PDA

View Full Version : ultimate fight conditioning- pushing the pace



FOCUS
28-09-2012, 10:47
weer een alleraardigst artikel van de site van 8weeksout

Eerst een stukje basiskennis over de manieren waarop je lichaam energie vrijmaakt voor prestaties
en daarna een interessante -en aannemelijke- theorie waarin hij betoogt dat zwaargewichten veel meer aanspraak maken op het anaerobe energiesysteem, dan de lichtgewichten.
Ten slotte geeft hij ook handvatten, om je conditie dusdanig te trainen, dat je langer een hoge intensiteit kunt volhouden. Ofwel, hoe voorkom je 'gassing out' tijdens het vechten...

http://www.8weeksout.com/2012/09/27/metabolic-conditioning-mma/

FOCUS
28-09-2012, 10:50
en hier is alvast een citaat uit dat stuk, om de toon van het artikel weer te geven

This end result is that having more muscle mass means that not only does more energy have to be produced to support the higher levels of force and power, but also that more of this energy is likely to be come from the fatigue inducing anaerobic system as well. Taken together, these two facts explain why we so often see light weight fighters bouncing around and looking almost as fresh in the third or fifth round of a title fight as they did in the first, while it’s not uncommon to see heavyweights starting to look gassed out before the first round is even over.
The Bottom LineWhen taken together, everything points to the reality that the more muscle you have, the more difficult it inevitably is to push a fast pace throughout a fight. This means that body type can play a big role in the pace and eventual outcome


ofwel, elk voordeel heb z'n nadeel!!!

FOCUS
28-09-2012, 10:53
voor de luie lezers, hier nog een stukje

Greater aerobic fitness means you’ll be able to produce more of the energy your muscles require through aerobic metabolism and less of it anaerobically. This means greater endurance and an improved ability to push a faster pace from bell-to-bell without slowing down – in other words, you’ll be able to fight more like a lighter weight fighter even if you aren’t one.

en als je dat dus ook wilt, moet je gewoon het hele artikel lezen :whistling:

HARDnickCORE
03-10-2012, 13:17
Love it!

HARDnickCORE
03-10-2012, 13:21
Ik mis hier nog wel een beetje het maximaalkracht/stronglift gedeelte bij. Wat zou jij doen als je een pro vechter was FOCUS? Voornamelijk voor de 8 weken in dit schema en daarna laten gaan? Stronglift in dit schema bijvoegen?

FOCUS
03-10-2012, 14:39
wat is stronglift???

als ik een trouwens pro-vechter was, dan gebruikte ik anabole steroiden en zou ik in staat zijn om vrijwel elke dag maximaal te gaan :whistling:

FOCUS
03-10-2012, 14:41
oh wacht ik begrijp je vraag...waar blijft de maximaalkracht in dit verhaal...

als ik heel eerlijk moet zijn, dan is de zgn limietkracht (een zo hoog mogelijke 1RM) eigenlijk ondergeschikt.
Je moet trainen om zo SNEL MOGELIJK te worden, niet ZO STERK MOGELIJK.
Altijd hameren op het verhogen van je 1RM is eigenlijk alleen maar belangrijk bij sporten als powerliften
en heeft totaal niets met vechten te maken

HARDnickCORE
03-10-2012, 16:02
oh wacht ik begrijp je vraag...waar blijft de maximaalkracht in dit verhaal...

als ik heel eerlijk moet zijn, dan is de zgn limietkracht (een zo hoog mogelijke 1RM) eigenlijk ondergeschikt.
Je moet trainen om zo SNEL MOGELIJK te worden, niet ZO STERK MOGELIJK.
Altijd hameren op het verhogen van je 1RM is eigenlijk alleen maar belangrijk bij sporten als powerliften
en heeft totaal niets met vechten te maken

Explosiviteit en maximaal krijgt zijn toch nauw met elkaar verbonden? En wat betreft maximaalkracht niet belangrijk, bij het bruggen iemand wel of niet van je afgooien, bij een takedown iemand wel of niet kunnen optillen enz enz lijken mij toch wel degelijk aspecten die belangrijk zijn en verbeteren door je maximaalkracht te vergroten.

FOCUS
03-10-2012, 16:33
snelheid en maximaalkracht zijn minder nauw verbonden, dan je in eerste instantie denkt.

voorbeeldje: als je een kogel van een paar kg zo ver mogelijk weg wilt stoten, dan doe je dat met zoveel mogelijk kracht

maar

doe het volgende experiment: neem een euromuntje en go dit met zoveel mogelijk kracht weg...
gaat niet!
om het zover mogelijk weg te gooien, moet je het muntje zoveel mogelijk snelheid geven, niet kracht!

simpel gezegd: hoe meer massa iets heeft, hoe meer de kracht een rol gaat spelen in het versnellen van dat object.

Om tot een stoot te komen, moet je je arm (vuist) versnellen. De tijd die het duurt om tot die maximale snelheid te komen, is veel korter, dan dat het duurt om tijdens een maximale bankdrukbeurt tot je maximale snelheid te komen.
Allereerst ligt de snelheid van een maximale bankdruk vele malen lager en het specificeitsprincipe van training zegt dat je dan geen trainingseffect hoeft te verwachten in de zin van een snellere stoot.

En verder leert de bankdruk je lichaam om in laten we zeggen een halve seconde tot een maximale krachtsoutput te komen.
Maar dan is die stoot allang geland.
Dus je leert je lichaam om in een halve seconde kracht te ontwikkelen, terwijl je eigenlijk had moeten leren om in een tiende van een seconde tot maximale poweroutput te komen!!!

In dit geval was het dus veel beter geweest om bijvoorbeeld plyometrische push ups te doen, of wellicht push ups met maximale bewegingssnelheid.



Om daar dieper op in te gaan, moeten we eigenlijk een ander aspect van energieleverantie bekijken; de rate of force development
Dit is: De mate van de snelheid waarin een maximale kracht wordt ontwikkeld


Hoe zwaarder het object, hoe langer het duurt voor je de maximale snelheid kunt ontwikkelen en dit moet je mee laten spelen in je overweging hoe je je krachttraining indeelt.

Maar ik heb helaas nu niet de tijd om hier dieper op in te gaan, dus die hou je van me tegoed.

Wat het bruggen, optillen ed betreft, heb je inderdaad een punt. Om een zwaar iemand om te tillen, zal je baat hebben bij een grote limietkracht.
Maar vraag je dan het volgende wel af: als je een uur of anderhalf uur in de gym bezig bent, drie keer per week, en je bent bezig met deadliften, squats, bankdrukken enzo, had je dan eigenlijk niet veel beter drie keer in de week een uur tot anderhalf uur bezig moeten zijn met bruggen, mensen optillen enzo?????


KRachttraining moet bij een atleet misschien 20% van het maximale trainingsvolume uitmaken, niet 70-80%
Dus inderdaad kan het verhogen van je limietkracht zoden aan de dijk zetten, maar denk vooral niet dat je er beter van gaat vechten.
Dat bereik je namelijk maar op 1 manier: veel trainen op vechten. Krachttraining hoort dan supplementair te zijn, niet het leeuwendeel van je training.
EN dat is iets dat je maar al te vaak ziet. HELAAS
vechters die minstens net zoveel aan het ijzer hangen als ze in de dojo zijn, doen het niet goed....

HARDnickCORE
03-10-2012, 18:02
snelheid en maximaalkracht zijn minder nauw verbonden, dan je in eerste instantie denkt.

voorbeeldje: als je een kogel van een paar kg zo ver mogelijk weg wilt stoten, dan doe je dat met zoveel mogelijk kracht

maar

doe het volgende experiment: neem een euromuntje en go dit met zoveel mogelijk kracht weg...
gaat niet!
om het zover mogelijk weg te gooien, moet je het muntje zoveel mogelijk snelheid geven, niet kracht!

simpel gezegd: hoe meer massa iets heeft, hoe meer de kracht een rol gaat spelen in het versnellen van dat object.

Om tot een stoot te komen, moet je je arm (vuist) versnellen. De tijd die het duurt om tot die maximale snelheid te komen, is veel korter, dan dat het duurt om tijdens een maximale bankdrukbeurt tot je maximale snelheid te komen.
Allereerst ligt de snelheid van een maximale bankdruk vele malen lager en het specificeitsprincipe van training zegt dat je dan geen trainingseffect hoeft te verwachten in de zin van een snellere stoot.

En verder leert de bankdruk je lichaam om in laten we zeggen een halve seconde tot een maximale krachtsoutput te komen.
Maar dan is die stoot allang geland.
Dus je leert je lichaam om in een halve seconde kracht te ontwikkelen, terwijl je eigenlijk had moeten leren om in een tiende van een seconde tot maximale poweroutput te komen!!!

In dit geval was het dus veel beter geweest om bijvoorbeeld plyometrische push ups te doen, of wellicht push ups met maximale bewegingssnelheid.



Om daar dieper op in te gaan, moeten we eigenlijk een ander aspect van energieleverantie bekijken; de rate of force development
Dit is: De mate van de snelheid waarin een maximale kracht wordt ontwikkeld


Hoe zwaarder het object, hoe langer het duurt voor je de maximale snelheid kunt ontwikkelen en dit moet je mee laten spelen in je overweging hoe je je krachttraining indeelt.

Maar ik heb helaas nu niet de tijd om hier dieper op in te gaan, dus die hou je van me tegoed.

Wat het bruggen, optillen ed betreft, heb je inderdaad een punt. Om een zwaar iemand om te tillen, zal je baat hebben bij een grote limietkracht.
Maar vraag je dan het volgende wel af: als je een uur of anderhalf uur in de gym bezig bent, drie keer per week, en je bent bezig met deadliften, squats, bankdrukken enzo, had je dan eigenlijk niet veel beter drie keer in de week een uur tot anderhalf uur bezig moeten zijn met bruggen, mensen optillen enzo?????


KRachttraining moet bij een atleet misschien 20% van het maximale trainingsvolume uitmaken, niet 70-80%
Dus inderdaad kan het verhogen van je limietkracht zoden aan de dijk zetten, maar denk vooral niet dat je er beter van gaat vechten.
Dat bereik je namelijk maar op 1 manier: veel trainen op vechten. Krachttraining hoort dan supplementair te zijn, niet het leeuwendeel van je training.
EN dat is iets dat je maar al te vaak ziet. HELAAS
vechters die minstens net zoveel aan het ijzer hangen als ze in de dojo zijn, doen het niet goed....

Leuk leuk keuk! Ik ga dit zeker meenemen in mijn training. Thanks! Wil er toch nog even op reageren op dat bruggen en tillen. Want als je bedenkt hóe belangrijk het volbrengen van een takedown of iemand van mount gooien door een goeie brug of wat dan ook is, en hoe relatief weinig van deze bewegingen op een training worden gemaakt is daar nog veel winst te behalen. Vooral ook in het krachthonk omdat deze bewegingen wel correct moeten worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld 100 double leg op een training lijkt me niet ideaal voor je rug/knieen.

FOCUS
03-10-2012, 19:03
..zolang je maar nadenkt over wat je doet, en waarom je het doet enz enz..
zoek je eigen weg, en houdt ons op de hoogte van je bevindingen enzo..

ik heb ook niet alle antwoorden, vijf jaar geleden aanbad ik ook het ijzer alsof het de heilige maagd maria in jarretels was...

misschien denk ik er over vijf jaar wel wéér anders over..
én.. met kracht kom je een heel eind..:fight:

HARDnickCORE
04-10-2012, 09:22
..zolang je maar nadenkt over wat je doet, en waarom je het doet enz enz..
zoek je eigen weg, en houdt ons op de hoogte van je bevindingen enzo..

ik heb ook niet alle antwoorden, vijf jaar geleden aanbad ik ook het ijzer alsof het de heilige maagd maria in jarretels was...

misschien denk ik er over vijf jaar wel wéér anders over..
én.. met kracht kom je een heel eind..:fight:

komt goed FOCUS thanks!