PDA

View Full Version : Pressure points in BJJ



Madcow
13-09-2012, 17:49
Ik ben sinds kort begonnen aan Braziliaanse Jiu Jitsu in Tilburg en ik heb opgemerkt dat mijn partner tijdens het sparren zijn pressure points niet beschermd. Sterker nog als ik druk leg op die plaatsen zal hij waarschijnlijk machteloos liggen op de mat. Mijn vraag is nu mag je wel gebruik maken van pressure points tijdens het sparren.
Mag je dat wel gebruiken als white belt?

Alvast bedankt voor nuttige reacties.

Ulis-E
13-09-2012, 18:03
Ik ben sinds kort begonnen aan Braziliaanse Jiu Jitsu in Tilburg en ik heb opgemerkt dat mijn partner tijdens het sparren zijn pressure points niet beschermd. Sterker nog als ik druk leg op die plaatsen zal hij waarschijnlijk machteloos liggen op de mat. Mijn vraag is nu mag je wel gebruik maken van pressure points tijdens het sparren.
Mag je dat wel gebruiken als white belt?

Alvast bedankt voor nuttige reacties.

lol, dit is wel een bump waard

PinPoint
13-09-2012, 18:46
Wtf

Madcow
13-09-2012, 19:01
Wtf
Ik weet niet wat er vrij onduidelijk is aan mijn thread maar ik zal het even kort uitleggen. Mag het gebruik van pressure points tijdens het sparren? ja of nee?

PinPoint
13-09-2012, 19:11
Ik kan je gewoon niet serieus nemen...en overigens leg je niets uit. Je stelt de vraag slechts opnieuw.

appelsap
13-09-2012, 19:20
Ik weet niet wat er vrij onduidelijk is aan mijn thread maar ik zal het even kort uitleggen. Mag het gebruik van pressure points tijdens het sparren? ja of nee?

Go for it! Je mag alleen de pressure points in de verschillende lichaamsholtes niet gebruiken......

Madcow
13-09-2012, 19:26
Mijn excuses ik ben vrij nieuw dus wist ik niet hoe het hier op de forum eraan toe gaat.
Dit is wat er plaats vond tijdens het sparren
Situatie 1:
Ik ben in de guard en ik ik wil gewoon gaan voor de Kimura omdat het mijn favoriete finisher is.
Wat mij opviel was dat de meesten het tot een krachtwedstrijdje maken en hun arm de tegenovergestelde kant op forceren om een kimura te voorkomen.(omdat een escape niet lukt)

In zo een situatie zou ik normaal Lung 5 aanspreken bv. zodat zijn arm in de gewenste positie komt voor de kimura.

Mag dit ja of nee? Is het altijd effectief?

appelsap
13-09-2012, 19:40
Mijn excuses ik ben vrij nieuw dus wist ik niet hoe het hier op de forum eraan toe gaat.
Dit is wat er plaats vond tijdens het sparren
Situatie 1:
Ik ben in de guard en ik ik wil gewoon gaan voor de Kimura omdat het mijn favoriete finisher is.
Wat mij opviel was dat de meesten het tot een krachtwedstrijdje maken en hun arm de tegenovergestelde kant op forceren om een kimura te voorkomen.(omdat een escape niet lukt)

In zo een situatie zou ik normaal Lung 5 aanspreken bv. zodat zijn arm in de gewenste positie komt voor de kimura.

Mag dit ja of nee? Is het altijd effectief?

Hele goeie vraag en welkom.

Ik heb zelf betere ervaringen met Lung 4,25 als ik een kimura vanuit de guard wil maken. Dat is namelijk niet makkelijk. Als je tegenstander erg sterk is dan zou je een combiantie van Lung 4,25 en Fing 2 kunnen proberen. Het mag namelijk gewoon. Niet bij alle bonden (vraag anders even de regelementen op bij de verschillende federaties), maar bij de belangrijkste organisaties in Europa zijn deze technieken toegestaan.

Madcow
13-09-2012, 19:45
Ik kan je gewoon niet serieus nemen...en overigens leg je niets uit. Je stelt de vraag slechts opnieuw.


Hele goeie vraag en welkom.

Ik heb zelf betere ervaringen met Lung 4,25 als ik een kimura vanuit de guard wil maken. Dat is namelijk niet makkelijk. Als je tegenstander erg sterk is dan zou je een combiantie van Lung 4,25 en Fing 2 kunnen proberen. Het mag namelijk gewoon. Niet bij alle bonden (vraag anders even de regelementen op bij de verschillende federaties), maar bij de belangrijkste organisaties in Europa zijn deze technieken toegestaan.

Bedankt voor jouw reactie en je tips. Ik zal het allemaal uitzoeken en jouw voorstellen uitproberen.
Voor de mensen die hier interesse in hebben of het graag willen leren zal ik een video bijvoegen.
http://vimeo.com/26976709

-Het kan nooit kwaad om iets extra te leren om je game te verbeteren toch?-

Budokan
13-09-2012, 20:52
Laat me raden, Figtherboy is terug! Doe mij maar een Lung 5 met bami............

761217186
13-09-2012, 21:03
4.25 is old school.. Werkt bijna niet meer in het huidige BJJ. Ik zelf ben mij de laatste tijd aan het verdiepen in de lumbaal 26.

Bromios
13-09-2012, 21:51
Ik gebruik persoonlijk altijd Dwarslaesie 2.0. Dan tikken ze alleen niet meer af, dus dat is soms lastig.

Briant
13-09-2012, 22:08
Je traint toch niet bij mij BJJ in Tilburg he? Als dat wel zo is moeten wij even een goed gesprekje voeren ;)

761217186
13-09-2012, 22:17
Je traint toch niet bij mij BJJ in Tilburg he? Als dat wel zo is moeten wij even een goed gesprekje voeren ;)

Ik moest ook gelijk aan jou denken toen ik Tilburg las.. Ik heb het met je te doen. Laat je niet pakken met die verdraaide 2.25 rectaal.

lukashenko
13-09-2012, 22:27
ik zou ook zeggen gewoon proberen en kijken hoe je spar partner daarop reageert
mocht het lukken zou het wel fijn zijn als je hem daarna uitlegt hoe je hem gemartelt heb

Madcow
13-09-2012, 22:31
Je traint toch niet bij mij BJJ in Tilburg he? Als dat wel zo is moeten wij even een goed gesprekje voeren ;)
Ongeacht ik bij jou train of niet zou je zulk info met mij kunnen delen toch? Het klinkt allemaal zo alsof ik het zou moeten weten.

ik zou ook zeggen gewoon proberen en kijken hoe je spar partner daarop reageert
mocht het lukken zou het wel fijn zijn als je hem daarna uitlegt hoe je hem gemartelt heb
Dat ben ik van plan, ik zal in het weekend met jullie delen hoe het is afgelopen.

Briant
13-09-2012, 22:59
Ongeacht ik bij jou train of niet zou je zulk info met mij kunnen delen toch? Het klinkt allemaal zo alsof ik het zou moeten weten.


Dan ga ik er van uit dat je niet bij mij traint. Je kan alles aan me vragen, ik heb alleen wel een hele duidelijke mening over pressure points. Heb namelijk een no-nonsense houding ten opzichte van martial arts. Het is niet voor niets dat die gasten in dat filmpje papzakken of magere scharminkels zijn en de BJJ atleten over het algemeen bijzonder atletisch en flexibel zijn.

Kom de volgende les maar even langs :P Of train je bij Brasa? Dan wil Zohair je vast wel et een en ander vertellen als je het vraagt.

Madcow
13-09-2012, 23:19
Dan ga ik er van uit dat je niet bij mij traint. Je kan alles aan me vragen, ik heb alleen wel een hele duidelijke mening over pressure points. Heb namelijk een no-nonsense houding ten opzichte van martial arts. Het is niet voor niets dat die gasten in dat filmpje papzakken of magere scharminkels zijn en de BJJ atleten over het algemeen bijzonder atletisch en flexibel zijn.

Kom de volgende les maar even langs :P Of train je bij Brasa? Dan wil Zohair je vast wel et een en ander vertellen als je het vraagt.
Waar ik train is niet relevant :p, maar toch bedankt voor je reacties ik stel het op prijs. Nou laat je duidelijke mening over pressure points 's horen dan? Ben echt nieuwsgierig.

Gilaiir
13-09-2012, 23:26
Dan ga ik er van uit dat je niet bij mij traint. Je kan alles aan me vragen, ik heb alleen wel een hele duidelijke mening over pressure points. Heb namelijk een no-nonsense houding ten opzichte van martial arts. Het is niet voor niets dat die gasten in dat filmpje papzakken of magere scharminkels zijn en de BJJ atleten over het algemeen bijzonder atletisch en flexibel zijn.

Kom de volgende les maar even langs :P Of train je bij Brasa? Dan wil Zohair je vast wel et een en ander vertellen als je het vraagt.

You must spread some Reputation around before giving it to Briant again.

basblue
13-09-2012, 23:41
Ik ga er inmiddels vanuit dat het een serieuze vraag is en ik kan je mijn mening hierover wel geven. Ik geloof niet zo in die pressurepoints en al helemaal niet zoals er in het filmpje over wordt gesproken. Wel ben ik bekend vanuit mijn gedateerde EHBO kennis dat je pijnprikkels kan toedienen bij mensen die buiten bewustzijn in de schouderspier. Moet je eerlijk bekennen dat we dat toen wel eens oefenden in het bij mij persoonlijk nauwelijks pijn deed. Zeker niet zoals die meneer op dat filmpje die voor een sub gaat. Die gilt het uit....

Deze mensen, die ik gemakshalve maar even niet op hun uiterlijk voorkomen zal beoordelen, willen je doen geloven dat je met mysterieuze technieken serieuze vechters kan verslaan. In dit geval BJJ-ers. Laat dat links liggen. Ik ken geen atleten in het BJJ, Judo, Mma, etc die deze technieken toepassen. Laat staan successen boeken.

Ik zou liever mijn kennis halen bij een goede leraar die je wekelijks op de mat ontmoet. En als je poging tot een kimura met kracht wordt geblokkeerd, dan is denk ik de truc dat je leert doorcombineren naar een ander sub, sweep, etc. Dat is nou net het mooie van BJJ. Een schaakspel waar jij elke keer een zet voor blijft op die van je sparringspartner.

Succes met trainen!

Briant
14-09-2012, 06:09
Waar ik train is niet relevant :p, maar toch bedankt voor je reacties ik stel het op prijs. Nou laat je duidelijke mening over pressure points 's horen dan? Ben echt nieuwsgierig.

Lijkt me wel relevant aangezien ik lesgeef in BJJ, en daar 1 van de 2 scholen ben dus. Maar goed je hoeft het niet te zeggen.

Mijn mening heb ik al gezegd in die post. Maar goed nog een keer dan.

De enige pressure points die ik ken en waar ik in geloof zijn bepaalde pijnpunten in het lichaam. Die heeft iedereen die kun je bij jezelf of bij anderen ook indrukken of wat dan ook. Daar is niets magisch aan. De werking is ook simpel, het doet pijn als je er op drukt. Maar een "gevecht" of zelfs een sparringspartij daar komt adrenaline bij kijken en zaken als pressure points hebben maar weinig invloed op de uitkomst van het gevecht. Als je basis in BJJ (of een andere grappling sport) niet goed is, heeft het geen zin je te richten op het gebruiken van de pijnpunten aangezien je gesweept of gesubmitt gaat worden voor je de kans hebt maar iets met die pressure points uit te halen.

Ik had ooit een keer een kerel die dacht dat pressure points het eind waren mogen opvouwen. Hij mocht alles doen wat hij wilde, ik mocht alleen grapplen. Het kostte me nog geen minuut voor die sliep (hij klopte niet af).

Dus, pijnpunten leuk, maar ze gaan alleen wat betekenen (beperkt) als je basis in BJJ of een andere grappling sport goed is. Verder is alle hocus pocus over pressure points bij zo genaamde kung fu masters de grootste onzin die je maar kunt bedenken.

Briant
14-09-2012, 06:11
Ik ga er inmiddels vanuit dat het een serieuze vraag is en ik kan je mijn mening hierover wel geven. Ik geloof niet zo in die pressurepoints en al helemaal niet zoals er in het filmpje over wordt gesproken. Wel ben ik bekend vanuit mijn gedateerde EHBO kennis dat je pijnprikkels kan toedienen bij mensen die buiten bewustzijn in de schouderspier. Moet je eerlijk bekennen dat we dat toen wel eens oefenden in het bij mij persoonlijk nauwelijks pijn deed. Zeker niet zoals die meneer op dat filmpje die voor een sub gaat. Die gilt het uit....

Deze mensen, die ik gemakshalve maar even niet op hun uiterlijk voorkomen zal beoordelen, willen je doen geloven dat je met mysterieuze technieken serieuze vechters kan verslaan. In dit geval BJJ-ers. Laat dat links liggen. Ik ken geen atleten in het BJJ, Judo, Mma, etc die deze technieken toepassen. Laat staan successen boeken.

Ik zou liever mijn kennis halen bij een goede leraar die je wekelijks op de mat ontmoet. En als je poging tot een kimura met kracht wordt geblokkeerd, dan is denk ik de truc dat je leert doorcombineren naar een ander sub, sweep, etc. Dat is nou net het mooie van BJJ. Een schaakspel waar jij elke keer een zet voor blijft op die van je sparringspartner.

Succes met trainen!

x2 en laat de kimura nou net mijn specialiteit zijn ;)

Budokan
14-09-2012, 08:38
Bij mij werkt de 5 finger death punch meestal wel goed, daarna doe ik ook meestal nog een paar kimura's

Madcow
14-09-2012, 10:48
Lijkt me wel relevant aangezien ik lesgeef in BJJ, en daar 1 van de 2 scholen ben dus. Maar goed je hoeft het niet te zeggen.

Mijn mening heb ik al gezegd in die post. Maar goed nog een keer dan.

De enige pressure points die ik ken en waar ik in geloof zijn bepaalde pijnpunten in het lichaam. Die heeft iedereen die kun je bij jezelf of bij anderen ook indrukken of wat dan ook. Daar is niets magisch aan. De werking is ook simpel, het doet pijn als je er op drukt. Maar een "gevecht" of zelfs een sparringspartij daar komt adrenaline bij kijken en zaken als pressure points hebben maar weinig invloed op de uitkomst van het gevecht. Als je basis in BJJ (of een andere grappling sport) niet goed is, heeft het geen zin je te richten op het gebruiken van de pijnpunten aangezien je gesweept of gesubmitt gaat worden voor je de kans hebt maar iets met die pressure points uit te halen.

Ik had ooit een keer een kerel die dacht dat pressure points het eind waren mogen opvouwen. Hij mocht alles doen wat hij wilde, ik mocht alleen grapplen. Het kostte me nog geen minuut voor die sliep (hij klopte niet af).

Dus, pijnpunten leuk, maar ze gaan alleen wat betekenen (beperkt) als je basis in BJJ of een andere grappling sport goed is. Verder is alle hocus pocus over pressure points bij zo genaamde kung fu masters de grootste onzin die je maar kunt bedenken.
Er zijn meerdere sportscholen die lesgeven in BJJ. Bedankt dat je toch je mening duidelijk en uitgebreid hebt geschreven.
Wel jammer van die kerel dat ie niet heeft afgeklopt. Ik hoop dat ik nooit in slaap hoef te vallen tussen een aantal mannen. Lijkt me niet handig :p(meen het niet).

Madcow
19-09-2012, 20:45
Hoi allemaal,
Ik heb voor het eerst van pressure points gebruik gemaakt.
Ik ging steeds voor de Americana of de Kimura vanuit de sidemount.
Na het gebruik van pressure points tijdens de sidemount krijg je soms wel controle.

Het is puur afhankelijk van wie je sparring partner is. Ik heb met een sterke partner geoefend
en een wat zwakkere partner. Met Sterk en zwak doel ik op pijngrens,gespierd,kracht etc.
Het was opvallend dat mijn sterkere partner van elke poging tot een pressure point een submission maakte.
Het was nooit succesvol,hooguit krijg je een ontwijkende reactie.
De zwakkere partner liet mij zowat me gang gaan omdat hij de pijn niet aankon.

Het lijkt mij dus niet totaal nutteloos maar als je in de juiste situatie bent en de juist partner ervoor hebt dan werkt het.
Maar doen geen van ons het voor. Dus is het eigenlijk pointless. Om een pressure point aan te raken moet je je arm weggeven en dat is zowat het domste wat je kan doen.

P.s. Van mijn sterkere partner kreeg ik nog als advies om pressure points uit me hoofd te zetten

Intermec
20-09-2012, 07:55
1 van de 3 Briant ;-)

Niet netjes dat je de andere Gracie niet erkent hehe

Maarre... ik ben al een paar weken niet geweest wegens vakantie, maar ik kan me bij ons ook geen pressure point partner bedenken...

Briant
20-09-2012, 08:54
1 van de 3 Briant ;-)

Niet netjes dat je de andere Gracie niet erkent hehe

Maarre... ik ben al een paar weken niet geweest wegens vakantie, maar ik kan me bij ons ook geen pressure point partner bedenken...

Oeps is my face red!

Renzo Gracie zit er natuurlijk ook. Jeetje best druk in Tilburg ;)

Dan zal die dus bij Renzo Gracie zitten, zal daar eens rondvragen als ik de kans krijg. Ben benieuwd wie de sterke en wie de zwakke tegenstander is haha

Intermec
20-09-2012, 11:21
Ik mag hopen dat Kemail de sterkste is ;-)

Budokan
20-09-2012, 23:08
Denk dat er maar een zwakke is en dat is die nieuweling die iedereen aan het knijpen is, eh sorry die pressurepoints toepast

cholitzu
20-09-2012, 23:13
Vind het maar niets die pressure points..

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/483188_10151120942211212_1200723148_n.jpg

Diz
20-09-2012, 23:23
Vind het maar niets die pressure points..

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/483188_10151120942211212_1200723148_n.jpg

Whuahahahaha!

You must spread....

gimgamgommetje
21-09-2012, 01:26
Vertrouwen op pijnprikkels is vaak een excuus om niet heel intensief de basis te trainen. Iets dat je eigenlijk alleen leert door gewoon veel en hard te trainen. btw niet persoonlijk bedoeld, maar meer algemeen als tip. ik heb vaker gehad dat je een dominante positie hebt en dat mensen dan gaan knijpen op gevoelige plekken en zo. Als de dominante vechter ondertussen een goede submissie maakt of gewoon met zijn hele gewicht kan blijven slaan op je hoofd, is dat niet echt een goede ruil. Dan had je beter kunnen oefenen op het verbeteren van je positiespel. Dit concept is voor grapplers belachelijk simpel, maar ik weet dat veel mensen nog best wel makkelijk denken.

MB667
21-09-2012, 07:50
wtf is een pressurepoint. zoiets als een bananensplit?

;)

Asura
21-09-2012, 14:50
Vind het maar niets die pressure points..

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/483188_10151120942211212_1200723148_n.jpg

Noemen ze een oil check en komt vrij veel voor...

FOCUS
21-09-2012, 18:35
. Sterker nog als ik druk leg op die plaatsen zal hij waarschijnlijk machteloos liggen op de mat. Alvast bedankt voor nuttige reacties.


nou, probeer het eens, dan kan je zien of je aanname correct is.
Enne, waarom stel je je vraag -of je het mag toepassen als wittebander, niet gewoon aan je leraar?

Silat
21-09-2012, 20:52
Let's press some triggerpoints..

Diz
21-09-2012, 20:54
Noemen ze een oil check en komt vrij veel voor...

In de darkroom zeker? ;)

Madcow
22-09-2012, 08:34
Denk dat er maar een zwakke is en dat is die nieuweling die iedereen aan het knijpen is, eh sorry die pressurepoints toepast
Mijn excuses, ik was niet duidelijk genoeg. Met zwakke en sterkere doelde ik op fysiek sterk zonder techniek. Gewoon puur kracht. Ik heb uiteindelijk van de fysieke zwakkere partner vaker verloren omdat hij meer technieken kent dan mij en ze ook met perfectie uitvoert.Al mijn partners zijn beter dan mij in BJJ,ik ben er pas dus ik zie mezelf zeker niet als beter dan iemand anders. Het was zeker niet mijn bedoeling om neerbuigend te doen en pressure points beter te zien dan de rest. Het is gewoon een objectieve discussie over mijn aanname.
Als jij terug kijkt zie je dat ik het woord "waarschijnlijk" heb gebruikt.

nou, probeer het eens, dan kan je zien of je aanname correct is.
Enne, waarom stel je je vraag -of je het mag toepassen als wittebander, niet gewoon aan je leraar?
Nou het is geen betrouwbaar concept. Het is zinloos om het uit te proberen bij iemand die fysiek sterker is. Ik wil het niet te vragen omdat het maar een idee is en ik weet niks zeker. For the record ik ben nieuw en ik probeer zoveel mogelijk te leren. Een paar forumers zeiden dat ik het moest proberen en ik heb zelf ontdekt hoe of wat?
Dus begrijp me niet verkeerd.

gimgamgommetje
22-09-2012, 10:29
Je tegenstander moet er natuurlijk wel voor open staan...
http://www.youtube.com/watch?v=pdrzBL2dHMI

gimgamgommetje
22-09-2012, 10:31
oeps, dubbele post....