit te bewerkstelligen voor grappling en/of BJJ aangezien ik denk dat deze twee sporten de meeste kans maken. Kan me overigens enorm kwaad maken over het gegeven dat ik vandaag een paar van die gezellige bierbuikjes met een geweer zag schieten en dat het dan gewoon een Olympische sport is. In mijn optiek meer een veredelde kroegsport, een spelletje! Vind dat ten opzichte van de vele vechtsporters die werkelijk keihard trainen en totaal voor de sport leven niet eerlijk.

Smike had een pakket met vragen waarvan het meeste al beantwoord zijn, maar eentje vind ik nog wel aardig: de waarde van de W.F.C.A. titels?

Iets waarover altijd gediscussieerd zal worden. Laat ik voorop stellen dat we in het verleden een meer dan behoorlijk gevulde lijst met kampioenen hadden, in de gloriedagen van de Nederlandse promotors toen er nog budget was voor veel titelpartijen, dat is natuurlijk een stuk minder geworden maar de lijst met kampioenen die we hadden en hebben is gewoon indrukwekkend. Wat ik daarbij nog wil toevoegen is dat de meeste mensen altijd de titelpartijen zien die überhaupt doorgaan. We hebben echter dozen vol met aanvragen die we hebben afgewezen omdat we die in onze ogen nog niet titelwaardig vonden. Als we nu zien dat Duane van Helvoirt waarschijnlijk straks als W.F.C.A. Europees MMA kampioen in de UFC staat is natuurlijk geweldig. Dat opent gewoon deuren. Je moet niet vergeten dat door ons systeem vechters uit Nederland door heel Europa kunnen vechten en visa versa. Ook de aankondiging van Marco Pique in de MPL toen hij tegen Holzken vocht was noemenswaardig te noemen. Men presenteerde hem als de W.F.C.A. Muaythai Worldchampion en den W.M.C. Intercontinentaal Champion. Als onze titels echt niets waard zouden zijn, dan zouden de vechters en promotors wel de eerste zijn om ze niet meer te noemen. Deze tendens heb ik in ieder geval nog niet gemerkt.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/84c2fdba1f2f6834bbcfafc0d039d5b1.jpg
Hans Loeffen en Ajoub Lamri in Japan

Laatste vraag is van promotor Roger Alken die vraagt hoe jullie het organisatorisch klaarspelen? Is de W.F.C.A. in regio’s opgedeeld?

Nee, dat niet maar we laten we veelal dezelfde mensen in het hoge noorden jureren bijvoorbeeld en in het zuiden een andere ploeg, dat is logistiek gewoon makkelijker. Ik onderhoud het contact met de promotors en zoals iedereen kan zien is onze agenda meer dan vol, dus kennelijk is er nog steeds een groot wederzijds vertrouwen. Het is geheel de verdienste van onze (Rick Cocu die ook langskwam verwoorde het mooi) “dedicated” ploeg die ervoor zorgt dat het gewoon nog kan. Sommige woorden moet je gewoon in het Engels vermelden om hun waarde extra te onderstrepen. Zag dat er nog was gesproken over niet-objectieve juryleden, ego’s etc, maar iedereen die weet voor wat voor onkostenvergoeding deze mensen weekend in weekend uit werken weten dat het onzin is en dat het niet anders kan dan een enorme passie voor de sport hebben om dit klaar te spelen.

Hoe zie je eigenlijk jezelf over vijf jaar Hans?

Haha, moeilijk! Persoonlijk hoop ik echt dat al onze inzet ergens toe zal leiden, dat zou eigenlijk de bekroning zijn op al deze effort. Ben eigenlijk 24/7 met de W.F.C.A. en ook met de site Round1Network en dus zou dat mooi zijn..Of het gaat gebeuren durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, maar niemand kan zeggen dat wij het niet geprobeerd hebben.
Round1Network doe ik samen met mijn zoon Youri we hebben er beide heel veel plezier in en hopen dat het meerwaarde aan de vechtsport geeft.

Heb je verder zelf nog iets wat je aan de lezers kwijt wil ?

Jazeker, ik wil iedere vechter trainer promotor bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen. Zij zijn degene die alles mogelijk maken en er voor zorgen dat wij in Nederland elke week weer naar onze sport kunnen kijken en volop kunnen genieten. Hetgeen wat voor mij persoonlijk het mooiste is wat de sport mij gebracht heeft zijn de ontelbare (sport)vrienden elk evenement voelt als een 2e thuis. Thanks!!

Bij deze beëindigden we het interview. Mixfight.nl bedankt Hans Loeffen enorm voor zijn grote gastvrijheid en zijn tijd en wensen hem (en de rest van de W.F.C.A.) veel succes in het komende vechtsportseizoen.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/70db68378a8d7ec47cd5682165cf6ba0.jpg
W.F.C.A. & Katja Schuurmans & Bridget Maasland (Sterrenboksen)

Richelieu
10-08-2012, 08:17
http://www.plaatjesdump.nl/upload/9ce054c32d27833adb3cc0787a2d74f0.jpg
Hans Loeffen met o.a. Thom Harink, Paul Lamoth, Amir Zeyada, Jerome le Banner, Hesdy Gerges, Brice Guidon & Mourad Bouzidi

cobra
10-08-2012, 09:39
Top Harmen en Hans mooi duidelijk interview.

Roger Alken
10-08-2012, 12:09
Een heel goed interview Harmen, kritische vragen en duidelijke en eerlijke no nonsens antwoorden. Osu

de Stiep
10-08-2012, 12:17
Net terug uit Kro en eerste wat ik heb gelezen.:thup: Top gedaan Harmen en Hans bedankt voor het interview en jouw (en jouw team´s) tomeloze inzet voor de sport.

Kemal
10-08-2012, 12:39
Top interview, Harmen en Hans bedankt!

Tony
10-08-2012, 12:44
Ook dit is weer een mooi gedeelte Harmen. :thup:

Voeg je uiteindelijk alle drie de delen bij elkaar? Wel zo handig voor het overzicht.

Richelieu
10-08-2012, 15:13
Ook dit is weer een mooi gedeelte Harmen. :thup:

Voeg je uiteindelijk alle drie de delen bij elkaar? Wel zo handig voor het overzicht.

Kan ik uiteindelijk wel eens doen ;)

payap
10-08-2012, 16:02
Dank je! mooi interview geworden met hans.

Tov
10-08-2012, 17:22
Top Heren! Bedankt.

Anderson
10-08-2012, 18:35
Hij zegt het zelf al semi prof hij spreekt zichzelf tegen en het argument c- klasse slaat al helemaal nergens op.

Richelieu
10-08-2012, 18:41
Hij zegt het zelf al semi prof hij spreekt zichzelf tegen en het argument c- klasse slaat al helemaal nergens op.

Denk dat het wel degelijk ergens op slaat als men A-klasse vechters anders ziet en benaderd dan B- en C klasse vechters. Semi-prof is nog geen volwaardig prof, dus ik denk dat men daarom dit onderscheid in regels heeft gemaakt ten aanzien van het knieën naar het hoofd.

Marco (scheids)
10-08-2012, 19:10
Mooie serie geworden ..... Tanks !!!

payap
12-08-2012, 21:29
Thanx Harmen, een mooie en intressante serie geworden met Hans.

ijsblok
12-08-2012, 22:13
'Als we nu zien dat Duane van Helvoirt waarschijnlijk straks als W.F.C.A. Europees MMA kampioen in de UFC staat is natuurlijk geweldig'

Is dit al bevestigt? Zou top zijn!!

Tony
13-08-2012, 08:18
Er staat letterlijk 'waarschijnlijk'... dus het kan nog niet bevestigd zijn lijkt me zo.

Ronald
14-08-2012, 18:40
Top Harmen!

Triangleman
14-08-2012, 20:08
Dit is nu een interessant interview. Goed bezig Hans en Harmen!