PDA

View Full Version : Manifest voor schone sport



RedDawn
26-11-2012, 08:42
Weet iemand wie dit manifest hebben opgesteld en ondertekend?


Kickboksers willen af van geweld

AMSTERDAM -
De kickbokswereld moet er zelf voor zorgen dat de sport vrij van agressie en geweld wordt. Zo moet er een transparante structuur komen met integere clubs en bonden die worden geleid door bestuurders van onbesproken gedrag.

Dat stelt een groep Nederlandse kickboksers in een maandag verspreid manifest. Volgens de ondertekenaars is de kickbokssport „nooit het niveau ontstegen van groezelige clubjes en bondjes waarop geen of nauwelijks controle was”. De ongeregeldheden en het wangedrag die de sport de laatste jaren ontsieren, staan haaks op de internationale topprestaties en de waarden en normen die eraan ten grondslag liggen, schrijven ze.
Triest hoogtepunt is volgens de kickboksers de schietpartij eerder deze maand in Zijtaart, waar tijdens een kickboksgala een 37-jarige kickbokspromotor werd doodgeschoten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21109365/__Kickboksers_zijn_braaf__.html

MuayThaiGuy
26-11-2012, 09:46
Dit is positief nieuws maar gelijktijdig slecht nieuws. Hoe ga je de slechten onderscheiden van de goede?

tnk2k
26-11-2012, 10:15
OPINIE Het is tijd voor een discussie over de rol van de kickbokssport in de samenleving, stellen een aantal Nederlandse kickboksers. 'De kickbokssport is nooit het niveau ontstegen van groezelige clubjes en bondjes.'Het Muay Thai, beter bekend als het Thaiboksen of het Kickboksen, is een vechtsport met eeuwenoude tradities en rituelen. Zelfbeheersing en respect voor de tegenstander staan hierbij centraal. In ons land is kickboksen in de loop der jaren uitgegroeid tot een sport van betekenis. Met veel toptalent en inzet. In alle gewichtsklassen zijn we inmiddels wereldwijd vertegenwoordigd.

Wij wijzen er bovendien op dat in in de meeste (middel) grote steden de kickbokssport wat betreft de sportbeoefenaars de tweede of derde sport is waar jongeren onder de 27 aan deelnemen. Het kickboksen vervult hiermee naast andere sporten een belangrijke maatschappelijke rol. Deze rol is helaas onderbelicht.

De sport kan mits goed gedoceerd op een goede manier bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de sportbeoefenaars. Zelfbeheersing en respect voor elkaar staan voorop in de sport. De fysieke uitdaging is onderdeel van de sport maar wordt wel ingebed in regels en normen, zoals dat ook bij vele andere vechtsporten het geval is.

Triest dieptepunt
De ongeregeldheden en het wangedrag die de kickbokssport de laatste jaren ontsieren, staan haaks op onze internationale topprestaties en de waarden en normen die eraan ten grondslag liggen. Kickboksen wordt in de publieke opinie in toenemende mate geassocieerd met een tweederangssport die wordt bedreven en bezocht door asociale en criminele figuren. Met als triest dieptepunt de recente moord bij het jeugdkickboksgala in Zijtaart, in de aanwezigheid van notabene tientallen kinderen.

Je kunt je in het licht van deze ontwikkelingen afvragen of beoefenaars en liefhebbers van de kickbokssport zichzelf en hun sport nog serieus nemen. Wat eens een mooie en waardige sport was, is verloederd tot een sport die een bedreiging voor de samenleving vormt en daardoor op steeds meer weerstand stuit. Ingrijpen in deze verloedering heeft inmiddels de hoogste prioriteit. We kunnen op deze manier niet doorgaan.

Veiligheid
Wij nemen met instemming kennis van de publieke discussie over de veiligheid bij gala's zoals in gang gezet door onder meer de Amsterdamse burgemeester van der Laan. Hierbij tekenen wij aan dat de veiligheid slechts een van de aspecten van de kickbokssport is, een belangrijk aspect weliswaar, maar desalniettemin slechts één aspect.

Hiermee dreigt de discussie zich te beperken tot een veiligheidsdiscussie. Wij gaan echter een discussie aan over de rol en plaats van de kickbokssport in de samenleving. Een totaalconcept dus. Beperking tot een discussie over de veiligheid brengt tevens het risico met zich mee dat de discussie vooral wordt gevoerd door bestuurlijke gremia, over de hoofden van de kickbokssport en -bonden heen.

We hebben een nieuwe structuur en nieuwe doelstellingen nodig. Wij stellen het volgende voor:

1. De kickbokssport dient zelf in te grijpen en met een structuur te komen die onze sport weer vrij van agressie en geweld maakt. Dat is zij verplicht tegenover zichzelf, de kickbokssporters en de samenleving;

2. De kickbokssport is nooit het niveau ontstegen van groezelige clubjes en bondjes waarop geen of nauwelijks controle was. Er dient een transparante structuur te komen met clubs en bonden die worden getoetst op hun maatschappelijke inzet en integriteit. Deze structuur, de Nederlandse Muay Thai-MMA Bond, wordt geleid door een bestuur dat boven de partijen staat en van onbesproken gedrag is;

3. De met veel bravoure en (onderwereld)geld omgeven kickboksgala's worden vervangen door toernooien waarbij sportiviteit en respect voorop staan;

4. Alcohol, drugs, doping en andere stimulerende middelen worden verboden, het gebruik ervan wordt streng gecontroleerd en wie erop wordt betrapt wordt uit de bond gezet;

5. Sponsoring van sporters en/of toernooien door coffeeshops of andere bedrijven met (mogelijke) verbanden met (soft-)drugs of criminaliteit wordt niet toegestaan;

6. Agressieve symbolen en kleding worden ten strengste verboden;

7. Potentiële bestuurders worden getoetst op hun criminele verleden. Wie in aanraking met justitie is geweest, kan geen bestuurder worden;

8. Speciale aandacht wordt besteed aan de Nederlandse kickboksjeugd. Jeugdige kickboksers worden adequaat begeleid en elke vorm van wangedrag wordt bestraft.

Samenwerking:

9. Er wordt contact gezocht met NOC*NSF om naar analogie van andere sporten tot samenwerking te komen;

10. Ook met lokale overheden worden afspraken gemaakt om tot een goede en werkbare samenwerking te komen om dubieuze kickboksgala's uit te bannen maar tegelijkertijd ruimte te scheppen voor toernooien waarbij sportiviteit en respect voorop staan;

11. Op lokaal en nationaal niveau zullen kickbokssportbonden zitting nemen in de daarvoor bestemde sportraden en andere maatschappelijke gremia;

12. Er wordt overlegd met andere vergelijkbare sportbonden als bijvoorbeeld boxen en judo inzake de structuur en opzet van de Nederlandse Muay Thai MMA Bond.

Ibrahim Wijbenga, CDA raadslid Eindhoven(op persoonlijke titel)
Faldir Chabahri, Brummen (GLD)
Ernesto Hoost,Hoorn
Ali Boukhari,Rotterdam
Fikri Tijarti, Amsterdam
Ali Gunyar,Eindhoven
Mosaab Amrani,Amsterdam
Clyde Petres, Hoorn
Nordin el Otmani,Amsterdam
Mohamed Ajuau, Amsterdam
Yucel Fidan, Eindhoven
Mousid Gym, Amsterdam
Ellen Bruins, Alkmaar
Zouhir Youkaj,Utrecht
Michel van Rijt,Helmond
Ropie Adriaan,Almere
Perry Ubeda,Nijmegen

Wout Traas,Wptbl

RedDawn
26-11-2012, 10:22
Super!!

Hans Vos
26-11-2012, 10:30
Dit is positief nieuws maar gelijktijdig slecht nieuws. Hoe ga je de slechten onderscheiden van de goede?dat is makkelijk als de overheid net als in bijv belgie beslist dat er 1 bond moet komen . dan is het dmv van screening heel makkelijk om rotte appels uit het bestuur te houden . wel vind ik het jammer dat noord holland nu in zee gaat met de wako . denk dat er wel een paar andere bonden te bedenken zijn die meer recht hebben om die plek in te vullen . zou mooi zijn als de in toekomst de 5 in mijn ogen beste bonden toch een manier vinden om samen te werken . en dan heb ik het over de wmta /wfca /nover/mon en wptbl .

Facade
26-11-2012, 10:48
Zo, dat is een degelijk en ambitieus plan en een goed vertrekpunt om mee aan de slag te gaan. Hartstikke goed dat deze groep mensen de handen uit de mouwen wil steken.

Ik hoop dat de opstellers en ondertekenaars van dit manifest erin slagen om een breed draagvlak te creëren bij zowel lokale overheden als alles en iedereen dat ertoe doet in de kickbokssport om deze plannen ook daadwerkelijk te realiseren.

de Stiep
26-11-2012, 10:56
Het manifest is vandaag ook het "Lead" artikel van de METRO.

Anderson
26-11-2012, 11:30
Waar staar jou naam Wim?

Leventdepevent
26-11-2012, 11:30
was zelfs net op de radio (3fm) tijdens het nieuws.........heldere doelstellingen verder

Atila
26-11-2012, 14:47
En vanavond bij Pauw & Witteman (aanwezig!) met o.a. Ibrahim Wijbenga en Yucel Fidan.

Marco
26-11-2012, 14:54
Ik vindt de bedoelingen super en ik denk dat men al aardig wat positieve dingen op papier heeft staan, wat nu ook belangrijk is is het presenteren van dit plan. En dan hoop ik dus dat men 1 of 2 woordvoerders aanwijst die ervaring hebben met het presenteren naar de pers toe, het in discussie gaan met pers, gemeentes, tafelgasten in tv programma's etc. Want juist daar kan je goed mee onderuit gaan als je die ervaring/competentie niet hebt. Als geschikte woordvoerder denk ik gelijk aan Fred Royers.

MuayThaiGuy
26-11-2012, 15:43
dat is makkelijk als de overheid net als in bijv belgie beslist dat er 1 bond moet komen . dan is het dmv van screening heel makkelijk om rotte appels uit het bestuur te houden . wel vind ik het jammer dat noord holland nu in zee gaat met de wako . denk dat er wel een paar andere bonden te bedenken zijn die meer recht hebben om die plek in te vullen . zou mooi zijn als de in toekomst de 5 in mijn ogen beste bonden toch een manier vinden om samen te werken . en dan heb ik het over de wmta /wfca /nover/mon en wptbl .

Daarom zei ik ook goed en slecht, er wordt gezegd dat "wij" als ik even in de wij vorm mag praten gezegd dat wij het zelf moeten regelen. Dus zelf screenen, maar wie garandeert er dat er geen vriendjespolitiek plaats vindt? En wie zegt dat een sportschoolhouder "geroyeerd" moet worden als hij vroeger iets heeft gedaan wat niet door de beugel kon en nu zijn leven gebeterd heeft?
Hetzelfde geldt voor het feit dat criminelen geen tafel mogen kopen, maar zegt dit dat ze niet op het gala komen? En wat zegt dat over het feit dat met een crimineel verleden je ook daadwerkelijk wat gaat uithalen tijdens een gala?
Wie zegt niet dat er een "doodgewoon" iemand zonder strafblad heibel zoekt tijdens zo'n gala en staat te rossen op bezoekers?
Er zitten mij te veel haken en ogen aan en er word teveel te weinig gedaan.

TheSkindo
26-11-2012, 16:55
6. Agressieve symbolen en kleding worden ten strengste verboden;

Agressieve symbolen en kleding...wat verstaat men daar onder? Wie bepaald dat? Wat is bv een Tap-Out shirt met schedels? Beetje vaag dit.....

MuayThaiGuy
26-11-2012, 17:02
Ik vindt de bedoelingen super en ik denk dat men al aardig wat positieve dingen op papier heeft staan, wat nu ook belangrijk is is het presenteren van dit plan. En dan hoop ik dus dat men 1 of 2 woordvoerders aanwijst die ervaring hebben met het presenteren naar de pers toe, het in discussie gaan met pers, gemeentes, tafelgasten in tv programma's etc. Want juist daar kan je goed mee onderuit gaan als je die ervaring/competentie niet hebt. Als geschikte woordvoerder denk ik gelijk aan Fred Royers.

Ik zat zelf te denken aan Ronald Worstenvouwer

Anderson
26-11-2012, 20:40
Ik denk dat ze daar mee bedoelen motor club emblemen.

kai
26-11-2012, 20:51
Mooie verhalen, beloftes ... last van korte termijn geheugen heren? Dit gebeurt na elk incident, uiteindelijk wordt het vergeten en gebeurt er jammer genoeg niks! Misschien deze keer.