PDA

View Full Version : Studieopdracht m.b.t. Ethiek binnen vechtsport



Pahlavan
14-11-2012, 13:29
Beste forumbroeders,

Inmiddels ben ik in mijn afstudeerjaar beland op de HAN (hogeschool arnhem/nijmegen). Ik studeer Sportmanagement en volg momenteel het vak 'Bestuur & Ethiek'.
Nu hebben we de opdracht gekregen om een ethische dilemma te bedenken en vervolgens 2 mensen (stakeholders) te interviewen over hun optiek/visie met betrekking tot deze dilemma en daar vervolgens een essay over te schrijven. Gezien alles wat er (helaas) de laatste tijd is gebeurd binnen ons vechtsport landje en gezien de verschillende meningen over vechtsporten, leek het mij wel interessant om voor een ethische dilemma te kiezen wat te maken heeft met vechtsporten.

Ik zit nog in een beginfase en moet dus nog een helder ethisch dilemma verzinnen. Bij deze zou ik jullie graag willen verzoeken om mij mee te helpen met het brainstormen over dit onderwerp.
Alle ideeën, suggesties, tips etc etc zijn natuurlijk welkom! Hoe meer hoe beter. Ook als jullie mensen (trainers/promoters/vechters) kennen die mij hierbij kunnen helpen, laat het me aub weten.

Bij voorbaat dank :)

FOCUS
14-11-2012, 14:03
:leut:potver wat ben jij een luie donder
je hebt nog geen onderwerp, geen afbakening van je probleemstelling, geen hypothese, geen plan van aanpak...


maar je hebt wel mixfight!!!
:lol:

Facade
14-11-2012, 14:13
Misschien iets van:

- Mogen bepaalde bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden als het de veiligheid van vechtsportgala's mogelijk ten goede komt?
-In hoeverre is het ethisch verantwoord om sporters met een crimineel verleden en/of mogelijke criminele banden te weren van sportevenementen?

Punt is alleen wel dat de problemen bij vechtsporten met name betrekking hebben op aanverwante zaken als waarborging van veiligheid en imago en de preventie van criminaliteit, maar minder op de competitie zelf. Ik weet dan ook niet in hoeverre mijn suggesties binnen jullie kader valt.

Pahlavan