PDA

View Full Version : Kickboksen in Nederland is het 5 voor twaalf? Fred Royers luidt de noodklok!!!



FightstarTV
10-08-2012, 17:18
http://www.youtube.com/watch?v=j1n2Livcinw&feature=youtu.be

De dikke nudist
10-08-2012, 17:51
*luidt

Kemal
10-08-2012, 17:57
Erg sterk verhaal van Fred!

Even een kopie uit het interview van Harmen met Hans Loeffen:


Daar wil ik wel meteen op terugkomen: Wat zou er verkeerd zijn aan één overheid erkende vechtsportbond met één zwarte lijst?

Allereerst die ene bond! Wat zou daar verkeerd aan zijn? Ik vermoed dat veel mensen totaal niet realiseren wat de gevolgen daarvan zouden zijn! Laat ik het zo stellen dat de evenementen die nu (ook al steeds schaarser) kunnen worden georganiseerd tot het verleden zullen behoren. Als de overheid zich ermee gaan bemoeien gaat het bottumline allemaal veel meer geld kosten. Er zijn in Nederland al legio sportscholen die met pijn en moeite contributie kunnen innen van hun eigen leden, laat staan dat ze per jaar honderden euro’s moeten bijdragen aan het in stand houden van één bond. Misschien hadden we het nog niet door, maar de scene rondom kickboksen is toch redelijk uniek te noemen in zowel sociaal als wel economisch opzicht. We hebben als W.F.C.A. echt enorm veel tijd en energie gestoken in gesprekken met o.a het NIVM, maar daar zijn we uiteindelijk van een koude douche thuisgekomen. Het draait allemaal om die subsidiepot. Uiteindelijk gaat het nergens over als de sportscholen zich aan allerlei keurmerken moeten committeren, want dat kost alleen maar, en zoals al eerder gezegd hebben veel scholen niet het geld voor. Vergeet niet dat de meeste scholen echt het beste voor hebben met hun leden en zo’n keurmerk dan niets toegevoegd. Bijna alle scholen hebben al gedragsregels, hebben EHBO’ers of BHV’ers in huis en vaak meerdere trainers die een cursus hebben gevolgd of daar met hun (levens)ervaring een enorm toegevoegde waarde zijn. Er zijn zeker sportscholen die voor mij een voorbeeld zijn als het gaat om de zakelijke benadering naar hun leden met het innen van contributie, netheid, strakheid en afspraken maken zoals bijvoorbeeld Top Team Beverwijk, maar zo zijn ze bij lange na niet allemaal. We moeten daar zeker rekening mee houden. Vergeet ook niet dat als er één bond zou zijn met één zwarte lijst elke fout een school of trainer fataal kan zijn. Je komt in onvrede met de mensen van de bond en je word niet meer uitgenodigd.

Kijk maar eens in België! Hoeveel scholen zouden daar echt tevreden zijn met die ene bond? Daarmee bedoel ik niet dat die niet goed is maar er is geen keuze voor promotors en scholen? Als ze mij een klootzak zouden vinden of niet met mij door één deur zouden kunnen, zijn er nog genoeg andere bonden waar die jongens die er keihard voor trainen een kans krijgen. En andersom geld dat natuurlijk ook zo. Ik denk dat we door onze persoonlijke benadering juist veel punten scoren. Geef je als voorbeeld Clyde van Dams. (Sorry Clyde maar ik weet dat ik jou als voorbeeld kan aanhalen) Als er één bond was geweest, was die man en zijn sportschool klaar geweest na het waterfles incident in Nieuwegein! We hebben goed gesproken naderhand, elkaar ook de tijd gegeven en ik moet je zeggen dat onze relatie alleen er maar beter is op geworden. Ook ik weet hoe hij met die jongens van hem omgaan en dat is voor mij nog één van de allerbelangrijkste dingen! Deze knokkers en Clyde verdienen gewoon een kans. Uiteindelijk denk ik dat het streven naar die ene bond meer kapot zou maken dan wenselijk is. Het niveau van de bonden is in Nederland echt hoog en kunnen ook prima naast elkaar bestaan. Mede daarom vind ik het ook heel wrang dat men op Eurosport zo nodig een Italiaanse bond moet promoten als “the new best thing” We zijn overigens nog steeds met andere bonden in gesprek.

En één zwarte lijst die de bonden zouden kunnen delen?

O jah, de zwarte lijst! Ook daarover is al veel gesproken. In de basis is het een goed concept, maar aan de andere kant weten wij niet exact waarom Pietje of Jantje bij bond x of y eruit worden gezet. Misschien is het wel een reden waar wij als W.F.C.A. totaal niet achter zouden staan. Moeten wij dan Jantje en vaak ook andere vechters van een school dan compleet weigeren? Wel vinden wij dat we elkaar als bonden van eventuele misstanden op de hoogte moeten houden en dat gebeurt ook met regelmaat we nemen dan ook zeker de klachten over.

lennard
10-08-2012, 18:51
Sport heeft een imago probleem, en of insiders dit verhelpen kunnen vind ik twijfelachtig.

Dus wie kan helpen? als overheid en NOC niet wil...

Marco (scheids)
10-08-2012, 19:02
Fred heeft 100% gelijk .... Ik persoonlijk blijf voorstander van een overkoepeling van een Atletic State Commision, maar wel vanuit de overheid ondersteund.

Iedereen moet een licentie hebben, van ringspeaker tot cornerman, van promotor tot vechter.

tnk2k
10-08-2012, 19:21
Erg scherp van Fred, ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

basblue
10-08-2012, 19:48
Fred Royers brengt het goed onder woorden! Goed dat hij het voortouw neemt in deze broodnodige discussie! We hebben meer van dat soort ambassadeurs nodig.

Reps voor fightstar! Misschien kunnen zij andere grote namen interviewen over deze uitspraak van Royers? Zo krijgen we hopelijk een domino van bekende vechters, trainers, bondsleden die zich hierbij aansluiten. Wie weet gaat de wind dan draaien.. Richting een overkoepelende bond.

cornelus
10-08-2012, 20:03
Als Fred Royers 't zegt ....

het kickboksen als breedtesport lijkt me trouwens wel enorm gegroeid en maatschappelijk aanvaard

aansluiting bij noc*nsf.. poe... misschien dat de tijd rijp is, maar is voor veel vechtsporten een utopia?
http://www.nocnsf.nl/nocnsf.nl/over-nocnsf/algemeen/organisatie/toelatingseisen

ps
wat imagodompers betreft, volgens mij staat Ashwin Balrak in de Revu van deze week, maar dat terzijde ;-)

MuayThaiGuy
10-08-2012, 20:06
Met Glory in Nederland ben ik wel benieuwd wat hun visie is in deze.

Richelieu
10-08-2012, 20:28
Met Glory in Nederland ben ik wel benieuwd wat hun visie is in deze.

De kans is klein dat GLORY überhaupt in Nederland zal organiseren.

blade
10-08-2012, 20:39
tuurlijk heeft die gelijk maar gelijk hebben of gelijk krijgen is een verschil.er zijn gewoon te veel ego's in de sport de 1 vind zich eigen beter als een ander. mensen die les geven en er niks van kunnen .veel te veel bonden.te veel rivaliteit onder de sportscholen ja op een gala kunnen ze goed onder elkaar maar achter de rug om.hoop dat het gebeurd wat fred zegt maar zie het niet gebeuren iig

Anderson
10-08-2012, 23:15
Ik zie het niet gebeuren 1 grote bond er zijn zoveel bonden met andere regels en opvattingen.

Biiyen
10-08-2012, 23:38
Geen spelt tussen te krijgen... en we roepen het al zo lang hier. Maar sommige figuren vinden zichzelf veel te belangrijk, power corrupts.

Hopelijk komt het snel tot een goede samenwerking tussen de "bondjes", anders gaat Fred gelijk krijgen en is er niets meer.

Richelieu
10-08-2012, 23:45
Vind het eerlijk gezegd niet echt een sterk verhaal van Fred Royers. Hebben we het hier al niet meer dan 20 jaar over? Het is erg gemakkelijk om allerlei open deuren in te trappen, want iedereen is het er mee eens.......en toch lukt het niet. Daar heeft hij zeker een punt in, maar is er nu echt een probleem? Misschien, of hopelijk kan de oproep dienen tot een vernieuwde discussie over de toekomstvisie van de sport in zijn totaliteit, want met echte oplossingen komt ook Fred niet. Als de discussie over de te voeren koers opnieuw aangezwengeld zou worden is dat al een hele stap.

Het feit dat de scene in Nederland zo gegroeid is komt met name door de inzet van de bonden, die hij demoniserend afschildert als "bondjes". Zij maken het met een enorme drive en energie mogelijk dat, week in - week uit een enorme hoeveelheid vechters, ook van zijn eigen school een podium hebben om te knokken. Uniek in het kickboksen is de positie van de promotors, die anders dan andere grote sporten de evenementen organiseren en het onder auspiciën van een bond vallen, kunnen we vervolgens karakteriseren als een noodzakelijke kostenpost. Doordat er in Nederland een aantal actieve bonden zijn kan het oerwoud van promotors elke week gala's neerzetten waar we nog steeds met veel plezier heen kunnen gaan. Het recht op verenigen is overigens een groot recht, wat in mijn ogen de moeite waard in om verdedigd te worden. Dit is één van de grondbeginselen van de liberale samenleving waarin wij ons als Nederlanders bevinden. Dus om dat zomaar aan de kant te schuiven gaat wel erg ver.

Ben zelf heel benieuwd wat Fred nu bedoelde met zijn externe partij? Hij geeft zelf al aan dat men het bij het NOC*NSF en de FOG niet meer hoeft te proberen. Wat zou dan wel een stap in de goede richting zijn? Gaat de overheid zijn verantwoordelijkheid nemen en maatregelen treffen, of kunnen we iets anders verwachten? Eén bond in Nederland is op dit moment een utopie, maar een redelijke overeenstemming op het gebied van de regels zou al een grote stap zijn. Als we toch het over de regels hebben zijn er in mijn ogen veel nutteloze futiliteiten. In principe zijn de regels van alle Nederlandse bonden al redelijk gelijk, alleen zijn er veel kleine verschillen ten aanzien van het scoren en bepaalde technieken, maar het grote plaatje in gewoon gelijk.

tnk2k
10-08-2012, 23:50
Fred Royers brengt het goed onder woorden! Goed dat hij het voortouw neemt in deze broodnodige discussie! We hebben meer van dat soort ambassadeurs nodig.

Reps voor fightstar! Misschien kunnen zij andere grote namen interviewen over deze uitspraak van Royers? Zo krijgen we hopelijk een domino van bekende vechters, trainers, bondsleden die zich hierbij aansluiten. Wie weet gaat de wind dan draaien.. Richting een overkoepelende bond.

Niet de wind maar de kar. Ik denk overigens niet dat Fred gelijkt heeft met z'n verbanning van het kickboxen, het gevaar van minderjarige die wedestrijdgevechten doen: ja.

Wat intressant is is dat Fred zegt dat hij al bij verschillende partijen aan de deur heeft geklopt maar geen gehoor krijgt of 'jullie moeten dit zelf doen'. Hij oppert dat hij graag een bond wil en dit al eerder heeft geprobeerd bij verschillende organisaties maar bot vangt.

Het feit dat Fred dit probleem legt bij het publiek vindt ik persoonlijk fout. Hij zou dit op moeten nemen met andere eigenaren van kb scholen e.d. Niet bij het volk.

tnk2k
10-08-2012, 23:52
Je was me net voor richeleu.

Coldcrust
11-08-2012, 02:22
Kickboksen is al lang en breed NOC#NSF erkend via de FOG. De WAKO/NOVER vallen onder die paraplu..en eerder was het Muay Thai al een tijd eveneens middels de FOG erkend (de MON/IFMA) maar dit heeft allemaal tot dusver nul komma nul opgelevert.
De reden is simpelweg dat we een verkeerd fundament hebben in ons land...lang geleden al gelegd.
Het feit dat we zowel in het kickboksen als in de wereldwijde drugshandel een hoofdrol spelen is geen toeval..sterker nog..we draaien op het geld uit het zwarte circuit. Deze 'oneerlijke concurrentie'' heeft ons land een leidende positie gegeven in de wereld van het kickboksen,helaas zijn we nu slachtoffer van ons eigen succes geworden.
1 bond en rijkserkenning gaat niets oplossen want dat betekent allemaal regels en voorwaarden waardoor de geldschieters afhaken..ander geld komt er niet voor in de plaats en we worden een land wat alleen nog maar in de marge kan opereren.

Iedereen roept maar dat 1 bond en rijkserkenning het ei van Columbus is..maar Boksen en worstelen zijn ook rijkserkend maar die sporten zijn op sterven na dood in ons land.
1 rijkserkende bond betekent concreet dat er allemaal mensen worden aangesteld met vooral veel affiniteit met besturen,moeilijk doen en dammen opwerpen,werkgroepen en commissies vormen,bureaucratische regeltjes opstellen waardoor ze zelf belangrijker worden en subsidiegeld binnenharken waarvan leuke snoepreisjes en cursussen opgetuigd kunnen worden.

Belgie is een leuk voorbeeld..leuk hoor,1 bond..maar niet genioeg wedstrijden zodat B klassers in de B mogen blijven omdat er gewoon niet genoeg mogelijkheden zijn om A te vechten.

DE stap die destijds genomen had moeten worden was middels het bondenoverleg alle neuzen 1 kant op krijgen,afspraken maken en zich daar aan houden om zo de sport veilig te houden,excessen te weren en vooral te zorgen dat overheden en instanties geen reden hadden om ons aan te pakken...helaas heeft het niet zo mogen zijn omdat mensen destijds het grote plaatje niet zagen en aan korte termijndenken en eigenbelang dachten.

Stefan Berkenpas
11-08-2012, 06:59
Sluit me bij Coldcrust aan....
Maar ik denk dat een van de belangrijkste dingen licenties zijn, voor promotor, vechter, en allerbelangrijkste de trainer, De trainer moet verstand van zaken hebben, van zowel zaken in als om de ring en kleedkamer. De licenties zouden uitgegeven moeten worden door een soort overkoepelend orgaan, waar alle bonden bij zijn aangesloten. Een overkoepelnd orgaan met duidelijke simpele regels voor alle bonden.

Ben het wel met Fred eens vwb het jeugdkickboksen, hier kan het zomaar fout gaan en dan is het te laat, Dit zou aan erg strenge regels moeten worden onderworpen.

MMAFAN-1122
11-08-2012, 08:21
Fred heeft 100% gelijk .... Ik persoonlijk blijf voorstander van een overkoepeling van een Atletic State Commision, maar wel vanuit de overheid ondersteund.

Iedereen moet een licentie hebben, van ringspeaker tot cornerman, van promotor tot vechter.

X2! Fred top dat je als enige je nek uitsteekt....

Strange Cutbean
11-08-2012, 11:31
Ook ik ben voorstander van een 'State Commision', deze werken gewoon samen met diverse bonden. Dus als jij niet met bond A wil samenwerken dan ga je gewoon naar bond B. Maar de State commision zorgt voor de jury, scheids, handhaving van schorsingen, het weren van 'schimmige figuren', etc. Je moet als promotor ook van te voren de afgesproken gages bij de SC storten opdat zij deze aan de vechters uitkeren na de wedstrijd. Zo weet iedereen dat zij hun (contractueel) afgesproken geld gegarandeerd ook krijgen. Dus je mag je bond(je) houden en blijven runnen, maar wel samenwerken met een overkoepelend orgaan.

Anderson
11-08-2012, 11:33
2 grote bonden zou denk ik wel kunnnen, bonden die op elkaar lijken.

WFCA en NOVER samen 1 bond

UMC, WPTBL en MON samen 1 bond. UMC doet provincie Utrecht en Noord Holland. WPTBL doet Zuid Holland en Noord Brabant. MON doet Friesland, Groningen, Overijsel, Drente, Gelderland.

WMTA weet ik niet bij wie zij het beste passen

Strange Cutbean
11-08-2012, 11:38
2 grote bonden zou denk ik wel kunnnen, bonden die op elkaar lijken.

WFCA en NOVER samen 1 bond

UMC, WPTBL en MON samen 1 bond. UMC doet provincie Utrecht en Noord Holland. WPTBL doet Zuid Holland en Noord Brabant. MON doet Friesland, Groningen, Overijsel, Drente, Gelderland.

WMTA weet ik niet bij wie zij het beste passen

Alle bonden/bondjes mogen blijven zolang ze aan een aantal regels/eisen voldoen. En daar heb je dan een overkoepelende organisatie voor nodig.

Anderson
11-08-2012, 11:49
Wie gaan die regels en eisen opstellen dan ik hoop dan een paar bekende kickboks trainers of oud vechters.

rollermanskunk
11-08-2012, 12:03
Fred heeft 100% gelijk .... Ik persoonlijk blijf voorstander van een overkoepeling van een Atletic State Commision, maar wel vanuit de overheid ondersteund.

Iedereen moet een licentie hebben, van ringspeaker tot cornerman, van promotor tot vechter.

x3

Volgens mij hintte de Amsterdamse wethouder van Sport van der Burg ook naar zo iets dergelijks. Maar welke overkoepelende organisatie zou dit moeten reguleren als de NOC/NSF niet thuis geeft? Misschien meer de kant van het judo op?

Coldcrust
11-08-2012, 12:29
Misschien lees je eroverheen maar de NOC#NSF HEEFT kickboksen allang erkend. Verder vind ik niet dat vd Laan als Burgermeester van Amsterdam zich met landelijke beleidsaangelegenheden moet bemoeien.
Probleem is dat een erkenning alleen maar geld kost (lidmaatschappen,dure cursussen etc) maar weinig oplevert.
De FOG wordt gespekt en er wordt wat voor de breedtesport gedaan maar daar is alles mee gezegd,sponsoren die we nu hebben/hadden haken definitief af en daar komen echt geen multinationals voor in de plaats.

Het is allemaal leuk en aardig als mensen zeggen dat ''oud trainers en vechters' de regels op moeten stellen enzo maar juist bij de prominenten van het eerste uur zitten al weeffouten. Plas,Vos noem maar op..pioniers van de sport en hun inbreng is van onschatbare waarde geweest..tegelijkertijd hadden zij een link met nou net dat circuit wat de sport het aangezicht heeft gegeven wat het nu heeft.
Verder worden er allemaal bonden genoemd die dan maar samen moeten gaan..welnu dat gaat gewoon niet gebeuren.
Ik heb al jarenlang letterlijk uren en uren met Alex Engelhart van de WAKO (onder wiens vlag kickboksen nu valt) aan telefoon gehangen filosoferend over hoe het verder moet..inmiddels is er door zijn niet aflatende inzet dan een indirecte erkenning maar heeft dit nog niets opgeleverd en is zelfs bij de meesten niet eens bekend blijkt alweer.

Het kickboksen is aan een vrije val begonnen die m.i. niet op te vangen is..en pas als we de bodem raken wordt het de brokstukken bijeen zoeken en opkrabbelen,maar zoals het was gaat het nooit meer worden.

Mensen kunnen me negatief noemen maar ik ben realist..de ontwikkelingen zoals die nu gaande zijn heb ik allang aan zien komen en met name op KB.NL voorspeld maar mensen zijn ziende blind. Er is bij de meesten geen sprake van zich inzetten voor het algemeen belang maar men kijkt puur op de korte termijn.

rollermanskunk
11-08-2012, 13:10
Misschien lees je eroverheen maar de NOC#NSF HEEFT kickboksen allang erkend. Verder vind ik niet dat vd Laan als Burgermeester van Amsterdam zich met landelijke beleidsaangelegenheden moet bemoeien.


Ik bedoelde meer het pleidooi van Royers mbt zijn gesprekken met het NOC/NSF. Ik denk ook dat dat juist het probleem is geweest: met welke insteek is Royers het gesprek aangegaan met het NOC#NSF en vanuit welke hoedanigheid? Als je gezamelijk (namens alle bonden) naar het NOC#NSF stapt met één duidelijk doel (zie post Marco) wordt je denk ik serieuzer genomen. Vragen om plausibele hulp is wat anders dan om erkenning vragen. Als men niet in staat is om samen te werken houdt alles op. De ego's moeten gewoon aan de kant. Het belang van de sport moet voorop staan. Het wegwerken van de stigmatisering/criminalisering moet een ijkpunt worden maar dat kan alleen als er 1 bond komt en iedereen zich conformeert aan de regels van die bond. Als we de bodem moeten bereiken dan moet dat dan maar. Van keihard vallen wordt je alleen maar sterker.

Boran
11-08-2012, 14:00
Wat betreft kickboksbonden, kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Karate bond.
Je hebt de overkoepelende bond met daarin stijlbonden. Zo zou het ook kunnen voor een nationale kickboksbond.
Er kan dan ruimte zijn voor muay thai en kickboksen.

Verder zou ik veel meer inzetten op breedtesport en een onderscheid maken tussen amateurs en profs.
Amateurs met bescherming laten vechten, ervaring opdoen, veel wedstrijden laten draaien. Hiermee wordt meteen de drempel om aan een wedstrijd mee te doen een stuk lager. Wie het dan goed doet en het leuk vind om door te groeien kan de overstap maken naar prof en vechten zonder bescherming.

Wedstrijden worden georganiseerd op een zondagmiddag in een sporthal. Bijv. regionale kampioenschappen waarbij men wordt ingedeeld in de klassen die er nu al zijn: jeugd-N-C-B-A en gewicht. De winnaars van de regionale kampioenschappen worden geselecteerd voor de nationale kampioenschappen. Winnaars daarvan kunnen meedoen aan Europese- en wereldkampioenschappen. Dan is het allemaal veel eerlijker en wordt willlekeur voorkomen.
Bovendien heb je dan ook meteen een ranglijst.

Natuurlijk is er ook ruimte voor professionele gala's met de toppers en het showelement, maar daaronder zit een brede laag van amateurs die voor de sport meedoen.

Dit is ook het uitgangspunt van de Dutch Muay Boran Federation (DMBF) die zich vooral inzet voor de breedtesport met het NK Muaythai op amateurregels en door het opleiden van leraren. De professionele wedstrijden mogen andere bonden gerust doen. Bovendien is de DMBF ook bij het FOG aangesloten.

De DMBF richt zich daarnaast ook op muay thai en muay boran als krijgskunst en niet alleen als wedstrijdsport. Er is een hele grote groep die ontzettend veel plezier beleefd aan muay thai, maar geen wedstrijden wil doen. Beoefenaars kunnen door middel van examens ook laten zien dat ze de techniek beheersen en verder komen in de sport.

blackadder
11-08-2012, 15:10
Wie gaan die regels en eisen opstellen dan ik hoop dan een paar bekende kickboks trainers of oud vechters.
Types als vd Laan met jarenlange ervaring.

lennard
12-08-2012, 12:18
Fred heeft 100% gelijk .... Ik persoonlijk blijf voorstander van een overkoepeling van een Atletic State Commision, maar wel vanuit de overheid ondersteund.

Iedereen moet een licentie hebben, van ringspeaker tot cornerman, van promotor tot vechter.

x2

ambasadeur
12-08-2012, 12:33
De oplossing zou moeten zijn dat de bekende trainers & coaches en managers bij elkaar komen en een petitie afgeven bij de minister van sport of onder de aandacht brengen door middel van bekende k1 vechters die weer hun verhaal kunnen doen bij bekende tv zenders en noem maar op. als je eenheid wil vormen moet je als een bekende trainer zoals fred rooyers oproep doen aan de bekende trainers om bij elkaar te komen en afspraken te maken vervolgens zou je een bond moeten aanwijzen die het koers bepaalt, en ga zo verder.................................... maar zolang er jaloezie en eigenwijsheid is binnen de kickboksland zal dit niet zo snel tot stand komen. laten we beginnen met trainers die een koepel gaan vormen voor een nieuw bond die aangewezen gaat worden door deze trainers ik ga een paar namen noemen . Fred Rooyers, gerard gerdeau, lucien carbin, tom harinck, ivan hypolite,frans patsjerik,charl hasselaar,andre manaart,mousid akamhrane,van rosmaalen,enz enz eerst eenheid bij de trainers waar dit allemaal is begonnen en dan de bond en dan een visie met zn allen!!!!

Boran
12-08-2012, 14:27
Bij de oude trainers zit vaak juist het probleem. Hebben allemaal ruzie met elkaar en een te groot ego om toe te geven of macht af te staan.

cornelus
12-08-2012, 15:10
Wat betreft kickboksbonden, kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Karate bond.
Je hebt de overkoepelende bond met daarin stijlbonden. Zo zou het ook kunnen voor een nationale kickboksbond.
Er kan dan ruimte zijn voor muay thai en kickboksen.
Bij de Karatebond loopt trouwens ook niet alles van een leien dakje. En binnen de stijlgroepen is lang niet alles altijd koek en ei. Op zijn zachtst gezegd. En het full-contact karate in Nederland valt sowieso buiten de boot. Daar zouden ze eigenlijk ook eens wat aan kunnen doen. Want verder is het doorgaans inderdaad een goed geregelde en professionele (non-profit) organisatie met een positieve uitstraling. En er is in ieder geval wel een vorm van eenduidigheid gecreëerd. Maar de lat ligt wel hoog.

STERKE JERKE
12-08-2012, 23:56
Fred Royers slaat de spijker op zijn kop!

Richelieu
13-08-2012, 20:29
Fred Royers slaat de spijker op zijn kop!

Wat slaat hij dan precies op zijn kop Ray?

smike
14-08-2012, 19:20
Elke B-sport heeft zelfs 1 bond. Op het boksen na heeft elke grote sport 1 bond of overkoepelend orgaan.

Het kickboksen heeft dit niet en onder andere daardoor wordt de sport niet serieus genomen.

marcelt
14-08-2012, 19:32
Fred heeft 100% gelijk .... Ik persoonlijk blijf voorstander van een overkoepeling van een Atletic State Commision, maar wel vanuit de overheid ondersteund.

Iedereen moet een licentie hebben, van ringspeaker tot cornerman, van promotor tot vechter.

Helemaal eens. Zoals Boran beschrijft zou een overkoepelende bond mooi zijn, maar zoals Fred zegt dat gaat niet gebeuren. Lees het interview met Hans Loeffen er maar op na. Ik deel de zorgen van Fred en ik denk dat de oplossing van Marco de meest realistische is.