PDA

View Full Version : Het blessurespook



Kemal
31-12-2012, 19:08
In 2012 zijn vele fightcards geplaagd geweest door het welbekende blessurespook. Meer dan ooit zijn hierdoor fightcards, met name in de UFC, licht gewijzigd, compleet omgegooid of ronduit gecancelled. Geen ideale situatie en je vraagt je af als een event aangekondigd wordt, wie er nog overblijft om echt te vechten. Last minute replacements zijn eerder regel dan uitzondering en dit komt de gevechten niet altijd ten goede. Omdat er meer cards zijn per jaar (dat vinden we leuk) zijn de cards op zich minder 'stacked'(logisch, maar vinden we toch minder leuk) Maar welke oorzaak zit er nu achter? Hier hebben we verschillende theorieeen over.

PEDs
Om maar meteen advocaat van de duivel te spelen; de laatste jaren lijkt er een toename zijn geweest in het (signaleren van) gebruik van Performance Enhancing Drugs. Ook wel PEDs genoemd. In de volksmond; steroiden. Vechters als Chael Sonnen en Dan Henderson lijken alleen nog te kunnen vechten met een TRT behandeling. Hoewel dit zeker legitieme redenen kan hebben, komt het ook vaak voor bij testosteron gebruikers. De natuurlijke testosteron spiegel daalt na bovenmatig gebruik namelijk zo ver dat deze niet meer op zichzelf op een normaal peil kan komen. Dan wordt het voor vechters nodig om TRT te ondergaan. Er zijn echter ook gewoon vechters die PEDs gebruiken. Dit wordt uiteraard nooit zo uitgesproken, maar het is een publiek geheim. De morele discussie laten we hier even achterwege, maar het feit dat het ervoor kan zorgen dat vechters liever niet op cards verschijnen (en een boete en schorsing riskeren) kan wel een verklaring zijn voor het 'blessure' verschijnsel. Het is een verdediging die Alistair Overeem immers ook min of meer aanvoerde toen hij 'busted' werd; hij werd behandeld voor een blessure. Kan gewoon waar zijn en dit nemen we uiteraard ook aan, maar het kan een goede verklaring zijn om ook eens een keer 'geblesseerd' te zijn voor een gevecht, als je weet dat de PEDs nog niet uit je systeem zijn. Wellicht vergezochte theorie maar zoals we al aangaven; advocaat van de duivel.

Het zit hem in de knieeen
Een meer voor de hand liggende verklaring ligt in de manier van vechten. Tegenwoordig zijn zowat alle MMA vechters op het hoogste niveau all-round. Ze beheersen dus ook in (uiteraard meer of mindere mate) de groundgame. Het vele shooten zorgt voor veel stress op de knie, met name de PCL (Posterior Cruciate Ligament). Vechters als GSP, Shane Carwin en onlangs Forrest Griffin hebben er met exact deze blessure uitgelegen. Allen vechters die (nou ja, wellicht met uitzondering van Forrest) graag shooten in training en gevechten en die ook een hoog tempo hanteren in hun gevechten. Sowieso heeft de sport zelf veel elementen waarin er stress op de knie komt: draaien, trappen, grappling; het helpt allemaal niet mee. Gecombineerd met explosief shooten zorgt dit voor veel stress op de knie. Het is erg moeilijk om van een knieblessure terug te komen en je hoort dan ook vaak dat vechters nooit meer echt de oude zijn. Er zijn echter uitzonderingen; kijk bijvoorbeeld naar Georges St Pierre, die dit jaar een succesvolle comeback heeft gemaakt en onlangs Carlos Condit versloeg. Er zijn echter ook zeker voorbeelden van vechters die nooit meer de oude zijn geworden; kijk maar eens naar oude bekende Ken Shamrock, die na zijn gescheurde ACL nooit meer dezelfde is geworden en sterk achteruit is gehold sindsdien.

Aantal gevechten per jaar
Deze verklaring hangt voor een groot deel samen met de knieblessures. Voorheen waren er minder fightcards per jaar en waren we happy als er een card per maand was. Nu zijn het er dat veel meer. Kijk je alleen naar de UFC,dan heb je reguliere cards, UFC on FOX, UFC Fight Night, enzovoorts enzovoorts. Er is bijna elke week (!) wel een card te bewonderen. Super vet natuurlijk, maar dit betekent wel dat er uberhaupt meer injuries zijn, want meer gevechten, en dat de vechters zelf ook meer belast worden. Meer trainen, meer vechten, meer kans op blessures; een vicieuze cirkel.

En nu?
Hoewel het zeker te verklaren valt, maakt het er de teleurstelling niet minder om als een van je favoriete vechters van een card verdwijnt. Zo hebben we dit jaar Jon Jones tegen Dan Henderson moeten missen en zo nog wel wat meer gevechten die potentiele knallers waren. Het lijkt dus een zwaard te zijn wat een 2 kanten snijdt. Aan de ene kant kunnen we bijna wekelijks genieten van onze favoriete sport, aan de andere kant lijkt dat de vechters dermate te belasten dat onze verwachting niet altijd worden waargemaakt.
Wat vinden jullie? Wat is volgens jullie de meest plausibele verklaring en heb je het erg gemerkt in het aantal gewijzigde / gecancelde cards dit jaar?

Let us know in de comments!

Tekst door:
MMAcentral.nl is een Nederlandse MMA site. Naast het laatste nieuws gaat MMAcentral.nl ook dieper in op de geschiedenis van de sport, de organisaties die erbij komen kijken, de vechtstijlen die gehanteerd worden en nog veel meer. Kortom ook een stuk achtergrond informatie die wat dieper gaat, om zo de kennis van en over MMA te verspreiden. Check het laatste MMA (http://mmacentral.nl/)nieuws en achtergronden op MMAcentral.nl!

Kemal
31-12-2012, 19:08
Ik vind het een prachtig stuk, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Biiyen
31-12-2012, 19:55
2012 was inderdaad een vrij wazig jaar. Dana White zelf zei het al in het interview afgelopen week, 2013 kan alleen slechter als echt alle main events worden gecancelled.

Het artikel draagt een aantal factoren aan en knieën zijn inderdaad zeer kwetsbaar, kijk maar naar voetbal. Meeste zware blessures zijn knieën en enkels. Als je die niet meeneemt in je dagelijkse training blijven ze zwak. Het is niet voor niets dat ze in Thailand al vanaf hun luier staan te springen op autobanden.

Dat spreekt een "druk" programma zoals word aangedragen in het artikel nogal tegen, niet? Mijn inziens is het trainbaar en moet je dat meenemen in je dagelijkse/wekelijke trainingsroutine. En dan bedoel ik niet "squats", die zijn dodelijk voor je knieën. Hoeveel vechters in de UFC zie je niet met een breed boven lichaam maar relatief dunne benen?

MikeBJJ
31-12-2012, 20:11
Goed stuk! Begrijp alleen niet echt wat Biiyen aangeeft met de opmerking dat het "een druk programma tegenspreekt"; er wordt aangegeven dat de manier van vechten "veranderd" is, men vaker "shoot" dan voorheen en dat de vechters die dit doen vnl. last hebben gehad van hun PCL. Daarnaast wordt aangegeven dat er ook veel meer cards zijn (en dus fights) dan voorheen het geval was, wat automatisch impliceert dat er ook vaker op jaarbasis gevochten wordt door een vechter dan voorheen.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat als je iets zwaarder belast (manier van vechten) en vaker belast (frequentie van vechten), je dus automatisch minder rust neemt en je daardoor vaker last hebt van bijv je knieën toch? Natuurlijk is alles trainbaar, maar met een kortere voorbereidingstijd/ hogere frequentie tegen steeds beter wordende tegenstanders spreekt e.e.a. elkaar toch niet tegen?

Vwb het gebruik van PEDs...ik keur het zeker niet goed, maar zoals in elke sport schijnt dit "vooruitgang" te zijn; men komt op een maximaal te behalen niveau uit wat niet goed genoeg is om te blijven winnen en stapt over naar PEDs...Triest, maar kijk maar naar de vechters die nu tegen elke prijs willen dat de VADA drugtesten uit gaat voeren; met een enkele uitzondering zijn dit de vechters die niet meer het niveau behalen dat ze jaren geleden hadden (BJ Penn) of de rest gebruikt die troep en zij zijn er klaar mee... Klote voor zo'n mooie sport, maar valt niet aan te ontkomen denk ik!

Biiyen
31-12-2012, 20:19
Goed stuk! Begrijp alleen niet echt wat Biiyen aangeeft met de opmerking dat het "een druk programma tegenspreekt"; er wordt aangegeven dat de manier van vechten "veranderd" is, men vaker "shoot" dan voorheen en dat de vechters die dit doen vnl. last hebben gehad van hun PCL. Daarnaast wordt aangegeven dat er ook veel meer cards zijn (en dus fights) dan voorheen het geval was, wat automatisch impliceert dat er ook vaker op jaarbasis gevochten wordt door een vechter dan voorheen.



Ik doel op het wedstrijdritme hier en bv in Thailand, daar vechten ze heel wat meer wedstrijden dan in de UFC en toch zijn er minder knie blessures. Dat komt mijns inziens omdat ze al vanaf hun kinderjaren hun benen optimaal trainen. Dat wil niet zeggen dat een druk programma goed is, ze zijn daar met 25 jaar oud en versleten door het drukke programma.

Maar een "druk" regelmatig programma is wel bevorderlijk voor je lichaam omdat je het in een bepaald ritme terecht komt. Als je minder wedstrijden hebt dan heb je meer kans op blessures, raar maar waar.

MikeBJJ
31-12-2012, 20:31
Muay Thai en MMA kun je m.i. niet met elkaar vergelijken op blessuregebied; je knie, waar in dit stuk aan gerefereerd wordt, maakt heel wat andere bewegingen tijdens Muay Thai dan met MMA bijv --> geen sprawls, takedowns of leg locks bijvoorbeeld! Wat je roept over een ritme is wel degelijk waar, maar dit heeft meer met een algemeen (trainings)ritme te maken dan specifiek met een wedstrijdritme; als je heel wisselvallig traint krijg je lichaam ook geen "flow" en kun je zelfs meer blessures krijgen, maar zeg niet dat een druk programma beter is voor je lichaam dan een rustiger programma, anders is "overbelasting" ook een fabeltje natuurlijk.

daanII
31-12-2012, 22:46
Het is onmogelijk een knie te trainen. Hoogstens kun je de spieren rondom je knie sterker maken. Verder is iedere belasting voor dit gewricht een afbraakproces. Maar een goed en terecht excuus als men dit gewricht overbelast heeft.

Bromios
31-12-2012, 23:10
Druk programma ? De gemiddelde UFC fighter komt met veel pijn en moeite 1x per jaar op een card terecht.

Ik denk dat het probleem ontstaan is doordat vroeger vechter in hun eigen land in hun eigen gym trainden waar ze de besten waren en dus met minder dagelijkse trainingsstress te maken hadden. Nu trainen ze in gyms in the USA waar ze elke dag maximaal trainen met de allerbesten wereldwijd waardoor ze aan veel meer stress worden blootgesteld. De concurrentie in de gym is moordend geworden.

MikeBJJ
01-01-2013, 14:08
Druk programma ? De gemiddelde UFC fighter komt met veel pijn en moeite 1x per jaar op een card terecht.

Ik denk dat het probleem ontstaan is doordat vroeger vechter in hun eigen land in hun eigen gym trainden waar ze de besten waren en dus met minder dagelijkse trainingsstress te maken hadden. Nu trainen ze in gyms in the USA waar ze elke dag maximaal trainen met de allerbesten wereldwijd waardoor ze aan veel meer stress worden blootgesteld. De concurrentie in de gym is moordend geworden.

Denk dat je daar ook zeker een punt hebt, kijk maar naar de superteams zoals de Blackzilians, Jackson's MMA en TriStar, en als je zegt dat de "gemiddelde" vechter 1 x per jaar op een card komt...kijk dan maar eens hoe dat komt! Vb; "Bones" heeft weinig last van blessures gehad (zeker vorig jaar) en is in 2011 4 x (!) aan de bak geweest en dit jaar 2 keer; en hij is de LHW champ!

Anderson
01-01-2013, 14:49
Het is een verdediging die Alistair Overeem immers ook min of meer aanvoerde toen hij 'busted' werd; hij werd behandeld voor een blessure. Kan gewoon waar zijn en dit nemen we uiteraard ook aan, maar het kan een goede verklaring zijn om ook eens een keer 'geblesseerd' te zijn voor een gevecht, als je weet dat de PEDs nog niet uit je systeem zijn. Wellicht vergezochte theorie maar zoals we al aangaven; advocaat van de duivel

wmuauuaua hhahhah hhahhahahh hhahaha wat een bulshit. Wat denk je nou gaat een wielrenner ook zeggen ik ben geblesseerd m'n lichaam maakt te weinig rode bloed cellen aan daarom heb ik Epo nodig.

MikeBJJ
01-01-2013, 16:16
wmuauuaua hhahhah hhahhahahh hhahaha wat een bulshit. Wat denk je nou gaat een wielrenner ook zeggen ik ben geblesseerd m'n lichaam maakt te weinig rode bloed cellen aan daarom heb ik Epo nodig.

Wat is bullshit; dat Overeem dat roept? Of dat mensen er zo onderuit proberen te komen?

Anderson
02-01-2013, 15:52
Dat mensen er zo onderuit kunnen komen.

mmacentral
02-01-2013, 21:36
Druk programma ? De gemiddelde UFC fighter komt met veel pijn en moeite 1x per jaar op een card terecht.


Ik denk dat het probleem ontstaan is doordat vroeger vechter in hun eigen land in hun eigen gym trainden waar ze de besten waren en dus met minder dagelijkse trainingsstress te maken hadden. Nu trainen ze in gyms in the USA waar ze elke dag maximaal trainen met de allerbesten wereldwijd waardoor ze aan veel meer stress worden blootgesteld. De concurrentie in de gym is moordend geworden.
Als je kijkt naar Jon Jones is hij vier keer vorig jaar in actie gekomen, zoals mikeBJJ aangaf. Kijk je naar iemand als Tito Ortiz toen hij LHW champ was dan is dat relatief een stuk minder. Maar ik snap je punt. Wel interessant om te overwegen waar dat dan door komt inderdaad; is het een kip en ei verhaal? Veel blessures dus met pijn en moete 1x op een card terecht komen? Of valt het absolute aantal gewoon meer op omdat er zo veel meer gevechten zijn?

Denk ook dat je een punt voor wat betreft concurrentie in de gym. Ik zou dat ook zien als iets wat te maken heeft met vechtstijlen. Het is bijvoorbeeld bekend dat Wanderlei Silva als een beest tekeer gaat in de gym en hij zeker in zijn Chute Boxe tijd voluit ging. Hij is echter haast nooit geblesseerd geweest...Dat haakt aan bij wat je zegt over trainen in gyms in the USA, waar ze mijns inziens meer wrestling / groundgame georienteerd zijn (en dus meer belasting op de knie veroorzaken) en expertise erbij roepen voor het standup (m.n Muay Thai / kickboksen) gedeelte.


Ik doel op het wedstrijdritme hier en bv in Thailand, daar vechten ze heel wat meer wedstrijden dan in de UFC en toch zijn er minder knie blessures. Dat komt mijns inziens omdat ze al vanaf hun kinderjaren hun benen optimaal trainen. Dat wil niet zeggen dat een druk programma goed is, ze zijn daar met 25 jaar oud en versleten door het drukke programma.

Interessant wat je aanhaalt over Muay Thai. Te meer omdat daar veel met de knie gewerkt wordt in het striken zelf, veel clinch- en draaiwerk. Lowkicks op de knie. Enzovoorts. Daarbij ook nog eens het wedstrijdritme erbij opgeteld zoals je aangeeft. Of zorgt er dat juist voor dat ze hun knieën beter beschermen door op tijd kort te blokken bijvoorbeeld? Waarschijnlijker is het mijns inziens dat de blessures niet voortkomen uit schade aan het kniegewricht zelf, maar aan de ligamenten horende bij de knie.


Dat mensen er zo onderuit kunnen komen.
Tja het is inderdaad vergezocht. EPO is echter nog verder gezocht omdat dat middel eigenlijk alleen de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Het helpt dus niet bij blessures. (Cortico) steroïden (niet anabole steroïden waar ik in het stuk op doelde) kunnen echter wel helpen bij ontstekingen en infecties. Je moet echter wel erg goedgelovig zijn om dat als verklaring te accepteren in de meeste gevallen.

Bromios
02-01-2013, 21:45
Ach, de schrijver van dit artikel wilde graag goedkoop scoren en schrijft dus maar over doping. Gemakkelijk scoren.

Je kunt nog wel meer verzinnen.

De druk om te scoren is hoger want 1 slechte partij en je ligt uit de UFC dus als je een griepje hebt gehad en dus wat minder optimaal bent voorbereid fake je een blessure dan krijg je een nieuwe partij.

Door de rage op trainingskampen gaan ze 3 maanden voor een partij voluit ipv veel rust te nemen en dan raak je sneller geblesseerd.

Doordat partijen steeds langer worden is de conditioning steeds belangrijker en draaien ze langere trainingen dan vroeger met meer kans op problemen.

etc. etc.

Maar het belangrijkste punt is gewoon: ze komen er mee weg.

Vroegah stonden ze gewoon met een gekneusde knie, gebroken rib, gebroken hand etc in de ring anders werden ze eruit gegooid. Nu vind Dana het allemaal ok. Als je champ bent houd je gewoon anderhalf jaar langer je titel.

mmacentral
02-01-2013, 21:50
Ach, de schrijver van dit artikel wilde graag goedkoop scoren en schrijft dus maar over doping. Gemakkelijk scoren.

Je kunt nog wel meer verzinnen.

De druk om te scoren is hoger want 1 slechte partij en je ligt uit de UFC dus als je een griepje hebt gehad en dus wat minder optimaal bent voorbereid fake je een blessure dan krijg je een nieuwe partij.

Door de rage op trainingskampen gaan ze 3 maanden voor een partij voluit ipv veel rust te nemen en dan raak je sneller geblesseerd.

Doordat partijen steeds langer worden is de conditioning steeds belangrijker en draaien ze langere trainingen dan vroeger met meer kans op problemen.

etc. etc.

Maar het belangrijkste punt is gewoon: ze komen er mee weg.

Vroegah stonden ze gewoon met een gekneusde knie, gebroken rib, gebroken hand etc in de ring anders werden ze eruit gegooid. Nu vind Dana het allemaal ok. Als je champ bent houd je gewoon anderhalf jaar langer je titel.
"Scoren" is niet mijn bedoeling, begrijp niet zo goed hoe je daar bij komt. Het stuk is opinierend, bedoeld om aan te zetten tot een onderbouwde mening. Ik kies zelf geen kant in het dopingverhaal, vond het wel een interessant aspect om over na te denken. That's all, ik ben niet met vingers aan het wijzen.

Maar wat je aangeeft over Dana zou ook zeker een factor kunnen zijn. Denk dat het ook te maken heeft met hoe Dana tegen de vechter in kwestie aan kijkt. Je zag dat ie boos werd bij Overeem. Nu vecht ie in februari weer. Dan Henderson kan weinig fout doen. Tito Ortiz werd echter aan de lopende band afgezeken.

Bromios
02-01-2013, 23:19
"Scoren" is niet mijn bedoeling, begrijp niet zo goed hoe je daar bij komt. Het stuk is opinierend, bedoeld om aan te zetten tot een onderbouwde mening. Ik kies zelf geen kant in het dopingverhaal, vond het wel een interessant aspect om over na te denken. That's all, ik ben niet met vingers aan het wijzen.

Maar wat je aangeeft over Dana zou ook zeker een factor kunnen zijn. Denk dat het ook te maken heeft met hoe Dana tegen de vechter in kwestie aan kijkt. Je zag dat ie boos werd bij Overeem. Nu vecht ie in februari weer. Dan Henderson kan weinig fout doen. Tito Ortiz werd echter aan de lopende band afgezeken.

Bedankt voor je reactie. Ik snap wel dat je een beetje confronterend moet zijn om reactie uit te lokken, maar insinueren dat gevechten worden ontlopen om uitgelopen kuurtjes te maskeren is op zijn zachts gezegd nogal vergezocht. Zo slim zijn de atleten niet en zo dom zijn de doctoren niet. Dat bedoel ik met gemakkelijk scoren.

Is leuk voor een stukkie op Nu.nl bedoel ik.

mmacentral
04-01-2013, 15:26
Bedankt voor je reactie. Ik snap wel dat je een beetje confronterend moet zijn om reactie uit te lokken, maar insinueren dat gevechten worden ontlopen om uitgelopen kuurtjes te maskeren is op zijn zachts gezegd nogal vergezocht. Zo slim zijn de atleten niet en zo dom zijn de doctoren niet. Dat bedoel ik met gemakkelijk scoren.

Is leuk voor een stukkie op Nu.nl bedoel ik.
OK, fair enough. Eens om oneens te zijn in dit geval, maar kritiek is zeker altijd welkom.

MikeBJJ
04-01-2013, 18:19
Bedankt voor je reactie. Ik snap wel dat je een beetje confronterend moet zijn om reactie uit te lokken, maar insinueren dat gevechten worden ontlopen om uitgelopen kuurtjes te maskeren is op zijn zachts gezegd nogal vergezocht. Zo slim zijn de atleten niet en zo dom zijn de doctoren niet. Dat bedoel ik met gemakkelijk scoren.

Is leuk voor een stukkie op Nu.nl bedoel ik.

Zo slim zijn de atleten niet? En deze wijsheid haal je waar vandaan? Zijn wielrenners/ bodybuilders/ hardlopers per definitie slimmer dan? Want die kunnen bepaald dopinggebruik vaak WEL (tijdelijk) maskeren/ onder de pet houden...