PDA

View Full Version : Ontstaan jeugdgevechten



Aleide
21-11-2012, 11:55
Hoi,

Voor mijn afstudeeronderzoek probeer ik uit te zoeken wanneer de eerste jeugdgevechten plaats hebben gevonden. Kan iemand mij dat zeggen? Via google is dat niet te vinden en mijn geïnterviewden weten het ook niet echt. Het is in ieder geval niet gelijk met het begin van kickboksen in Nederland ontstaan. Maar wanneer wel? Hoe is dit opgekomen?

123trisweat
21-11-2012, 12:29
@aleide, moet je je afstudeeronderzoek vraagstelling niet beter afbakenen/formuleren? als in "Wanneer hebben de eerste georganiseerde gevechten voor jongere in de leeftijdscategorie ..... jaar plaatsgevonden in Nederland? "

my 0.02

Aleide
21-11-2012, 12:42
@aleide, moet je je afstudeeronderzoek vraagstelling niet beter afbakenen/formuleren? als in "Wanneer hebben de eerste georganiseerde gevechten voor jongere in de leeftijdscategorie ..... jaar plaatsgevonden in Nederland? "

my 0.02

Dit is gewoon alleen een vraag om dit aan te kunnen geven in mijn onderzoek. Mijn onderzoek is namelijk veel groter dan dit. Ik onderzoek het imago van kickboksen en hoe alle partijen in de sport (bonden, coaches, vechters) en gemeentes er aan kunnen bijdragen om dit imago te verbeteren.

Dus ik wil alleen aangeven wanneer jeugdvechten is ontstaan, puur voor het feit dat het niet gelijk is begonnen met de volwassengevechten eind jaren zeventig.

123trisweat
21-11-2012, 12:44
Ah ok, kan je helaas niet helpen met specifieke data. Wel heel benieuwd naar je bevindingen en succes!

Facade
21-11-2012, 15:20
Ik denk niet dat je die informatie terug kan vinden, mede door het feit dat er geen centrale bond is. Hierdoor lijkt het me sterk dat er een centrale administratie van dit soort dingen is voor de totale vechtsport. Je kan wel bij de grootste en oudste bond navragen wanneer zij hun eerste jeugd partijen hebben gehouden... Ik denk alleen dat het zelfs dan nog lastig zal zijn.

WIM_de _Echte
21-11-2012, 16:01
Ik kan je geen preciese datum geven.
De eerste jeugdpartijen waren er al vrij snel na de senioren. In het allereerste begin als demo partijtjes van kinderen van kickboksleraar. Wat later al weer 'echte' partijen.
In ieder geval waren er begin jaren 90 al jeugdgala's.

Enric Gunning oprichter van de ASA(N) kan je dat waarschijnlijk redelijk exact vertellen.
Hij hield als 1 van de weinigen of misschien wel als enige een goede documentatie bij van zn bond en gala's.